Kan inte ladda till 100% längre
Moderator: Redaktion
Kan inte ladda till 100% längre
Hejsan!
Har under en veckas tid laddat 2 gånger 100% p.g.a. långresor. Men sista långresan i går några dagar senare så stannar laddaren på 95%.
Även fast laddningsstrecket står på 100%, så står det "charging stopped".
Är det något inbyggt säkerhetssystem eller varför har den gjort så?
Har under en veckas tid laddat 2 gånger 100% p.g.a. långresor. Men sista långresan i går några dagar senare så stannar laddaren på 95%.
Även fast laddningsstrecket står på 100%, så står det "charging stopped".
Är det något inbyggt säkerhetssystem eller varför har den gjort så?
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Kan inte ladda till 100% längre
Märkligt, har aldrig hört talas om nåt sånt, även vid tillfällen då jag laddat till 100% många dagar i rad. Ring Teslas support!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Min gamla P85 ville aldrig ladda över 98% den sista tiden. Det var som du beskriver, man ställde in 100% och så kom det ett meddelande "charging stopped" när soc hade uppnått runt 98%. Jag antog då att det hade med batteridegradering att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Min har ju rullat 12500 mil och har såklart redan fått en del degradering osv men jag har inte heller råkat ut för avbruten laddning före 100%,
så jag tycker oxo att det låter som ett ärende för Tesla att titta på...
så jag tycker oxo att det låter som ett ärende för Tesla att titta på...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Min har nån gång slutat vid 98% dock enbart på enfas laddning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag har råkat ut för det motsatta. -Att den INTE slutat ladda vid 100%. Stod bara "Calculating remaining time", och 10kW...
Tio minuter senare (och fortfarande utan att laddningen stoppat) stod det fortfarande samma sak, men det hade gått ned till 4kW... -Dock utan att räckvidden ändrats.
Till sist avbröt jag laddningen manuellt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tio minuter senare (och fortfarande utan att laddningen stoppat) stod det fortfarande samma sak, men det hade gått ned till 4kW... -Dock utan att räckvidden ändrats.

Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Exakt så hade jag vid Suc ljung för ett tag sedan också.Blixten skrev:Jag har råkat ut för det motsatta. -Att den INTE slutat ladda vid 100%. Stod bara "Calculating remaining time", och 10kW...
Avbröt inte.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det där med att den laddar över 100% kan nog vara dåligt kalibrerad batterimätare. Att köra en komplett upp- och urladdning kan råda bot på det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Det låter rimligt att det har med kalibrering att göra.
Kommer inte ihåg, men det kan ha varit enda gången jag försökt ladda fullt efter uppgradering 60->75. (Laddar annars max till 90 eller 95% inför längre resor.)
Kanske dags att prova att ladda fullt snart igen & se om det händer igen och vad räckvidden blir.
Kommer inte ihåg, men det kan ha varit enda gången jag försökt ladda fullt efter uppgradering 60->75. (Laddar annars max till 90 eller 95% inför längre resor.)
Kanske dags att prova att ladda fullt snart igen & se om det händer igen och vad räckvidden blir.
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Stämmer bra, det är kalibreringen/balanseringen som håller på tills det är verkligen helt fullt i alla celler, efter en sån
brukar den ladda som vanligt ett bra tag framöver
brukar den ladda som vanligt ett bra tag framöver

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag var faktiskt med om detta idag. Laddat hela natten på 3x9A till max men när jag kollade innan jag skulle åka (ca 1h efter att den var klar) hade den stannat på ca 97 %. Startade laddningen igen och gick då ganska snabbt från 359 km till 371 km där den stannade efter ca 10 min. Gäller en Model S75.
2016 Model S 75