Frunk går ej att öppna

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 22 jul 2016 22:36
Ort: Göteborg

Frunk går ej att öppna

Inlägg av Hajjen »

Min Frunk går ej att öppna, utan öppnas några centimeter (får precis in fingrarna). "Bygeln" lossar ett steg men inte steg nr 2.
Tacksam för tips om jag kan lösa det själv :D
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 30 jun 2016 21:56

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Elfort »

Tryck igen den och öppna igen. Om det inte fungerar kan du vid nästa försök lyfta lite lätt medan du låser upp den. Hände mig när jag fick is/snö på frunken.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Surfaren »

Japp, det problemet har jag haft. Testa att stoppa in fingrarna och dra lite lätt uppåt medan du öppnar med foben (efter att du redan försökt öppna en gång så du har en glipa).

Om problemet kvarstår får du be Tesla att åtgärda.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Mrk »

"Secondary latch" trasig. Boka tid så fixar dom på nån timme :)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Feddan »

Om du aktiverat "Valet mode" så blir frunken låst.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av mati »

Lånar tråden lite.
Jag tycker att frunken är väldigt seg att stänga. Jag hade fått för mig att det är mycket lättare på nya bilar att stänga frunken än på de gamla som hade två krokar isf för bara en.
Men på min nya bil är det nästan omöjligt att stänga frunken vid första försöket. På gamla bilen behövde jag bara trycka lite lätt. Nu måste jag alltid trycka lite hårdare än vad som känns okej. Jag låter helst bli att använda frunken överhuvudtaget. Är det så på alla facelift bilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Bjelke »

Feddan skrev:
Om du aktiverat "Valet mode" så blir frunken låst.
Fast då öppnar den inte första steget heller, tror jag iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av ALDA »

mati skrev:
Lånar tråden lite.
Jag tycker att frunken är väldigt seg att stänga. Jag hade fått för mig att det är mycket lättare på nya bilar att stänga frunken än på de gamla som hade två krokar isf för bara en.
Men på min nya bil är det nästan omöjligt att stänga frunken vid första försöket. På gamla bilen behövde jag bara trycka lite lätt. Nu måste jag alltid trycka lite hårdare än vad som känns okej. Jag låter helst bli att använda frunken överhuvudtaget. Är det så på alla facelift bilar?
Låter som detta borde kollas upp, min frunk är superenkel att stänga - gjort med ett lätt tryck med en hand i mitten. Har fått besked från både Tesla själva och många andra ägare att frunken är känslig för tryck "på fel ställe", och att man ska vara försiktig vid stängning. Bucklor kan uppstå...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Jensa »

mati skrev:
Lånar tråden lite.
Jag tycker att frunken är väldigt seg att stänga. Jag hade fått för mig att det är mycket lättare på nya bilar att stänga frunken än på de gamla som hade två krokar isf för bara en.
Men på min nya bil är det nästan omöjligt att stänga frunken vid första försöket. På gamla bilen behövde jag bara trycka lite lätt. Nu måste jag alltid trycka lite hårdare än vad som känns okej. Jag låter helst bli att använda frunken överhuvudtaget. Är det så på alla facelift bilar?
Samma för mig på faceliftbil. Går tungt att stänga men om man använder två händer och trycker på rätt ställe så känns det inte som det ska vara någon fara för bucklor. Men man får lägga på lite tyngd!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av mati »

Jensa skrev:
mati skrev:
Lånar tråden lite.
Jag tycker att frunken är väldigt seg att stänga. Jag hade fått för mig att det är mycket lättare på nya bilar att stänga frunken än på de gamla som hade två krokar isf för bara en.
Men på min nya bil är det nästan omöjligt att stänga frunken vid första försöket. På gamla bilen behövde jag bara trycka lite lätt. Nu måste jag alltid trycka lite hårdare än vad som känns okej. Jag låter helst bli att använda frunken överhuvudtaget. Är det så på alla facelift bilar?
Samma för mig på faceliftbil. Går tungt att stänga men om man använder två händer och trycker på rätt ställe så känns det inte som det ska vara någon fara för bucklor. Men man får lägga på lite tyngd!
Ja, det känns som om det går lättare när man trycker med båda händerna nånstans i mitten. Fast i manualen står nånting annat. På min gamla bil gällde det att hålla händerna isär, ungefär 30cm, annars blev det en bula direkt. Men det var lätt att stänga. På nyare pre-facelift bilar (de med en krok isf för två) tycker jag att det är busenkelt att stänga frunken.
Min nya bil är helt klart svårast att stänga jämfört med alla andra jag har sett. Bäst att låta bli helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av danni »

Frunken på min 2015 med nya mekanismen går betydligt lättare att stänga än på lånebilar från 2014 som jag haft med den gamla mekanismen. Sen är det fortfarande inte helt lätt. Men det går fortfarande stänga den med en hand, med ett varsamt men bestämt tryck mitt över mekanismen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av mati »

danni skrev:
Frunken på min 2015 med nya mekanismen går betydligt lättare att stänga än på lånebilar från 2014 som jag haft med den gamla mekanismen. Sen är det fortfarande inte helt lätt. Men det går fortfarande stänga den med en hand, med ett varsamt men bestämt tryck mitt över mekanismen.
Ja precis. Fast man ska ju inte trycka där enligt manualen. Konstigt nog fungerar det bäst ändå.
Men jag testade på en 2016 pre-facelift och det var lätt som en plätt, oavsett hur man bar sig åt. Det är därför jag tycker det är konstigt att min nya bil är så trög i frunken. Mycket svårare att stänga än min gamla bil från 2013/14.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 22 jul 2016 22:36
Ort: Göteborg

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Hajjen »

I mitt fall var det lås nr 2 som var sönder.
Tack för goda tips
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av mattiasottosson »

Har precis råkat ut för det här med, men min frunk öppnas tyvärr inte alls när man trycker på fob / via skärmen. Rör sig inte en millimeter. Jag kan höra servot för låset, men den "poppar" inte upp. Skärmen säger "hood latch position is unknown, verify hood is secured before driving".
IMG_3759.jpg
Kanske helt enkelt är en säkring som gått? Tyvärr sitter den boxen lite dåligt till just nu, eftersom säkringsboxen är under huven...

Vet inte om det har något som helst med saken att göra, men hela området där jag bor, inklusive köpcentrumet jag stod parkerad i blev av med strömmen (och är fortfarande strömlöst nu ett par timmar senare). Kan en strömspik vid strömavbrottet haft någon inverkan när jag laddade? Känns inte alls troligt, men ändå ett sammanträffande.

Det ska gå att öppna frunken manuellt genom att ta loss panelen i hjulhuset fram på passagerarsidan och dra i ett litet handtag, men vågar man testa själv? Är rädd för att jag inte kommer kunna stänga / låsa den sen:


Mest jobbigt är att det ligger några saker i frunken som skulle behöva komma åt, och det onekligen hade varit fint med det lilla extra utrymmet när jag åker iväg för jul i morgon =(
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Jensa »

Det funkar inte att manuellt försöka lyfta upp huven när du trycker på foben och du hör mekanismen?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av mattiasottosson »

Jensa skrev:
Det funkar inte att manuellt försöka lyfta upp huven när du trycker på foben och du hör mekanismen?
Testade några gånger, men ingen framgång tyvärr.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av bylund »

mattiasottosson skrev:
Vet inte om det har något som helst med saken att göra, men hela området där jag bor, inklusive köpcentrumet jag stod parkerad i blev av med strömmen (och är fortfarande strömlöst nu ett par timmar senare). Kan en strömspik vid strömavbrottet haft någon inverkan när jag laddade? Känns inte alls troligt, men ändå ett sammanträffande.
Jag tycker det verkar osannolikt. Det är väl 12 V-systemet som har hand om frunköppningen, och då skulle det alltså gå en spik via laddaren till 12-V-systemet. I o f s kontrolleras väl laddaren av 12 V-systemet också, så någon form av direkt anslutning har den väl dit det skulle kunna slå över något.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 22 jul 2016 22:36
Ort: Göteborg

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Hajjen »

Hade problem i våras och då var det låset som vägrade släppa. Service kan öppna på några minuter, om du bor nära.
I mitt fall fick de byta ut några delar.
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
Forestman
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 nov 2015 11:43
Ort: Sollefteå

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Forestman »

Har samma problem med min X efter service, väntar på Tesla roadservice skall fixa det hemma( 50 mil till närmaste service). Tydligen en Norrlands tur på g I January..
Volvo V 60 laddhybrid, Toyota prius
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av mattiasottosson »

Tror det blir ett försök på att öppna den själv, men väntar nog tills jag är framme på julfirandedestinationen.
Eller kan man få en X som lånebil kanske, så man kan köra lite X-mas shows på Biltemaparkeringen i Västervik, eller utanför Kulingen kanske? :lol:
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av mattiasottosson »

bylund skrev:
Jag tycker det verkar osannolikt. Det är väl 12 V-systemet som har hand om frunköppningen, och då skulle det alltså gå en spik via laddaren till 12-V-systemet. I o f s kontrolleras väl laddaren av 12 V-systemet också, så någon form av direkt anslutning har den väl dit det skulle kunna slå över något.
Upptäckte precis att farthållaren har slutat fungera också. "Cruise Control unavailable". Båda saker precis efter strömavbrottet. Lite märkligt ändå?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Kulingen »

mattiasottosson skrev:
bylund skrev:
Jag tycker det verkar osannolikt. Det är väl 12 V-systemet som har hand om frunköppningen, och då skulle det alltså gå en spik via laddaren till 12-V-systemet. I o f s kontrolleras väl laddaren av 12 V-systemet också, så någon form av direkt anslutning har den väl dit det skulle kunna slå över något.
Upptäckte precis att farthållaren har slutat fungera också. "Cruise Control unavailable". Båda saker precis efter strömavbrottet. Lite märkligt ändå?
Har du fått fel på den senaste uppdateringen 2017.50 så slutar Cruise Control fungera tills du fått nya uppdateringen 2017.50.1
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av mattiasottosson »

Kulingen skrev:
Har du fått fel på den senaste uppdateringen 2017.50 så slutar Cruise Control fungera tills du fått nya uppdateringen 2017.50.1
Är kvar på 2017.46, så inte det heller tyvärr.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av Bjelke »

Kulingen skrev:
mattiasottosson skrev:
bylund skrev:
Jag tycker det verkar osannolikt. Det är väl 12 V-systemet som har hand om frunköppningen, och då skulle det alltså gå en spik via laddaren till 12-V-systemet. I o f s kontrolleras väl laddaren av 12 V-systemet också, så någon form av direkt anslutning har den väl dit det skulle kunna slå över något.
Upptäckte precis att farthållaren har slutat fungera också. "Cruise Control unavailable". Båda saker precis efter strömavbrottet. Lite märkligt ändå?
Har du fått fel på den senaste uppdateringen 2017.50 så slutar Cruise Control fungera tills du fått nya uppdateringen 2017.50.1
Hrm...skumt... jag la in just 2017.50.1 i förrgår kväll och i går dog AP-systemet och har inte vaknat ännu...... :?
Inte för att jag saknar det så här vintertid men det automatiska (nja någorlunda iaf) hel/halv-ljuset vore ju trevlig att ha just nu då det är kolsvart typ hela dygnet (och idag har det börjat bli ljusare, jippiiieee).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: Frunk går ej att öppna

Inlägg av sweslac »

Tydligen en av tvåmotorerna dog. Om spolarvätskan ta slut, så blir det bogsera hem. Dyr läxa... Chademo och umc i bilen. Spolarvätska full alltid.

Inte imponerad av tesla just nu måste jag säga :/


Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Skriv svar