Fick mitt X i september och har laddat via schuko ett tag nu.
Till vardags fungerar det bra men då man kör långturer tar det en hiskelig tid att ladda ifall man kommer hem med "nära noll" SoC.
Ska nu installera Tesla Wall Connector för att kunna ladda 3*16A och även montera ytterligare en 1*16A WB för Leafen.
Tanken är att laddboxen för Leafen ska dela på en av faserna som går till Tesla WC - för att hantera detta ska en brytare monteras som gör att Teslan endast matas med två faser då Leafen laddas.
Jag har redan de två laddboxarna och kabel är neddragen till parkeringen men ej inkopplad.
Elektrikern vill ha 20.700 ex moms vilket känns lite i saftigaste laget - kan bero på att han vill installera 2 st jordfelsbrytare (TypB) á 4.800 kr/st.
Det jag hoppas få svar på är:
- Går att koppla så att Leafen delar på en av de tre faserna till Teslan (vilket regleras med brytare)?
- Kan Teslan ladda endast på två faser (2*16A) samt om det spelar någon roll vilken av faserna som kopplas bort?
- Bör det inte räcka med en jordfelsbrytare monterad uppe i husets elcentral ist för två nere vid laddplatserna?
Tacksam för hjälp...