Sida 1 av 1
Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i eluttag?
Postat: 25 apr 2017 18:24
av Off Grid Byggaren
Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?
Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 18:42
av chpaulin
Off Grid Byggaren skrev:Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?
Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Hm är det inte bara att sätta en säkring på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 18:53
av Tars
chpaulin skrev:Off Grid Byggaren skrev:Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?
Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Hm är det inte bara att sätta en släkting på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Jobbigt det där med släktingar
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 19:02
av chpaulin
Tars skrev:chpaulin skrev:Off Grid Byggaren skrev:Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?
Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Hm är det inte bara att sätta en släkting på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Jobbigt det där med släktingar
Hoho

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 19:37
av Off Grid Byggaren
Tanken är att sätta upp typ 2 laddboxar med lastbalansering.
Om många väljer att ansluta elbilsladdning i motorvärmaruttagen är det inte lika enkelt att styra dem.
Och så är ju schuko uttaget olämpligt för elbilsladdning.
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 19:53
av chpaulin
Off Grid Byggaren skrev:Tanken är att sätta upp typ 2 laddboxar med lastbalansering.
Om många väljer att ansluta elbilsladdning i motorvärmaruttagen är det inte lika enkelt att styra dem.
Och så är ju schuko uttaget olämpligt för elbilsladdning.
Sant men vilken strömstyrka behövs för att tillgodose motorvärmare? Är det få ampere känns det som att begränsa den i samband med att laddboxarna kommer så lär elbilsägarna läsa värmarna i fred.
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 19:56
av bullen
Digital timer på 1-2 timmar
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 19:57
av Tars
chpaulin skrev:Tars skrev:chpaulin skrev:Off Grid Byggaren skrev:Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?
Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Hm är det inte bara att sätta en släkting på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Jobbigt det där med släktingar
Hoho

Stor sommarrea? (gissa vilken barnfilm)
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 21:18
av chpaulin
Tars skrev:chpaulin skrev:Tars skrev:chpaulin skrev:Off Grid Byggaren skrev:Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?
Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Hm är det inte bara att sätta en släkting på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Jobbigt det där med släktingar
Hoho

Stor sommarrea? (gissa vilken barnfilm)
Frost

"Winter department"
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 21:36
av Tars
chpaulin skrev:Tars skrev:chpaulin skrev:Tars skrev:chpaulin skrev:
Hm är det inte bara att sätta en släkting på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Jobbigt det där med släktingar
Hoho

Stor sommarrea? (gissa vilken barnfilm)
Frost

"Winter department"


Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 22:04
av themax
Off Grid Byggaren skrev:Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?
Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Nu är jag ju lite påverkad av vårt egna projekt här, men när vi utredde alla möjliga alternativ (måste ha kvar motorvärmaruttag, ska ha typ-2-laddning, kunna fjärrstyras via webb/app och ha lastbalansering) så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 22:14
av apkungen
Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 25 apr 2017 22:20
av bylund
apkungen skrev:Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Alternativt har de inget annat val än att koppla in på schuko om de vill ladda, beroende på vilken kabel man sätter där.
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 26 apr 2017 00:05
av e5m1r
apkungen skrev:Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Hela poängen med halo är att den har både sladd till elbil samt motorvärmaruttag i botten

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 26 apr 2017 07:05
av Herr X
themax skrev:...så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
Kikade ni på ZapCharger Pro? De har hållit på länge och har en ganska färdig produkt.
Den tycker jag ser väldigt bra ut, har också lastbalansering och omfattande lösningar för uppkoppling och appstöd etc. Saknar dock inbyggt motorvärmaruttag.
http://www.zaptec.com/zapchargerpro

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 26 apr 2017 09:45
av Off Grid Byggaren
e5m1r skrev:apkungen skrev:Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Hela poängen med halo är att den har både sladd till elbil samt motorvärmaruttag i botten

Kan Haloboxen lastbalansera motorvärmaruttaget också? Det borde väl isåfall funka så att det stängs av helt i kortare perioder?
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 26 apr 2017 10:17
av themax
Herr X skrev:themax skrev:...så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
Kikade ni på ZapCharger Pro? De har hållit på länge och har en ganska färdig produkt.
Den tycker jag ser väldigt bra ut, har också lastbalansering och omfattande lösningar för uppkoppling och appstöd etc. Saknar dock inbyggt motorvärmaruttag.
http://www.zaptec.com/zapchargerpro
Nej , de kände jag inte till. Men oss var ju kravet just motorvärmaruttag för att inte anläggningsbeslutet från 1986 skulle påverkas. Det stora problemet var dock inte att hitta boxar, utan ett företag som var intresserade av att lösa installationen av en sådan här stor lösning. De flesta säljer sin box till dig som privatperson eller företag och överlåter till dig att ordna med elektriker. Vi var intresserade av en helhetslösning.
Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt
Postat: 26 apr 2017 11:36
av themax
Off Grid Byggaren skrev:Kan Haloboxen lastbalansera motorvärmaruttaget också? Det borde väl isåfall funka så att det stängs av helt i kortare perioder?
Om bilen laddar så prioriteras det över schukouttaget. För rena elbilar är det ju inga problem, och pluginhybrider lär ju vara färdigladdade långt innan det är dags att slå på motorvärmaren när du laddar över natten.