Då kom dagen jag äntligen fick hem min nya S75D, hämtade den i Fredags (4:e Augusti). Är extremt nöjd med bilen men är lite fundersam. Min säljare lovade och svor att min bil skulle ha den nya accelerationen 0-100 på 4.4. Det hade den inte. Han skulle kolla med service men de känns ju som har han lovat det och de har sagt till mig att "alla S75D levererade efter 1:a Juli kommer ha den ny accelerationen" så borde den haft det när jag hämtade ut den.
Sen undrar jag lite angående batteriet på era S75D. Hur långt står det att ni kommer om ni laddar fullt, eller till 80%? Känns som batteriet sugs ut ganska snabbt, sen har jag väl inte kört snålt senaste dagarna heller.
Tråkigt med prestandan. Min är byggd i mars och för gammal för det enligt uppgift. Fast med Tesla vet man aldrig. Hade en 100D som lånebil och den hade ungefär samma prestanda som de uppgraderade 75D har. Är STOR skillnad i upplevelse.
Ställ om till att visa "typical range" istället för den andra. Då räknar den tydligen med ca 190 Wh/km och det stämmer väl på ett ungefär vid normal körning. Min visar 388 km vid 100% har jag för mig. (349 km vid 90% visar den iaf det är jag säker på)
Ja, men är för glad för att bli besviken nu. Men de har endå sagt till mig att bilen ska ha den, då tycker man ju att de ska va så?
Okej! Tack för tipset, ska kika.
Nej, men de sa att alla D modeller levererade efter 1:A Juli skulle ha den uppgraderade accelerationen. Hoppas jag får köra in den på service så får de fixa det.
De har sagt det, men samtidigt är det ju orimligt att det är leverans som är brytpunkten och inte tillverkning. I så fall är det ju mjukvarustyrt, eller så har de ansträngt logistiken hårt för att det ska bli så. Och båda förklaringarna är orimliga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Då kom dagen jag äntligen fick hem min nya S75D, hämtade den i Fredags (4:e Augusti). Är extremt nöjd med bilen men är lite fundersam. Min säljare lovade och svor att min bil skulle ha den nya accelerationen 0-100 på 4.4. Det hade den inte. Han skulle kolla med service men de känns ju som har han lovat det och de har sagt till mig att "alla S75D levererade efter 1:a Juli kommer ha den ny accelerationen" så borde den haft det när jag hämtade ut den.
Sen undrar jag lite angående batteriet på era S75D. Hur långt står det att ni kommer om ni laddar fullt, eller till 80%? Känns som batteriet sugs ut ganska snabbt, sen har jag väl inte kört snålt senaste dagarna heller.
Hur märkte du att den inte hade uppdaterad SW och HW?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018 Model X P100DL - 2019 Model S P100D - 2018 Model X 100D - 2017 Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Jag har alltid laddat till 90%.
Vad har du för batteri, titta på klistermärket innanför höger framhjul.
Kör du Visibletesla och kan kolla vilken kod du har på din DU, nya heter DU00 på D bilarna, DU01 på rwd.
Ladda ner PowerTools och kolla hur många kW du får, bör vara ca 400.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
400 kW på en 75D lät optimistiskt.
Min P90D kommer som bäst upp i 410kW (Insane mode och Max Battery Power klart).
P85+en når 350kW.
Detta mätt med Powertools appen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
400 kW på en 75D lät optimistiskt.
Min P90D kommer som bäst upp i 410kW (Insane mode och Max Battery Power klart).
P85+en når 350kW.
Detta mätt med Powertools appen.
Sant, blev fel, menade kring 300.
Senast redigerad av SR-71-BlackBird, redigerad totalt 1 gånger.
Leveransdatum låter som ett väldigt dåligt mått. Det måste vara tillverkningsdatum som avgör inte leveransdatum.
Precis. Från början sas det tydliga uppgifter om tillverkade efter 28 juni av en teslarepresentant på huvudkontoret. Sen när informationen kom till Sverige så sades det levererade efter 30 juni. Det betyder ju att de måste uppgradera alla lagerbilar med nån speciell mjukvara isf?
Varför tror du att du inte har 4.4 sek?
Tiden Tesla anger är med 100% laddat och uppvärmt batteri med rullande start.
Varför tror du att du inte har 4.4 sek?
Tiden Tesla anger är med 100% laddat och uppvärmt batteri med rullande start.
Samma fråga som jag undra.
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018 Model X P100DL - 2019 Model S P100D - 2018 Model X 100D - 2017 Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Skillnaden är stor mellan 5,4 och 4,4. Mycket mer än det låter som. Tror inte man missar det om man har lite bilvana.
Absolut gör man det. Men också helt beroende på vad man kört innan. Min fråga var ej riktig på bra eller dåligt bilkörande utan mer om man kan se detta på något sätt.
Taycan 4S - 2021
Model S 85 - 2014
Skillnaden är stor mellan 5,4 och 4,4. Mycket mer än det låter som. Tror inte man missar det om man har lite bilvana.
Absolut gör man det. Men också helt beroende på vad man kört innan. Min fråga var ej riktig på bra eller dåligt bilkörande utan mer om man kan se detta på något sätt.
PowerTools är tillräckligt exakt för att se om bilen är uppgraderad, finns i AppStore.
PowerTools är tillräckligt exakt för att se om bilen är uppgraderad, finns i AppStore.
Tack
Taycan 4S - 2021
Model S 85 - 2014
Skillnaden är inte 5.4 till 4.4. Egentliga skillnaden är väl 0.8 sek.
5.4 var med stående start.
4.4 är med rullande start.
Tesla och siffror...
Var står det att 0-100 tiderna numera mäts med rullande start för non-performancebilar? På beställningssidan står det ju fortfarande bara detta för Performance, vilket jag tolkar som P-modellerna (utom P85)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skillnaden är inte 5.4 till 4.4. Egentliga skillnaden är väl 0.8 sek.
5.4 var med stående start.
4.4 är med rullande start.
Tesla och siffror...
Var står det att 0-100 tiderna numera mäts med rullande start för non-performancebilar? På beställningssidan står det ju fortfarande bara detta för Performance, vilket jag tolkar som P-modellerna (utom P85)
Det står inte att det bara är för Performance modellerna. Däremot står det att Tesla numera mäter Performance (= Prestanda) enligt Motor Trends 1 ft roll out.
Debatten om mätmetod uppstod först efter att S P85D bevisligen inte kunde leverera utlovade 0-100 tider här i Norden. I Designstudion tvingades man därför att göra ett förtydligande att uppgivna prestanda baserades på Motor Trends mätmetod (1 ft roll out). Detta gällde explicit Performancemodellerna (P85D/DL, P90D/DL, P100D). Övriga modeller omfattades inte av denna mätmetod.
Därefter har Tesla ändrat texten i Designstudion så att det nu kan tolkas som att alla modeller mäts med 1 ft roll out. Jämfört med tidigare uppgivna 0-100 prestanda så motsvarar det en "automatisk förbättring" av tiderna med 0,2-0,4 sekunder.
Blev kontaktad av service idag som förklarade att jag inte hade nya accelerationen men ska snart få. Uppdateringen var påväg till mig och skulle komma till bilen inom några dagar. Riktigt gött. Snart är monstret ännu snabbare Tack för hjälpsamma svar i denna post!