Teslas hemsida har fått en ny interaktiv bild där man kan jämföra kostnaderna för att ladda på Teslas Supercharger snabbladdare jämfört med att tanka bensin på långresor.
Som vi har rapporterat tidigare kommer fler i framtiden behöva betala pengar för att snabbladda sin Tesla på en Supercharger. Befintliga Teslaägare påverkas inte, men köper du en bil utan referralkod idag kommer du behöva betala 1:90 kronor per kWh. Efter att du har använt de 400 kWh du får gratis varje år.
Tyvärr har Tesla gjort reglerna väldigt snåriga och den nya interaktiva bilden har ingen information alls om att detta inte gäller alla och alltid. Tyvärr kan potentiella köpare lätt få uppfattningen att priserna gäller alla resor man gör med bilarna. Men så här ligger det till:
Priset 1:90 kronor per kWh gäller endast om man laddar på Supercharger. Hemma laddar man betydligt billigare.
Använder man en referralkod när man köper sin Tesla Model S eller X får man gratis Supercharger-laddning bilens livslängd ut. Har man köpt sin Tesla i fjol eller tidigare har man också gratis laddning.
Har du köpt din Tesla utan referralkod får du ladda 400 kWh el gratis varje år på Teslas Superchargers, som räcker till ungefär 1 600 gratis km per år. Använder du tex Superchargers endast när du åker långt på semester kan du rentav klara dig på den gratispotten.
Endast nya köpare som köper sin Tesla Model S eller X utan referralkod nu och använder sedan upp gratispotten på 400 kWh som de behöver börja betala i enlighet med de visade kostnaderna, och enbart om man laddar sin Tesla på Supercharger. Hemma betalar man mycket mindre, runt en krona per kWh.
Planerar du köpa en Tesla i år – se till att använda någon befintlig ägares referral-länk!
Läs vår tidigare artikel om referralkoderna.
TCS ett år sedan: Nu är det bevisat – Tesla har de sämsta bilsäljarna
För ett år sedan berättade vi om Pied Piper Managements undersökning om vilka bilmärkes säljare är de bästa bilförsäljarna, där Tesla inte bara kom på jumboplats utan det med rejäl råge. Elon Musk twittrade själv stolt ut nyheten. En rejäl kulturkrock mellan sell, sell, sell… och andra värderingar.
Har man solpaneler hemma kan man ladda gratis hemma också.
Fri Supercharging genom referralkod gäller endast för bilens ursprungliga ägare och är alltså inte kopplat till bilen på samma sätt som tidigare.
(Källa: Avsnittet Begränsningar på denna sida https://www.tesla.com/sv_SE/support/referral-program )
Betydligt billigare att ladda hemma gäller inte heller alla….man ska inte bara räkna kWh-kostnaden, utan man bör även ta med alla andra kringkostnader inkl elnätskostnaden som oftast också har en rörlig kostnadsdel. Slår man ihop alla elrelaterade räkningar över ett år och delar med antal förbrukade kWh så ligger många mellan 1 kr och 1:50 kr, trots att kWh-priset ligger runt 30 öre i snitt…
Min svärfar gör samma som du men jag håller faktiskt inte med alls i det.
Nätkostnad har jag oavsett om jag har elbil eller inte. Den kostnaden kommer jag helt enkelt inte ifrån. Därför räknar jag heller inte in den. Då blir jag ju utan el hemma.
Nu låter du som de som hävdar att elen är gratis från solpanelerna, men glömmer att investeringen för dessa gick på säg 150 tkr.
Alla kostnader måste summeras, annars lurar man bara sig själv, men var och en får räkna som de vill. Vissa “tjänar” ju på att köpa på rea… 😉
Håller med Tjosansa, fasta kostnader för elen har du ändå och det finns ingen möjlighet att bli av med dessa så länge du vill bo i en bostad med elektricitet. Men om du trots det envisas med att den ska räknas in i driftkostnaden för bilen, då måste du även räkna in det faktum att det till exempel blir billigare att rosta bröd, producera varmvatten och köra handdukstorken i och med att man köper elbil. Om man väljer att tänka som du vill säga.
Fast den rörliga delen av nätavgiften är ju helt rimlig att räkna in i förbrukningskostnaden.
Att räkna in den fasta delen blir lite märkligt. Möjligtvis kan det vara med i kalkylen om man behöver säkra upp fastigheten.
Det är ju det jag försöker säga, men den fasta kostnaden är så låg att den bara gör några öre på mitt sätt att räkna.
Trodde ni visste detta men elnätskostnaden är inte fast längre, då den innehåller en fast och en rörlig del. Det är den rörliga som tillsammans med elavgiften gör att det egentliga kWh-priset är så högt som mellan 1 kr och 1:50 när alla skatter räknats in. Jag kan välja en högre fast kostnadstariff med lägre rörlig nätkostnad men då kan det likställas med en “uppsäkring” och bör även det räknas med i kostnadsbilden för elbilen. Villor&radhus med en lägre driftkostnad än 11000 kWh/år måste räkna på detta, iaf i Sthlm-trakten. För de med högre driftkostnad på sina hus så kan man möjligen hamna under 1 kr/kWh om man väljer att räkna som du och Tjosansa.
Inte alla elnätsområden har rörlig del. Mölndal har det – 15,5 öre/kWh – sedan en ganska kort tid tillbaka.
Det var mer än jag visste innan du tjatade om det Claes 😉 så tack för att du fick mig att kolla.
Inkl moms? Det var lågt! Men betalar du en fast del på ca 700 kr/år? Jag har 50,16 öre/kWh inkl moms för mitt elnät, men kan sänka den till 27,63 öre om jag ändrar tariff och då höjer min fasta kostnadsdel med 2500 kr/år. Break-even för mitt val av tariff går vid drygt 11000 kWh/år.
Nä, den ligger närmre 4000 kr (25A), man kan sänka ned till 1900 om man säkrar ner. Inkl. moms alltihop ja.
Är det inte 200 mil man får av 400 kWh? Det går väl ca. 2 kWh per mil?
Tycker det är bra att de börjar ta betalt för de faktiska kostnaderna som de har.
Det är väldigt farligt om de får folk tro att “gratis” är det normala. För vi vet alla att elräkningarna var inte roliga för några år sedan, och det finns inget som säger att de inte kan stiga till samma nivåer igen. Det är tom begränsat hur många som kan få fri SuC-laddning, så det kommer fasas ut tids nog. (det farliga är om folk förväntar sig gratis så blir det en oerhörd negativ backlash när det inte längre är gratis, en anledning till senare tidens omsvängningar)
Men det är vad man jämför med som är viktigt. bensinen kommer (om regeringen gör verklighet av sina hot) bli betydligt dyrare. Men staten måste få in sina slantar på det ena eller andra sättet. Så elbilar kommer att få vara med att betala , tro inget annat.
Tror att drifts och inköpskostnaderna för elbilar i framtiden kommer bli lika mycket som dagens fossilbilar. inget som man kommer gilla men något som man kan acceptera.
Fast det är ju inte gratis idag. Det bara “känns” grattis eftersom man betalar (en förhållandevis låg avgift) i förskott.
Som svar på ditt andra argument (om elbilars driftkostnader i allmänhet) så tror jag ändå att staten har ett starkt intresse av att elbilen ska vara billigare än de miljöovänliga alternativen. Så driftskostnaden kommer vara betydligt lägre, tror jag, eftersom plånboken bestämmer.
Staten kan ju höja beskattningen på bensin och diesel ytterligare, samtidigt som de kan kompensera skatteförlusterna av att fler kör elbil med en kilometerskatt på dessa, och ändå är elbilen billigare. Tvivlar på att skatteintäkterna från framtida bilismen kommer att minska…