Fartkameror

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare

Fartkameror

Inlägg av halipte »

Hej, någon som vet hur man på bästa sätt kan få in fartkamerornas position under körning?

Någon funktion via webbläsaren kanske?

Alla tips tas emot tacksamt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Fartkameror

Inlägg av e5m1r »

Waze visar de i vanliga fall
Tesla waze tror jag inte gör det
Kör waze appen i mobilen
Vi kanske kan få nån av våra kodknackande medlemar att integrera nåt
Synd bara att vi inte kan få ut ljud från webläsaren
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Jag lägger gärna in det i ABRP, men de databaser jag hittat hittills är antingen kommersiella och för personligt bruk eller allmänt skumma.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Fartkameror

Inlägg av miksch »

Kjør Navigon på mobilen. Du får en advarsel "varning, farlig vei". Da vet du at fotoboksen er rundt hjørnet.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

halipte skrev:
Hej, någon som vet hur man på bästa sätt kan få in fartkamerornas position under körning?

Fäll ner solskyddet! Det finns förlängare av solskyddet av mörk plast som kommer väl till pass! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Foluke skrev:
halipte skrev:

Fäll ner solskyddet! Det finns förlängare av solskyddet av mörk plast som kommer väl till pass! :D
Perfekt att ha autopilot i det här läget :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Foluke skrev:
halipte skrev:

Hrm smart idé ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Bjelke skrev:
danni skrev:
Foluke skrev:
halipte skrev:

Hrm smart idé ju :)
Jag hörde talas om en som sparade 2x3900 NOK på grund att föraren inte kunde identifieras! (Två dagar efter varann). :evil:
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

Tänk bara på att du INTE har samma kläder på dig som när fotot togs på dig framförandes av bilen när du blir kallad till polisen, för att förklara att det inte var du, som körde, utan ngn obekant som lånat bilen av den du lånat ut bilen till.(sicken lång mening)
Finns faktiskt några fall där det inträffat och personen ifråga har då haft väldigt svårt att förklara den exakt lika klädseln.
Men skyll på Dressman... :lol:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Värsta affärsidén jag sett. Så man ska alltså skita i alla fartkameror och bara bränna förbi? kan man ha liknande mot tex våldtäkter? Våldta så många du vill, vi sitter i fängelset för dig mot en kostnad?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare

Inlägg av TeslaX Anders »

HelectriC skrev:
Värsta affärsidén jag sett. Så man ska alltså skita i alla fartkameror och bara bränna förbi? kan man ha liknande mot tex våldtäkter? Våldta så många du vill, vi sitter i fängelset för dig mot en kostnad?
Håller med HelectriC helt. Kan ju finnas en anledning till att en viss vägsträcka har en viss hastighetsbegränsning eller... Nä spara 485 :-, ställ in "rätt" hastighet på farthållaren och njut av komforten i Teslan istället för att utsätta övriga trafikanter för fara. Bara för att vi kör elbilar skall vi väl inte slösa bort el i onödan eller hur?
Kör lugnt och lev längre 8-)
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

blincoln skrev:
Jag lägger gärna in det i ABRP, men de databaser jag hittat hittills är antingen kommersiella och för personligt bruk eller allmänt skumma.
Waze har de går de att få in ?
Då ljudet inte funkar kan du pusha upp en bild liknande street view bilder du pushar ut
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Moraliskt sett är det väl inte värre än att ha någonting som varnar för kontroller?
Prova att hålla 70 på en del sträckor av E4 runt Stockholm, tror det skapar mer irritation och fara än att hålla samma rytm som majoriteten gör.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Guldis-54 skrev:
Tänk bara på att du INTE har samma kläder på dig som när fotot togs på dig framförandes av bilen när du blir kallad till polisen, för att förklara att det inte var du, som körde, utan ngn obekant som lånat bilen av den du lånat ut bilen till.(sicken lång mening)
Finns faktiskt några fall där det inträffat och personen ifråga har då haft väldigt svårt att förklara den exakt lika klädseln.
Men skyll på Dressman... :lol:
Alltså: man skall väl hålla sig till laglig fart! Fördelen med det är att man för en gångs skull får komma först i kön!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Ett bra substitut till en app med fartkameror är Teslas Autopilot.
Under vår första tid med Tesla så använde jag kameravarning via en app i telefonen. Upptäcker nu att med autopilot och vettigare fart numera så upptäcker jag varningsskylten för fartkameror samt kamerastolpen. Har skippat köra ett parallellt navigationsprogram med fartkameror.
Autopiloten ger mer tid att observera trafiken och skyltar efter vägen.
PS. Fanns varningen i abetterroutplanner eller Teslas app så skulle köra med den aktiverad för säkerhets skull DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare

Inlägg av halipte »

Ni kanske har rätt. Min bil är utrustad med AP 1.0 men jag har inte aktiverat AP mjukvarumässigt. Om jag skulle ta den kostnaden, då anpassar sig alltså bilen efter hastighetsbegränsningarna?

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nej, det gör den normalt sett inte på landsväg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Nej, det gör den normalt sett inte på landsväg.
Nja, för mig gör den det normal sett. Den anpassar sig nedåt i princip varje gång men är lite sen med att göra det, hinner köra kanske 50-100 meter medan bilen håller på att sänka hastigheten. Den anpassar sig även uppåt om jag har satt på AP på väg med högre hastighet som sedan sänkts. Har en sträcka på 70-40-70-40 där AP anpassar hastigheten varje gång om jag kommer söderifrån, kommer jag norrifrån så behöver jag själv öka hastigheten till 70 första gång det blir 70.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Svenssons skrev:
.... Har en sträcka på 70-40-70-40 där AP anpassar hastigheten varje gång om jag kommer söderifrån, kommer jag norrifrån så behöver jag själv öka hastigheten till 70 första gång det blir 70.
Jag har aldrig märkt att den anpassar hastigheten varken upp eller ner. (AP1) Är det bara speciella sträckor?
Eller är det en model x grej?
Var är denna 70-40-70-40-sträcka där det fungerar för dig?

//Mats
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Mats skrev:
Svenssons skrev:
.... Har en sträcka på 70-40-70-40 där AP anpassar hastigheten varje gång om jag kommer söderifrån, kommer jag norrifrån så behöver jag själv öka hastigheten till 70 första gång det blir 70.
Jag har aldrig märkt att den anpassar hastigheten varken upp eller ner. (AP1) Är det bara speciella sträckor?

//Mats
Om man kommer inte på en väg med för hög hastighet, och den är markerad som en begränsad väg i Teslas kartor, så kommer den att sänka hastigheten till hastighetsgränsen (+10km/h?). Tidigare ökade den igen när begränsningen upphörde, men det har inte jag sett på länge. Men jag kör inte så ofta så att den begränsar hastigheten, så det kan mycket väl vara så igen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mats skrev:
Svenssons skrev:

//Mats
Vägen är runt Lindsdal, mötande trafik så den begränsar hastigheten till hastighetsgränsen +- upp till 10km/h (det man har satt i inställningarna, man måste inte sätta +10km/h, kan lika gärna vara -10km/h...). Funkar nog inte på vägar som inte har mötande (t.ex. 2+1-väg eller 2+2 som Ölandsbron) men just landsväg brukar vara med mötande och där funkar det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

bylund skrev:
den är markerad som en begränsad väg i Teslas kartor, så kommer den att sänka hastigheten till hastighetsgränsen (+10km/h?). Tidigare ökade den igen när begränsningen upphörde, men det har inte jag sett på länge. Men jag kör inte så ofta så att den begränsar hastigheten, så det kan mycket väl vara så igen.
Hur ser jag om vägen är markerad som en begränsad väg i teslas kartor?

Var precis ute och testade på en 50-70-50-70 sträcka där jag vet att AP håller koll men min ändrar inte hastighet om jag inte håller spaken bakåt så den låser på nya hastigheten ( den som syns som ett trafikmärke)

Men förstår jag rätt att era byter utan att ni behöver hålla spaken mot er?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mats skrev:
bylund skrev:
den är markerad som en begränsad väg i Teslas kartor, så kommer den att sänka hastigheten till hastighetsgränsen (+10km/h?). Tidigare ökade den igen när begränsningen upphörde, men det har inte jag sett på länge. Men jag kör inte så ofta så att den begränsar hastigheten, så det kan mycket väl vara så igen.
Hur ser jag om vägen är markerad som en begränsad väg i teslas kartor?

Var precis ute och testade på en 50-70-50-70 sträcka där jag vet att AP håller koll men min ändrar inte hastighet om jag inte håller spaken bakåt så den låser på nya hastigheten ( den som syns som ett trafikmärke)

Men förstår jag rätt att era byter utan att ni behöver hålla spaken mot er?
På begränsade vägar kan du inte sätta AP att köra snabbare än hastighetsbegränsningen inklusive justeringen du satt i inställningarna. Begränsade vägar är där man har mötande trafik. Verkar som det ibland räcker att en del av vägen har heldraget mellan filerna för att den inte ska vara begränsad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är många vägar som "borde" vara begränsande, men som inte är det. Det är rätt varierande kvalitet på kartmetadatan om vad för typ av väg det är verkar det som.
Skriv svar