Högre förbrukning på sommaren?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

Kör ofta Enskede Uppsala och på vintern (0 grader och slask låg jag på 230W/km om jag optimerade och körde skyltad hastighet. Igår körde jag samma sträcka med sommardäck, plus tio grader i luften, allt optimerat och skyltad hastighet. Då hade jag 245W/km. Känns lite märkligt. Några tankar på vad som kan vara knas?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av mati »

Större fälgar med sommardäcken? För lite luft i däcken? Motvind?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av PoloPrinsen »

Även fälgarnas utformning påverkar effektförbrukningen.
Mvh, PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Svenssons »

Min förbrukning går upp med ca 15% på sommaren eller rättare sagt när jag sätter på sommardäcken med sommarfälgarna. Har Nokian R2 19" på vinterhjulen och 22" Onyx Turbine på sommarhjulen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av far1far2 »

T o r Ronneby -Mölndal i förrgår. 12-14 grader i luften , laglig fart+rabatten, motvind till tusen . Stadigt 195 i förbrukning. 95% vid starten hemma, 9% kvar i Mölndal efter 320 km!!
19", sommardäck. Har aldrig fattat varför folk kör med 21"!! 8-)
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Svenssons »

far1far2 skrev:
T o r Ronneby -Mölndal i förrgår. 12-14 grader i luften , laglig fart+rabatten, motvind till tusen . Stadigt 195 i förbrukning. 95% vid starten hemma, 9% kvar i Mölndal efter 320 km!!
19", sommardäck. Har aldrig fattat varför folk kör med 21"!! 8-)
Jag kör inte med 21" utan med 22" men anledningen till 22" mot 20" var att kostnaden vid inköp för mig var exakt den samma, 22" kostar normalt mycket mer och ser bra mycket snyggare ut. Väghållningen är också mycket bättre men förbrukningen går tyvärr upp mycket. Hade 22" kostat mer än 20" för mig så hade jag valt 20".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

Jag har 20" standard både på sommar och vinter. 3.1 i tryck både sommar och vinter.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av apkungen »

Tror på motvind isf.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Svenssons »

På sommaren tillåter väglaget högre hastighet, håller man högre hastighet kommer det direkt påverka energiförbrukningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7987
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av TiborBlomhall »

Remuz skrev:
Jag har 20" standard både på sommar och vinter. 3.1 i tryck både sommar och vinter.
3.1 i tryck låter väldigt lite. Jag kör 3.0 i min Leaf.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Feddan »

TiborBlomhall skrev:
Remuz skrev:
Jag har 20" standard både på sommar och vinter. 3.1 i tryck både sommar och vinter.
3.1 i tryck låter väldigt lite. Jag kör 3.0 i min Leaf.
VÄLDIGT lite är det väl knappast? Det eller 3.2 är väl rekommenderade trycket?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

Pumpar upp till 3.3 innan avresan på torsdag så får jag utvärdera i Alingsås om jag nu når fram :) Arboga-Jung blev helt plötsligt väääääldigt långt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
far1far2 skrev:
T o r Ronneby -Mölndal i förrgår. 12-14 grader i luften , laglig fart+rabatten, motvind till tusen . Stadigt 195 i förbrukning. 95% vid starten hemma, 9% kvar i Mölndal efter 320 km!!
19", sommardäck. Har aldrig fattat varför folk kör med 21"!! 8-)
Jag kör inte med 21" utan med 22" men anledningen till 22" mot 20" var att kostnaden vid inköp för mig var exakt den samma, 22" kostar normalt mycket mer och ser bra mycket snyggare ut. Väghållningen är också mycket bättre men förbrukningen går tyvärr upp mycket. Hade 22" kostat mer än 20" för mig så hade jag valt 20".
Talat som en sann smålänning ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

Efter att ha stångat oss igenom snöstorm mellan Strängnäs och Laxå (laddade fullt i Arboga), så kom vi till Jung med 12km räckvidd. Bilen ljög om att jag var tvungen att ligga under 80 då jag fläskade på i 90 och hade 4% kvar. I sommar kommer det gå i full fart.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av apkungen »

Remuz skrev:
Efter att ha stångat oss igenom snöstorm mellan Strängnäs och Laxå (laddade fullt i Arboga), så kom vi till Jung med 12km räckvidd. Bilen ljög om att jag var tvungen att ligga under 80 då jag fläskade på i 90 och hade 4% kvar. I sommar kommer det gå i full fart.
En x60D va? ganska bra med en förbrukning på 260wh/km under de förhållandena ändå! Verkar som att bilen vill vara mer på säkra sidan än 4 procent!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

apkungen skrev:
Remuz skrev:
Efter att ha stångat oss igenom snöstorm mellan Strängnäs och Laxå (laddade fullt i Arboga), så kom vi till Jung med 12km räckvidd. Bilen ljög om att jag var tvungen att ligga under 80 då jag fläskade på i 90 och hade 4% kvar. I sommar kommer det gå i full fart.
En x60D va? ganska bra med en förbrukning på 260wh/km under de förhållandena ändå! Verkar som att bilen vill vara mer på säkra sidan än 4 procent!
Japp X60D med urusla förhållanden. På vintern blir det E4 och chademo i Borås eller om man kanske kan klämma upp en SuC i Ulricehamn. Klurigt att åka Alingsås Ödeshög på grund av alla nivåskillnader
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av apkungen »

Remuz skrev:
apkungen skrev:
Remuz skrev:
Efter att ha stångat oss igenom snöstorm mellan Strängnäs och Laxå (laddade fullt i Arboga), så kom vi till Jung med 12km räckvidd. Bilen ljög om att jag var tvungen att ligga under 80 då jag fläskade på i 90 och hade 4% kvar. I sommar kommer det gå i full fart.
En x60D va? ganska bra med en förbrukning på 260wh/km under de förhållandena ändå! Verkar som att bilen vill vara mer på säkra sidan än 4 procent!
Japp X60D med urusla förhållanden. På vintern blir det E4 och chademo i Borås eller om man kanske kan klämma upp en SuC i Ulricehamn. Klurigt att åka Alingsås Ödeshög på grund av alla nivåskillnader
Beror nog på hur underlaget är och om det är någon nederbörd också. Bara kallt brukar inte göra att det drar så mycket mer är min känsla. Tror inte att Borås kommer att behövas på vintern för det mesta om man inte kör allt för fort. Men har iof sig ingen erfarenhet av x utan bara s.

För Alingsås - Ödeshög är 188km. Känns som att det borde gå lätt?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

Backarna mellan Ulricehamn och Gränna tar en del. SedAn brukar jag ha lite moms på hastigheten i skogarna runt Annelund. Jag har inte testat E4an med min X60D ännu, så det blir ett spännande äventyr.

Imorgon blir det Gekås, är 16mil dit och vi startar fulla (294km range). Behöver ladda runt 20kWh där så jag hoppas att en laddplats är ledig annars blir det hemresa via Falkenberg.

På måndag blir det till Stockholm igen på E20. Startar full igen så det blir 10min toppning i Jung. Arboga borde behöva 20min om vi kommer in tomma och varma. Hoppas på bättre väglag och att vi når stan innan köerna börjar på riktgt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av HelectriC »

Remuz skrev:
Backarna mellan Ulricehamn och Gränna tar en del. SedAn brukar jag ha lite moms på hastigheten i skogarna runt Annelund. Jag har inte testat E4an med min X60D ännu, så det blir ett spännande äventyr.

Imorgon blir det Gekås, är 16mil dit och vi startar fulla (294km range). Behöver ladda runt 20kWh där så jag hoppas att en laddplats är ledig annars blir det hemresa via Falkenberg.

På måndag blir det till Stockholm igen på E20. Startar full igen så det blir 10min toppning i Jung. Arboga borde behöva 20min om vi kommer in tomma och varma. Hoppas på bättre väglag och att vi når stan innan köerna börjar på riktgt.
Passa dig för att köra så ofta full, inte bra :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

Bilen kör ju själv så fyllan är inga problem :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

Finns bara 1x32A här. Tur att verkstadsfolket är snälla och skulle leta efter en 3x16A annars blir det hemresa via Falkenberg
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av bylund »

Eller 50 % mer shopping?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
Eller 50 % mer shopping?
Verkar kunna lösa sig på det viset ja :)

Startade med 280km, hade 80km när vi var framme. Räknar med att jag behöver strax under 200km för att klara mig tillbaka, vilket jah bör ha runt 12.30. Vi planerade att åka vid 12.00 så det borde funka
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3690
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av Niklas Z »

Usch då, nu skapar ni ju incitament för handlarna att tillhandahålla lågeffektladdning. Med 10 A Schuko kommer folk att stanna och handla riktigt länge :D
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Högre förbrukning på sommaren?

Inlägg av bylund »

Niklas Z skrev:
Usch då, nu skapar ni ju incitament för handlarna att tillhandahålla lågeffektladdning. Med 10 A Schuko kommer folk att stanna och handla riktigt länge :D
På riktigt är det ju så att de måste balansera laddningen så att man stannar lagom länge för laddning. De har ju inget intresse av att få folk att stanna i 10 min och dricka kaffe ur en termos i bilen och sedan dra vidare. Däremot så är ju 10 A schuko så svagt att det inte lockar någon för laddningens skull.

Någonstans mellan 32 A enfas (för ställen där man ändå stannar i flera timmar) och 32 A trefas (för ställen där man stannar kanske en timme eller två) går gränsen för vad man måste erbjuda för att det ska få folk att stanna där, eller rentav välja det stället för att göra sina affärer. Erbjuder man däremot 300 kW så kanske folk inte stannar tillräckligt länge för att göra av med pengar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar