Tesla Model S - Projekt: Film och Modell

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Tesla Model S - Projekt: Film och Modell

Inlägg av Henrik »

Hej allihopa!

Om ni är intresserade...

*Detta kanske är fel ställe att lägga detta på...?

*Jag skriver inte detta för att skryta eller för att visa vad jag kan - Utan för att jag tycker det är kul med projekt och att göra saker som kräver mycket arbete och visa vilka möjligheter som finns..

Förutom att prata med Tesla och göra appar så håller jag på med ett "Tesla-reklam" projekt.

Det började med att jag såg en trailer för ett bilspel..

Jag har alltid gillat bilspel och det finns faktiskt två (snart 3) som har Tesla Model S och Roadstern i sig.

Gran Turismo (inte 4, utan "5 och 6", rättning av Superbar, dessa finns på Ps3)
Asphalt 8 (Finns på alla platformar, Ipad, Windows Phone, Android etc..)

Det senaste spelet som har kommit ut heter "The Crew". Där Tesla Model S snart finna sig i.

Det är just trailern för detta spel som har fått mig att vilja göra detta projekt.

https://www.youtube.com/watch?v=MO5NuVSQCIg

Inledningen i trailern följs av en camaro som byggs upp del för del i ett garage. Jag har tänkt göra något liknande med Model S:en. Förut så lade jag detta på is eftersom jag inte hade tillräckligt med resurser, kunskap eller material. Men nu när jag håller på att införskaffa en Model S och har ritningar samt vet hur det mesta sitter i bilen så tänker jag nu slutföra projektet.

3D Modell (Autodesk 3ds max och Solidworks)

Bild

Bild

Bild

Utrenderade bilder inlagda i verkligheten (är väldigt dålig på detta, det syns verkligen att det är CGI..)

Bild

Bild

Bild

Är också väldigt kul när man ska välja fälgar och annat till bilen (tänker använda mig av Vossen-fälgerna) det är bara att cadda upp dem och lägga på dem på bilen (eller ladda ner cad-filerna)

Det finns såklart 3d-bilmodeller att köpa, fast de kostar runt 5000 SEK.. Dessutom är det roligare att göra saker själv.. (även om resultatet på detta eventuellt kan bli jättedåligt i slutändan..)

Håller också på med Roadstern och Model X:en. Men får inte visa Model X:en förrän de såklart har visat upp den riktiga...

Sen är det så kul - Man kan göra vad man vill med bilen - Lägga till grejer ändra aerodynamiken, alltså karossen och vikt, material etc (fast har bara fått den att bli sämre än så länge...)

Jaja, nog med det...

Det finns något annat som jag skulle kunna göra medans jag håller på..

Små modeller av Model S i metall och i plast, eller ja.. i den storleken som "samlarbilar" brukar vara.

Har nämligen tillgång till 3d-skrivare som skriver ut i metall (använder pulver) och plast (tråd) och har CAD programmen som behövs för det..

har tänkt printa ut några inom en snar framtid.. (tar inte så lång tid heller) ha gjort lite test på andra saker som har blivit bra..

När jag var på fabriken så fanns det små "plast-Model S-bilar"

http://www.teslamotorsclub.com/attachme ... 1354440644

Men jag tyckte inte det verkade så kul att ha sådana på skrivbordet..

De som jag tänker printa ut kommer vara lite större och se precis ut som bilen gör.

Det finns två modeller av roadstern

HotWheels (pytteliten sak)

Bild

och så finns det en radiostyrd roadster.

http://gyazo.com/7c0f9c68d1aa6d0750bfef4ef6730196

Jag håller på att diskutera med Peter om man för göra små modeller av bilen bara sådär och ge till folk som vill ha (om man ger ut dem som gåvor så behöver man inte (teoretiskt) tillstånd för man tjänar inget på det)

Men detta kanske är för mycket? KAnske inte behövs? Fast jag skulle vilja ha en fin model S på skrivbordet. :)

Jag tänker i alla fall jobba lite med detta nu tills i vår och lite i början av sommaren, får se hur det blir..

God Jul!

/Henrik
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 1 gånger.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Tesla Model S - Projekt: Film och Modell

Inlägg av Pontus »

Hej, jätte kul att se att 3DS MAX finns kvar, Jag höll på jätte mycket med detta när jag studerade (19 år sedan) och nu sitter jag mest med Solid Works och en del andra CAD på jobbet. Hemma blir det SW så fort något ska byggas eller så. Jag letade lite på nätet för ett par dagar sedan efter modeller på Model S men hittade inga vettiga som var gratis. Finns det någon möjlighet att du skulle vilja dela med dig? Annat än att det vore kula att ha tillgång till sin bil (innan den riktiga kommer) så funderade jag på om det skulle gå att göra en kaross till gräsklipparen i en vakuumformningsmaskin. Jag har tillgång till en liten och kan säkert få tillgång till en stor också till självkostnadspris.

Hälsningar

Pontus
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Glömde säga att jag också funderar lite på om man ska ge sig på att göra en egen mittkonsol och då skulle en modell vara ett måste nästan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Superbar

Inlägg av Superbar »

Kul projekt!

Du menar nog Gran Turismo 5 och 6. Gran Turismo 4 har ingen Tesla, vilket inte är konstigt då det är ett PS2-spel som släpptes 2005.
Användarvisningsbild
Chris
Teslaägare

Inlägg av Chris »

En Model S i metall, i skrivbordsstorlek, vore skoj. Köper en gärna men har ingen vidare kunskap på området att bidra med.

Lite off topic:
Såg en amerikan som gjort iPhone-Supercharger-station. (http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... Phone-SOLD)
En sån vill jag ha!
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Hur cool som helst.
Skriv svar