Lyssnar lite då o då lite på den pratglada radiokanalen P1.
I programpunkten "P1-morgon" idag (2/8-2017 kl 8.15) diskuterades dagens kommande "krismöte" i Tyskland. Mötet där tyska bilindustrin träffar politikerna i landet för att se vad man kan göra för att få ner utsläppen.
Såklart fick Sveriges Radio med sig Aftonbladets Robert Collin för att kommentera dieselns framtid...hoppas inte många "oinformerade" lyssnade på slutet av programmet.
Bästa kommentaren var att "dieselbilarna kan istället gå i inre Norrland, där spelar ju de här föroreningarna inte någon som helst roll".
Antar att han syftar på att det inte skapar smog när det är så glest mellan avgasrören, men det är ju för f-n fortfarande utsläpp!
P1:s reporter känns mer verklighetsförankrad än Aftonbladets motorjournalist...
Jag hörde det också och lyssnade med ett halvt öra så jag hörde inte först att det var Collin, men när han började häva ur sig sin vanliga stolpskottssvada insåg jag tämligen omgående vem det var. Man blir fan förbannad över att den fånen får sitta och bre ut sig oemotsagd på bästa sändningstid. Hans uttalande om att dieselbilar skulle fortsätta vara det logiska alternativet i Norrlands inland fick jag mer för mig handlade om räckvidd etc, dvs den vanliga okunnigheten om hemmaladdning. Är det någonstans en elbil med vettig räckvid (30 riktiga mil) är optimal är det ju just i inlandet där det är 5 mil till macken men varenda hus har ett trefasuttag att ladda elbilen från...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Han stod i TV4 Nyhetsmorgon imorse och pratade om samma sak. Vikken tomte det är alltså Han sluddrar och hmm'ar och ibland förstår man inte vad karln säger. Dessutom fruktansvärt
okunnig om elbilar.
Håller nästan med Collin där faktiskt. I Norrlands inland är det stora avstånd, glest mellan snabbladdare och även riktigt jävla kallt under vintern. Dessutom finns det i regel gott om frisk luft och NOx samt partiklar spelar faktiskt mindre roll om det är extremt glesbefolkat. Så är det nånstans dieselbilar passar lite bättre så är det där. Särskilt som inkomsterna i de områdena är relativt låga också... Bor inte så fasligt mycket folk där så att det får nån större impact heller. De flesta av Norrlands knappa 1,2 miljoner invånare bor längs kusten.
Edit: Jag har alltså inte lyssnat på inslaget och min kommentar är baserat på hur det ser ut nu och inte hur framtiden blir/borde bli.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Han tror alltså på allvar att det kommer att säljas dieselbilar i 40 år till? Mycket svårt att tro att det ens rullar mer än ett begränsat antal dieselbilar i Sverige alls om 40 år. Om det inte säljs någon dieselbil kommer antalet mackar man kan tanka en sådan minska. Enda anledningen till att det finns E85 på såpass många mackar är väl att en mack måste ha minst ett alternativt bränsle att tillgå.
Sorglig gubbe.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Perfekt, med Collins resonemang så kan vi med gott samvete styra över alla dieselbilar (och bensinare) till Afrika/Sydamerika/Asien och alla länder där det finns stora ytor helt enkelt
Tänk att det var så enkelt att lösa våra utsläppsproblem, om det inte sker där jag själv bor så finns det inte
svt morgontvs inslag pga mötet i Berlin idag, Bertil Molden snackar om euro7 och 8 dieslar ska bli så bra så, kl 7:13 och 9:15, begriper inte hur man anger startpunkt i dessa videos
euro 7 och 8 hur mycket mjukvarutweaks behövs då? tweaks på svenska?
för övrigt är tyska metallfacket inbjudet till mötet i berlin idag, så då vet man förutsättningarna, och bara 4 av 75 testade modeller klarar nox gränsvärdena i nya tyska tester,
Dieseln utvecklas i 40år Det är ju komiskt. Jag tror nyutvecklingen på diesel är död om 10år max. Det finns ju dom som redan gett upp, tex Volvo. Om 40år finns det nog knappt dieselbilar som kan köras.
Håller nästan med Collin där faktiskt. I Norrlands inland är det stora avstånd, glest mellan snabbladdare och även riktigt jävla kallt under vintern. Dessutom finns det i regel gott om frisk luft och NOx samt partiklar spelar faktiskt mindre roll om det är extremt glesbefolkat. Så är det nånstans dieselbilar passar lite bättre så är det där. Särskilt som inkomsterna i de områdena är relativt låga också... Bor inte så fasligt mycket folk där så att det får nån större impact heller. De flesta av Norrlands knappa 1,2 miljoner invånare bor längs kusten.
Edit: Jag har alltså inte lyssnat på inslaget och min kommentar är baserat på hur det ser ut nu och inte hur framtiden blir/borde bli.
Jovisst har dieselbilar varit bra att ha i norrland, men elbilar med rimlig räckvidd kommer att vara mycket bättre.
Mackdöden, eluttag finns överallt etc etc.
Tricket är att det måste börja komma ut sådana begagnat nån gång, och om man jämför med exvis norge så finns det ju en stor marknad med beg elbilar där (visserligen kortdistanselbilar) men ändå. Snart kommer det finnas flera långdistanselbilar där också.
Håller med Verdi, det bor väldigt få personer i glesbygd, det är är ju grejen med glesbygd liksom.det betyder ju få bilar = små utsläpp vad man än kör. Det är i städerna elbilismen ger störst miljöimpact förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Perfekt, med Collins resonemang så kan vi med gott samvete styra över alla dieselbilar (och bensinare) till Afrika/Sydamerika/Asien och alla länder där det finns stora ytor helt enkelt
Tänk att det var så enkelt att lösa våra utsläppsproblem, om det inte sker där jag själv bor så finns det inte
Just det. Och om det dör en eller annan afrikan eller asiat av alla avgaser så gör det inte så mycket heller. För det första är de så många så det spelar ingen roll och dessutom är det ju de som dör och inte vi. Att förstöra miljön någon annanstans är ett smart sätt att bli av med problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Perfekt, med Collins resonemang så kan vi med gott samvete styra över alla dieselbilar (och bensinare) till Afrika/Sydamerika/Asien och alla länder där det finns stora ytor helt enkelt
Tänk att det var så enkelt att lösa våra utsläppsproblem, om det inte sker där jag själv bor så finns det inte
Just det. Och om det dör en eller annan afrikan eller asiat av alla avgaser så gör det inte så mycket heller. För det första är de så många så det spelar ingen roll och dessutom är det ju de som dör och inte vi. Att förstöra miljön någon annanstans är ett smart sätt att bli av med problemet.
Fast nu är ni faktiskt lite ohederliga mot Robert... Det där har han inte sagt.
Kan någon berätta vilken bil man ska köpa om man tjänar runt 20 papp i månaden och bor i typ Dorotea eller Gällivare? Dieselns nackdelar visar sig främst i städer. Den är fortfarande bättre för klimatet än bensinbilar.
Håller med om att Dieseln kan anses vara mindre skadlig i norrland då den släpper ut mindre CO2 och kväveoxiderna späs ut. Står det mellan att alla norrlänningar kör bensin eller diesel känns det som att dieseln är rätt val.
Men mitt största problem med Collin är att han verkar oförmögen att se bortom nästippen. Dagen när tekniken möjliggör att elektriskt kunna röra sig lika fritt eller friare än med en fossilbil kommer och det går fort. Med de kort vi har i leken idag är det dieseln som är svaret på transportfrågan för de allra flesta i norrland, de går långt och billig soppa. Det är morgondagen jag ser.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Med de kort vi har i leken idag är det dieseln som är svaret på transportfrågan för de allra flesta i norrland, de går långt och billig soppa. Det är morgondagen jag ser.
Förstår inte denna ganska vanliga slutsats. De flesta i Norrland bor ju i "storstäderna" längs kusten, Ö-vik, Umeå, Skellefteå, Luleå. Är ju inga problem att ha elbil där och ladda om man nu inte regelbundet gör långa resor i Norrlands inland. Det är ju det fåtal som bor i "avfolkningsområden" inåt landet som det blir problematiskt för. Som Björn Ferry poängterade i Teslapodden så finns det väl ingenstans där backupen motorvärmaruttag är populärare...
Skulle gissa att det förutom elbil också för de allra flesta är ett bättre val med en hybrid än en diesel. Känner mig övertygad om att en majoritet av befolkningen i Norrland har under 3-4 mil till jobbet...
Perfekt, med Collins resonemang så kan vi med gott samvete styra över alla dieselbilar (och bensinare) till Afrika/Sydamerika/Asien och alla länder där det finns stora ytor helt enkelt
Tänk att det var så enkelt att lösa våra utsläppsproblem, om det inte sker där jag själv bor så finns det inte
Just det. Och om det dör en eller annan afrikan eller asiat av alla avgaser så gör det inte så mycket heller. För det första är de så många så det spelar ingen roll och dessutom är det ju de som dör och inte vi. Att förstöra miljön någon annanstans är ett smart sätt att bli av med problemet.
Jag känner en forskare på Chalmers som kommer från utkanten av Lagos, Nigeria. I Göteborg mår hon ok. I Nigeria får hon astmaatacker på grund av den dåliga luften! Afrika får ta emot alla avdankade bilar från Europa och luften blir därefter!
Perfekt, med Collins resonemang så kan vi med gott samvete styra över alla dieselbilar (och bensinare) till Afrika/Sydamerika/Asien och alla länder där det finns stora ytor helt enkelt
Tänk att det var så enkelt att lösa våra utsläppsproblem, om det inte sker där jag själv bor så finns det inte
Just det. Och om det dör en eller annan afrikan eller asiat av alla avgaser så gör det inte så mycket heller. För det första är de så många så det spelar ingen roll och dessutom är det ju de som dör och inte vi. Att förstöra miljön någon annanstans är ett smart sätt att bli av med problemet.
Jag känner en forskare på Chalmers som kommer från utkanten av Lagos, Nigeria. I Göteborg mår hon ok. I Nigeria får hon astmaatacker på grund av den dåliga luften! Afrika får ta emot alla avdankade bilar från Europa och luften blir därefter!
Jag är en del i Ukraina och det är samma sak där. En hel del bilar som verkar vara tillverkade före katalysatorns intåg. Tänk vad luften kunde bli bättre av ifall vi snabbt gick över till el här så att de fattigare ländernas fordonsflottor kunde moderniseras med våra begagnade bilar.
Robert var även med i gårdagens aktuellt och briljerade med sin kunskap om dieselbilars fördelar.
Ca 4 min in: https://www.svtplay.se/video/14553944/a ... ab=senaste
"Diesel är sååå braaaa."
"Elbilar går 15 mil."
På frågan vad han skulle köpa för bil nästa gång om han bodde i en storstad. "En bensinbil."
Ja han är ju iaf rolig den gode Robert. Dock på ett lite skrämmande sätt.
Det märks att diesellobbyn jobbar för högtryck nu.
Samtliga motor-"journalister" är totalkorrupta om var de har sin lojalitet och anledningen är inte svår att finna. Om jag i min tjänst skulle bli erbjuden att tio gånger per år gratis få flyga till olika trevliga resmål för att i en veckas tid testköra biltillverkarnas senste bilar, då hade jag också svårt att kritiskt granska bilbraschen med öppna och opåverkade sinnen. De är beroende av varandra, så enkelt är det. Inte konstigt att Collin med flera försvarar den hand som föder dem.
Om jag i min tjänst skulle bli erbjuden att tio gånger per år gratis få flyga till olika trevliga resmål för att i en veckas tid testköra biltillverkarnas senste bilar, då hade jag också svårt att kritiskt granska bilbraschen med öppna och opåverkade sinnen.
Glöm inte hummersåsen
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Samtliga motor-"journalister" är totalkorrupta om var de har sin lojalitet och anledningen är inte svår att finna. Om jag i min tjänst skulle bli erbjuden att tio gånger per år gratis få flyga till olika trevliga resmål för att i en veckas tid testköra biltillverkarnas senste bilar, då hade jag också svårt att kritiskt granska bilbraschen med öppna och opåverkade sinnen. De är beroende av varandra, så enkelt är det. Inte konstigt att Collin med flera försvarar den hand som föder dem.
Dessutom bidrar biltillverkarnas annonser till Collins lön från Aftonbladet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jovisst har dieselbilar varit bra att ha i norrland, men elbilar med rimlig räckvidd kommer att vara mycket bättre.
Mackdöden, eluttag finns överallt etc etc.
Tricket är att det måste börja komma ut sådana begagnat nån gång, och om man jämför med exvis norge så finns det ju en stor marknad med beg elbilar där (visserligen kortdistanselbilar) men ändå. Snart kommer det finnas flera långdistanselbilar där också.
Sverige kommer vara 5 år efter norge förmodligen
Exakt, jag känner att många helt missar detta. Det blir inte många begagnade bilar om det inte säljs några nya bilar. 2016 gjordes nästan 400.000 nyregisteringar av bil. De flesta av dem borde vara en elbil
Man kan inte bli så upprörd på gamle Collin... som ni säger ovan så har han sin lön och sås från den marknaden. Att han sen är gammal och verkar ha svårt att se nytt bidrar inte heller till nån vidare insikt.
Men det jag blir lite upprörd och besviken över är att SVT låter honom stå så oemotsagd. Att han får uttala sig som någon form av expert trots att han visat sig vara så enkelspårig.
:/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Om diesel tillverkarna ska leva på befolkningen i inre Norrland då lär de inte bli feta. Lite som när norrlänningar fick hålls gast vid nmt systemet.
Dessutom så är det begagnade dieselbilar som skall skeppas till inre Norrland.
Collin säger liknande saker i TV4. Collin lyckades där på kort tid i TV4 säga både att "Diesel är bra..." samt "direkt hälsosamma avgaser". Sedan säger han angående krav på att kvävgaser skall minskas följande: "det har inte funnits något direkt krav på att det ska kommas till rätta med". Detta är ju också helt fel. Till och med redan i Euro1 så fanns det krav på utsläppen av kvävgaser och kraven har skärpts efter det. Problemet är att kontroll av om villkoren uppfylls görs i tester där mjukvara i bilarna fuskar och därför passerar testerna.