Hjälp - Ultra White Klädsel

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Stenkula

Hjälp - Ultra White Klädsel

Inlägg av Stenkula »

Hej!

Jag har beställt en Tesla S75 och är i valet och kvalet kring klädseln. Är sugen på Ultra White men har inte sett den klädseln "live". Tyvärr har de inga bilar i södra regionen (inklusive Köpenhamn) med Ultra White klädsel... Jag har fram till 13 juni på mig att bestämma mig.

Är det någon snäll själ i södra Sverige som har Ultra White klädsel och som jag hade kunnat titta på "live"? Annars får det bli svart läder.... :roll:

//Stenkula
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Hjälp - Ultra White Klädsel

Inlägg av HelectriC »

Vilken färg har du på lacken? Jag tycker det tex blir för skrikigt med vit på utsidan och vit på insidan. Svart inne och ute blir för mörkt, tycker jag. Lite kontrast är alltid trevligt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Inte i närheten, men kan berätta att vi är ruskigt nöjda med våra vita stolar. Inga problem att hålla rena trots barn i kupén. Flera av våra vänner som anmärkt på de coola stolarna som bidrar mycket till rymdskeppskänslan. Väldigt mjukt och bekvämt. Tror inte att du kommer ångra dig.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Kan tyvärr ej hjälpa annat än att säga att Ultra White är grymt bra. Snyggast, mjukast och mest smutsavstötande...

Personligen skulle jag valt UW till främst röd, blå samt midnight silver bil. Skulle valt annan färg (trots att materialet är bäst) till svart och vit. Till silver metallic orkar jag inte ens fundera, den färgen skulle jag aldrig välja på bilen :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Stenkula

Inlägg av Stenkula »

Det roliga är att jag nog har gått igenom varenda färgkombination som finns nu :D

Mest att jag aldrig sett de vita sätena och det kan också avgöra bilens exteriöra färg. Efter att ha sett denna: är jag sugen på den kombinationen... :idea: :?: :!:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Stenkula skrev:
Det roliga är att jag nog har gått igenom varenda färgkombination som finns nu :D

Mest att jag aldrig sett de vita sätena och det kan också avgöra bilens exteriöra färg. Efter att ha sett denna: är jag sugen på den kombinationen... :idea: :?: :!:
Vit-vit är såklart kaxigt men personligen tycker jag det blir lite "för mycket". Jag vill ha en kontrast mellan lack och klädsel. Personligen skulle jag aldrig heller välja svart bil med svart klädsel, men det är ju väldigt populärt så jag är uppenbarligen inte representativ...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Kolla gärna Björn Nylands Youtube-klipp på hans vita klädsel efter 7000 mil. Sen väljer du svart
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mahulkp skrev:
Kolla gärna Björn Nylands Youtube-klipp på hans vita klädsel efter 7000 mil. Sen väljer du svart Bild
Orkar ej leta upp och grinda igenom så sammanfatta gärna ;)

Pga missfärgning eller pga slitage i materialet? Om det är det senare är det ju helt klart tråkigt, om det är det förra så gissar jag att han inte är så noga med att ta bort fläckar när de uppstår... Det måste man såklart göra på en vit klädsel oavsett hur smutsavstötande den är, låter man dem "gro in" blir det såklart bökigt att få bra sen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

mahulkp skrev:
Kolla gärna Björn Nylands Youtube-klipp på hans vita klädsel efter 7000 mil. Sen väljer du svart Bild
Hans användande av stolen kan knappast definieras som normalt. Hade han haft läder i sin bil vågar jag inte ens tänka på hur slitet det hade varit :lol:

Jag har de vita sätena och de är suveräna. Tror inte det finns mkt som håller så väl som de vita sätena om jag ska vara ärlig. Skulle man spilla eller få en fläck tar en fuktig mikrofiberduk bort precis allt inklusive ketchup som torkat fast ;). Hade en Model S tidigare med svart läder och den visade små veck och förslitningar i lädret efter bara några hundra mil, framförallt på sidobolster och sittdynan. De vita stolarna har inte tillstymmelse till veck och ser ut som nya och känslan man får är att de kommer se lika nya ut eftet 10.000 mil (om man inte heter Björn Nyland)

Ska tillägga att jag alltid haft svart interiör i senaste bilarna jag ägt och var initialt stor skeptiker mot det vita. Men nu när jag har de vita stolarna skulle jag faktiskt inte vilja byta till något annat. Bilen känns mkt ljusare och fräschare och det är trots allt ganska mkt som är svart fortfarande. Premiumstolarna gör också skillnad för helhetskänslan jämfört med NextGen som jag personligen tycker ser lite "old fashion" ut.

Rekommenderar verkligen de vita stolarna och att det är syntetmaterial är inget man tänker på. Kvaliteten är hög och stolarna mjuka och bekväma. Lädret i Teslas stolar är dessutom inte det bästa kvalitetsmässigt samt att inte ha någon ko-hud i bilen känns som en bra bonus och lirar väl med bilens hållbarhetstänk i övrigt :D
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Vet inte varför Björn skulle slita mer på klädsel än någon annan. Det är ju milen eller antal timmar/antal i och urstigningar som sliter på klädseln. Ingen kan inbilla mig att vit konstläder håller sig snyggare i längden än en svart skinnklädsel. Döm själva.
Model YP 2024
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Ja, eller kika på det här klippet. De sitter i en bil som varit utställd på en bilmässa flera dagar där tusentals personer hoppat in ut ur bilen... Sätena ser ut som nya.

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mahulkp skrev:
Vet inte varför Björn skulle slita mer på klädsel än någon annan. Det är ju milen eller antal timmar/antal i och urstigningar som sliter på klädseln. Ingen kan inbilla mig att vit konstläder håller sig snyggare i längden än en svart skinnklädsel. Döm själva.
Perforerade säten... De vet vi ju sen gammalt att de tyvärr inte håller måttet. Och ja, grova blåjeans färgar av sig och då måste man göra rent sätena.

Menar du på allvar att det för dig är otänkbart att ett syntetmaterial kan hålla bättre än skinn oavsett vad? Den typen av argumentation brukar man oftast stöta på från fossilälskare :roll:

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

De här kallar inte jag att svarta läderstolar håller så bra. Diskuteras i den här tråden:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&start=20

Vad jag har sett på bilar utan perforeringar så är det lite bättre, men fortfarande veck och lädret ser sjaskigt ut snabbt.

Bild
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Supernöjd med mina vita (ventilerade) säten i min X.
Blå lack blir en IMO snygg kombo :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Mthsv05
Teslaägare

Inlägg av Mthsv05 »

Har en modell X i Växjö med vit klädsel, du får gärna komma förbi och titta, mthsv05@gmail.com

Har haft den i två månader med en nyfödd och en två åring, mycket nöjd hittills.

Jag är mycket nöjd med klädseln ihop med mörk färg på bilen
IMG_20170323_184455.jpg
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Legato skrev:
mahulkp skrev:
Perforerade säten... De vet vi ju sen gammalt att de tyvärr inte håller måttet. Och ja, grova blåjeans färgar av sig och då måste man göra rent sätena.

Menar du på allvar att det för dig är otänkbart att ett syntetmaterial kan hålla bättre än skinn oavsett vad? Den typen av argumentation brukar man oftast stöta på från fossilälskare :roll:
Det är klart att det finns bra syntetmaterial som utvecklas hela tiden. Men skinn är är mycket tåligt och ett levande material som bevisat står sig i längden med lite lädervård då och då. Ingen av oss vet hur tåligt det vita konstmsterialet är över tiden. Klart att det är superbra och lätt att hålla rent när det är nytt. Men att det skulle vars mer tåligt mot slitage än läder är jag tveksam till. Sen pratar vi ju inte bara material. Vi pratar vitt vs svart. Och även här är jag övertygad om att svart vinner i längden. Smuts och missfärgningar fastnar i polerna på materialet och varje gång du rengör blir lite smuts kvar. Över tiden blir det missfärgat. Detta syns inte lika bra på ett svart säte. Jag kommer jättegärna och tittar och jämför min svarta med era vita säten. Om tre år dvs när skillnaden börjar synas ordentligt.
Model YP 2024
FreddoMental

Inlägg av FreddoMental »

Är orolig över Teslas säten överlag. Här är mina snart ett år och straxt under 2000 mil.Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

Kör vita! Magiska på alla sätt och vis!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag har kört vitt i 27 månader, 5000 mil, 2 barn och jeans i stort sett dagligen. Stolarna ser i stort sett nya ut.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Det finns företag som inte gör annat än klä om stolar, och dom gör det så bra som original, eller bättre.

För en bil som om några år är nere på så låga nivåer som 500k i begvärde så kan det vara värt 20-40k för en omklädsel för att uppnå nyskick. Vitt är så coolt och snyggt enligt mig att jag är beredd att ta risken.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mans71 skrev:
Det finns företag som inte gör annat än klä om stolar, och dom gör det så bra som original, eller bättre.

För en bil som om några år är nere på så låga nivåer som 500k i begvärde så kan det vara värt 20-40k för en omklädsel för att uppnå nyskick. Vitt är så coolt och snyggt enligt mig att jag är beredd att ta risken.
Jag hoppas du har fel när du förutspår att en Tesla för 1,5 - 2 miljoner är nere på 500k om några år. Det är ju nästan lika ruttet andrahandsvärde som en stinkande ICE. :(
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Nicke Nyfiken skrev:
mans71 skrev:

Jag hoppas du har fel när du förutspår att en Tesla för 1,5 - 2 miljoner är nere på 500k om några år. Det är ju nästan lika ruttet andrahandsvärde som en stinkande ICE. :(
Det tror inte jag heller, men även om jag nu hade köpt en Bentley SUV med vit klädsel så hade inte andrahandsvärdet baserat på att klädseln haft fläckar om 7-10 år bekymrat mig speciellt mycket.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

EnTraktor skrev:
Jag har kört vitt i 27 månader, 5000 mil, 2 barn och jeans i stort sett dagligen. Stolarna ser i stort sett nya ut.
Hur hänger det ihop? Ultravita stolar har ju bara funnits sen i höstas förra året? Men tur det inte var en taxichaufför som skrev han hade kört svart under längre tid iaf :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stenkula

Inlägg av Stenkula »

Hej igen!

Tackar för all input i frågan, och extra stort tack till Helix här på forumet som körde förbi mig och visade sin Tesla med Ultra White. Det blev avgörande för mig, det kändes helt rätt och nu har jag tryckt på "bekräfta beställningen"-knappen med Ultra White klädsel!

Längtar tills sommaren är över :D

//Stenkula
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Trevligt värre :)
Det finns typ alltid någon som ställer upp på det här forumet alltså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar