Stulna Teslor

Tidningen NRC rapporterar om en pågående stöldvåg av Teslor i Nederländerna. Enligt tidningen har minst 11 Teslor försvunnit under sommaren, varav tre på en och samma vecka i Juni.

Hittills har Teslas bilar ansetts vara omöjliga att stjäla på grund av deras ständiga uppkoppling och GPS spårning. Flera gånger har det rapporterats om klantiga tjuvar som stulit nån Model S bara för att gripas några minuter senare, då ägaren kunde spåra bilen via sin mobilapp och leda polisen rätt. Tesla Model S gick helt enkelt inte att stjäla utan att åka fast.

Tjuvarna i Nederländerna använder därför en annan metod. Enligt sajten electrec.co använder de en så kallad reläsändare för att låsa upp bilarna.

KeylessRelay

Efter att ägaren parkerat bilen och gått iväg låser Teslan dörrarna när den inte längre kan detektera bilnyckeln i närheten av sig. Ägaren kan sedan befinna sig flera hundra meter, flera kilometer ifrån bilen. Tjuvens kompanjon går fram och ställer sig 2-3 meter ifrån ägaren som har nyckeln i fickan. Kompanjonen har en trådlös mottagare som tar emot signalerna från bilnyckeln. Mottagaren skickar signalerna vidare till en sändare tjuven som står bredvid bilen har. Plötsligt uppfattar bilen signalerna från bilnyckeln igen och tror att ägaren har kommit tillbaka och låser upp sig. Bilnyckeln befinner sig fortfarande i ägarens ficka långt borta, men dess signaler har tjuvarna lyckats vidarebefordra fram till bilen.

Att stjäla bilar via reläsändning av trådlösa bilnyckeln har snabbt blivit ett vanligt verktyg som biltjuvar använder för att stjäla bilar av många olika modeller och märken som har nyckellös start (keyless entry) där ägaren kan låsa upp och starta bilen bara genom att gå fram till den utan att behöva trycka på knappar på bilens fjärr eller låsa upp och starta med nyckel. Bilden ovan tog vi från tyska bilägarorganisationen ADAC-s beskrivning av hur tekniken fungerar, där de illustrerar med en Volkswagen. Tjuvknepet är inget Tesla-specifikt, de flesta moderna bilar är sårbara för tekniken.

Det nya är därför egentligen inte hur tjuvarna stjäl Teslorna utan att de plockar sönder bilarna bokstavligen bara några minuter efter stölden! De börjar med att plocka ut bilens SIM-kort så den tappar kontakten med omvärlden och inte längre kan rapportera sin position, sedan plockas bilarna isär på bara två timmar enligt lokalpolisen.

I slutet av maj stoppade tysk polis en lastbil på väg från Nederländerna till Litauen med 8 Tesla-delar i lastutrymmet. De följedokument den 40-åriga litauiska chauffören hade på sig visade sig vara falska och delarna kunde knytas till en Tesla som stals i Nederländerna fyra dagar tidigare.

Stölderna verkar vara beställningsjobb från mindre nogräknade bilverkstäder i forna östblocket, utförda av professionella ligor. Tills ägaren ens upptäcker att bilen är borta ligger den redan i småbitar, på väg att packas ner och skeppas. En av de drabbade berättade hur han sedan kunde spola tillbaka säkerhetskameran som bevakade parkeringen och se en man lurka runt hans bil med en laptop innan han plötsligt öppnade dörren, satte sig och körde iväg. Samtidigt stod nog tjuvens kompanjon i närheten av honom för att snappa upp hans bilnyckels signaler men det var inget han la märke till, de behöver inte stå precis bredvid.

keyfobVi har inte fått några rapporter om att ligorna skulle operera i Sverige, men är du på Europasemester bör du vara uppmärksam på folk som befinner sig i närheten av din Tesla och dig. Ska du inte använda bilen på ett tag och vill vara extra säker kan du med fördel linda in bilnyckeln i aluminiumfolie som hindrar dess radiosignal från att detekteras. Det går även att köpa nyckelskydd, nyckelpåsar med samma funktion i butiker som säljer biltillbehör.

Företaget Tesla är medveten om problemet och har kommit med glädjande besked. De håller på och utvecklar ny programvara som ska hindra liknande stölder i framtiden. Ett sätt att hindra stöld via reläsändare är att mäta tiden det tar för signalen att nå från nyckeln till bilen – i och med att reläsändare överför signalen längre sträckor tar det längre tid för signalen att nå fram än om nyckeln verkligen befann sig bredvid bilen. Ett annat sätt är att bilen ska kräva att nyckeln verkligen befinner sig i bilen hela tiden man kör. Idag behövs nyckeln endast för att låsa upp och starta bilen men faktiskt inte sen, vilket några ägare som glömt nyckeln i garaget bredvid bilen bittert har fått erfara. Tesla har alla möjligheter att komma upp med bra skydd mot reläattacker – och att snabbt ladda ner lösningen till alla bilarna! Konkurrenter kan möjligtvis erbjuda skydd till nästa årsmodell, men knappast till bilar som redan är ute.

 


TCS ett år sedan: Åskan går

För ett år sedan rådde vi alla elbilsägare att inte ladda sin bil när åskan går. Även om åskan slår ner flera hundra meter ifrån kan det bli överspänning på elnätet som kan skada din laddsladd, laddaren i bilen, eller i värsta fall bilens batterier. Dra ur laddkabeln när de mörka molnen tornar sig.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • sesundbackl

    Skönt att höra. Man vill ju inte bli av med sin Tesla Model 3 direkt när man fått vänta så länge!

  • Claes

    Undra vad de gör med delarna? Man kanske bygger prototyper av kommande eldrivna Lada österut… ;)

    • David Stålström

      De har köpt billiga Teslor som totalkvaddats och kondemnerats av försäkringsbolag. Dessa krockade bilarna har giltiga VIN-nummer som inte är rapporterade stulna. Sedan fixar de iordning dessa kvaddade bilarna med delarna från de stulna Teslorna och säljer till någon intet ont anande bilköpare i ett annat land med enorm förtjänst – den enda kostnaden är inköpet av den kvaddade bilen och arbetstimmar på några litauiska bilmekaniker.

      • Claes

        Vore kanske bra om Tesla recyclade de kvaddade bilarna istället då…Batterierna borde ju vara högintressant med tanke på de senaste klimatdebatterna i bl.a. svensk media under vår/sommaren.

        • David Stålström

          Dels så vet ju inte Tesla hur skadad bilen är – de har fått en notis om att bilen krockats, men det är försäkringsbolaget som tar beslutet om bilen ska kondemneras eller repareras. Och dels så har inte Tesla ännu någon metod för att återvinna batterier. Ett krockskadat batteri är nog heller inte så roligt att återvinna eftersom det kan vara deformerat och därför måste hanteras annorlunda än ett som är helt.

          Men Tesla borde kunna gjuta in små passiva rfid-taggar i alla komponenter de sätter i bilen. Sedan kan bilen själv hålla koll på vilka delar den innehåller och rapportera detta till en central server. Om en bil plötsligt har delar från en annan bil så kan Tesla ta kontakt med ägaren.

          • Top 12

            Krockade ej reparerbara elbilars batteripack plockas isär varje cell 18650 är värd ca. $ 4.00 / st. det lär finnas över 7000 stycken i ett Tesla pack. De används i DYO projekt t.ex. Powerwalls eller konvertering av ICE bil till EV.