Sida 1 av 1

Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 06 apr 2017 14:16
av mahulkp
Internet of Things skapar nya hot och möjligheter. Vi får hoppas att inte Tesla agerar på liknande sätt... ;-)

http://www.businessinsider.com/iot-gara ... iew-2017-4

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 06 apr 2017 14:35
av Bjelke
Oups lixom :shock:

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 06 apr 2017 15:12
av jonas
Hade inte Elon Musk gjort något liknande. Avbeställt någons bil pga personligt käbbel. Och någon annan fick inte uppdateringar pga hackat system ?

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 06 apr 2017 16:07
av Jerker
jonas skrev:
Hade inte Elon Musk gjort något liknande. Avbeställt någons bil pga personligt käbbel. Och någon annan fick inte uppdateringar pga hackat system ?
Jo, jag tror att det var nån journalist som hade beställt en bil och som skrev ner Tesla rejält. Kan ha varit om väntetider eller nåt sånt. Då annullerade Elon hans beställning. Undrar om inte han hade formulerat sig på nåt sånt sätt att man kunde tolka det som att han inte ville ha bilen och då valde Elon att tolka honom bokstavligen. Eller så var det nåt annat. Men det har hänt, ja!

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 06 apr 2017 16:13
av AGCF
Det finns dom som man inte vill ha som kunder helt enkelt :) Jobbigt med dessa ratingtjänster ibland. I grunden bra men alla vet ju att det manipuleras en hel del. Kompisar ger fem stjärnor och mindre nogräknade ger konkurrenterna sämsta betyg. Mutor för att ge bra recension på tripadvisor har jag också varit med om.

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 06 apr 2017 19:39
av HelectriC
Som student i Berlin så gav jag dåligt betyg på en restaurang efter att jag fick fel mat levererad. Jag skrev detta på en site och tio minuter senare ringer ägaren och frågar om jag kan ta bort min review mot att nästa beställning blev gratis. Tja, som fattig student, valde jag naturligtvis att ta bort :D

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 06 apr 2017 19:41
av Bjelke
HelectriC skrev:
Som student i Berlin så gav jag dåligt betyg på en restaurang efter att jag fick fel mat levererad. Jag skrev detta på en site och tio minuter senare ringer ägaren och frågar om jag kan ta bort min review mot att nästa beställning blev gratis. Tja, som fattig student, valde jag naturligtvis att ta bort :D
Om jag får en ny och felfri Tesla så ska jag ta bort allt pruttigt jag sagt om Tesla oxo ;) :lol:

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 07 apr 2017 08:02
av ALDA
HelectriC skrev:
Som student i Berlin så gav jag dåligt betyg på en restaurang efter att jag fick fel mat levererad. Jag skrev detta på en site och tio minuter senare ringer ägaren och frågar om jag kan ta bort min review mot att nästa beställning blev gratis. Tja, som fattig student, valde jag naturligtvis att ta bort :D
Kan oxå hanteras med glimten i ögat av restaurangen på följande sätt :D :D :D :

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 07 apr 2017 08:20
av mati
Bjelke skrev:
Om jag får en ny och felfri Tesla så ska jag ta bort allt pruttigt jag sagt om Tesla oxo ;) :lol:
Jag tror inte man behöver göra det. Teslafolket säger ju att de tar till sig all kritik. I så fall borde de vara jäkligt tacksamma när vi sitter och skriver av oss all frustration när bilen (eller bemötandet i vissa fall) inte riktigt motsvarar våra förväntningar. Vi är ändå ett gäng sektmedlemmar som trots allt skulle köpa samma bil igen, antagligen. Jag har gjort det i alla fall. Lite gnäll får alltså vara tillåtet. ;)
Den riktigt stora utmaningen kommer när alla Model 3 ska byggas och levereras till hundratusentals otåliga kunder som har väntat i många år på en bil som de har ofantligt skyhöga förväntningar på.
Jag har ingen aning hur Tesla tänker hantera detta, men det blir en rejäl utmaning. Jag är faktiskt övertygat om att det pruttiga vi skriver här kan hjälpa Tesla att bemästra anstormningen bättre än om vi bara hade suttit stilla och behållit allting för oss själva.

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 07 apr 2017 09:54
av Jerka
Det finns en större fråga i det här och det är det faktum att Tesla i princip skulle kunna skicka en uppdatering som pajar bilen två dagar efter att garantin gått ut.

Ett annat problem som (väl?) inte gäller Tesla är att hela eller delar av en produkt som är beroende av företagets servrar kan sluta fungera om företaget går i konkurs eller bara lägger ner tjänsten. Det är inte reglerat vad som är okej och inte från ett lagstiftningsperspektiv.

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 07 apr 2017 10:09
av AGCF
ALDA skrev:
HelectriC skrev:
Som student i Berlin så gav jag dåligt betyg på en restaurang efter att jag fick fel mat levererad. Jag skrev detta på en site och tio minuter senare ringer ägaren och frågar om jag kan ta bort min review mot att nästa beställning blev gratis. Tja, som fattig student, valde jag naturligtvis att ta bort :D
Kan oxå hanteras med glimten i ögat av restaurangen på följande sätt :D :D :D :
:D :D

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 07 apr 2017 13:15
av mahulkp
Jerka skrev:
Det finns en större fråga i det här och det är det faktum att Tesla i princip skulle kunna skicka en uppdatering som pajar bilen två dagar efter att garantin gått ut.

Ett annat problem som (väl?) inte gäller Tesla är att hela eller delar av en produkt som är beroende av företagets servrar kan sluta fungera om företaget går i konkurs eller bara lägger ner tjänsten. Det är inte reglerat vad som är okej och inte från ett lagstiftningsperspektiv.
Det gäller ju alla produkter som har nån form av internetbaserad tjänst kopplad till sig. Typ smartphones, plattor, Sonos, TV, you name it.

Re: Hur man inte hanterar en missnöjd kund...

Postat: 07 apr 2017 18:30
av jonasl
Fast lite annan prisklass..