Vilken biltillverkare har sämst framtidsstrategi vad det gäller 1) billiga elbilar (ej inkluderat hybrider), 2) autonoma självkörande bilar?
Det är dags att blanka nu
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
För att vinna det krävs det alltså en strategi för framtiden, dom som är utan kan inte vinna...
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fiat bygger ändå små billiga bilar och har inte alls samma ingenjörsfokus som de tyska premiummärkena. De skulle kunna köpa drivlinor från Kina eller köpa upp något bolag där och integrera i sina småbilar. Köparna bryr sig inte.
Mercedes, Audi, Porsche, BMW är för stolta för att göra något sånt. De har ändå haft Tesla som ätit upp deras finaste modeller nu på alla marknader och de har inte brytt sig förrän nu. Kanske för att deras storsäljare är de mindre modellerna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Toyota kommer nog komma på grejen, de har trots allt lång erfarenhet av eldrivlinor. Men alla japaner är väl dåliga utom Nissan? Mazda och Subaru har jag verkligen sett nada från. Har ni?
Volvo? Dom verkar ju verkligen vänt senaste åren och satsar ju hårt på elekrifiering. Med tanke på deras del i Kina och de elmarknad som växer rejält där.. Tror du dom har börjat för sent? Flera andra verkar ligga betydligt sämre till..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Volvo? Dom verkar ju verkligen vänt senaste åren och satsar ju hårt på elekrifiering. Med tanke på deras del i Kina och de elmarknad som växer rejält där.. Tror du dom har börjat för sent? Flera andra verkar ligga betydligt sämre till..
Volvo är verkligen inte sämst. Fiat eller hela PSA (Citroën,Peugeot,Opel, Vauxhall Motors) tycker jag är sämst. När nu GM sålt Opel till PSA tillverkar de bara Bolt, som de döpt om till Ampera-E) på licens och har alltså inget i elbilväg. Fransmän är alldeles för stolta att beställa från Kina så de kommer börja själva men är sent ute.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Men både Volvo och PSA ligger ju bättre till än Toyota och Fiat som har uttalat sig negativt till hela omställningen. Toyotas attityd liknar den som Nokia hade emot smartphones och Apple. Nokia hade jätte fina telefoner med e-mail och surf och hybridsystem där det gick att fälla ut tangentbord.
Jag håller med om att Volvo numera visar vissa tecken på att förstå, men även de fortsätter som nästan alla andra att visa upp futuristiska konceptbilar och prata om riktiga elbilar först 2019 eller ännu längre fram.
Ok om de tror på hybrider som övergångsobjekt (även i psykologisk mening) men om de ska uppfattas som seriösa måste de omgående göra batterierna rejält mycket större för varje årsmodell, tills förbränningsmotorn knappt behövs.
BMW i3 med REX tycker jag är den enda moderna hybridbilen på marknaden, allt annat är compliance-bilar.
Ja, BMW i3 är den enda hybrid som jag skulle rekommendera någon eller överväga själv. Däremot tveksamt om REX verkligen behövs längre i södra Sverige idag när de har ett 30kWh batteri.
Jag håller med om att Volvo numera visar vissa tecken på att förstå, men även de fortsätter som nästan alla andra att visa upp futuristiska konceptbilar och prata om riktiga elbilar först 2019 eller ännu längre fram.
Ok om de tror på hybrider som övergångsobjekt (även i psykologisk mening) men om de ska uppfattas som seriösa måste de omgående göra batterierna rejält mycket större för varje årsmodell, tills förbränningsmotorn knappt behövs.
BMW i3 med REX tycker jag är den enda moderna hybridbilen på marknaden, allt annat är compliance-bilar.
"Först" 2019 är ju väldigt snart... Är det så att dom är snabba blir det ju så att dom kommer starta med leveranser ungefär samtidigt som huvuddelen av de som beställt Model 3 kan få sina beställningar, eller i allafall samtidigt som de som beställer en M3 idag.
Dom ökade batterierna i hybriderna med 20% i år.. Borde gjorts mycket tidigare (och med mer) men bra att det gjordes åtminstone.
Även om dom inte är i närheten av bäst så ser jag inte att dom heller är i närheten av sämst när det gäller elektrifiering. Signalerna dom skickar ut nu mot slutet med att som första (?) av de traditionella tillverkarna gå ut och säga att dieseln är död om 5-6 år för dem visar också på att deras interna tänk förändrats.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ja, BMW i3 är den enda hybrid som jag skulle rekommendera någon eller överväga själv. Däremot tveksamt om REX verkligen behövs längre i södra Sverige idag när de har ett 30kWh batteri.
BMW i3 går inte att få med dragkrog va?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Hoppades lite på i5 men BMW verkar ha lagt ner den. Tyckter om i3 designen både inne och ute så i5 med drag och 5 sittplatser hade varit riktigt intressant. BMWs vanliga sortiment är ju lite tråkiga och gameldags, även när de försöker "piffa till det".
Jag håller med om att Volvo numera visar vissa tecken på att förstå, men även de fortsätter som nästan alla andra att visa upp futuristiska konceptbilar och prata om riktiga elbilar först 2019 eller ännu längre fram.
Ok om de tror på hybrider som övergångsobjekt (även i psykologisk mening) men om de ska uppfattas som seriösa måste de omgående göra batterierna rejält mycket större för varje årsmodell, tills förbränningsmotorn knappt behövs.
BMW i3 med REX tycker jag är den enda moderna hybridbilen på marknaden, allt annat är compliance-bilar.
"Först" 2019 är ju väldigt snart... Är det så att dom är snabba blir det ju så att dom kommer starta med leveranser ungefär samtidigt som huvuddelen av de som beställt Model 3 kan få sina beställningar, eller i allafall samtidigt som de som beställer en M3 idag.
Dom ökade batterierna i hybriderna med 20% i år.. Borde gjorts mycket tidigare (och med mer) men bra att det gjordes åtminstone.
Även om dom inte är i närheten av bäst så ser jag inte att dom heller är i närheten av sämst när det gäller elektrifiering. Signalerna dom skickar ut nu mot slutet med att som första (?) av de traditionella tillverkarna gå ut och säga att dieseln är död om 5-6 år för dem visar också på att deras interna tänk förändrats.
Gjorde de? Jag vet att XC90 har större batteri än v60 men de har väll mer att göra med att den ska klara 49 gram CO2 per kilometer än att de ville förlänga räckvidden. Att samtliga plug-in hybrider från Volvo släpper ut 44-49 g/km ser jag som suspekt. Om de låg under 40 g så hade det i mina ögon sätt betydligt bättre ut.
Jag tror inte Volvo kommer gå under, även om de är senare än andra så kommer de ta lång tid att få över marknaden till rena elbilar. Vi ska komma ihåg att även om Tesla lyckas leverera en miljon bilar 2020 så är de bara lite mer än en procent av marknaden, lägg till de andra tillverkarnas mål och vi kommer nog inte komma upp 10% av marknaden för rena elbilar 2020, kanske om vi räknar med plug-in hybrider. Jag hoppas innerligt att jag har fel här men jag tror inte tillverkarna har planer för att bygga så många rena elbilar redan 2020 även om efterfrågan skulle skjuta i höjden. Möjligtvis kan den kinesiska marknaden få upp andelen i världen men 10% i Europa och USA tror jag inte.
Volvo kan klara sig tackvare att de har kinesiska ägare. Sen om de slutar upp som NEVS (Sony/Ericsson) och bara har design och krocksäkerhets filialer i Sverige får vi väl se. Risken är att det finns många ute i verksamheten som vägrar fatta.