Vinter / Is
Moderator: Redaktion
Vinter / Is
Senaste dagarna har det varit intressant väglag med is. Jag är fortfrande sjukt nöjd med mina Hakka 8. Kan hålla jämn motorvägsfart med andra tyska premium inkulsive de med driv på alla fyra utan att det känns otrevligt. Har Ni med nordiska och europeiska samma känsla? Hastigheten på skylten inte varit något problem någon dag. Kör givetvis med större avstånd och försiktigare men känns bra trots 430hk och drivningen i bak. Vad säge Ni andra som kört mycket senaste dagarna?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vinter / Is
P85 + 19" Dunlop SP Winter 3D europeisk friktion + vanlig fjädring. Kör ca 400 mil/månad.hybris skrev:Senaste dagarna har det varit intressant väglag med is. Jag är fortfrande sjukt nöjd med mina Hakka 8. Kan hålla jämn motorvägsfart med andra tyska premium inkulsive de med driv på alla fyra utan att det känns otrevligt. Har Ni med nordiska och europeiska samma känsla? Hastigheten på skylten inte varit något problem någon dag. Kör givetvis med större avstånd och försiktigare men känns bra trots 430hk och drivningen i bak. Vad säge Ni andra som kört mycket senaste dagarna?
Stabilt och tyst. Fungerar bra även vid 210 km/h om man kör söderut. Funkar på is. Perfekta i slask+väta där även bilens tyngd är ett stort plus.
Re: Vinter / Is
Funkar utmärkt. Jag har samma däck. Räckvidden dock kanske 10% mindre på vintern. Inkl värmen.
Re: Vinter / Is
z balata skrev:Funkar utmärkt. Jag har också Hakka 8 utan dubb. Räckvidden dock kanske 10% mindre på vintern. Inkl värmen.
Re: Vinter / Is
I Laholm är nog de sulorna ett vettigt val. E4an här uppemhar varit hemsk senaste dagarna men mins en olycka per dag.Delta skrev:P85 + 19" Dunlop SP Winter 3D europeisk friktion + vanlig fjädring. Kör ca 400 mil/månad.hybris skrev:Senaste dagarna har det varit intressant väglag med is. Jag är fortfrande sjukt nöjd med mina Hakka 8. Kan hålla jämn motorvägsfart med andra tyska premium inkulsive de med driv på alla fyra utan att det känns otrevligt. Har Ni med nordiska och europeiska samma känsla? Hastigheten på skylten inte varit något problem någon dag. Kör givetvis med större avstånd och försiktigare men känns bra trots 430hk och drivningen i bak. Vad säge Ni andra som kört mycket senaste dagarna?
Stabilt och tyst. Fungerar bra även vid 210 km/h om man kör söderut. Funkar på is. Perfekta i slask+väta där även bilens tyngd är ett stort plus.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vinter / Is
Precis som förra vintern funkar Sottozero mycket bra här i Stockholmstrakten. De är bra i väta och då vi hittills mest har haft ett par plusgrader så ger de europeiska prestandadäcken en känsla mycket nära sommardäcken. Jag har haft en körning på osandad isväg och då körde jag extremt försiktigt, framförallt i kurvor och jag låg periodvis under lagstadgad hastighet. I snö, blötsnö och slask är däcken över förväntan och i 90 procent av mina turer i civilisationen har jag hellre haft mina Sottozero än dubbade däck gjorda för arktiska förhållanden (läs Uppsala och norrut).
Förstår dock den som kör norrut och inte kan prioritera prestanda, väghållning, rull- och ljudkomfort på sydsvenskt vinterväglag. Då kanske man tvingas till kompromissen med dubbdäck. Under mer civiliserad och urban bilkörning borde dock det arktiska skräpet vara förbjudet, (vilket det också är i viss utsträckning).
Förstår dock den som kör norrut och inte kan prioritera prestanda, väghållning, rull- och ljudkomfort på sydsvenskt vinterväglag. Då kanske man tvingas till kompromissen med dubbdäck. Under mer civiliserad och urban bilkörning borde dock det arktiska skräpet vara förbjudet, (vilket det också är i viss utsträckning).
Re: Vinter / Is
Bara du slipper bromsa på is så överlever du nog 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vinter / Is
Fan, jag trodde du skulle bli mer provocerad än så
Skämt och sido, under riktiga vinterförhållanden är nog Hakkas dubb svårslaget...

Skämt och sido, under riktiga vinterförhållanden är nog Hakkas dubb svårslaget...
Re: Vinter / Is
Bor i Falun (Norrland?) och valde Nokian R2 (odubbat) och tycker det har funkat bra. När det är ren isbana är självklart dubbat bäst med trots allt är det relativt sällan...
Re: Vinter / Is
Skulla jag bo i Skåne skulle jag också köra på pirelli och 21" gråa fälgar.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vinter / Is
Antispinnen är bra i Teslan så därav känns nog alla däck ok när det inte skall tokbromsas på is.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Vinter / Is
Om det inte är lössnö på vägbanan. Fick en smärre chock när jag körde genom snöovädret i Värmland i torsdags.z balata skrev:Funkar utmärkt. Jag har samma däck. Räckvidden dock kanske 10% mindre på vintern. Inkl värmen.
Minst runt +20% i den snömodden.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Vinter / Is
Bortsett från räckviddsförlusten nu på vintern är det en helt underbar vinterbil, kommer från en BMW 530D 2012 med samma däck (Hakka dubbfritt). Tycker Teslan tar sig fram bättre och har bättre grepp, klimatsystemet ger ingen som helst imma.
Senast redigerad av SR-71-BlackBird, redigerad totalt 1 gånger.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Vinter / Is
Skönt att höra.SR-71-BlackBird skrev:Bortsett från räckviddsförlusten nu på vintern är det en helt underbar vinterbil, kommer från en BMW 530D 2012 med samma däck (Hakka dubbfritt). Tycker Tessan tar sig fram bättre och har bättre grepp, klimatsystemet ger ingen som helst imma.
Vad har du för tips om klimatanläggningen?
P85D med leverans i mitten på mars!!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Vinter / Is
Kör den på auto, drar bara ner fläkten ett par snäpp ibland.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Vinter / Is
Tips ang torkarna, sätt dom i serviceläge (ställer sig mitt på rutan), när man sedan förvärmer blir dom mjuka och fina utan isklumpar!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Vinter / Is
Tack!SR-71-BlackBird skrev:Tips ang torkarna, sätt dom i serviceläge (ställer sig mitt på rutan), när man sedan förvärmer blir dom mjuka och fina utan isklumpar!
P85D med leverans i mitten på mars!!
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 957
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Vinter / Is
"Avfrostning av vindrutetorkare" som ingår i köldpaketet är inget att ha?
- Är det värme där de ligger, eller är det slinga i torkarbladen?
- Är det värme där de ligger, eller är det slinga i torkarbladen?
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Vinter / Is
Setting/service & resets.Bod skrev:Hur gör jag det?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Vinter / Is
Skönt med dubb... Vilket väglag det är just nu... Massor av krockar.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vinter / Is
Det är värmeslinga i vindrutan där torkarbladen står i viloläget.Nicklas skrev:"Avfrostning av vindrutetorkare" som ingår i köldpaketet är inget att ha?
- Är det värme där de ligger, eller är det slinga i torkarbladen?
Re: Vinter / Is
Har kört Åre tur och retur i helgen. Riktigt tufft väglag alla 150 milen, men funkade bra med hakka 8. På vägen hem levererade SC i Krokom bara cirka 150 ampere, snackade med en norrman som laddade och han hade konstaterat samma sak och trodde att det var nåt fel (det var för övrigt första gången han sett en svensk-reggad Tesla
). Åt lunch där, så det spelade inte så stor roll för mig att det tog lite längre tid.
Enda lilla vinterproblemet jag upplever Teslan i vintervädret är att bakruteslingorna verkar lite underdimensionerade - i övrigt en underbar vinterbil! Tycker torkarvärmningen gör nytta, synd bara att den slår av efter ett tag - man måste slå på den med jämna mellanrum. Lekte lite med adaptiva farthållaren också - den kan vara lite lurig i halt väglag när den vill öka hastigheten så fort som möjligt tex när man blinkar vänster och går ut för omkörning - konstaterade snabbt att med is under däcken vill jag sköta farthållandet själv!
Med vinterdäck, takbox på, 3 vuxna i bilen, några minusgrader, och hastighet kring hastighetsgränsen hamnade jag på snitt på 253wh/km på hela trippen.

Enda lilla vinterproblemet jag upplever Teslan i vintervädret är att bakruteslingorna verkar lite underdimensionerade - i övrigt en underbar vinterbil! Tycker torkarvärmningen gör nytta, synd bara att den slår av efter ett tag - man måste slå på den med jämna mellanrum. Lekte lite med adaptiva farthållaren också - den kan vara lite lurig i halt väglag när den vill öka hastigheten så fort som möjligt tex när man blinkar vänster och går ut för omkörning - konstaterade snabbt att med is under däcken vill jag sköta farthållandet själv!
Med vinterdäck, takbox på, 3 vuxna i bilen, några minusgrader, och hastighet kring hastighetsgränsen hamnade jag på snitt på 253wh/km på hela trippen.
Re: Vinter / Is
Riktigt intressant om förbrukningen med takbox. Är det en stor eller relativt lite och strömlinjeformad box?Sjobelar skrev:Med vinterdäck, takbox på, 3 vuxna i bilen, några minusgrader, och hastighet kring hastighetsgränsen hamnade jag på snitt på 253wh/km på hela trippen
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Vinter / Is
E4an mellan Uppsala och Stockholm var riktigt hal med snö och is idag. Körde lugnt och höll avståndet. Kändes riktigt bra men förvånad över alla korkade Audi och VW ägare som verkar tro att Quattro hjälper till att bromsa... Kort avstånd och många kör fasen mer aggressivt än på sommaren. Inte konstigt med alla olyckor. Var totalstopp vid Uppsala södra pgr av krock vid 17 tiden... Men Teslan fungerade kanon. Ingen range mode, AC på, hakka 8 och regen på low. Inga problem med snö, frost, is eller imma.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.