Onödiga tillval

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1433
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Onödiga tillval

Inlägg av Niclas »

1. Säkerhetspaketet. Har väl aldrig stulits nån Tesla vad jag vet. Vanligt larm finns ju på alla och stjäls bilen ser man ju i appen på kartan var bilen är, sen ringer man polisen.

2. Köldpaketet. Har aldrig hört nån säga att det är bra. Björn Nyland tycker det är värdelöst. Det är i alla fall inte särskilt dyrt.

3. Interiörpaketet. Det måste vara det mest överprissatta hopkoket Tesla har hittat på hittills. Över 40 lakan för detta?

4. Teknikpaketet? Är iofs inte onödigt men ändå överprissatt. Borde ingå som standard.

Vad tycker ni? Andra onödiga tillval eller tycker ni att ngt ovanstående är bra?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Onödiga tillval

Inlägg av hybris »

Det enda onödiga är interiörpaketet som är sinnessjukt prisat.

Tomten Björn i Norge ör det någon referens för något???

1. säkerhetspaket. Kostar lite (4000 SEK). Ger extra batteri och rörelsedetektorer inne i bilen. Skulle någon bryta sig in i bilen kan man larma polis och Tesla. Småpengar på en bil för 800-1.2 MSEK. Begagnad utan känns som "B"

2. Köldpaketet. Givet eftersom det ger värme i baksätet. Mest effektiva sättet att bli varm i en Tesla är via sätesvärmen. Har man skinn känns detta helt givet tillval. Värmen för vindrutetorkarna säkert bra för dem som parkerar ute på vintern. Uppvärmda spolarmunstycken även de bra för de som parkerar ute på vintern. Och numera ingår även värme i ratten. Samma här med småpengar (6900 SEK) i sammanhanget. Skulle välja bort bilar utan begagnat.

3. Håller med. Skinnet är ett skämt. På få delar och syns inte... Yachtgolvet är kass. Bättre med tyg så saker inte åker omkring, belysningen skulle jag lagt till om det fanns löst...

4. Helt givet paket. Ingå och höja priset? Spelar mindre roll eller?

Den utrustning jag aldrig använt är dubbelladdaren. Kommer nog aldrig använda den heller. Men vettigt att ha då en andra ägare kan behöva den.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1433
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Onödiga tillval

Inlägg av Niclas »

Finns verkligen rattvärme? Står inte listat på nya hemsidan.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Onödiga tillval

Inlägg av Herr X »

Niclas skrev:
Finns verkligen rattvärme? Står inte listat på nya hemsidan.
Ja, det har precis kommit:
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... nds-on-one

Jag håller med om punkt 1 och 3 ovan, men med uppvärmd ratt så har köldpaketet blivit värdefullt. Ångrar att jag inte visste att uppvärmd ratt skulle komma, då hade jag valt detta paket.
Teknikpaketet är ju ett måste, det är bara tokigt att välja bort det.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Onödiga tillval

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Onödiga tillval

Inlägg av LarsL »

Kan inte hålla med om att teknikpaketet är överprisat, motsvarande utrustning på annan bil kostar mångdubbelt.

Dubbla laddare börjar jag tvivla på om de behövs...

Enda avdelningen till säkerhetspaket är väl bogseringslarmet som gör att larmet går när någon försöker sno hjulen.

Värme i ratt och stolar bak är en självklarhet.

Interiörpaketet är som ett skämt, tyvärr.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Onödiga tillval

Inlägg av Teslaspolen »

Detta får mig då att undra, vad behövs då för göra värdelösa tillägg till vettiga?

Mer funktioner (vilka?) eller lägre pris? (Hur mycket lägre pris?)

Och är det något helt annat ni tycker fattas till bilen?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Onödiga tillval

Inlägg av Delta »

Teslaspolen skrev:
Detta får mig då att undra, vad behövs då för göra värdelösa tillägg till vettiga?

Mer funktioner (vilka?) eller lägre pris? (Hur mycket lägre pris?)

Och är det något helt annat ni tycker fattas till bilen?
Fattas:
Krok för att hänga en kavaj i baksätet. Krokar för surrning av last i trunken. Finns på Ford Fiesta MY2008!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Onödiga tillval

Inlägg av Herr X »

Delta skrev:
Fattas:
Krok för att hänga en kavaj i baksätet. Krokar för surrning av last i trunken. Finns på Ford Fiesta MY2008!
Fattas:
Dragkrok. Avsaknaden av dragkrok gör att Model S inte lämpar sig särskilt bra för alla oss som bor i villa och behöver kunna köra en släpkärra med trädgårdsavfall då och då till dumpen, några brädor till vindskivebytet eller åkgräsklipparen till service.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Onödiga tillval

Inlägg av Henrik »

TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Onödiga tillval

Inlägg av Herr X »

Har sett det där och det känns väldigt oaktuellt att såga upp plasten bak/ner på bilen för att trycka in ett fult järnrör. Väntar hellre ett år på Model X och hyr bil eller lastbil de gångerna jag absolut måste köra skrymmande grejer. Eller behåller Passaten.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Onödiga tillval

Inlägg av TiborBlomhall »

Iom att Model X och S delar samma bottenplatta och drivlina är det inte helt omöjligt att även Model S kommer få dragkrok som option när Model X väl har börjat levereras.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Onödiga tillval

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Detta får mig då att undra, vad behövs då för göra värdelösa tillägg till vettiga?

Mer funktioner (vilka?) eller lägre pris? (Hur mycket lägre pris?)

Och är det något helt annat ni tycker fattas till bilen?
Den minst värdefulla är ju den "förstklassiga inredningen". Den borde ju innehålla sånt som verkligen lyfter inredningen, tex alcantara taket och kolfiberpanel tex.

Köldpaketet borde innehålla uppvärmd framruta... Men det går ju lite utöver paketering.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Onödiga tillval

Inlägg av Simon »

Är det någon som kan säga hur skillnaden mellan Ultra Hi-Fi-paketet och vanliga högtalare upplevs?
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Onödiga tillval

Inlägg av olarsson »

Tror att du får svaret att det är skitstor skillnad från de (oss) som valt ultra och att det inte hörs någon skillnad alls från de som inte valde ultra... Vem som har rätt? Det vetefan. ;)
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 1 gånger.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Onödiga tillval

Inlägg av olarsson »

Annars är väl mina 5c att onödiga tillval inkluderar interiörpaketet, porrinnertaket i fuskmocka, raggarspoilern, och kolla-här-se-på-mig-bromsoken.
Luftfjädringen skulle jag bara välja om jag hade behov att höja bilen för att komma upp på infarten eller liknande, tycker att den tar bort för mycket av vägkontakten och gör körupplevelsen artificiell.
Säkerhetspaketet kan väl diskuteras, men den dagen det gör nytta så är det bra att ha.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Onödiga tillval

Inlägg av Teslaspolen »

Säkerhetspaketet ligger väll bra till i pris vilket gör den ett varför-inte tillägg, i min mening i alla fall.
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

Re: Onödiga tillval

Inlägg av micha »

olarsson skrev:
Annars är väl mina 5c att onödiga tillval inkluderar interiörpaketet, porrinnertaket i fuskmocka, raggarspoilern, och kolla-här-se-på-mig-bromsoken.
Luftfjädringen skulle jag bara välja om jag hade behov att höja bilen för att komma upp på infarten eller liknande, tycker att den tar bort för mycket av vägkontakten och gör körupplevelsen artificiell.
Säkerhetspaketet kan väl diskuteras, men den dagen det gör nytta så är det bra att ha.
Jag gillar din stil på utrustningen du beskriver. Bild
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Onödiga tillval

Inlägg av TiborBlomhall »

Per definition är väl onödiga tillval alla dom som man inte valde? ;)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Onödiga tillval

Inlägg av hybris »

Är det vettigt med dragkrok på en bil med 700hk? Det är väl inga andra bilar med liknande prestanda som man slänger på drag på eller? Kanske funkar om de introducerar ett "dragkroksläge". Typ Insane, standard, superlimp mode... :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Onödiga tillval

Inlägg av hybris »

Det finns inga tillval då allt bör kryssas i. Resten är kompromisser... Och för de som önskar de kunde gå P85D men måste leva med bonntyget, fula bakluckan utan spoiler, osnygga bromsok och rnassa andra trista undantag och sedan förklara varför de inte vill ha det samtidigt som de sitter och gråter i sin S85a... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Onödiga tillval

Inlägg av LarsL »

hybris skrev:
Är det vettigt med dragkrok på en bil med 700hk? Det är väl inga andra bilar med liknande prestanda som man slänger på drag på eller? Kanske funkar om de introducerar ett "dragkroksläge". Typ Insane, standard, superlimp mode... :-)
Model X och S är nog förträffliga dragbilar. Bra vridmoment och tyngd, dessutom finns ju nu fyrhjulsdrift också.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Onödiga tillval

Inlägg av hybris »

Simon skrev:
Är det någon som kan säga hur skillnaden mellan Ultra Hi-Fi-paketet och vanliga högtalare upplevs?
Det du märker direkt är den dåliga basen utan ultra... Sedan är ljudet mer optimerat plus två ytterligare högtalare. Så det du får är: bra sub, två ytterligsre högtalare, codecs som är optimerade för bilen tex taklucka etc. Att säga att ljudet är sämre med ultra är bara nonsens. För mig ett helt givet val. Det var Ultra som vann över Audi RS7s referensanläggning när AMS testade. I grunden är det samma stereo men ultra är utökad så när någon säger att ljudet är bättre utsn ultra vet du att de pratar nonsens. Frågan för dig är vilken budget du har för bilen och om detta tillval ör viktigare för dig än något annat...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Onödiga tillval

Inlägg av hybris »

LarsL skrev:
hybris skrev:
Är det vettigt med dragkrok på en bil med 700hk? Det är väl inga andra bilar med liknande prestanda som man slänger på drag på eller? Kanske funkar om de introducerar ett "dragkroksläge". Typ Insane, standard, superlimp mode... :-)
Model X och S är nog förträffliga dragbilar. Bra vridmoment och tyngd, dessutom finns ju nu fyrhjulsdrift också.
Jo men med 700hk och 1100 nm behövs ett läge som optimerar bilen för dragkrok. Kan bli enorm påfrestanda på bilen annars. Sett prestandabilar med drag som fått sprickor i hjulupphängining etc. Tex Alpina har haft problem...korkade förare kanske men... Typ ett läge som går i automatiskt nör man kopplar drag vore smart... Skulle även kunna optimera Dualdrive för dra...
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Onödiga tillval

Inlägg av LarsL »

Trodde den justeringen satt i pedalen bredvid bromsen... Men och kanske kan behövas en mjukare gas respons.
Skriv svar