Milersättning?
Moderator: Redaktion
Milersättning?
Hej!
Jag har eget bolag och funderar på att komma med i sekten. Jag har hittat kalkyler på forumet och förstår totalkostnaderna men jag förstår inte helt hur milersättningen fungerar och hittar inget bra när jag söker
Jag har förståttt att jag får 9,5 kr per tjänstemil i ersättning om jag betalar elen själv. Några frågor om detta:
1) Får jag detta av mitt egna bolag eller Skatteverket? Om jag får det av Skatteverket - är det bolaget eller jag som privatperson som får pengarna? Hur får jag ut dem privat? Eller ska jag se det som att det minskar företagets kostnader?
2) Måste jag föra körjournal om jag åker till/från jobbet och på 2-3 tjänsteresor per månad? Vem redovisar jag journalen till?
3) Får jag ta ut milersättning för resor till/från jobbet? Jag bor 15km från jobbet (enkel väg) och det går buss ca 10min gångavstånd hemifrån. Jag tjänar egentligen inte 2 timmar per dag (!) på att ta bilen men hur kreativ kan man vara här? Jag jobbar som konsult och åker egentligen till mina kunders kontor - är det tjänsteresa då?
Jag har eget bolag och funderar på att komma med i sekten. Jag har hittat kalkyler på forumet och förstår totalkostnaderna men jag förstår inte helt hur milersättningen fungerar och hittar inget bra när jag söker
Jag har förståttt att jag får 9,5 kr per tjänstemil i ersättning om jag betalar elen själv. Några frågor om detta:
1) Får jag detta av mitt egna bolag eller Skatteverket? Om jag får det av Skatteverket - är det bolaget eller jag som privatperson som får pengarna? Hur får jag ut dem privat? Eller ska jag se det som att det minskar företagets kostnader?
2) Måste jag föra körjournal om jag åker till/från jobbet och på 2-3 tjänsteresor per månad? Vem redovisar jag journalen till?
3) Får jag ta ut milersättning för resor till/från jobbet? Jag bor 15km från jobbet (enkel väg) och det går buss ca 10min gångavstånd hemifrån. Jag tjänar egentligen inte 2 timmar per dag (!) på att ta bilen men hur kreativ kan man vara här? Jag jobbar som konsult och åker egentligen till mina kunders kontor - är det tjänsteresa då?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Milersättning?
Delvis svar här,
9,5kr får du ta ut från firman skattefritt till dig privat för alla mil i tjänsten, och du måste föra journal vilket vid en
granskning av RSV måste kunna uppvisas. Journalen är eg företagets (det är företaget som får frågan).
Tjänsteresor till kunder räknas från kontoret (företagets) vilket blir hemifrån om du har kontoret hemma.
9,5kr får du ta ut från firman skattefritt till dig privat för alla mil i tjänsten, och du måste föra journal vilket vid en
granskning av RSV måste kunna uppvisas. Journalen är eg företagets (det är företaget som får frågan).
Tjänsteresor till kunder räknas från kontoret (företagets) vilket blir hemifrån om du har kontoret hemma.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Oke, låter bra. Kontoret har jag hemma så då blir det tjänsteresor.
Skattefritt och utan arbetsgivaravgift? Om jag kör 1000 mil i tjänsten får jag alltså göra en utbetalning från företagskontot till mitt privatkonto på 9500 kr utan att det smittas av skatt av inkomst för mig som privatperson och utan arbetsgivaravgifter för företaget?
Skattefritt och utan arbetsgivaravgift? Om jag kör 1000 mil i tjänsten får jag alltså göra en utbetalning från företagskontot till mitt privatkonto på 9500 kr utan att det smittas av skatt av inkomst för mig som privatperson och utan arbetsgivaravgifter för företaget?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Kanske bör det tilläggas att det bara gäller resor till kund om du har flera olika kunder dvs sitter du hos samma kund mer än tre (tror det är tre) månader så räknas det som ditt tjänsteställe och är resan dit inte tjänsteresa. Finns mycket att läsa om detta och flera olika tolkningar också så exakt vad som gäller vågar jag inte lova men ungefär så är det.
Enklast är det om du har fler kunder då borde det inte vara någon tvekan om att det är tjänsteresor.
Enklast är det om du har fler kunder då borde det inte vara någon tvekan om att det är tjänsteresor.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Kan man ta ut milersättning även om man laddar gratis på t ex SuC eller köpcentret?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Ja.. Milersättningen (eller bränsleersättningen som det egentligen handlar om här.) är en shablonavgift beroende på drivmedel.
Det som jag ser skulle kunna bli ett problem är om du får gratis el hos arbetsgivaren eller om du på nått vis betalar el till bilen från företaget.
Det som jag ser skulle kunna bli ett problem är om du får gratis el hos arbetsgivaren eller om du på nått vis betalar el till bilen från företaget.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det blir ju gratis el om jag laddar gratis på kommunens leddplats, varken jag eller arbetsgivaren behöver betala. Det kan väl inte skatteverket ha synpunkter på.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Sketteverket har synpunkter på allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
Skatteverket skickade ut frågor till mig/ mitt företag om detta, de ville bara veta om arbetsgivaren betalade drivmedel eller inte. Vad elen kostade ville de inte veta, och det behöver man inte redovisa heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fast just laddning vid superladdare är inte särskilt långsökt att anse att arbetsgivaren betalar om arbetsgivaren betalt för bilen där superladdning ingår.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Men det borde då ingå i förmånsvärdet då det inte är en valbar option på bil (eller var när vi köpte i varje fall). Men som sagt kanske det i framtiden ställer till det gällande milersättning för bränslet. Bäst att spara min betalning till föreningen gällande elstolpen vid parkeringsplatsen.bylund skrev:Fast just laddning vid superladdare är inte särskilt långsökt att anse att arbetsgivaren betalar om arbetsgivaren betalt för bilen där superladdning ingår.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Eftersom 9:50 är en schablongavgift så granskas den inte och du kan ta ut den om företaget äger/leasar bilen och du står för drivmedlet. Dock måste du då betala förmånsskatt och arbetsgivaravgift på förmånen. Med en S med mindre batteri kan det vara värt det. Slippa förmånen kan du göra om du har full körjournal och kan intyga att du ej kört mer än 100 mil eller 10 resor på ett år med bilen. Om du stannar 11 gånger längst med vägen och gör något privat är resan privat och du får betala förmånen.
Jag själv kör ganska många mil, räknar med 400 mil minst i månaden i tjänsten och en X med 90KWh batteriet har lite högre förmånsvärde valde jag att ta bilen helt privat. Vilket gör att jag plockar ut 18:50kr milen istället. Laddar jag allt hemma så har jag 800kr i elkostnad ungefär och får ut 7400kr skattefritt från företaget.
Säg att jag nu betalar 8000kr i månaden för bilen efter handpenning betald mm. Då blir det 8000+800-7400 = 1400kr i månaden att betala med skattade pengar. 1400kr med skattade pengar är ca 2800kr + 7400kr blir 10200kr vilket då blir totala kostnaden för mitt företag på grund av bilen.
Om jag hade leasat den så hade kostnaden blivit klart högre för företaget. Leasingavgift + förmånsskatt och arbetsgivaravgift hade blivit klart mer än 10k i månaden.
Så om du kör många mil är alltså ett privatägande bättre om man vill spara pengar i företaget. Har företaget gott om cash, så är de 9:50kr fina pengar att ta ut till sig själv och slippa lite skatt.
Kan vara bra att tänka på.
Jag själv kör ganska många mil, räknar med 400 mil minst i månaden i tjänsten och en X med 90KWh batteriet har lite högre förmånsvärde valde jag att ta bilen helt privat. Vilket gör att jag plockar ut 18:50kr milen istället. Laddar jag allt hemma så har jag 800kr i elkostnad ungefär och får ut 7400kr skattefritt från företaget.
Säg att jag nu betalar 8000kr i månaden för bilen efter handpenning betald mm. Då blir det 8000+800-7400 = 1400kr i månaden att betala med skattade pengar. 1400kr med skattade pengar är ca 2800kr + 7400kr blir 10200kr vilket då blir totala kostnaden för mitt företag på grund av bilen.
Om jag hade leasat den så hade kostnaden blivit klart högre för företaget. Leasingavgift + förmånsskatt och arbetsgivaravgift hade blivit klart mer än 10k i månaden.
Så om du kör många mil är alltså ett privatägande bättre om man vill spara pengar i företaget. Har företaget gott om cash, så är de 9:50kr fina pengar att ta ut till sig själv och slippa lite skatt.
Kan vara bra att tänka på.
Svart X90D, bokat en M3.
Jag har 4 kontor i 4 olika städer, men företaget är skrivet på hemadressen. Så alla resor till kontoren är jobb resor.bullen skrev:Kan man dessutom dra av för resor till arbetet blir kalkylen ännu bättre

Svart X90D, bokat en M3.
För att få hela kostnaden blir jag intresserad av att veta handpenningen och avskrivningen på den om du slår ut den på lika många år. En X 90D lär väl ligga på dryga 1,2-1,3 i inköp och med 50% restvärde (kanske lägre iom att du kör långt) så bör du landa på en månadskostnad på 17-18 tusen i privata pengar första tre åren. En summa som såklart på pappret kan sjunka om man väljer att lägga upp en större summa direkt.Anders77 skrev:Säg att jag nu betalar 8000kr i månaden för bilen efter handpenning betald mm. Då blir det 8000+800-7400 = 1400kr i månaden att betala med skattade pengar. 1400kr med skattade pengar är ca 2800kr + 7400kr blir 10200kr vilket då blir totala kostnaden för mitt företag på grund av bilen.
Blir nyfiken på kalkylen.
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Peugeot e-208 beställd
Smart lösning...gav mig en idé...Anders77 skrev:Jag har 4 kontor i 4 olika städer, men företaget är skrivet på hemadressen. Så alla resor till kontoren är jobb resor.bullen skrev:Kan man dessutom dra av för resor till arbetet blir kalkylen ännu bättre

Vi la 30% i handpenning och betalar av 60% på 5 år. Räknar dock med att i praktiken betala av lite mer, men bättre att själv kunna välja vilka månader man vill betala mer och vilka man vill betala mindre.jakobt skrev:För att få hela kostnaden blir jag intresserad av att veta handpenningen och avskrivningen på den om du slår ut den på lika många år. En X 90D lär väl ligga på dryga 1,2-1,3 i inköp och med 50% restvärde (kanske lägre iom att du kör långt) så bör du landa på en månadskostnad på 17-18 tusen i privata pengar första tre åren. En summa som såklart på pappret kan sjunka om man väljer att lägga upp en större summa direkt.Anders77 skrev:Säg att jag nu betalar 8000kr i månaden för bilen efter handpenning betald mm. Då blir det 8000+800-7400 = 1400kr i månaden att betala med skattade pengar. 1400kr med skattade pengar är ca 2800kr + 7400kr blir 10200kr vilket då blir totala kostnaden för mitt företag på grund av bilen.
De 30% sved lite, vill sällan bli påmind om dem.

Men räknar jag bara 60% på 1.2 mille så blir det 12 000 kr i månaden + ränta. Handpenningen är ju bara en bit av de 60%. Så man kan ju tänka att man på 5 år även betalar av handpenningen till sig själv med.
Då hade kalkylen blivit lite annorlunda, men förmånsvärdet på min X är 10k+ vilket hade blivit 6-7000kr i månaden i skatt och arbetsgivaravgift minst. Så leasingsumman + skatter och arbetsgivaravgifter blir ändå klart högre.
Vill jag få in mer skattefria pengar så kör jag bara en extra tur till Stockholm och så har jag 1850kr till i fickan den månaden

Svart X90D, bokat en M3.
Hittar ingenting på Skatteverkets sida om detta. Har du någon exempel-länk?Pontus skrev:Kanske bör det tilläggas att det bara gäller resor till kund om du har flera olika kunder dvs sitter du hos samma kund mer än tre (tror det är tre) månader så räknas det som ditt tjänsteställe och är resan dit inte tjänsteresa. Finns mycket att läsa om detta och flera olika tolkningar också så exakt vad som gäller vågar jag inte lova men ungefär så är det.
Däremot om man har resor mellan bostaden och verksamhetslokal så är det samma regler som för resor till och från arbete i privatfallet.
-minst 5 km och tidsvinst på minst 2 h för att det ska vara avdragsgillt.
Vid privat bil så får man också göra avdrag på resor till och från arbetet om man använder privat bil i tjänsten minst 160 dagar om året och kör minst 300 mil i tjänsteärenden.
Men om man har verksamhetslokal i hemmet så borde alla resor i tjänsten därifrån vara tjänstemil i körjournalen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Spännande kalkyl och lösning.Anders77 skrev:Vi la 30% i handpenning och betalar av 60% på 5 år. Räknar dock med att i praktiken betala av lite mer, men bättre att själv kunna välja vilka månader man vill betala mer och vilka man vill betala mindre.jakobt skrev:För att få hela kostnaden blir jag intresserad av att veta handpenningen och avskrivningen på den om du slår ut den på lika många år. En X 90D lär väl ligga på dryga 1,2-1,3 i inköp och med 50% restvärde (kanske lägre iom att du kör långt) så bör du landa på en månadskostnad på 17-18 tusen i privata pengar första tre åren. En summa som såklart på pappret kan sjunka om man väljer att lägga upp en större summa direkt.Anders77 skrev:Säg att jag nu betalar 8000kr i månaden för bilen efter handpenning betald mm. Då blir det 8000+800-7400 = 1400kr i månaden att betala med skattade pengar. 1400kr med skattade pengar är ca 2800kr + 7400kr blir 10200kr vilket då blir totala kostnaden för mitt företag på grund av bilen.
Men räknar jag bara 60% på 1.2 mille så blir det 12 000 kr i månaden + ränta. Handpenningen är ju bara en bit av de 60%. Så man kan ju tänka att man på 5 år även betalar av handpenningen till sig själv med.
Då hade kalkylen blivit lite annorlunda, men förmånsvärdet på min X är 10k+ vilket hade blivit 6-7000kr i månaden i skatt och arbetsgivaravgift minst. Så leasingsumman + skatter och arbetsgivaravgifter blir ändå klart högre.
Vill jag få in mer skattefria pengar så kör jag bara en extra tur till Stockholm och så har jag 1850kr till i fickan den månaden
Går att få till i och med att du kör mycket i tjänsten.
Har du med däck, service, försäkring i kalkylen? Dessa får du ju också betala med privata skattade privata pengar.
Lär väl gå en del däck?
Tror däck kostar minst 5kr/mil och med skattade pengar blir det 2000kr/månad eller 24000 skattade kronor per år. Inte att bara glömma. Försäkringen är ju också några kronor. Tror man måste köra lite mer för att få ihop det.bladh skrev:Spännande kalkyl och lösning.Anders77 skrev:Vi la 30% i handpenning och betalar av 60% på 5 år. Räknar dock med att i praktiken betala av lite mer, men bättre att själv kunna välja vilka månader man vill betala mer och vilka man vill betala mindre.jakobt skrev:För att få hela kostnaden blir jag intresserad av att veta handpenningen och avskrivningen på den om du slår ut den på lika många år. En X 90D lär väl ligga på dryga 1,2-1,3 i inköp och med 50% restvärde (kanske lägre iom att du kör långt) så bör du landa på en månadskostnad på 17-18 tusen i privata pengar första tre åren. En summa som såklart på pappret kan sjunka om man väljer att lägga upp en större summa direkt.Anders77 skrev:Säg att jag nu betalar 8000kr i månaden för bilen efter handpenning betald mm. Då blir det 8000+800-7400 = 1400kr i månaden att betala med skattade pengar. 1400kr med skattade pengar är ca 2800kr + 7400kr blir 10200kr vilket då blir totala kostnaden för mitt företag på grund av bilen.
Har du med däck, service, försäkring i kalkylen? Dessa får du ju också betala med privata skattade privata pengar.
Lär väl gå en del däck?
Men kan man hitta på tjänsteresor på 100 mil när man vill så...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
En liten detalj när det gäller kontor hemma.. Är det inte så att man måste ha ett visst antal timmar på "hemmakontoret" för att det ska räknas som arbetsplats?
Eller gäller dom reglerna endast när man gör shablonavdraget för att man har kontor hemma?
Eller gäller dom reglerna endast när man gör shablonavdraget för att man har kontor hemma?
Inget som jag hittat regler kring.joel80 skrev:En liten detalj när det gäller kontor hemma.. Är det inte så att man måste ha ett visst antal timmar på "hemmakontoret" för att det ska räknas som arbetsplats?
Schablonavdraget med arbetsplats i hemmet är väl bortplockat?
Eller har det införts igen?
Har för mig att för att få göra avdrag för arbetsplats i hemmet så ska det vara särskilt inrättad plats/rum/byggnad som inte kan användas för andra ändamål.
Men nu pratar vi väl inte om avdrag för själva arbetsplatsen. Utan om att ha den som bas vid beräkning av reseavdrag?
De 40 000kr som premien är nyttjar jag för däck och försäkring i år tänker jag.Pontus skrev:Tror däck kostar minst 5kr/mil och med skattade pengar blir det 2000kr/månad eller 24000 skattade kronor per år. Inte att bara glömma. Försäkringen är ju också några kronor. Tror man måste köra lite mer för att få ihop det.bladh skrev:Spännande kalkyl och lösning.
Lär väl gå en del däck?
Men kan man hitta på tjänsteresor på 100 mil när man vill så...
Svart X90D, bokat en M3.