Efter att ha förklarat att de dock kan göra någonting och räckt över luren med Tesla på andra änden så gick det bättre. Nu väntar vi på att Tesla ska göra sitt och kontakta polisen ifall de hittar något.
Moderator: Redaktion
Jag gör precis det.oscfor skrev:Vi har en liten plåtburk där vi lägger nycklarna när vi kommer hem...
Fy fan så tråkigt och irriterande. Och så det vanliga uttalandet från polisen att de inte kan göra nånting. De försöker ju inte ens. Vad i he*e har vi polisen för egentligen?Emil skrev:Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande. Det var inte superlätt att få till. 11414 är inte mycket till hjälp. Stövlade in på en polisstation och fick reda på att ärendet redan är nedlagt för att det inte kan göra någonting![]()
Efter att ha förklarat att de dock kan göra någonting och räckt över luren med Tesla på andra änden så gick det bättre. Nu väntar vi på att Tesla ska göra sitt och kontakta polisen ifall de hittar något.
Det är en några månader gammal AP2 med senaste fw, 17.28.c528869.Generalbogge skrev:Riktigt ledsamt att höra. Han har mina fulla sympatier.
Vet du vilken firmware han har/hade i bilen?
Då hjälpte inte den uppdateringen mot denna typen av stölder, vilket vissa spekulerat i.Emil skrev:Det är en några månader gammal AP2 med senaste fw, 17.28.c528869.Generalbogge skrev:Riktigt ledsamt att höra. Han har mina fulla sympatier.
Det konstigaste tycker jag är att man kan stänga av mobile access utan t.ex valet mode pin. Tesla borde kunna fixa bra mycket mer theft prevention än vad som finns idag (inget?).
Det kommer definitivt inte säljas som bilar, de kommer säljas som delar och kommer därmed vara betydligt svårare att spåra.tias skrev:Vad görs med bilarna efter de har stulits/monterats ner? Faller inte mycket av konceptet utan service-möjligheter, snabbladnning, OTA-uppdateringar mm?
Generalbogge skrev:Då hjälpte inte den uppdateringen mot denna typen av stölder, vilket vissa spekulerat i.Emil skrev:Det är en några månader gammal AP2 med senaste fw, 17.28.c528869.Generalbogge skrev:Riktigt ledsamt att höra. Han har mina fulla sympatier.
Det konstigaste tycker jag är att man kan stänga av mobile access utan t.ex valet mode pin. Tesla borde kunna fixa bra mycket mer theft prevention än vad som finns idag (inget?).
Borde vara enkelt att lägga till att man t.ex måste ange ett lösenord för att starta bilen, även om nyckeln är närvarande. Blir ju en extra säkerhet om nu någon snor nyckeln också.
Ytterst konstigt tycker jag. Har du bara identifierat dig som rättmätiga ägaren till fordonet borde väl räcka? Jag borde väl få begära spårning av min egen bil när jag vill?Emil skrev:Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande.
Jag fick min bil stulen och den hade ett uppkopplat sim-kort i sig. Ingen hjälp av polisen i Övik, de sa bara "vänta och se vad som händer". Som tur var hittades bilen, dock skadad så det hela kostade oss 8000kr i självriskTiborBlomhall skrev:Ytterst konstigt tycker jag. Har du bara identifierat dig som rättmätiga ägaren till fordonet borde väl räcka? Jag borde väl få begära spårning av min egen bil när jag vill?Emil skrev:Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande.
Hoppas Tesla har tillgång till senast mottagna koordinater, inte bara försöker nå bilen efter de har fått alla papper. Det är då för sent om tjuvarna har ryckt SIM-kortet.
Tesla borde snabba upp sina rutiner när vi har sett att i Nederländerna har man två timmar på sig att hitta bilen/tjuvarna.
http://teslaclubsweden.se/stulna-teslor/
strejf skrev:Jag fick min bil stulen och den hade ett uppkopplat sim-kort i sig. Ingen hjälp av polisen i Övik, de sa bara "vänta och se vad som händer". Som tur var hittades bilen, dock skadad så det hela kostade oss 8000kr i självriskTiborBlomhall skrev:Ytterst konstigt tycker jag. Har du bara identifierat dig som rättmätiga ägaren till fordonet borde väl räcka? Jag borde väl få begära spårning av min egen bil när jag vill?Emil skrev:Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande.
Hoppas Tesla har tillgång till senast mottagna koordinater, inte bara försöker nå bilen efter de har fått alla papper. Det är då för sent om tjuvarna har ryckt SIM-kortet.
Tesla borde snabba upp sina rutiner när vi har sett att i Nederländerna har man två timmar på sig att hitta bilen/tjuvarna.
Skandal att polisen inte verkar ha några rutiner för att spåra bilar med sim-kort. Detta måste det bli ändring på.
rightnow skrev:strejf skrev:Jag fick min bil stulen och den hade ett uppkopplat sim-kort i sig. Ingen hjälp av polisen i Övik, de sa bara "vänta och se vad som händer". Som tur var hittades bilen, dock skadad så det hela kostade oss 8000kr i självriskTiborBlomhall skrev:Ytterst konstigt tycker jag. Har du bara identifierat dig som rättmätiga ägaren till fordonet borde väl räcka? Jag borde väl få begära spårning av min egen bil när jag vill?Emil skrev:Tesla spårar den ej utan polisens begäran samt ägarens godkännande.
Skandal att polisen inte verkar ha några rutiner för att spåra bilar med sim-kort. Detta måste det bli ändring på.
Vet dom hur den blev stulen då? Samma sätt? Hur hittades bilen?
Ja, som ett valfritt sätt att öka säkerheten. Tesla måste på något sätt hjälpa oss att skydda oss bättre mot denna typen av stölder. Det är ju vi som i slutändan får betala dryga självrisker och all annan tid som måste läggas ner för att reda upp allt runtomkring.rightnow skrev:Generalbogge skrev:Då hjälpte inte den uppdateringen mot denna typen av stölder, vilket vissa spekulerat i.Emil skrev:Det är en några månader gammal AP2 med senaste fw, 17.28.c528869.Generalbogge skrev:Riktigt ledsamt att höra. Han har mina fulla sympatier.
Borde vara enkelt att lägga till att man t.ex måste ange ett lösenord för att starta bilen, även om nyckeln är närvarande. Blir ju en extra säkerhet om nu någon snor nyckeln också.
Smart! Det löser ju faktiskt alla situationer. Att man får en frivilling inställning att slå in en kod för att starta fordonet.
+1000rightnow skrev:Tesla borde fixa en snabb uppdatering att nyckeln måste vara i bilen annars så stängs fordonet av.
Det försvårar rejält och kräver inte massa jobb för dem.
Om folk blir förbannade för dom vill köra med mobilen, gör skiten optional då att man kan slå av/på i settings.
Det var min tanke också. Och eftersom jag bor i Skåne får man väl vara superförsiktig ett tag framöver. Det borde vi alla vara.Emil skrev:Nu har polisen i Lund hört av sig och var mycket intresserade av ärendet, eftersom de tror att det är samma gärningsmän som stal en BMW i8 häromdagen (http://www.expressen.se/kvallsposten/mi ... e-veckor-/).
De bad oss att "ligga på Tesla" så att de gör allt de kan, då "många biltillverkare bryr sig inte om stulna bilar". Vet inte riktigt hur vi ska göra det dock. För Tesla i Sverige är det här "helt nytt" och de har inte koll på nånting. De enda som var hjälpsamma var SC i Göteborg. L1 support var värdelöst.
Det känns som att stöldvågen från Holland som Tibor skrev om är på väg upp mot Skandinavien, de borde verkligen lägga på ett kål och trycka ut uppdateringar som förhindrar/försvårar stölder.
Tror du inte de har någon form av störsändare som stör ut såna mackapärer?jonsalgerier skrev:Grymt tråkigt!![]()
![]()
Hur är det med sådana här andra tokens som man kan använda för spårning.
Den borde man kunna gömma hyfsat väl så att man i alla fall får några timmar till. Jag antar att tjuvar som kan bygga range extenders kan svepa bilen efter liknande pryttlar, men det är ju inte säkert att det är teknikerna som gör grovjobbet.
Om det finns en sådan som fungerar på egen hand dvs. inte bygger på att alla i närheten skall ha en iphone och rätt app så skulle jag gärna investera i en sådan som en backup-plan.
/Jons
Kanske, men det finns ju många teknologier så det är ju inte helt säkert att det är lätt att störa ut alla eventualiteter om de ens har kapaciteten.Legato skrev:Tror du inte de har någon form av störsändare som stör ut såna mackapärer?jonsalgerier skrev:Grymt tråkigt!![]()
![]()
Hur är det med sådana här andra tokens som man kan använda för spårning.
Den borde man kunna gömma hyfsat väl så att man i alla fall får några timmar till. Jag antar att tjuvar som kan bygga range extenders kan svepa bilen efter liknande pryttlar, men det är ju inte säkert att det är teknikerna som gör grovjobbet.
Om det finns en sådan som fungerar på egen hand dvs. inte bygger på att alla i närheten skall ha en iphone och rätt app så skulle jag gärna investera i en sådan som en backup-plan.
/Jons
Det har dock garanterat ingenting med detta att göra.dstr skrev:...och ge fan i att mata in era lösenord i 3:eparts appar och sajter.