Ny teslaägare!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
YoMtvRap
Teslaägare

Ny teslaägare!

Inlägg av YoMtvRap »

Jag har idag slagit till på en fullutrustad S P85+, beggad som gått 2000 mil. Kan knappt vänta tills jag hämtar ut den imorgon! :) :) :)

Grejen är den att jag bor i radhus och har min parkeringsplats typ 40 meter från huset. Jag skulle kunna ställa bilen precis utanför huset för att ladda, men då börjar mina grannar att gnälla... Därför undrar jag ifall ni har idéer på hur jag bäst löser detta med laddning hemma. En sån där laddbox installeras väl normalt på husfasaden? Eller finns det någon smartare lösning för min situation?
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Re: Ny teslaägare!

Inlägg av mgorgis »

Stort grattis! va spännande....själv måste jag vänta 3-4 månader då jag beställde en helt ny ;)

Va sägs om att dra 40 meter kabel till parkeringen? nä skämtar bara förstås....men har du kanske eluttag på parkeringen? annars kan du kanske åka till en Tesla SuC med ett par dagars mellanrum! inte så praktiskt kanske
Användarvisningsbild
YoMtvRap
Teslaägare

Inlägg av YoMtvRap »

Tack! 3-4 månader, det är ju en halv graviditet! Men den som väntar på något gott...

Det vore ju nice att kunna ladda hemma över natten, känns störigt att det ska hänga på 40 meter. Kan man inte beställa en egen laddstolpe till parkeringsplatsen på något sätt?
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

En parkeringsplats har ibland befintliga eluttag i form av
- motorvärmaruttag.
- en husfasad med eluttag på.
- en intilliggande elcentral som hyresgästen har nyckel till.

Inget av detta som gäller för dig?
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

YoMtvRap skrev:
. Jag skulle kunna ställa bilen precis utanför huset för att ladda, men då börjar mina grannar att gnälla...
Du verkar så säker utan att ha testat! Om de skulle gnälla så är det för att du kör en Tesla och dem gör inte det ;)

Har ni samfällighet? Hyresgästförening? Prata med dem och kanske t.o.m kommunen!

Modigt att köpa den utan att ha kollat hur du ska ladda den....respect! 8-)
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

Simon skrev:
- motorvärmaruttag.

Är i en liknande sits - begagnad model S på g, ETA 1-4 v. Tror vår BRF har effektbegränsning på våra motorvärmaruttag som gör det omöjligt att ladda - men om man bjuder styrelsen på provkörning så kanske dom låter en ta dit en elektriker som kan koppla dit ett vanligt uttag? :)

Nuvarande backupplan: ladda bilen på e.m. vid simhuset/gym där det finns laddare. SuC vid behov.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

GiGurra skrev:
Simon skrev:
- motorvärmaruttag.

Är i en liknande sits - begagnad model S på g, ETA 1-4 v. Tror vår BRF har effektbegränsning på våra motorvärmaruttag som gör det omöjligt att ladda - men om man bjuder styrelsen på provkörning så kanske dom låter en ta dit en elektriker som kan koppla dit ett vanligt uttag? :)

Nuvarande backupplan: ladda bilen på e.m. vid simhuset/gym där det finns laddare. SuC vid behov.
Om du passar på att träna varje gång du laddar bilen, så är det väl det hälsosammaste alternativet. Förutsatt att det är trefas, annars blir nog träningen seg.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Du får posta en karta/skiss som vi kan spåna utifrån! Själv hade jag nog satsat på själv-är-bäste-dräng och dragit 40m trefaskabel från huset. Då laddar du lätt fullt varje natt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Samma sits som mig. Jag laddar oftast schuko på jobbet. Har trefas hemma men blockerar då alla andra som bor där så jag undviker det så mycket som möjligt. Suc en del, laddar ofta mer än jag behöver på sista suc innan hemkomst.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjornlilja »

Beroende på hur området ser ut skulle jag kontakta någon närliggande fastighet (verksamhet eller privat boende) och höra om du helt enkelt kan betala för ladda hos dem.

Vi har bara enfas hemma vid vår stolpe vilket räcker utmärkt nästan jämt, men gjorde en deal med en närliggande verksamhet som har trefas på utsidan av huset.

Med ett konto på TeslaFi kan du enkelt spåra exakt var du laddat hur mycket och ange ett pris per kWh.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Oh aj.. elbil utan hemmaladdning. Då måste ni vara ordentliga entusiaster?

Gigurra, Vad menas med motorvärmare med effektbegränsning? Även 1-fas 6A är bättre än ingen laddning alls.

Kolla om det finns någon byggnad eller annat som kan innehålla el närmare parkeringen.

Hur ser marken ut de där 40meterna till parkeringen? Jag hade rullat ut en kraftig 3-fas kabel till bilen om möjligheten fanns.
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

Välkommen till "oss andra" du har nu valt att vara lite annorlunda och kommer märka det av olika anledningar pos o neg. Inom snar framtid är vi som alla andra ;). Frågan är hur mkt kommer du köra per månad det är ju helt avgörande? För snart 1år sedan gjorde jag samma val dock blev det utan +. Du kommer avverka mkt mer mil i början av någon anledning ;) . Detta gör att du har "laddningspanik". Det har jag inte längre o då laddar jag nästa noll hemma trots bor i villa (inte haft ork, tid installera 3fas än) o väldigt lite på SUC. Laddar ofta när jag tränar, handlar, rastar hund osv. Men självklart är det bästa ha laddning hemma speciellt vintern. Så ha lite fokus ibörjan ibland tvingas åka iväg likt fossilbil ibland men det blir mindre när du tänker mer elbiltänket. Sedan får du jobba på laddning hemma som många andra duktiga "nördar" :D :shock: kan mkt bättre än mig (själv är jag okunnig "nörd") . Lyssna på dem o allt blir bra.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Hur mycket kör du per dag/månad?
Om du inte kan lösa det på parkeringsplatsen (där det troligen räcker med 1-fas 10A.. Alltså typ samma som motorvärmare) så får du väl trotsa grannarna en kväll/natt per vecka eller vad du nu kan behöva beroende på hur mkt du kör.
:)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
YoMtvRap
Teslaägare

Inlägg av YoMtvRap »

Nu har jag kommit hem med bilen! Vilken lycka! Har haft många bilar, mestadels snabba BMW, men detta slår allt. Och utan att skita ner klimatet dessutom :)

Tack för era svar. Det lutar åt att jag får trotsa grannarna någon kväll i veckan. Jag bor ju i en hörnfastighet där ingen har någon anledning att passera så det är obefogat gnäll från en granne som klagat tidigare... Jag ska försöka lobba för att samfälligheten investerar i laddstolpar, alt drar ut el. De finns ju el utdraget till Lykstolparna.

Jag har också möjlighet att ladda med 3-fas i jobbgaraget så det borde vara rätt lugnt.

Dock provade jag att ladda nyss via vanliga vägguttaget i huset men då gick säkringen flera gånger, håller typ 10 min, sen går säkringen.

En annan fråga: fattar inte hur jag länkar mitt fordon hos Tesla så att jag kan använda Iphone-appen. Är detta något bilhandlaren borde ha fixat eller kan man göra det själv på något sätt?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Har du 3-fas på jobbet så är allt lugnt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Vad står det i bilen för strömstyrka där hemma förresten? Testa att sänka laddströmmen så borde
säkringen hålla...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

När du får regbeviset skickar du det till EU-supporten

Säkringen går nog för att du laddar 13A på 10A säkring
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

YoMtvRap skrev:
Nu har jag kommit hem med bilen! Vilken lycka! Har haft många bilar, mestadels snabba BMW, men detta slår allt. Och utan att skita ner klimatet dessutom :)

Tack för era svar. Det lutar åt att jag får trotsa grannarna någon kväll i veckan. Jag bor ju i en hörnfastighet där ingen har någon anledning att passera så det är obefogat gnäll från en granne som klagat tidigare... Jag ska försöka lobba för att samfälligheten investerar i laddstolpar, alt drar ut el. De finns ju el utdraget till Lykstolparna.

Jag har också möjlighet att ladda med 3-fas i jobbgaraget så det borde vara rätt lugnt.

Dock provade jag att ladda nyss via vanliga vägguttaget i huset men då gick säkringen flera gånger, håller typ 10 min, sen går säkringen.

En annan fråga: fattar inte hur jag länkar mitt fordon hos Tesla så att jag kan använda Iphone-appen. Är detta något bilhandlaren borde ha fixat eller kan man göra det själv på något sätt?
Spännande! Välkommen och grattis!
Iphone vet jag föga om, men på min gamla apparat loggar jag in med samma lösen som på MyTesla. Ibland måste jag logga i på nytt, kanske var tredje eller sjätte vecka.

Du kan pröva att ställa ner laddströmmen från stora skärmen om proppen går ideligen. Kolla även att du inte har andra strömförbrukare på samma grupp.

EDIT säger: vilken ström av samstämmiga råd! :mrgreen:
Senast redigerad av Lessmog, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Deafault så drar Tesla 13A från ett vanligt Schukel, vägguttag. Oftast är ett sådan uttag bara säkrat till 10A så dra ner laddströmen till 8-10A och se till att inga andra stora förbrukare ligger på samma säkring.
Användarvisningsbild
YoMtvRap
Teslaägare

Inlägg av YoMtvRap »

Remuz skrev:

Så klart! Tack för klargörande. Det stod 13A på bilens skärm så det borde funka att dra ner styrkan till 10A.

En till dum fråga: Det ser ut som att har två laddare till bilen, en på vardera sidan. Vad innebär detta? Någon skillnad på dem? Hittills har jag bara lyckats öppna och använda den som är på vänster sida.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

YoMtvRap skrev:
Remuz skrev:

Så klart! Tack för klargörande. Det stod 13A på bilens skärm så det borde funka att dra ner styrkan till 10A.

En till dum fråga: Det ser ut som att har två laddare till bilen, en på vardera sidan. Vad innebär detta? Någon skillnad på dem? Hittills har jag bara lyckats öppna och använda den som är på vänster sida.
Det finns ingen laddlucka på höger sida. Det är bara en designgrej så att det ser likadant ut på bägge sidor. Laddluckan är alltid på vänster sida.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Du måste göra frunk-hacket för att öppna andra sidan

;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

YoMtvRap skrev:
Remuz skrev:

Osäker på vad du egentligen menar med detta... Laddkontakten sitter i vänster bakykta. Menar du att du har en lucka i höger också??? Köra dubbel SuC!!!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
YoMtvRap
Teslaägare

Inlägg av YoMtvRap »

mati skrev:
YoMtvRap skrev:
Remuz skrev:

Det finns ingen laddlucka på höger sida. Det är bara en designgrej så att det ser likadant ut på bägge sidor. Laddluckan är alltid på vänster sida.
Okej.. Så vad innebär detta med "dual chargers"?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Dual charger betyder "bara" att det är en dubbelt så stor laddare i bilen, dvs den kan ladda på 3-fas 32A :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar