Som många av er vet så råkade jag ut för en större krock för ett tag sedan.
Tänkte i denna tråd ta upp vad som händer/hände efter och hur det funkar.
Svarar på alla frågor men endast det som är objektivt. Svarar inte på nått om själva olyckan utan endast kring det som händer efter den.
Ganska omgående fick jag klart att allt var anmält till försäkringsbolagen. Jag hade leasing via alpabet, Länsförsäkringar godkände skadan omgående och skickade ut en bekräftelse på självrisk och vad som gällde kring trafik, de tig även hand om personskadorna och skickade ut papper strax efteråt.
Länsförsäkringar vidaranmälde även vagnskadan till protector.
RM bilservice (numera werksta) hörde av sig flera gånger. Berättade att det mest troligt att den skulle bli inlösen. De behövde göra en detaljerad kalkyl men det gick väldigt snabbt och redan efter en vecka fick jag besked om att bilen skulle lösas in.
So far so good... Bra tänkte jag, bilen var ju i nyskick efter bara 9 månaders användning och försäkringar som jag tidigare haft har en nybilsersättningsklausul där du får en ny bil, lite googlande på nätet och det verkade som protector hade samma MEN så var inte fallet, teknikerna på protector som jag pratade med sa att detta gäller på försäkringar inte på vagnsskadegarantin. Bilen ska inlösas till marknadsvärde... även om den skulle ligga högt så kostar detta mig massor.
Fick tillslut villkoren mailade till mig och ja, det verkar stämma. Så nej, första året är inte vagnsskadegarantin likvärdigt med en helförsäkring om du kommer så långt att bilen inte är värd att reparera. Kan vara värt att tänka på....
Nu återstår att se hur mycket bilen värderas till samt få besked så att jag kan beställa en ny Tesla alt. Få en begagnad ej momsad som är ungefär lika gammal samt med samma mil
Uppdatering följer
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad händer efter vagnskada (inlösen)
Moderator: Redaktion
Re: Vad händer efter vagnskada (inlösen)
Jag fick en bil krockad som jag hade köpt för under marknadsvärdet
Försäkrings gubben tjatade om vad jag hade betalt när jag köpte den men jag sa att det var irrelevant utan jag ville kunna köpa en likvärdig bil. Så jag letade upp en på blocket och skickade länken till försäkringsgubben, han accepterade det som marknadsvärde.
Så det jag skulle göra är att hitta en likvärdig på Tesla och peka på att det är den du vill ha. Om det inte är så att du faktiskt vill uppgradera dig till en ny, men då förstår jag att det kan kosta mellanskillnad.

Så det jag skulle göra är att hitta en likvärdig på Tesla och peka på att det är den du vill ha. Om det inte är så att du faktiskt vill uppgradera dig till en ny, men då förstår jag att det kan kosta mellanskillnad.
- lator
- Teslaägare
Re: Vad händer efter vagnskada (inlösen)
Skulle vara intressant med en uppdatering av denna historia. Slog på din bil och såg att den fortfarande står som avställd med BMW-leasing som ägare... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.