Byt batteripacket på <1 minut!
Moderator: Redaktion
Byt batteripacket på <1 minut!
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Byt batteripacket på <1 minut!
Mest coolt för att det råkar passa väldigt bra in med Californias (och några till staters) ZEV program. Katching!
Men också coolt för tänk en sån här vid Schiphol (där dom har 100 model s som taxibilar).
Men samtidigt tror jag det är väldigt få privatpersoner som swappar för 600-800:- på 5-10 minuter (inkl att svänga av och sånt) mot att superladda gratis på 25-30 min.
Så coolt som fasen, men jag tror personligen inte att det är nån ersättare till Sc.
Men också coolt för tänk en sån här vid Schiphol (där dom har 100 model s som taxibilar).
Men samtidigt tror jag det är väldigt få privatpersoner som swappar för 600-800:- på 5-10 minuter (inkl att svänga av och sånt) mot att superladda gratis på 25-30 min.
Så coolt som fasen, men jag tror personligen inte att det är nån ersättare till Sc.
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
För ett taxibolag med över 150 bilar så köper dom en egen station och då kostar säkert varje byte betydligt mindre. Om alla byter en gång om dagen kostar investeringen ca 20 kr per byte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Hej
Detta med batteribyte snackade jag och ett gäng kompisar om för säkert 20 år sedan då Folkvagn och Renault hade några elbilar. Vi sade som så att om elbilar skall bli en var mans grej framöver och folk ska acceptera att de inte når samma räckvidd måste det till ett standardiserat batteri-bytes-system för det finns ingen som accepterar att stå och vänta på att bilen ska laddas så länge som det krävdes då. Vi tänkte som så att det skulle finnas typ 3 storlekar på batteripack beroende på prestanda på bilarna. Sedan betalar man en bytesavgift vid varje bytestillfälle. Dvs ju mer man använder batterierna desto mer får man betala (rättvist). Så alla bensinmackar kan ju bli batteribytarstationer i stället med robotiserade batteri-bytes stationer. På samma sätt som Tesla visade för något år sedan. Detta skulle ju garantera att betteripacken laddas optimalt alltid och batteribytena går ju mycket fortare än att stå och ladda. De olika storlekarna skulle ju också göra så att det funkar för olika stora bilar och prisklasser.
Detta var bara lite gamla tankar som vi hade då men som kanske blir verklighet snart vem vet??
Honken
Detta med batteribyte snackade jag och ett gäng kompisar om för säkert 20 år sedan då Folkvagn och Renault hade några elbilar. Vi sade som så att om elbilar skall bli en var mans grej framöver och folk ska acceptera att de inte når samma räckvidd måste det till ett standardiserat batteri-bytes-system för det finns ingen som accepterar att stå och vänta på att bilen ska laddas så länge som det krävdes då. Vi tänkte som så att det skulle finnas typ 3 storlekar på batteripack beroende på prestanda på bilarna. Sedan betalar man en bytesavgift vid varje bytestillfälle. Dvs ju mer man använder batterierna desto mer får man betala (rättvist). Så alla bensinmackar kan ju bli batteribytarstationer i stället med robotiserade batteri-bytes stationer. På samma sätt som Tesla visade för något år sedan. Detta skulle ju garantera att betteripacken laddas optimalt alltid och batteribytena går ju mycket fortare än att stå och ladda. De olika storlekarna skulle ju också göra så att det funkar för olika stora bilar och prisklasser.
Detta var bara lite gamla tankar som vi hade då men som kanske blir verklighet snart vem vet??
Honken
Trode också som Honken för några årsedan men sen kom Model S och Superchargern och då faller ju det där bort. De visade istället att lösningen är stora batterier och snabbaladdare. Enkel och lite Amerikansk lösning enligt "add more power", men det funkar.
Nu vill jag oftas ta en paus efter 25-30mil och 2,5-3h, mycket beroende på barnen så klart. Men jag antar att endel skulle vilja köra längre (eller snabbare)? Då tycker jag nog ändå att mer batterier är lösningen och att det är där utvecklingen bör ligga.
Nu vill jag oftas ta en paus efter 25-30mil och 2,5-3h, mycket beroende på barnen så klart. Men jag antar att endel skulle vilja köra längre (eller snabbare)? Då tycker jag nog ändå att mer batterier är lösningen och att det är där utvecklingen bör ligga.
Skulle visa denna video för en kollega idag och då slog det mig att jämförelsen haltar lite grann. Jag såg aldrig att killen i Teslan gjorde någon betalning med kort eller på något annat sätt så det borde läggas på 30-60 sekunder på varje batteribyte. Frågan är väl om man ens (i USA i varje fall) får gå ur bilen medans den lyfts upp inför bytet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Pontus skrev:Skulle visa denna video för en kollega idag och då slog det mig att jämförelsen haltar lite grann. Jag såg aldrig att killen i Teslan gjorde någon betalning med kort eller på något annat sätt så det borde läggas på 30-60 sekunder på varje batteribyte. Frågan är väl om man ens (i USA i varje fall) får gå ur bilen medans den lyfts upp inför bytet?
Man betalar inte när man ska göra själva bytet. Ditt kreditkort finns redan registerat och dras automatiskt. Däremot ska det nu när det är igång på beta nivå ta ca 3 min att byta. Pga det nya batteriskyddet.
Kul grej men behövs inte... Typ yrkestrafik som kan ha nytta av det eller nomaderna som sitter i bilen hela dagarna.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Typ om olika förare kör i skift...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.