Ringde om hjälp pga laddning
Moderator: Redaktion
Ringde om hjälp pga laddning
Jag skulle ladda min bil för andra gången med 220 uttag så blev laddkontakten röd, jag bytte till flera olika uttag och samma sak hände.
Jag ringde då Teslas hjälplinjen på 020-889268 och hamnade hos en engelsktalande tjej.
Hon frågade diverse frågor om vilket typ av uttag jag använde mig av och hur laddkontakten såg ut mm. Efter detta sa hon att jag skulle dra ut kontakten i bägge ändarna och först sätta in den i bilen och då skulle kontakten vara släckt sedan i eluttaget och då började bilen ladda.
Nu till diversefrågor.
1. Brukar hjälpen vara på engelska?
2. Har ni varit med om detta fel?
3. Hur kunde hon se att bilen laddade och med vilken Ampere Volt mm? Jag uppgav aldrig min bil?
Jag ringde då Teslas hjälplinjen på 020-889268 och hamnade hos en engelsktalande tjej.
Hon frågade diverse frågor om vilket typ av uttag jag använde mig av och hur laddkontakten såg ut mm. Efter detta sa hon att jag skulle dra ut kontakten i bägge ändarna och först sätta in den i bilen och då skulle kontakten vara släckt sedan i eluttaget och då började bilen ladda.
Nu till diversefrågor.
1. Brukar hjälpen vara på engelska?
2. Har ni varit med om detta fel?
3. Hur kunde hon se att bilen laddade och med vilken Ampere Volt mm? Jag uppgav aldrig min bil?
Re: Ringde om hjälp pga laddning
UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 grader
Det borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
1. Nej, ringer man det Svenska numret så har jag fått hjälp på Svenska eller Norska. Men kan nog bero på tid på dygnet.
3. De kunde nog hitta dig via numret du ringde ifrån. Har du det i din MyTesla profil?
Det har de gjort när jag ringt från det mobilnummer jag har lagt in där.
3. De kunde nog hitta dig via numret du ringde ifrån. Har du det i din MyTesla profil?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Vad menar du nu?chpaulin skrev:UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 graderDet borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel
Ringde tidigt 06.10 på morgonen, har lagt in mitt telefonnummer där. Tänkte inte på detjpetters skrev:1. Nej, ringer man det Svenska numret så har jag fått hjälp på Svenska eller Norska. Men kan nog bero på tid på dygnet.

Då låg nog Svenskarna på supporten och sov...Kulingen skrev:Ringde tidigt 06.10 på morgonen, har lagt in mitt telefonnummer där. Tänkte inte på detjpetters skrev:1. Nej, ringer man det Svenska numret så har jag fått hjälp på Svenska eller Norska. Men kan nog bero på tid på dygnet.

UMC:n måste ha fas och nolla rätt. Det betyder att när du sätter i schukon i väggen och UMC:n lyser rött, dra ut kontakten ur väggen och vänd den uppochner. Då bör UMC:n lysa grönt. Därefter kopplar du in bilen.Kulingen skrev:Vad menar du nu?chpaulin skrev:UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 graderDet borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Vill bara säga att den engelska supporten är mer engagerad än den svenska + att jag hellre tar engelska än norska & danska
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Lyser UMC:n rött är det oftast för att den vill ha pinnarna tvärt om i kontakten. Så att 0:a och fas kommer rätt (finns tydligen sånt även om det är AC). Vänd kontakten ett halvt varv så skall UMC:n lysa grönt. Fortsätter den vara röd är det något annat felKulingen skrev:Vad menar du nu?chpaulin skrev:UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 graderDet borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Då hänger jag medLembritt skrev:UMC:n måste ha fas och nolla rätt. Det betyder att när du sätter i schukon i väggen och UMC:n lyser rött, dra ut kontakten ur väggen och vänd den uppochner. Då bör UMC:n lysa grönt. Därefter kopplar du in bilen.Kulingen skrev:Vad menar du nu?chpaulin skrev:UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 graderDet borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel

Då får man vänta med att ringa tills Sverige somnare5m1r skrev:Vill bara säga att den engelska supporten är mer engagerad än den svenska + att jag hellre tar engelska än norska & danska
Tackar ska lägga detta på minnetchpaulin skrev:Lyser UMC:n rött är det oftast för att den vill ha pinnarna tvärt om i kontakten. Så att 0:a och fas kommer rätt (finns tydligen sånt även om det är AC). Vänd kontakten ett halvt varv så skall UMC:n lysa grönt. Fortsätter den vara röd är det något annat felKulingen skrev:Vad menar du nu?chpaulin skrev:UMC:n är kinkig och man löser detta genom att vrida schuckon 180 graderDet borde vara 50/50 men lyckats få ett utfall på lätt 70/30 ej till min fördel
Eller så ringer man det engelska numret när som. Då "slipper" man ev. oengagerade svenskar.Kulingen skrev:Då får man vänta med att ringa tills Sverige somnare5m1r skrev:Vill bara säga att den engelska supporten är mer engagerad än den svenska + att jag hellre tar engelska än norska & danska
Antalet rödblink i stöten avslöjar vad felet är. Finns en tabell i manualen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Får kolla in manualen, men jag har för mig att den bara lyste röttbylund skrev:Antalet rödblink i stöten avslöjar vad felet är. Finns en tabell i manualen.
Bilen lyste rött, men UMC:n blinkade väl?Kulingen skrev:Får kolla in manualen, men jag har för mig att den bara lyste röttbylund skrev:Antalet rödblink i stöten avslöjar vad felet är. Finns en tabell i manualen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tänkte inte på om den blinkade eller ej såg bara att det var rött där också, fick väl lite panik pga att jag just hämtat ut den och den ej laddade hihi vid andra laddtillfället. Men tackar för all hjälp jag har fått av dig, denna sida är lika grym som bilenbylund skrev:Bilen lyste rött, men UMC:n blinkade väl?Kulingen skrev:Får kolla in manualen, men jag har för mig att den bara lyste röttbylund skrev:Antalet rödblink i stöten avslöjar vad felet är. Finns en tabell i manualen.

3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."
Lika imponerande som läskigt...
Säger bara woooow vilken servicedstr skrev:3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

Samma här. Big brother is watching....dstr skrev:3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur kopplar dom inloggningen här till bilen då?mati skrev:Samma här. Big brother is watching....dstr skrev:3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."
De ringer till alla Teslaägare i Götene tills de får nappKulingen skrev:Hur kopplar dom inloggningen här till bilen då?mati skrev:Samma här. Big brother is watching....dstr skrev:3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

Jag gissar att dom gått igenom sina register och matchat mot de p85d som tog leverans den där veckan i mars 2015. Eller lyckats googla fram en personlig koppling till "dstr" på annat håll.Kulingen skrev:Hur kopplar dom inloggningen här till bilen då?mati skrev:Samma här. Big brother is watching....dstr skrev:3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."
Som sagt, ambitiöst och något läskigt...
Jag råkar ha samma regnummer som mitt forum-alias. Och som bylund säger, det finns överskådligt få Teslor i Götene.Kulingen skrev:Hur kopplar dom inloggningen här till bilen då?mati skrev:Samma här. Big brother is watching....dstr skrev:3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tycker faktiskt det är häftigt att dom bryr sigdstr skrev:Jag gissar att dom gått igenom sina register och matchat mot de p85d som tog leverans den där veckan i mars 2015. Eller lyckats googla fram en personlig koppling till "dstr" på annat håll.Kulingen skrev:Hur kopplar dom inloggningen här till bilen då?mati skrev:Samma här. Big brother is watching....dstr skrev:3) jag har blivit uppringd mer än en gång efter att ha ställt frågor här. "Hej, det är Tesla. Vi ser att du undrar över..."
Som sagt, ambitiöst och något läskigt...