Sida 1 av 1

48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 14:30
av Kalle
Blir det trefas tror ni? Och hur snabb blir den då här?
http://insideevs.com/tesla-model-3-to-c ... nt-1268820

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 15:04
av EnTraktor
Går inte jämföra USA med Europa. Helt andra nät, säkringar och därmed laddare.

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 15:13
av Zalman3
48Ax230V=11kW
Utgår ifrån att man kan ladda med 3fas 16A.

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 16:49
av Kalle
Eller blir det 48A x 230 x 3 iom att vi kör på 3 faser?
(Model S körvell inte me 400v mellan faserna? Men de har 3 fas laddning)

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 17:00
av vigge50
Kalle skrev:
Eller blir det 48A x 230 x 3 iom att vi kör på 3 faser?
(Model S körvell inte me 400v mellan faserna? Men de har 3 fas laddning)
Laddaren klarar 48 A, om den ska klara 48A*3 så behövs 3 laddare. Om den däremot endast klarar 48A enfas men de kan delas upp för tre faser så blir det 16A

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 17:04
av bylund
Standardladdaren i Model S är på 48 A enfas i USA. Den utökade på 72 A. Så det lär som sagt motsvara 16 A trefas i Europa.

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 17:10
av Stefan T
Detta tyder ju på det blir samma laddare som på S

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 17:55
av Bjelke
Högst sannolikt ja :)
Klart smartast att ha samma laddare i alla bilar...

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 18:29
av bullen
Bjelke skrev:
Högst sannolikt ja :)
Klart smartast att ha samma laddare i alla bilar...
Vilken logistik det skulle bli... likadana kan jag gå med påBild
Sorry. Bara en sån dag...

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 18:44
av vigge50
Stefan T skrev:
Detta tyder ju på det blir samma laddare som på S
Nä, numera är laddaren på 16,5 kW standard för Model S och Model X

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 19:06
av Bjelke
bullen skrev:
Bjelke skrev:
Högst sannolikt ja :)
Klart smartast att ha samma laddare i alla bilar...
Vilken logistik det skulle bli... likadana kan jag gå med påBild
Sorry. Bara en sån dag...
:lol: fredag hela veckan lixom...
Ja ok då, samma konstruktion då... ;p

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 19:39
av Kalle
Bara den kanladda med 3 fas är jag nöjd :)

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 19:54
av apkungen
bullen skrev:
Bjelke skrev:
Högst sannolikt ja :)
Klart smartast att ha samma laddare i alla bilar...
Vilken logistik det skulle bli... likadana kan jag gå med påBild
Sorry. Bara en sån dag...
Samma laddare kan man väl säga? "samma (sorts) laddare" är ju det som avses. Precis som att man ibland hoppar över ordet "jag". Ex. "ska ta mig en öl".

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 20:14
av Bjelke
apkungen skrev:
bullen skrev:
Bjelke skrev:
Högst sannolikt ja :)
Klart smartast att ha samma laddare i alla bilar...
Vilken logistik det skulle bli... likadana kan jag gå med påBild
Sorry. Bara en sån dag...
Samma laddare kan man väl säga? "samma (sorts) laddare" är ju det som avses. Precis som att man ibland hoppar över ordet "jag". Ex. "ska ta mig en öl".
Jo visst har du rätt, men här skämtas det vilt iaf (som vanligt) :)

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 20:56
av Henrik Torphammar
Vi får väl med stor sannolikhet anta att Model 3 kommer passa på superchargers utan adapter. Då sitter ju samma ladduttag/intag på Model 3 som på S och X. Det stödjer som bekant 3fas. Men även bara 1fas 32A som på vissa andra elbilar. Vi får väl anta att Tesla inte tänkt hamna efter på sin hemmaplan, dvs eldriften även om bilen i sig skall vara enklare.

Dagens modeller verkar ha en laddare som består av paralellkopplade enheter som kan ta en fas på alla tre, på två eller på en ingång. Model S kunde ju byglas för att ta 32A på en och samma fas gneom att då använda 2/3 av den inbyggdla laddaren. Jag vet inte exakt hur det funkar men det blir väl 3x230 och inte 3x400V om man kör fas/nolla och inte mellan faserna.

Tror vi får se fönstervev innan 1fas laddare dock ;-)

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 24 jul 2017 21:14
av LarsL
Elon sa vid revileeventet att Model 3 skulle accepera all electrisitet var du än är i världen. För mig verkar det då som en självklarhet att den klarar 3-fas. Men det fick mig också att börja fundera på om de inte kommer erbjuda CCS också.

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 25 jul 2017 13:11
av Kalle
LarsL skrev:
Elon sa vid revileeventet att Model 3 skulle accepera all electrisitet var du än är i världen. För mig verkar det då som en självklarhet att den klarar 3-fas. Men det fick mig också att börja fundera på om de inte kommer erbjuda CCS också.
De vore rent ut av korkat att inte acceptera ccs när de har typ 2 utahet redan.
De har en mistänkt stor laddlucka ochså.
Och de är med i CCS consortium redan..

Re: 48 amp laddare på 3an

Postat: 25 jul 2017 15:39
av Henrik Torphammar
Kalle skrev:
LarsL skrev:
Elon sa vid revileeventet att Model 3 skulle accepera all electrisitet var du än är i världen. För mig verkar det då som en självklarhet att den klarar 3-fas. Men det fick mig också att börja fundera på om de inte kommer erbjuda CCS också.
De vore rent ut av korkat att inte acceptera ccs när de har typ 2 utahet redan.
De har en mistänkt stor laddlucka ochså.
Och de är med i CCS consortium redan..
Vi får verkligen hoppas!! alippa CHAdeMO adaptern!

Elons uttalande kan ju (som vanligt) tolkas på flera sätt, tex som att den kan laddas över allt det finns ström så som i från 110V och upp. Inte nödvändigtvis att den kan kopplas in på alla i världen befintliga kablar och uttag utan adaptrar.

Men utan CCS så är den ju faktiskt sämre än många andra elbilar som kommer.....