Sida 1 av 2
Ladd-etiquette
Postat: 21 aug 2017 22:57
av Mysman
Funderar en del på belastning av elnätet med elbil dels i villan, men mest generellt när elbilarna blir många.
För att få en smidig samverkan utan större förändringar i distributionsnät och likn. så måste toppeffekten för elbilsladdning ligga mellan 01:00-06:00 på natten.
Och för att hålla nere belastningen bör man inte ladda med högre ström än nödvändigt. Så helst bör man utnyttja dessa 5 timmar optimalt. Dessutom brukar dessa timmar vara billigast om man kör timpris-avtal.
Om vi utgår från en Model 3 med ung. 150Wh/km i förbukning och där genomsnittliga körsträckan är ca. 6 mil, så behövs runt 10kWh laddning per natt.
På 5h gör det runt 2kW laddeffekt, eller 3x3A trefas-laddning. Ställer man timern att starta kl. 01 så bör bilen vara laddad kl. 6 på morgonen.
Mer ström än så behövs inte. Eller om man kör en-fas så räcker 6A i 8 timmar(1,4kW), eller varför inte 7A i 7h. Lägre ström är att föredra för att minska effektuttaget och belastningen på elnätet. Så vid enfas-laddning kan rekommendationen bli 7-8h laddning från kl.23 för en genomsnittlig körsträcka på 6 mil/dag. Normalt i flerbostadshus räcker det med ett vanligt elluttag(max 10A) för att hinna med 12 mil på 8h eller tom. 20 mil på 14h.
Till detta kan man krydda på med en extra starttid efter 23 alt 01 med antal minuter motsvarande ditt eget födelsedatum, så fyller du år den 12:e så klockar du starten på din laddning till 23:12 alt. 01:12 då. Detta för att undvika att alla startar precis samtidigt.
Sammanfattningsvis.
1. Ladda från 01:xx där xx är ditt födelsedatum med 3x3A.
2. Vid minst 3x5A starta från 02:xx och bör vara klar mellan kl.05-06.
3. Om en-fas starta från 23:xx med 6A om du kör 5-8mil/dag, annars startar du 01:xx med 5A.
4. Vid längre körsträckor minimera strömmen så ändå du hinner klart mellan kl. 06-07.
Bifogar ett par enkla tabeller för att översätta starttid till den strömstyrka som behövs för att bli färdig i tid.
'Range' är din dagliga körsträcka.
Som jämförelse Model S:
Re: Ladd-etiquette
Postat: 21 aug 2017 23:10
av Smutt
Men på vintern kommer ju massa ström gå på morgonen då alla slår på värmen i bilen medan den är inkopplad
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 06:00
av mati
Smutt skrev:Men på vintern kommer ju massa ström gå på morgonen då alla slår på värmen i bilen medan den är inkopplad
Om man gör som mysman föreslår, dvs ställa in bilen så att den drar ganska lite ström, så gäller denna begränsning även för uppvärmningen. Bilen tar resten från batteriet. Belastningen av elnätet ökar alltså inte. Man behöver bara ladda lite längre (dvs börja lite tidigare) för att ha mer marginal i batteriet.
Dessutom har jag märkt att bilen blir varm av att bli laddad. Inte så mycket, men det är inte svinkallt i bilen iaf. Det beror väl på att batteriet blir varmt och värmen kommer underifrån in i kupén. Om man alltså ser till att ha bilen färdigladdad precis när man ska åka iväg så går det åt mindre el för själva uppvärmningen.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 07:45
av Smutt
Jag har 22mil när det är som värst kommer inte offra en kilometer på Mysmans ide.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 09:16
av Henrik Torphammar
Mysman skrev:För att få en smidig samverkan utan större förändringar i distributionsnät och likn. så måste toppeffekten för elbilsladdning ligga mellan 01:00-06:00 på natten.
Jag tänker likadant som dig, men det måste väl vara bättre att ladda mitt på dagen! Klura lite på varför och återkom

Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 09:32
av LarsL
Enda sättet att styra sånt här är med pengar. Det måste på något sätt bli billigare för mig att ladda vid rätt tid.
Ett sätt att få till det är om elbolaget ger mig en laddbox med egen mätare och styrning. Då kan elbolagen höja och sänka min laddning efter hur mycket energi de har tillgängligt.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 09:37
av 12man
Meeen, på teslan kan ej laddningen ställas lägre än 3x5A, och det är i minsta laget om bilen står kallt, då mycket av det går åt till att värma batteriet så att det tar laddning, betala för förlustenergi är verkligen B
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 09:43
av Svenssons
På vintern vill jag ha så snabb laddning som möjligt som leder till att laddningen är avslutad strax före jag ska köra. Då kommer batteripacken ha blivit varm och jag slipper att slösa batteriel på värmningen av den. 3A*3 faser är på tok för lite på vintern. Värmen kan köra på toppeffekt 12 kW har jag för mig (6+6 kW) men gör naturligtvis inte det konstant. 12kW är dock mer än 16A*3 faser och sedan vill man ha lite kräm till att ladda batteriet också.
Med solceller så blir det en annan ekvation och behoven skiljer sig åt för alla.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 09:47
av mgorgis
Apropå etikett, hur gör man när man t.ex. står o laddar på en Super charger laddstation och det blir kö? får/ska man kunna fulladda innan nästa ska göra det?
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 09:49
av Verdi
Henrik Torphammar skrev:Mysman skrev:För att få en smidig samverkan utan större förändringar i distributionsnät och likn. så måste toppeffekten för elbilsladdning ligga mellan 01:00-06:00 på natten.
Jag tänker likadant som dig, men det måste väl vara bättre att ladda mitt på dagen! Klura lite på varför och återkom

Solel? Men samtidigt behövs ju mer el på dagen också. Våra industrier drar enormt mycket.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 09:50
av Teslaspolen
mgorgis skrev:Apropå etikett, hur gör man när man t.ex. står o laddar på en Super charger laddstation och det blir kö? får/ska man kunna fulladda innan nästa ska göra det?
Ladda tills du har tillräckligt för att klara dig dit du ska (och tillbaka, om så behövs).
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 09:56
av Stefan T
sen skall man titta ladd förlusterna som kan var mycket högre vid låg effekt på laddningen
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 10:06
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:Henrik Torphammar skrev:Mysman skrev:För att få en smidig samverkan utan större förändringar i distributionsnät och likn. så måste toppeffekten för elbilsladdning ligga mellan 01:00-06:00 på natten.
Jag tänker likadant som dig, men det måste väl vara bättre att ladda mitt på dagen! Klura lite på varför och återkom

Solel? Men samtidigt behövs ju mer el på dagen också. Våra industrier drar enormt mycket.
Precis! När man väl förstått att sitt bilåkande bara behöver 1.5kW under arbetstid när solen skiner så kan man ju tänka sig att investera i 1.5kW solpaneler (som kanske lämpligast sitter monterade på jobbet och inte hemma). Det är ingen orimlig kostnad och då tillför man sin egen energi under dagen. Sen förstår jag med att halva året så lyser inte solen osv.
Jag tror vi står inför lite nytänk och inte bara ställa timern för laddning till nattetid.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 10:25
av 12man
men vinternätter blåser det så inihelvete på nordsjön så att vindkraften måste trottlas, kolla bara elpriserna då neråt 1-2 öre'n, rent av negativa
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 11:45
av Mysman
LarsL skrev:Enda sättet att styra sånt här är med pengar. Det måste på något sätt bli billigare för mig att ladda vid rätt tid.
Har man elavtal på timpris(det har jag) så finns åtminstone ett litet incitament att fånga de billigaste elpriserna nattetid.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 11:47
av Mysman
Stefan T skrev:sen skall man titta ladd förlusterna som kan var mycket högre vid låg effekt på laddningen
Jag har lagt in 6-8% förluster i tabellerna så det tar alltså något längre tid att ladda fullt.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 12:11
av Mysman
12man skrev:Meeen, på teslan kan ej laddningen ställas lägre än 3x5A, och det är i minsta laget om bilen står kallt
Med lägst 3x5A bör man nog starta 02:xx och vara klar vid kl. 5 dvs. runt 3h vid 6 mils körsträcka.
Vi får väl se vad M3 har för alternativ. Kanske finns endast en-fas 32A för standardbatteriet?

Re: Ladd-etiquette
Postat: 22 aug 2017 16:20
av mati
Jag vill ha möjligheten att koppla laddströmmens styrka direkt till vad mina solceller producerar, eller snarare överskottet. Elmätaren skulle kunna berätta för någon server hur mycket ström som finns över och bilen skulle i realtid kunna anpassa laddningen efter det. Det enda som krävs är att båda (elmätaren och bilen) har tillgång till internet, vilket de har, samt en central server som båda kan kommunicera med. Det kräver inga installationer hemma. Det är bara mjukvara. Varför finns inte den möjligheten? Är idén så tokig?
Re: Ladd-etiquette
Postat: 24 aug 2017 11:08
av Mysman
Uppdaterat öppningsposten med enklare tabeller med starttid & strömstyrka.
Även med MS som jämförelse.
Där alltså xx är ditt födelsedatum i minuter.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 24 aug 2017 11:34
av gellerstam
Om man nu ska vara så duktig och börja ladda på sprida minuter så bör man ta sitt födelse datum x2 för att sprida ut variationen över en hel timme! Så ni som är födda sent i månaden får ev. börja en timme tidigare ...
Och Ni som är födda den 31 kan ju vara kreativa.... Ta en udda minut?!

Re: Ladd-etiquette
Postat: 24 aug 2017 12:43
av Mysman
Nja, man bör hinna färdigt mellan kl. 06-07 också, så lägg inte på senare starttid...
Tanken är att om de flesta följer dessa enkla rekommendationer så kommer det funka mycket bättre, både lokalt i ditt bostadshus och i elnätet i stort!
Re: Ladd-etiquette
Postat: 24 aug 2017 13:20
av gellerstam
Mysman skrev:Nja, man bör hinna färdigt mellan kl. 06-07 också, så lägg inte på senare starttid...
Jag sa ju inget om att inte hinna färdigt eller något om strömstyrkan. Man måste naturligtvis se till att anpassa strömstyrka och tiden så att man hinner ladda det man behöver ladda. Jag bara påvisade hur man lätt kan sprida starttiden över en hel timme i stället för att bara utnyttja en halvtimme för spridning av starttiderna. Om målet för din tabell är att sprida starttider och jämna ut lasten på elnätet. Då så ser jag bara fördelar med att sprida på hela timmen!
Tanken är att om de flesta följer dessa enkla rekommendationer så kommer det funka mycket bättre!
Funka bättre än vad? Det funkar idag ju idag, är detta ett reellt problem i dagsläget?
Re: Ladd-etiquette
Postat: 25 aug 2017 09:36
av Mysman
Funkar säkert för det mesta idag. Men så fort en huvudsäkring går har man överskridigt gränsen och det händer ju ibland.
Det kommer bli värre med tiden på elnätet i stort och denna diskussion kommer upp förr eller senare.
Det bästa vore ju om man bara kunde sätta sluttid på laddningen inför avresa på morgonen, och att bilen själv anpassar strömmen till detta. Och kanske beräknar att vara färdig 30 min innan detta så kupé-värmen kan gå på innan man sätter sig i bilen.
Om 3-fas starta 00:xx eller 23:xx vid en-fas där xx beräknas fram utifrån sluttiden.
Jag förstår inte varför inte detta redan finns, men kommer säkert framöver.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 25 aug 2017 14:49
av LarsL
Förut låg min huvudsäkring på 16A och då kunde den lösa ut ibland. Nu ökade jag till 20A och har inga problem längre. Den monterades dit utan andra åtgärder. Jag överskred inte på något sätt någon gräns tidigare eftersom gränsen egentligen inte var 16A, långt därifrån.
Om det finns problem i ett område tex lägenhetsparkering så får problemen lösas där. Det går att installera effektvakter eller smarta timers på laddarna. Jag tror inte alls på att vad några nördar gör på ett forum spelar någon som helst roll.
Re: Ladd-etiquette
Postat: 03 sep 2017 10:17
av Mysman
En enkel tumregel bör vara(med runt 150Wh/km):
En-fas laddning, starta 23:xx med antal dagliga mil i Ampere upp till 10A.
1 mil/A alltså, så 6 mil ladda med 6A.
För 3-fas över 10 mil, starta 00:xx eller enl. denna tabell:
Håller väl med om att detta är nörderi men 'the devil is in the details'...
Bilen borde kunna fixa detta själv!