Sida 1 av 2

Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 08:40
av Kulingen
Jag skulle ladda min bil för andra gången med 220 uttag så blev laddkontakten röd, jag bytte till flera olika uttag och samma sak hände.
Jag ringde då Teslas hjälplinjen på 020-889268 och hamnade hos en engelsktalande tjej.
Hon frågade diverse frågor om vilket typ av uttag jag använde mig av och hur laddkontakten såg ut mm. Efter detta sa hon att jag skulle dra ut kontakten i bägge ändarna och först sätta in den i bilen och då skulle kontakten vara släckt sedan i eluttaget och då började bilen ladda.

Nu till diversefrågor.
1. Brukar hjälpen vara på engelska?
2. Har ni varit med om detta fel?
3. Hur kunde hon se att bilen laddade och med vilken Ampere Volt mm? Jag uppgav aldrig min bil?

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 08:42
av chpaulin
UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 grader :) Det borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel :P

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 08:44
av jpetters
1. Nej, ringer man det Svenska numret så har jag fått hjälp på Svenska eller Norska. Men kan nog bero på tid på dygnet.
3. De kunde nog hitta dig via numret du ringde ifrån. Har du det i din MyTesla profil?
Det har de gjort när jag ringt från det mobilnummer jag har lagt in där.

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 08:45
av Kulingen
chpaulin skrev:
UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 grader :) Det borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel :P
Vad menar du nu?

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 08:47
av Kulingen
jpetters skrev:
1. Nej, ringer man det Svenska numret så har jag fått hjälp på Svenska eller Norska. Men kan nog bero på tid på dygnet.
3. De kunde nog hitta dig via numret du ringde ifrån. Har du det i din MyTesla profil?
Det har de gjort när jag ringt från det mobilnummer jag har lagt in där.
Ringde tidigt 06.10 på morgonen, har lagt in mitt telefonnummer där. Tänkte inte på det :D

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 08:48
av jpetters
Kulingen skrev:
jpetters skrev:
1. Nej, ringer man det Svenska numret så har jag fått hjälp på Svenska eller Norska. Men kan nog bero på tid på dygnet.
3. De kunde nog hitta dig via numret du ringde ifrån. Har du det i din MyTesla profil?
Det har de gjort när jag ringt från det mobilnummer jag har lagt in där.
Ringde tidigt 06.10 på morgonen, har lagt in mitt telefonnummer där. Tänkte inte på det :D
Då låg nog Svenskarna på supporten och sov...Bild

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 08:55
av Lembritt
Kulingen skrev:
chpaulin skrev:
UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 grader :) Det borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel :P
Vad menar du nu?
UMC:n måste ha fas och nolla rätt. Det betyder att när du sätter i schukon i väggen och UMC:n lyser rött, dra ut kontakten ur väggen och vänd den uppochner. Då bör UMC:n lysa grönt. Därefter kopplar du in bilen.

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 08:57
av e5m1r
Vill bara säga att den engelska supporten är mer engagerad än den svenska + att jag hellre tar engelska än norska & danska

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 08:57
av chpaulin
Kulingen skrev:
chpaulin skrev:
UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 grader :) Det borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel :P
Vad menar du nu?
Lyser UMC:n rött är det oftast för att den vill ha pinnarna tvärt om i kontakten. Så att 0:a och fas kommer rätt (finns tydligen sånt även om det är AC). Vänd kontakten ett halvt varv så skall UMC:n lysa grönt. Fortsätter den vara röd är det något annat fel

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 08:59
av Kulingen
Lembritt skrev:
Kulingen skrev:
chpaulin skrev:
UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 grader :) Det borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel :P
Vad menar du nu?
UMC:n måste ha fas och nolla rätt. Det betyder att när du sätter i schukon i väggen och UMC:n lyser rött, dra ut kontakten ur väggen och vänd den uppochner. Då bör UMC:n lysa grönt. Därefter kopplar du in bilen.
Då hänger jag med :D :D Tackar

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 09:00
av Kulingen
e5m1r skrev:
Vill bara säga att den engelska supporten är mer engagerad än den svenska + att jag hellre tar engelska än norska & danska
Då får man vänta med att ringa tills Sverige somnar

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 09:01
av Kulingen
chpaulin skrev:
Kulingen skrev:
chpaulin skrev:
UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 grader :) Det borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel :P
Vad menar du nu?
Lyser UMC:n rött är det oftast för att den vill ha pinnarna tvärt om i kontakten. Så att 0:a och fas kommer rätt (finns tydligen sånt även om det är AC). Vänd kontakten ett halvt varv så skall UMC:n lysa grönt. Fortsätter den vara röd är det något annat fel
Tackar ska lägga detta på minnet

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 09:41
av jpetters
Kulingen skrev:
e5m1r skrev:
Vill bara säga att den engelska supporten är mer engagerad än den svenska + att jag hellre tar engelska än norska & danska
Då får man vänta med att ringa tills Sverige somnar
Eller så ringer man det engelska numret när som. Då "slipper" man ev. oengagerade svenskar.

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 10:48
av bylund
Antalet rödblink i stöten avslöjar vad felet är. Finns en tabell i manualen.

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 10:53
av Kulingen
bylund skrev:
Antalet rödblink i stöten avslöjar vad felet är. Finns en tabell i manualen.
Får kolla in manualen, men jag har för mig att den bara lyste rött

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 11:04
av bylund
Kulingen skrev:
bylund skrev:
Antalet rödblink i stöten avslöjar vad felet är. Finns en tabell i manualen.
Får kolla in manualen, men jag har för mig att den bara lyste rött
Bilen lyste rött, men UMC:n blinkade väl?
umc.png

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 11:12
av Kulingen
bylund skrev:
Kulingen skrev:
bylund skrev:
Antalet rödblink i stöten avslöjar vad felet är. Finns en tabell i manualen.
Får kolla in manualen, men jag har för mig att den bara lyste rött
Bilen lyste rött, men UMC:n blinkade väl?
umc.png
Tänkte inte på om den blinkade eller ej såg bara att det var rött där också, fick väl lite panik pga att jag just hämtat ut den och den ej laddade hihi vid andra laddtillfället. Men tackar för all hjälp jag har fått av dig, denna sida är lika grym som bilen :D

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 13:15
av dstr
3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

Lika imponerande som läskigt...

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 13:28
av Kulingen
dstr skrev:
3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

Lika imponerande som läskigt...
Säger bara woooow vilken service :D

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 17:33
av mati
dstr skrev:
3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

Lika imponerande som läskigt...
Samma här. Big brother is watching....

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 18:49
av Kulingen
mati skrev:
dstr skrev:
3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

Lika imponerande som läskigt...
Samma här. Big brother is watching....
Hur kopplar dom inloggningen här till bilen då?

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 18:50
av bylund
Kulingen skrev:
mati skrev:
dstr skrev:
3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

Lika imponerande som läskigt...
Samma här. Big brother is watching....
Hur kopplar dom inloggningen här till bilen då?
De ringer till alla Teslaägare i Götene tills de får napp ;)

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 19:37
av dstr
Kulingen skrev:
mati skrev:
dstr skrev:
3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

Lika imponerande som läskigt...
Samma här. Big brother is watching....
Hur kopplar dom inloggningen här till bilen då?
Jag gissar att dom gått igenom sina register och matchat mot de p85d som tog leverans den där veckan i mars 2015. Eller lyckats googla fram en personlig koppling till "dstr" på annat håll.

Som sagt, ambitiöst och något läskigt...

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 19:44
av mati
Kulingen skrev:
mati skrev:
dstr skrev:
3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

Lika imponerande som läskigt...
Samma här. Big brother is watching....
Hur kopplar dom inloggningen här till bilen då?
Jag råkar ha samma regnummer som mitt forum-alias. Och som bylund säger, det finns överskådligt få Teslor i Götene. :)

Re: Ringde om hjälp pga laddning

Postat: 09 sep 2017 19:50
av Kulingen
dstr skrev:
Kulingen skrev:
mati skrev:
dstr skrev:
3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

Lika imponerande som läskigt...
Samma här. Big brother is watching....
Hur kopplar dom inloggningen här till bilen då?
Jag gissar att dom gått igenom sina register och matchat mot de p85d som tog leverans den där veckan i mars 2015. Eller lyckats googla fram en personlig koppling till "dstr" på annat håll.

Som sagt, ambitiöst och något läskigt...
Jag tycker faktiskt det är häftigt att dom bryr sig :D