Gammal S 85 eller ny 75?
Moderator: Redaktion
Gammal S 85 eller ny 75?
Funderar på att köpa en S nästa år och då funderar jag vad som är mest värt...
Finns S 85 från 2014 med 5000 mil på sig och ny förlängd garanti hos Teslas begagnade bilar. Den kostar 589k, momsmittad.
Sen har vi en S 75 från 2017(ny) om man designar en hos Tesla, den hamnar på 908k med premiumpaketet. Hur skulle en sån se ut om man tar den på företag? är extremt dålig på tjänstebilskalkyler m.m.
Blir det mer lönt att ta en ny på företag eller köpa en gammal privat med lånade pengar?
Tesla har ju haft rejäla prissänkningar på sina nya/demo bilar senaste månaden. finns en P100D demobil för 1.2miljoner!
Någon som kan hjälpa mig hur man ska räkna när man tar den på företag?
Finns S 85 från 2014 med 5000 mil på sig och ny förlängd garanti hos Teslas begagnade bilar. Den kostar 589k, momsmittad.
Sen har vi en S 75 från 2017(ny) om man designar en hos Tesla, den hamnar på 908k med premiumpaketet. Hur skulle en sån se ut om man tar den på företag? är extremt dålig på tjänstebilskalkyler m.m.
Blir det mer lönt att ta en ny på företag eller köpa en gammal privat med lånade pengar?
Tesla har ju haft rejäla prissänkningar på sina nya/demo bilar senaste månaden. finns en P100D demobil för 1.2miljoner!
Någon som kan hjälpa mig hur man ska räkna när man tar den på företag?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Re: Gammal S 85 eller ny 75?
Köper man S75 naken (eller bara färg) så är den billig som företagare ska man ha massa utrustning så är det lurigare pga all utrustning ger Lyxbilstilläg
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Okej, tänkte att eftersom att dom försökt baka in det mesta i nybilpriset så är en S75 väldigt förmånlig gissar jag, då luftfjädringen ingår t.ex.Smutt skrev:Köper man S75 naken (eller bara färg) så är den billig som företagare ska man ha massa utrustning så är det lurigare pga all utrustning ger Lyxbilstilläg
Måste vara billigare med en S75 nu än förr, med samma utrustning..
Är D modellen räknat till extra utrustning? eller är S75D en egen modell enligt skatteverket?
Hur stor skillnadd är en S75D utan något tillval alls mot en S75D med premium (väldigt prisvärt nu med hi-fi ljud, köldpaket, hepa o alla dom godsakerna för 54 000kr )?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Kolla Skatteverket bilförmånsberäkning så kan du laborera hur mycket som helst 50% av bilfårmånsvärdet blir en kostnad sen har Handelsbanken en bra kalkylator för leasingen
En S75 årsmodell 2017 har extremt bra förmånsvärde. Det är lägre än 2016 och då ingår luftfjädring m.m. Du får ett bra värde även med premiumpaketet.
Och S75D är en egen modell enligt Skatteverket, med betydligt högre förmånsvärde.
Och S75D är en egen modell enligt Skatteverket, med betydligt högre förmånsvärde.
Betydligt högre vet jag inte. Skiljer väl typ 700 spänn brutto.Yrsir skrev:En S75 årsmodell 2017 har extremt bra förmånsvärde. Det är lägre än 2016 och då ingår luftfjädring m.m. Du får ett bra värde även med premiumpaketet.
Ja, det är rätt. 741 kr mer.
Men S75 med den utrustning som ingår inkl. 0-100 på 4.6 sek för 3850 kr är ju svårslaget. 360 kr netto extra i förmånsvärde för en S75D är ju inte dock så blodigt heller direkt...

Jag gjorde en kalkyl inför mitt köp där jag kom fram till att leasa den på företaget var betydligt förmånligare än att äga en fossil privat. Jag höll ned förmånsvärdet så mycket jag kunde.
Här ser du vad det kostar dig privat, dvs. ditt förmånsvärde du betalar in till ditt bolag samt din "uteblivna lön" som drabbar dig då bolaget står för leasingen istället för att du skulle kunna ta ut det som lön. Sätt in dina siffror så det passar din kalkyl.
https://www.dropbox.com/s/xgnrndexls39i ... .xlsm?dl=0
Här ser du vad det kostar dig privat, dvs. ditt förmånsvärde du betalar in till ditt bolag samt din "uteblivna lön" som drabbar dig då bolaget står för leasingen istället för att du skulle kunna ta ut det som lön. Sätt in dina siffror så det passar din kalkyl.
2016 Model S 75
Tack! Ska kika på denna och se hur det blir!Jensa skrev:Jag gjorde en kalkyl inför mitt köp där jag kom fram till att leasa den på företaget var betydligt förmånligare än att äga en fossil privat. Jag höll ned förmånsvärdet så mycket jag kunde.

Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Det står att momsen är återbetalningsbar. Då är den väl ej momssmittad?tehjimos skrev:
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
S75 låg väl runt 3600kr ren 2016 och höjdes ca 200kr till 2017. Så skulle säga att det är tvärt om.Yrsir skrev:En S75 årsmodell 2017 har extremt bra förmånsvärde. Det är lägre än 2016.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Nej, förmånsvärde för S75 årsmodell 2016 är 3933 kr. Högre än årsmodell 2017, trots att 2017 har mer utrustning och bättre prestanda.MSO skrev:S75 låg väl runt 3600kr ren 2016 och höjdes ca 200kr till 2017. Så skulle säga att det är tvärt om.Yrsir skrev:En S75 årsmodell 2017 har extremt bra förmånsvärde. Det är lägre än 2016.
Funderar på samma sak, vad man absolut måste välja till en S75 för att den inte ska kännas "fattig". Kör extremt få mil (ni vill inte veta
) men har precis blivit erbjuden en laddplats i närmaste garaget och firman har gott om pengar så det lockar med en Tesla. Men känner att jag nästan har en moralisk skyldighet att hålla ner förmånsvärdet sett till hur lite jag kör.
Känns det givet att uppgradera till skin osv interiört? Kan det vara en smart ide att köra med Solid Black och sen kosta på en dyrare lackbehandling (som rimligtvis blir fullt avdragsgill utan förmånsvärde)? Hur är standardljudet rent kvalitetsmässigt, förmodar att det inte är direkt dåligt? Saker som taklucka osv känns rätt meningslöst med mitt miltal, varav 90% dessutom är i Stockholms biltrafik, inte direkt så man kör Centrabron med öppen taklucka...
Tesla är en lurig bil då den har en prislapp som en lyxbil men i ärlighetens namn är den väl inte det annat än sett till miljö och drivlina som jag förstått det på vänner och kollegor som har egna.

Känns det givet att uppgradera till skin osv interiört? Kan det vara en smart ide att köra med Solid Black och sen kosta på en dyrare lackbehandling (som rimligtvis blir fullt avdragsgill utan förmånsvärde)? Hur är standardljudet rent kvalitetsmässigt, förmodar att det inte är direkt dåligt? Saker som taklucka osv känns rätt meningslöst med mitt miltal, varav 90% dessutom är i Stockholms biltrafik, inte direkt så man kör Centrabron med öppen taklucka...
Tesla är en lurig bil då den har en prislapp som en lyxbil men i ärlighetens namn är den väl inte det annat än sett till miljö och drivlina som jag förstått det på vänner och kollegor som har egna.
Jag provsatt och tittade närmare på en 75a idag som varken hade Premiumpaket eller Panoramatak. Den hade de nya premiumstolarna och glastaket.
Jag måste säga att den kändes grymt nice. Glastaket var fantastiskt och stolarna kanonfina. Det finns så klart många bra och mindre bra anledningar till varför man vill ha båda dessa tillvalen, men inte är de nödvändiga på något sätt. Lägg till nya prestandan som är i närheten av gamla P85.
Skulle inte tveka på en sådan, om jag inte redan hade två Model S i familjen...
Slå till!
Jag måste säga att den kändes grymt nice. Glastaket var fantastiskt och stolarna kanonfina. Det finns så klart många bra och mindre bra anledningar till varför man vill ha båda dessa tillvalen, men inte är de nödvändiga på något sätt. Lägg till nya prestandan som är i närheten av gamla P85.
Skulle inte tveka på en sådan, om jag inte redan hade två Model S i familjen...

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Tack.jpetters skrev:Jag provsatt och tittade närmare på en 75a idag som varken hade Premiumpaket eller Panoramatak. Den hade de nya premiumstolarna och glastaket.
Skulle inte tveka på en sådan, om jag inte redan hade två Model S i familjen...Slå till!
Hur är det med inredningen då, skin och sånt? Känns som hela havet stormar vad som ingår och inte ingår. Tycker tyg/textil ser lite b ut på vanliga bilder, men då är det ofta textil i riktig budgetockså. Finns så klart textil som är rätt nice också, dessutom börjar väl fuskläder snart bli bättre än vanligt läder

Hur är det med den där ultravita inredningen, finns risk att det känns lite leksak typ? Brukar ofta köra på helsvart, men mest för att det är enkelt underhåll.
Är den här svarta asken som är standard så illa? Tycker eg inte att trä och bilar hör ihop, men måste rimligtvis vara rätt stor skillnad på typ fuskmahogny och mörk ask.
Mörk ask får man anstränga sig om man ens ska uppfattata det som trä. Ser mest "svart" ut.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Kör en grå utan något tillbehör lägger mina pengar på tvätt och polering, textilklädsel är bekvämare och den är mer välsydd premium har jag alldrig saknat
Jag hade nog valt en S75 med premiumpaketet idag. Inget annat, utom ev. färg. Främsta skälet är premiumljudet som ingår i paketet, jag älskar det i min bil. Förmånsvärdet blir ändå inte mer än 4766 kr brutto, vilket är extremt bra för vad du får. Om ljudet inte är viktigt för dig hade jag dock köpt en ren S75.
Premium total kostnad 35000kr på 3år man får sjukt bra ljud hemma för dom pengarna 

På vilket sätt hjälper det när man sitter i bilen?Smutt skrev:Premium total kostnad 35000kr på 3år man får sjukt bra ljud hemma för dom pengarna

Jag tycker premiumstolarna fungerar utmärkt med tyg. Det nya baksätet är ju okänd mark men är sannolikt mycket bättre även det.improwise skrev:Tack.jpetters skrev:Jag provsatt och tittade närmare på en 75a idag som varken hade Premiumpaket eller Panoramatak. Den hade de nya premiumstolarna och glastaket.
Skulle inte tveka på en sådan, om jag inte redan hade två Model S i familjen...Slå till!
Hur är det med inredningen då, skin och sånt? Känns som hela havet stormar vad som ingår och inte ingår. Tycker tyg/textil ser lite b ut på vanliga bilder, men då är det ofta textil i riktig budgetockså. Finns så klart textil som är rätt nice också, dessutom börjar väl fuskläder snart bli bättre än vanligt läder
Hur är det med den där ultravita inredningen, finns risk att det känns lite leksak typ? Brukar ofta köra på helsvart, men mest för att det är enkelt underhåll.
Är den här svarta asken som är standard så illa? Tycker eg inte att trä och bilar hör ihop, men måste rimligtvis vara rätt stor skillnad på typ fuskmahogny och mörk ask.
Svart ask är hur schysst som helst, det är min favorit tillsammans med carbon.
Vill man vara hundra på vad man får är det nog bäst att köpa en lagerbil och titta på den innan slutgiltigt beslut.
Med alla förbättringar, AP2.5 och bättre baksäte, hade jag velat ha en ordentlig rabatt för att inte beställa en ny bil.
Point taken! Personligen väljer jag dock bra ljud i bilen alla dagar i veckan. Hemma = två skrikiga småbarn som förstör vilket fantastiskt ljud som helst. Bilen = varje dag blir en lugn och skön audiofil dröm!Smutt skrev:Premium total kostnad 35000kr på 3år man får sjukt bra ljud hemma för dom pengarna

mans71 skrev:Mörk ask får man anstränga sig om man ens ska uppfattata det som trä. Ser mest "svart" ut.
Jag tycker mörk ask är snyggare än "kolfibern" för den ser tyvärr ganska billig ut i Tesla. Men alla är olika. Tycker kolfiberlisterna i t ex BMW M4 är skitsnygga men de har en helt annan lyster och finish.
Yrsir skrev:Jag hade nog valt en S75 med premiumpaketet idag. Inget annat, utom ev. färg. Främsta skälet är premiumljudet som ingår i paketet, jag älskar det i min bil. Förmånsvärdet blir ändå inte mer än 4766 kr brutto, vilket är extremt bra för vad du får. Om ljudet inte är viktigt för dig hade jag dock köpt en ren S75.
Vad händer om man köper en S 75 och sen tar de bort den modellen och sänker priset på S 75D så att man får D i stort sett gratis? (Förutom högre förmånsvärde då...) Klart om man inte vill ha D alls så är det ju inget värt men nog ska man ta med det i beräkningen?
Vad händer med skinn och material på övriga inredningen om man väljer tygstolar och premiumpaket? Nån sa att man får bättre material på dörrsidor, instrumentpanel, mittkonsol osv med premiumpaket även om man valt premiuminteriör med skinnstolar.
Ljudet är väl viktigt men är absolut ingen audiofil och dessutom är det rätt få timmar jag är i bilen och så är det för det mesta radio som gäller. Kanske en svår fråga men om man tänkte sig att Teslas standardljudsystem satt i en vanlig bil, vad skulle den då vara i för prisklass, 250 00 kr? 500 000 kr? Rimligtivs har väl inte Tesla satt in något skräp.Yrsir skrev:Jag hade nog valt en S75 med premiumpaketet idag. Inget annat, utom ev. färg. Främsta skälet är premiumljudet som ingår i paketet, jag älskar det i min bil. Förmånsvärdet blir ändå inte mer än 4766 kr brutto, vilket är extremt bra för vad du får. Om ljudet inte är viktigt för dig hade jag dock köpt en ren S75.