Skitsnack

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Petter
Teslaägare

Re: Version 6.1 ute!

Inlägg av Petter »

hybris skrev:
Med regenereringen så är model S sjukt enkel och skön att köra utan autopilot. Dvs sälan man behöver använda bromsen då man kör med gasen. Ser inte samma behov av aktiv farthållare som med andra bilar. Bonus på min P85D men inget jag skulle byta bil för...
Kan inte riktigt hålla med dig här - på just motorväg i 110-130km/h upplever jag att med "gamla" farthållaren bidrar regenereringen inte till smidig och smooth körning. Alltså att man ligger i 110-130km/h och sedan behöver släppa av/sänka farthållaren när någon ligger långsammare framför. Jag upplever då att det blir en lite för kraftig sänkning av farten/ryckigt pga regenereringen. Jag fick aldrig riktigt till en bra körstil iaf med att släppa på farthållaren/sänka farten/öka farten. Då funkade det bättre att strunta i farthållaren och köra bara med gasen och regenerering. Nu däremot med adaptiv farthållaren i 6.1 är det en grymt smooth känsla när bilen saknar ner och ökar farten - klockrent enligt mig. Självklart personlig smak som avgör och ni som kört Model S längre än mig har säkert utvecklat körsätt och blivit skickligare på att hantera detta även i höga farter.

I lägre farter eller mer aktiv körning så är regenereringen dock helt fantastisk och där har jag inget behov av nån adaptiv farthållning.
Model S LR 2023 med FSD
Tidigare: Model S 85 2014, Model S 85D 2018 | Order: Cybertruck Tri-Motor
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Exakt jag kör aldrig med farthållaren. Tycker det är så smidigt med foten på gasen och styra avstånd med gasen. Jämfört med andra icke elbilar där jag tycker farthållare känns viktigare. Jag använder aldrig farthållaren i Teslan.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

hybris skrev:
Exakt jag kör aldrig med farthållaren. Tycker det är så smidigt med foten på gasen och styra avstånd med gasen. Jämfört med andra icke elbilar där jag tycker farthållare känns viktigare. Jag använder aldrig farthållaren i Teslan.
Då sällar du dig till idioter (oftast gubbar och tanter) som trots farthållare inte använder den. Det är extremt irriterande att åka bakom er. Sluta!
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

matbl skrev:
hybris skrev:
Då sällar du dig till idioter (oftast gubbar och tanter) som trots farthållare inte använder den. Det är extremt irriterande att åka bakom er. Sluta!
Jag använder farthållaren så ofta det går, tycker det är både tråkigt och jobbigt att försöka hålla exakt jämn hastighet manuellt. Och jag stör mig precis som matbl oerhört mycket på pumpgasare som har men inte använder farthållaren :evil:
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Hallå matbl, du kör ju Tesla, varför åker du BAKOM gubbar och tanter?
Ett lätt tryck på gasen och du kommer att åka framför dom, som sig bör. :D

Din högerskonk tillsammans med din hjärna är din egen farthållare. Om du pendlar mycket
i hastighet så har du dålig koordination eller dålig hjärna eller kanske slapp fotled.
Skämt åsido, att använda farthållare av den gamla typen kan väl vara rätt farligt ibland.
Man slappnar av i benen, vilket är skönt men bromsberedskapen sjunker drastiskt.
Ny farthållare med autopilot-hårdvaran och autobroms råder väl bot på det.
Annars går det alldeles utmärkt att köra mjukt och fint med gamla farthållaren även när
bilar framför håller lite lägre hastighet. Bara att dutta till lite eller mycket, eller hålla inne
farhållararmen uppåt eller nedåt så justerar man ju hastigheten. Smidigt!
Kör själv utan farthållare ofta, men på motorväg så använder jag den rätt mycket.

Nån med helt nya bilar som upplever att bilen spinner loss lite samtidigt som man ser det
på orangea visaren att effektuttaget ökar när man kör i motorvägsfart och vägbanan är lite
slipprig vid t ex ganska kraftigt regn? Lite halvotäck känsla när man råkar ut för det första gångerna.
Kör numer inte med farthållare på motorväg vid dåligt väglag.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

matbl skrev:
hybris skrev:
Håller inte med dig. Problemet är väl mest de som inte kan ändra farten utan använder farthållaren jämt. Exempelvis på motorväg när de kommer upp bakom en långsammare bilar och utan att använde backspeglarna, eller blinkers, bara glider ut och sedan segar sig förbi i ytterfilen och hindrar oss andra som kan använda gaspedalen. Ännu värre när de gör det på vanlig landsväg. Att gasa under omkörning verkar vara ett oöverstigligt problem. De största irritationsmomenten är de som ligger med farthållaren inställd på 80 på 90-väg och man lyckas köra om dem. När man sedan kommer man in på en 50-sträcka håller de fortfarande 80 och kör om en inne i tättbebyggt område!

Jag använde farthållaren förut, men inte numera med Teslan. När någon kommer ikapp, lägger jag mig mot högerkanten och underlättare för bakomvarande att köra om. Om jag ligger bakom en bil jag inte tänker köra om, håller jag så långt avstånd att när någon kör om mig lätt får plats mellan mig och framförande bil. Om jag behöver köra om gasar jag till. Om det är mycket trafik, anpassar jag mig.

Detta är väl dock en hel del OT och kanske borde läggas under allmänt och inte under Model S
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Lite mer OT angående farthållare. Jag använder den aldrig i min bil heller. Tycker körningen blir tråkigare, blir mer okoncentrerad osv. Har aldrig upplevt att jag "förstört" för andra bilister genom detta. Snarare tvärtom. Jag har snabbare bromsberedskap, är mer uppmärksam i min körning och håller bra avstånd till framförvarande bilar. Men sen har jag också en snittförbrukning på över 250 wh/km över 900 körda mil.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Då vart man kallad idiot... Har du en Tesla eller? Har du en aning om hur det fungerar? De med farthållare på är snarare idioterna som bygger köer i vänster körfält...
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Bod skrev:
När någon kommer ikapp, lägger jag mig mot högerkanten och underlättar för bakomvarande att köra om. Om jag ligger bakom en bil jag inte tänker köra om, håller jag så långt avstånd att när någon kör om mig lätt får plats mellan mig och framförande bil. Om jag behöver köra om gasar jag till. Om det är mycket trafik, anpassar jag mig.
Om alla körde så här skulle världen bli ett par snäpp bättre. Det är så jag försöker köra.
Har jag hög och framförallt bra musik på i bilen, blir min körstil av någon konstig anledning något
mer aggressiv. :D
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Det är inte helt entydigt att du blivit kallad idiot hybris. Du kanske bara
har sällat dig till en grupp människor som är idioter för att dom inte använder
farthållaren. DU är nödvändigtvis inte en idiot. Det är dom andra som är det.
Men jag tycker att du är en idiot.

En Tesla-idiot. And I like it! :D

Okej nu ligger vi lite lågt med tillmälena här. Vi kör omkring i världens just nu bästa bil.
Så vi har iaf nått gemensamt. Peace!
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Hybris, ja jag har en Tesla. Det syns väl tillhöger här i forumet?
Om man kör på farthållare och tycker om det så är alla som inte håller konstant fart (förutsatt att hastighetsgränsen inte ändras såklart) bara irriterande. Även om det är irriterande så tar jag hellre att köra bakom någon som håller 80 på 90-väg än någon som varierar mellan 90 och 100.
Så för all del, kör utan farthållare om ni vill, men håll då konstant fart.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Det är väl bara att köra om?
Jag tenderar att köra med farthållare på motorväg, 90-väg eller långsammare kör jag utan.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Kör alltid på farthållare, gillade dock inte den gamla på Teslan. Det är otroligt skönt att slippa fipla upp och ner med gasen, det är så tröttsamt för foten också.
Min bromsberedskap är utmärkt eftersom min fot redan ligger i bromsberedskap. Jag behöver ju knappast i panik nå gasen... men broms kan ju behövas.
På motorväg brukar jag i regel inte accelerera för omkörning. Trodde i min enfald att en av fördelarna med motorvägar var att man kunde glida om i jämn fart. Brukar skratta lite åt personer som kör motorväg som landsväg med ryckiga filväxlingar fram och tillbaka. Kanske har de läst för mycket om pensionärer som kör på fel sida?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Ja men ligga i omkörningsfilen och blockera och inte släppa förbi bakomvarande är ju helt förkastligt. Det finns många som ligger med farthållaren på 115 och agerar bromskloss. Bara för att man har farthållare innebär det ju inte att man har rätt att ligga kvar i vänsterkörfältet! Typiskt j-vla Taxibeteende!
Nej då håller jag med Hybris, bättre att köra utan farthållare då och när man passerat en bil så lägger man sig till höger.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Då behöver ni i te motorvägar...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Men bara för att reda ut körbeteenden om det nu har något med 6.1 att göra.
På motorväg så bör man ju titta i backspegeln och planera om man ska köra om någon inte bara byta fil utan att tänka för att det finns en extra fil. Klarar man av det så får man väl köra om i vilken fart man vill med eller utan farthållare spelar väl ingen roll?

Nu vill jag veta vad som blivit förbättrat med parkeringsensorerna, fick för mig att det var mer än linjerna eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Tråkigt att se den här diskussionen, rent ut sagt skittråkigt. Har sett samma tendens i flera andra trådar sista tiden.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Skitsnack

Inlägg av Kalle »

här e en tråd vart man kan skicka folk när de blir för mycket OT i tråden. ;)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Bengt skrev:
Tråkigt att se den här diskussionen, rent ut sagt skittråkigt. Har sett samma tendens i flera andra trådar sista tiden.
håller med, de blir framför allt svårt att hitta de man letar efter när 90% i trådarna inte håller sig till ämnet. (jag är också ansvarig för att drifta off topic ibland, de e svårt)

ska vi försöka att hålla trådarna lite mera "on topic" och så kan vi ta allt annat här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=29&t=915
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Kalle skrev:
Bengt skrev:
håller med, de blir framför allt svårt att hitta de man letar efter när 90% i trådarna inte håller sig till ämnet. (jag är också ansvarig för att drifta off topic ibland, de e svårt)

ska vi försöka att hålla trådarna lite mera "on topic" och så kan vi ta allt annat här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=29&t=915
Även om jag delvis bidragit så håller jag med. En aktivare moderering kanske vore på sin plats?
Samt kanske uppdelning av Model S i underkategorier? Tibor?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Skitsnack

Inlägg av Pontus »

Angående bilar som segar sig förbi i omkörningsfältet. Jag hamnade bakom en sådan en gång och när han var klar då stod jag på (bråttom till jobbet) lite för mycket och tillräckligt för att han inte skulle hänga på trots försök, vårt dock stoppad någon mil senare av en icke så glad civilare. Dum som jag var körde jag då efter en bil (enkel filigt) som körde 5-8 kph för fort.

Så var uppmärksamma på vem som segar sig i omkörningsfilen innan ni blir upprörda då Teslorna inte har så hög toppfart att man kan köra ifrån andra... :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Har pendlat på E4an i många år och i väldigt varierande bilar. De mest trafikfarliga ör de med farthållaren i vänster körfält som vägrar flytta på sig. med Teslan kör man enkelt om till höger men eftersom det upplevs som aggressivt så är det sista utvägen. Håller rask motorvägsfart i samma tempo som 80% av övrig trafik.

Farthållaren använder jag aldrig eftersom jag kan köra bilen helt med gasen. Upplevs garanterat bättre i trafiken än de med farthållare. Personligen blir jag tröttare med farthållare och tappar uppmärksamhet. Att köra aktivt känns säkrare.

Det finns en väg där autopilot kan vara bra. De skunkiga vägarna med omkörningssträckor och vsjerräcken... Hatar verkligen de sträckorna. Där kan jag se nyttan av fartradar kopplat till bilen.

Kör man med farthållare hela tiden kan man ju köpa en Nissan Leaf eller något annat trist istället. tesla skall köras aktivt. :-) ja idioterna spenderar en mille på en bil och kör sedan den inte själv... ;-)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Hear, hear!!!
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

hybris skrev:
Kör man med farthållare hela tiden kan man ju köpa en Nissan Leaf eller något annat trist istället. tesla skall köras aktivt. :-) ja idioterna spenderar en mille på en bil och kör sedan den inte själv... ;-)
On topic! :roll:
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Skriv svar