Reflektion efter 23 mil med släp och 90D
Moderator: Redaktion
Reflektion efter 23 mil med släp och 90D
Körde idag Växjö - Höllviken ca 23 mil med min X90D.
Räckviddsångesten har infunnit sig några dagar innan avresa i och med att det inte finns någon supercharger på vägen och det var högst oklart hur släpet med last skulle påverka räckvidden. Jag testade i helgen ett par mil med släpet och gjorde en prognos på 320 w per km. La in Det i abetterrouteplanner
https://abetterrouteplanner.com/?destin ... _soc=100&a rrival_soc=10&charger_soc=10&charge_overhead=5&speed_factor=90&max_speed=50&typ_consumption=320&find_alts=false&allow_ferry=true&adj
ust_speed=true&longbreak_wps=&exclude_wps=&extra_chargers=&carmodel=x90d
Och kom fram till att jag skulle nå målet med 23%
Jag startade med 100% batteri och teslas första prognos var 32% vid destination. Efter 10 min sjönk den till 23% och när vi kom fram var det 13% kvar.
Jag körde på med farthållare på 80 hela vägen.
Blien förbrukade 309 w per km.
Erfarenhet av denna färd är att det krävs lite mer säkerhetsmariginal än vanligt när man kör med släp (förbrukningen med täckt släp eller husvagn måste nästan vara omöjligt på längre sträckor där superladdare saknas)
Teslan gjorde i övrigt ett kanon jobb att dra släpet, kändes mycket stabilare och lugnare än min fossil BMW x3 som annars är riktigt bra på att dra släpet
Synd att autopiloten inte fungerar när man drar släp, hade varit kanon när man kryper fram i i åttio!
Blev omkörd av tre andra model X!
[attachment=1]IMG_20170702_190329.jpg[/attachment]
[attachment=0]IMG_20170702_190314.jpg[/attachment]
Räckviddsångesten har infunnit sig några dagar innan avresa i och med att det inte finns någon supercharger på vägen och det var högst oklart hur släpet med last skulle påverka räckvidden. Jag testade i helgen ett par mil med släpet och gjorde en prognos på 320 w per km. La in Det i abetterrouteplanner
https://abetterrouteplanner.com/?destin ... _soc=100&a rrival_soc=10&charger_soc=10&charge_overhead=5&speed_factor=90&max_speed=50&typ_consumption=320&find_alts=false&allow_ferry=true&adj
ust_speed=true&longbreak_wps=&exclude_wps=&extra_chargers=&carmodel=x90d
Och kom fram till att jag skulle nå målet med 23%
Jag startade med 100% batteri och teslas första prognos var 32% vid destination. Efter 10 min sjönk den till 23% och när vi kom fram var det 13% kvar.
Jag körde på med farthållare på 80 hela vägen.
Blien förbrukade 309 w per km.
Erfarenhet av denna färd är att det krävs lite mer säkerhetsmariginal än vanligt när man kör med släp (förbrukningen med täckt släp eller husvagn måste nästan vara omöjligt på längre sträckor där superladdare saknas)
Teslan gjorde i övrigt ett kanon jobb att dra släpet, kändes mycket stabilare och lugnare än min fossil BMW x3 som annars är riktigt bra på att dra släpet
Synd att autopiloten inte fungerar när man drar släp, hade varit kanon när man kryper fram i i åttio!
Blev omkörd av tre andra model X!
[attachment=1]IMG_20170702_190329.jpg[/attachment]
[attachment=0]IMG_20170702_190314.jpg[/attachment]
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Reflektion efter 23 mil med släp och 90D
Autopiloten fungerar väl visst med släp? Fast man måste lura den...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
AP funkar om man inte har trailer-läget aktiverat, iaf i 17.17.17.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Jag körde om dig med en svart X strax utanför Hurva! Såg stabilt ut 

Förbrukningen man anger i ABRP är den i 110 km/h. Kör du sedan på vägar där den tror att du kör långsammare kommer den räkna med lägre förbrukning. Kan vara förklaringen till att du dragit mindre än du räknat med och ändå hade mindre batterireserv vid ankomst.
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Svart X75D -17
Även MS drar släp stabilt och bra. Tidigare clio,Aklas o Leaf har klarat mindre släpkärra utmärkt. Jag missade kolla förbrukningen.
Jag skall koppla in elen fullständigt men kan inte tänka mig att AP1 påverkas. Backvarnare måste dock kopplas ur vid backning.
Jag skall koppla in elen fullständigt men kan inte tänka mig att AP1 påverkas. Backvarnare måste dock kopplas ur vid backning.
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Är det inte problematiskt när den ej är typad för drag?lem skrev:Även MS drar släp stabilt och bra.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ett täckt släp borde ge lägre förbrukning än det där öppna. Det är ju inte direkt aerodynamiskt med en pressening och ett nätgaller.
Det är Brix som levererat draget och det är tekniskt bra och stabila saker. MX har ju drag och det är samma bottenplatta som MS.Legato skrev:Är det inte problematiskt när den ej är typad för drag?lem skrev:Även MS drar släp stabilt och bra.
Hälsningar
Lars
Lars
Inte riktigt vad han frågar. Vad säger myndigheter om att du kör släp med din Model S utan att den är typad för det?lem skrev:Det är Brix som levererat draget och det är tekniskt bra och stabila saker. MX har ju drag och det är samma bottenplatta som MS.Legato skrev:Är det inte problematiskt när den ej är typad för drag?lem skrev:Även MS drar släp stabilt och bra.

Jag har haft drag på elbilar i ~10år. Ingen har sagt något. Fråga om 10 år igen.beef skrev:Inte riktigt vad han frågar. Vad säger myndigheter om att du kör släp med din Model S utan att den är typad för det?lem skrev:Det är Brix som levererat draget och det är tekniskt bra och stabila saker. MX har ju drag och det är samma bottenplatta som MS.Legato skrev:Är det inte problematiskt när den ej är typad för drag?lem skrev:Även MS drar släp stabilt och bra.
Hälsningar
Lars
Lars
lem skrev:
Jag har haft drag på elbilar i ~10år. Ingen har sagt något. Fråga om 10 år igen.[/
Du har med andra ord haft så nya bilar att du inte behövt besiktiga draget
Jag har haft drag på elbilar i ~10år. Ingen har sagt något. Fråga om 10 år igen.[/

S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD Juniper, röd, beställd 23/6-25
MYRWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD Juniper, röd, beställd 23/6-25
Antar att det kan bli bökigt med försäkringen också om man skulle smälla?Guldis-54 skrev:lem skrev:
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021