Sida 1 av 2

Vinter / Is

Postat: 14 jan 2015 23:24
av hybris
Senaste dagarna har det varit intressant väglag med is. Jag är fortfrande sjukt nöjd med mina Hakka 8. Kan hålla jämn motorvägsfart med andra tyska premium inkulsive de med driv på alla fyra utan att det känns otrevligt. Har Ni med nordiska och europeiska samma känsla? Hastigheten på skylten inte varit något problem någon dag. Kör givetvis med större avstånd och försiktigare men känns bra trots 430hk och drivningen i bak. Vad säge Ni andra som kört mycket senaste dagarna?

Re: Vinter / Is

Postat: 15 jan 2015 07:35
av Delta
hybris skrev:
Senaste dagarna har det varit intressant väglag med is. Jag är fortfrande sjukt nöjd med mina Hakka 8. Kan hålla jämn motorvägsfart med andra tyska premium inkulsive de med driv på alla fyra utan att det känns otrevligt. Har Ni med nordiska och europeiska samma känsla? Hastigheten på skylten inte varit något problem någon dag. Kör givetvis med större avstånd och försiktigare men känns bra trots 430hk och drivningen i bak. Vad säge Ni andra som kört mycket senaste dagarna?
P85 + 19" Dunlop SP Winter 3D europeisk friktion + vanlig fjädring. Kör ca 400 mil/månad.

Stabilt och tyst. Fungerar bra även vid 210 km/h om man kör söderut. Funkar på is. Perfekta i slask+väta där även bilens tyngd är ett stort plus.

Re: Vinter / Is

Postat: 15 jan 2015 14:18
av z balata
Funkar utmärkt. Jag har samma däck. Räckvidden dock kanske 10% mindre på vintern. Inkl värmen.

Re: Vinter / Is

Postat: 15 jan 2015 14:19
av z balata
z balata skrev:
Funkar utmärkt. Jag har också Hakka 8 utan dubb. Räckvidden dock kanske 10% mindre på vintern. Inkl värmen.

Re: Vinter / Is

Postat: 15 jan 2015 20:37
av hybris
Delta skrev:
hybris skrev:
Senaste dagarna har det varit intressant väglag med is. Jag är fortfrande sjukt nöjd med mina Hakka 8. Kan hålla jämn motorvägsfart med andra tyska premium inkulsive de med driv på alla fyra utan att det känns otrevligt. Har Ni med nordiska och europeiska samma känsla? Hastigheten på skylten inte varit något problem någon dag. Kör givetvis med större avstånd och försiktigare men känns bra trots 430hk och drivningen i bak. Vad säge Ni andra som kört mycket senaste dagarna?
P85 + 19" Dunlop SP Winter 3D europeisk friktion + vanlig fjädring. Kör ca 400 mil/månad.

Stabilt och tyst. Fungerar bra även vid 210 km/h om man kör söderut. Funkar på is. Perfekta i slask+väta där även bilens tyngd är ett stort plus.
I Laholm är nog de sulorna ett vettigt val. E4an här uppemhar varit hemsk senaste dagarna men mins en olycka per dag.

Re: Vinter / Is

Postat: 16 jan 2015 22:33
av MEL
Precis som förra vintern funkar Sottozero mycket bra här i Stockholmstrakten. De är bra i väta och då vi hittills mest har haft ett par plusgrader så ger de europeiska prestandadäcken en känsla mycket nära sommardäcken. Jag har haft en körning på osandad isväg och då körde jag extremt försiktigt, framförallt i kurvor och jag låg periodvis under lagstadgad hastighet. I snö, blötsnö och slask är däcken över förväntan och i 90 procent av mina turer i civilisationen har jag hellre haft mina Sottozero än dubbade däck gjorda för arktiska förhållanden (läs Uppsala och norrut).

Förstår dock den som kör norrut och inte kan prioritera prestanda, väghållning, rull- och ljudkomfort på sydsvenskt vinterväglag. Då kanske man tvingas till kompromissen med dubbdäck. Under mer civiliserad och urban bilkörning borde dock det arktiska skräpet vara förbjudet, (vilket det också är i viss utsträckning).

Re: Vinter / Is

Postat: 16 jan 2015 22:46
av hybris
Bara du slipper bromsa på is så överlever du nog ;-)

Re: Vinter / Is

Postat: 16 jan 2015 23:08
av MEL
Fan, jag trodde du skulle bli mer provocerad än så :)

Skämt och sido, under riktiga vinterförhållanden är nog Hakkas dubb svårslaget...

Re: Vinter / Is

Postat: 17 jan 2015 12:04
av josve
Bor i Falun (Norrland?) och valde Nokian R2 (odubbat) och tycker det har funkat bra. När det är ren isbana är självklart dubbat bäst med trots allt är det relativt sällan...

Re: Vinter / Is

Postat: 17 jan 2015 13:31
av hybris
Skulla jag bo i Skåne skulle jag också köra på pirelli och 21" gråa fälgar.

Re: Vinter / Is

Postat: 17 jan 2015 13:33
av hybris
Antispinnen är bra i Teslan så därav känns nog alla däck ok när det inte skall tokbromsas på is.

Re: Vinter / Is

Postat: 17 jan 2015 19:51
av pegs
z balata skrev:
Funkar utmärkt. Jag har samma däck. Räckvidden dock kanske 10% mindre på vintern. Inkl värmen.
Om det inte är lössnö på vägbanan. Fick en smärre chock när jag körde genom snöovädret i Värmland i torsdags.
Minst runt +20% i den snömodden.

Re: Vinter / Is

Postat: 01 feb 2015 21:07
av SR-71-BlackBird
Bortsett från räckviddsförlusten nu på vintern är det en helt underbar vinterbil, kommer från en BMW 530D 2012 med samma däck (Hakka dubbfritt). Tycker Teslan tar sig fram bättre och har bättre grepp, klimatsystemet ger ingen som helst imma.

Re: Vinter / Is

Postat: 01 feb 2015 21:09
av micha
SR-71-BlackBird skrev:
Bortsett från räckviddsförlusten nu på vintern är det en helt underbar vinterbil, kommer från en BMW 530D 2012 med samma däck (Hakka dubbfritt). Tycker Tessan tar sig fram bättre och har bättre grepp, klimatsystemet ger ingen som helst imma.
Skönt att höra.
Vad har du för tips om klimatanläggningen?

Re: Vinter / Is

Postat: 01 feb 2015 21:11
av SR-71-BlackBird
Kör den på auto, drar bara ner fläkten ett par snäpp ibland.

Re: Vinter / Is

Postat: 02 feb 2015 15:51
av SR-71-BlackBird
Tips ang torkarna, sätt dom i serviceläge (ställer sig mitt på rutan), när man sedan förvärmer blir dom mjuka och fina utan isklumpar!

Re: Vinter / Is

Postat: 02 feb 2015 15:56
av micha
SR-71-BlackBird skrev:
Tips ang torkarna, sätt dom i serviceläge (ställer sig mitt på rutan), när man sedan förvärmer blir dom mjuka och fina utan isklumpar!
Tack!

Re: Vinter / Is

Postat: 02 feb 2015 17:33
av Bod
Hur gör jag det?

Re: Vinter / Is

Postat: 02 feb 2015 17:37
av Nicklas
"Avfrostning av vindrutetorkare" som ingår i köldpaketet är inget att ha?
- Är det värme där de ligger, eller är det slinga i torkarbladen?

Re: Vinter / Is

Postat: 02 feb 2015 17:39
av SR-71-BlackBird
Bod skrev:
Hur gör jag det?
Setting/service & resets.

Re: Vinter / Is

Postat: 02 feb 2015 18:44
av hybris
Skönt med dubb... Vilket väglag det är just nu... Massor av krockar.

Re: Vinter / Is

Postat: 02 feb 2015 19:50
av TiborBlomhall
Nicklas skrev:
"Avfrostning av vindrutetorkare" som ingår i köldpaketet är inget att ha?
- Är det värme där de ligger, eller är det slinga i torkarbladen?
Det är värmeslinga i vindrutan där torkarbladen står i viloläget.

Re: Vinter / Is

Postat: 02 feb 2015 21:49
av Sjobelar
Har kört Åre tur och retur i helgen. Riktigt tufft väglag alla 150 milen, men funkade bra med hakka 8. På vägen hem levererade SC i Krokom bara cirka 150 ampere, snackade med en norrman som laddade och han hade konstaterat samma sak och trodde att det var nåt fel (det var för övrigt första gången han sett en svensk-reggad Tesla :D). Åt lunch där, så det spelade inte så stor roll för mig att det tog lite längre tid.

Enda lilla vinterproblemet jag upplever Teslan i vintervädret är att bakruteslingorna verkar lite underdimensionerade - i övrigt en underbar vinterbil! Tycker torkarvärmningen gör nytta, synd bara att den slår av efter ett tag - man måste slå på den med jämna mellanrum. Lekte lite med adaptiva farthållaren också - den kan vara lite lurig i halt väglag när den vill öka hastigheten så fort som möjligt tex när man blinkar vänster och går ut för omkörning - konstaterade snabbt att med is under däcken vill jag sköta farthållandet själv!

Med vinterdäck, takbox på, 3 vuxna i bilen, några minusgrader, och hastighet kring hastighetsgränsen hamnade jag på snitt på 253wh/km på hela trippen.

Re: Vinter / Is

Postat: 02 feb 2015 21:53
av pegs
Sjobelar skrev:
Med vinterdäck, takbox på, 3 vuxna i bilen, några minusgrader, och hastighet kring hastighetsgränsen hamnade jag på snitt på 253wh/km på hela trippen
Riktigt intressant om förbrukningen med takbox. Är det en stor eller relativt lite och strömlinjeformad box?

Re: Vinter / Is

Postat: 02 feb 2015 22:13
av hybris
E4an mellan Uppsala och Stockholm var riktigt hal med snö och is idag. Körde lugnt och höll avståndet. Kändes riktigt bra men förvånad över alla korkade Audi och VW ägare som verkar tro att Quattro hjälper till att bromsa... Kort avstånd och många kör fasen mer aggressivt än på sommaren. Inte konstigt med alla olyckor. Var totalstopp vid Uppsala södra pgr av krock vid 17 tiden... Men Teslan fungerade kanon. Ingen range mode, AC på, hakka 8 och regen på low. Inga problem med snö, frost, is eller imma.