Enskild firma
Moderator: Redaktion
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Enskild firma
Är det någon som köpt model S (eller någon annan ny bil) till sin enskilda firma. Jag köpte en model S i maj. Det står mitt namn på kvittot och den är i mitt namn på transportstyrelsen. Det börjar närma sig deklaration och jag inser att det är förmånligt att ta upp bilen som förmån men tanke på de avskrivningar som blir samt att den inte blir momssmittad (eller blir den ändå det?). Är det möjligt att göra så eller måste det framgå på kvittot att bilen är till företaget?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Enskild firma
Det är inget som jag vet på rak arm, men det skulle ju vara en fråga som Din revisor skulle kunna svara på. Sedan beror det väl på namnet Din firma har, är det samma som Ditt namn, så borde det inte ställa till alls.
Jag vill starkt rekommendera dig att vända dig till en revisor för råd. Det är så pass mycket pengar att det kan få stora konsekvenser om man gör rätt eller fel.
Dessutom kan revisorn hjälpa dig med att räkna och komma med förslag så att det blir så bra som möjligt för dig i just din situation.
Jag är inte revisor men jag har lärt mig nyttan med dem..
Dessutom kan revisorn hjälpa dig med att räkna och komma med förslag så att det blir så bra som möjligt för dig i just din situation.
Jag är inte revisor men jag har lärt mig nyttan med dem..
phasebox.se
P85D
P85D
- kanylbullen
- Teslaägare
Momsavdrag gäller enbart vid yrkesmässig användning. Vanliga företag får dra halva momsen, men enbart vid leasing. Trots det kan en fördel med att ta bilen i firman vara om du gör rejält med vinst i annat fall, för att minska skatten, men som dom andra säger, boka tid hos en revisor.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Är det inte dags att skaffa aktiebolag om du har råd med en Tesla? 

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
momssmittan är om den varit leasad och du löser leasingen, den går inte att få in i systemet där du drar halva momsen igen. Men för avskrivningar kan det vara riktigt bra, har själv gjort så med andra bilar,men då har jag ju köpt dom på enskildafirman med en gång men eftersom det är du själv så är det i princip hur du själv skriver. Dock åker du ju på förmånsvärde på istället och eftersom det verkar bli mycket efter 2016 så är det ingen lätt nöt.
OT enskild fima är inte stor skillnad mot Ab om du räknar hur mycket du har att köpa mjölk för. Skv gynnar ingen företagsform längre men enskilld är mycket smidigare enligt mig iaf
OT enskild fima är inte stor skillnad mot Ab om du räknar hur mycket du har att köpa mjölk för. Skv gynnar ingen företagsform längre men enskilld är mycket smidigare enligt mig iaf
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Vadhänder med förmånsvärden 2016? Försvinner rabatten?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Snarare så att nuvarande regler från 2013 går ut efter 2016 (att de var tidsbegränsade bestämdes redan 2013, så det har varit känt hela tiden), och beslut om nya regler är inte tagna än. Jag skulle uttrycka det som att det är osäkert vad som händer med rabatten, inte påstå att den försvinner.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Du själv och din firma är samma sak så det spelar ingen roll vad som står på kvittot.
Det finns några fördelar med att låta firman äga bilen, bland annat att alla kostnader såsom service, biltvätt, bilskatt och liknande blir avdragsgilla i firman. Du kan också tjäna en hel del på att ladda bilen själv, du får då ut 9,50 kr/mil skattefritt trots att bilen bara kostar några kronor att ladda. Du tjänar alltså pengar på varje tjänstemil du kör, om du kör mycket så kan till och med milersättningen bli högre än förmånsskatten.
Om du å andra sidan äger bilen privat så får du ut 18,50 kr/mil skattefritt för varje körd mil i tjänsten.
En fördel med att inte ha aktiebolag är att du i Stockholm får parkera gratis på många parkeringar, det får man om man äger bilen privat eller har enskild firma, men inte om bilen ägs av ett AB.
Det finns några fördelar med att låta firman äga bilen, bland annat att alla kostnader såsom service, biltvätt, bilskatt och liknande blir avdragsgilla i firman. Du kan också tjäna en hel del på att ladda bilen själv, du får då ut 9,50 kr/mil skattefritt trots att bilen bara kostar några kronor att ladda. Du tjänar alltså pengar på varje tjänstemil du kör, om du kör mycket så kan till och med milersättningen bli högre än förmånsskatten.
Om du å andra sidan äger bilen privat så får du ut 18,50 kr/mil skattefritt för varje körd mil i tjänsten.
En fördel med att inte ha aktiebolag är att du i Stockholm får parkera gratis på många parkeringar, det får man om man äger bilen privat eller har enskild firma, men inte om bilen ägs av ett AB.
Menar du Stockholm Parkerings elbilsförsök så lades det ner förra året. Eller syftar du på något annat?Stripe68 skrev:En fördel med att inte ha aktiebolag är att du i Stockholm får parkera gratis på många parkeringar, det får man om man äger bilen privat eller har enskild firma, men inte om bilen ägs av ett AB.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Du har helt rätt, jag ser nu på Stockholm Parkerings hemsida att det inte gäller längre.bylund skrev:Menar du Stockholm Parkerings elbilsförsök så lades det ner förra året. Eller syftar du på något annat?Stripe68 skrev:En fördel med att inte ha aktiebolag är att du i Stockholm får parkera gratis på många parkeringar, det får man om man äger bilen privat eller har enskild firma, men inte om bilen ägs av ett AB.
Nej inte 9.50 per mil det är bensinbil. Elbil är 1.2 gånger elförbrukning så ungefär 5 kr per mil.Stripe68 skrev:Du själv och din firma är samma sak så det spelar ingen roll vad som står på kvittot.
Har du någon länk till SKV eller annan auktoritet som bevisar detta? Vad jag kunnat få fram så ska det vara 9:50 för "bensin och andra drivmedel" där el räknas som andra drivmedel.jjmaskin skrev:Nej inte 9.50 per mil det är bensinbil. Elbil är 1.2 gånger elförbrukning så ungefär 5 kr per mil.
Skoda Enyaq 85x 2025
Jag har hört folk som kör Tesla som tjänstebil och de tar ut 9,5 kr/mil då de själva står för drivmedlet. Men skulle inte förvåna mig om skatteverket täpper till det hålet väldigt snart.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Detta står på SKV:jjmaskin skrev:6.50 för diesel det är olika. Det var min revisor som kollade, men kolla med skv
Bilersättning (milersättning)
Skattefri bilersättning
Egen bil: 18,50 kr/mil
Förmånsbil: dieselolja 6,50 kr/mil, övrigt drivmedel 9,50 kr/mil.
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... ersattning
Det står ingenting någonstans om att el räknas på annat vis just nu, men som fg talare påpekar så kommer det garanterat att ändras i framtiden.
Den faktor 1,2 du nämnde gäller om arbetsgivaren betalar drivmedlet.
Skoda Enyaq 85x 2025
Hoppas du har rätt, det verkar så för jag hittar inte den infon heller. J-a revisorskrälle dom bara luras. Men jag ska ringa skv imorgon o kolla. Har svårt att tro att jag först sparar ca 50000 om året i diesel o sedan får ytterligare ca 50000 om året i milersättning (9.50) samt sänkt förmånsvärde på 25000 om året samt miljöbilspremie på 40000. Utan att bevisa hur mycket el jag faktiskt har gjort åt till laddning. men är det så så är dwt fantastiskt och skv är ju kända för att vara snälla 

Det är en win-win-win-situationjjmaskin skrev:Hoppas du har rätt, det verkar så för jag hittar inte den infon heller. J-a revisorskrälle dom bara luras. Men jag ska ringa skv imorgon o kolla. Har svårt att tro att jag först sparar ca 50000 om året i diesel o sedan får ytterligare ca 50000 om året i milersättning (9.50) samt sänkt förmånsvärde på 25000 om året samt miljöbilspremie på 40000. Utan att bevisa hur mycket el jag faktiskt har gjort åt till laddning. men är det så så är dwt fantastiskt och skv är ju kända för att vara snälla

Skoda Enyaq 85x 2025
Dvs. du får inte ta ut drivmedelsersättning om du tankar på SC, men vad händer om man stannar på en annan laddstation där enda "kravet" är att man handlar eller äter på stället som tillhandahåller strömmen?point1 skrev:Jag kollade detta med skatteverket innan jag köpte bilen. Du får ta ut milersättning 9,50 per mil. 9,50 gäller för alla andra drivmedel (inkl. el) förutom diesel. Och självklart måste du kunna styrka att du betalar elen, med t.ex. en elräkning (som då påvisar att förbrukningen är högre).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det är 9,50 kr/mil som gäller för elbilar enligt Skatteverket. Dvs 7 kr plus för varje tjänstemil 

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor