P85 effekt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

P85 effekt?

Inlägg av Delta »

Var hittar man en vederhäftig officiell siffra på effekten en MS P85 -14?. Jag har min gamla bil ute på Netbil https://netbil.se/Auction/Details/13435 ... k#all-bids
I beskrivningen anger de "Motoreffekt 69kW / 94hk". Jag hävdar att uppgiften på transportstyrelsen är missvisande, men Netbil säger att man helst inte anger 421 alt. 416 Hk eftersom det inte är officiella siffror, dom har gått med på att ange accelerationen 0-100 4,4 sekunder, men några andre effektsiffror än transportstyrelsens vill man inte gå ut med för att de inte ska åka dit på falsk marknadsföring. Hur bevisar jag att transportstyrelsens effektuppgifter är fel? Enligt deras sätt och se har min frus Opel Astra högre effekt än min Performance. :?
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Re: P85 effekt?

Inlägg av tehjimos »

Tesla model s på wikipedia, engelska sidan... där hittar du en tabell på alla modeller
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Enligt EUs regelverk så ska elbilar registreras på den effekt som de kan hålla konstant under en halvtimme vilket för P85 är 69 kW. Sen ett tag tillbaka har de däremot valt att frångå EUs lagar och registrerat totaleffekten på båda motorer vilket för en P100D ger en effekt på över 700 kW vilket har lett till att vissa försäkringsbolag vill ha 40-50 000 kr för halvförsäkring. Jag förstår att det känns frustrerande när du ska sälja den men du har nog sparat på det när det kommer till försäkringskostnader. Det är många här på forumet som mer än gärna skulle vilja ha 69 kW i registreringsbeviset istället för runt 500 kW.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

tehjimos skrev:
Tesla model s på wikipedia, engelska sidan... där hittar du en tabell på alla modeller
Där står både motoreffekt och batterieffekt. Innebär det att den lägre, batterieffekten, är maxeffekten?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
tehjimos skrev:
Där står både motoreffekt och batterieffekt. Innebär det att den lägre, batterieffekten, är maxeffekten?
Ja
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Pontus skrev:
tehjimos skrev:
Ja
Men då kommer ju den eviga frågan varför P85D batteri kan leverera mera än 85D? Och det var så även innan den nya säkringen kom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Pontus skrev:
tehjimos skrev:
Ja
Men då kommer ju den eviga frågan varför P85D batteri kan leverera mera än 85D? Och det var så även innan den nya säkringen kom.
Okej, det är varken motorn eller batteriet, det är växelriktaren. Om du kollar på en riktigt gammal bild av designstudion så ser du att de enda som skilljer en 85a mot en P85 är en växelriktare som kan ge högre effekt.
IMG_0854.PNG
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Då är det med andra ord lite missvisande informationen där när man säger att batteriet kan ge en viss effekt, vilket det och för sig kan också. Den siffran som står där är vad man kan få ut efter växelriktaren?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
Då är det med andra ord lite missvisande informationen där när man säger att batteriet kan ge en viss effekt, vilket det och för sig kan också. Den siffran som står där är vad man kan få ut efter växelriktaren?
Kan erkänna att de är komplicerat, kan både vara batteri, säkring, växelriktare(samma som säkring?) och motor som begränsar och sen är det inte säkert att de mäter effekten på samma ställe som begränsningen ligger. Antagligen mäter de vid växelriktaren för att kunna ange ett högre värde men de skulle kännas mer rättvist om de angav effekten vid motorn eller hjulen.
18650

Inlägg av 18650 »

Delta skrev:
Var hittar man en vederhäftig officiell siffra på effekten en MS P85 -14?. Jag har min gamla bil ute på Netbil https://netbil.se/Auction/Details/13435 ... k#all-bids
I beskrivningen anger de "Motoreffekt 69kW / 94hk". Jag hävdar att uppgiften på transportstyrelsen är missvisande, men Netbil säger att man helst inte anger 421 alt. 416 Hk eftersom det inte är officiella siffror, dom har gått med på att ange accelerationen 0-100 4,4 sekunder, men några andre effektsiffror än transportstyrelsens vill man inte gå ut med för att de inte ska åka dit på falsk marknadsföring. Hur bevisar jag att transportstyrelsens effektuppgifter är fel? Enligt deras sätt och se har min frus Opel Astra högre effekt än min Performance. :?
Det finns en annan tråd där man försöker få det åt andra hållet map försäkring. Att bilen som har 770hk och gör 0-100 på under 2.5sek egentligen bara har dina 94hk. Alla har olika agenda beroende på context.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Istället för att marknadsföra den med mycket hk så tryck på att den har låg försäkringskostnad pga. den rätt! angivna effekten hos Transportstyrelsen! Vi är många här som gärna skulle vilja ha 69kW i regbeviset!
2016 Model S 75
Skriv svar