Fredagen den 28 Juli kl 9 på kvällen lokal tid i Fremont, Kalifornien kommer de första Tesla Model 3 levereras till sina köpare. Tesla skapar ett helt event kring händelsen, ungefär som de gjorde när Tesla Model X började levereras.
Då, i September 2015 var det endast 6 stycken Model X som levererades till investerare (och som enligt elaka tungor snabbt togs tillbaka efter eventet, för att bygga färdigt bilarna). Någon egentlig volymproduktion av Tesla Model X kom inte igång förrän mot slutet av året.
Elon Musk planerar en mer genomtänkt start av Model 3 tillverkningen. Det ryktas att upp till 30 bilar ska överlämnas till Tesla-anställda på eventet nästa fredag – de som har designat och byggt bilen ska bli de första att kunna köpa dem. Därefter planeras 100 bilar tillverkas i Augusti, 1500 i September, och uppemot 20,000 i December.
Produktionstakten ska höjas samtidigt som man ska åtgärda de barnsjukdomar som alla nya bilar brukar drabbas av, och som lojala Tesla-anställda tyst kommer rapportera till fabriken. Det blir en jobbig höst med lite sömn många Tesla-anställda kommer se fram emot.
När Elon Musk presenterade Tesla Model 3 produktionsplaner i fjol var till och med han skeptisk till om bilen verkligen kan bli produktionsfärdig till sommaren 2017. Precis alla underleverantörer utan undantag måste ju bli färdiga för att påbörja leveranser av bilens delar. Tidsschemat var extremt tight och optimistiskt. Men det verkar ha hållit – något som Tesla faktiskt aldrig tidigare har lyckats med. Alla deras bilmodeller hittills har varit försenade.
För att minska på produktionsproblemen sägs de första bilarna erbjudas i endast en enda version. Kunder kommer bara kunna välja fälg och färg på bilen. Först när volymproduktionen väl har kommit igång och stabiliserat sig kommer Tesla börja erbjuda tillval till bilarna såsom fyrhjulsdrift, olika batteristorlekar, sportpaket etc.
När Elon Musk presenterade Tesla Model 3 på eventet i Mars i fjol sades det att bilens interiör endast är tillfällig, att den kommer se annorlunda ut på de färdiga bilarna. Elon Musk sa själv att den “kommer se ut som ett rymdskepp”. Vi som var med på eventet och fick provåka Model 3 var dock eniga i att tycka “tack, vi tar den som den är”. Istället för att fördröja bilen bygg den som den är! Och Tesla verkar ha lyssnat på kunderna, ty de färdiga bilarna verkar vara väldigt lika de första prototyperna även på insidan.
En viktig förbättring sedan i fjol är dock att de färdiga bilarna är utrustade med samma kameror runt om som Model S och X har, som ska tillåta bilen bli självkörande. Självkörande funktionen är en så pass integrerad och central del av Tesla Model 3 att den till och med har fått en egen växel. Ordet “automatväxel” kommer få en helt ny innebörd i Tesla Model 3 då man med växelspaken ska kunna växla mellan att man kör bilen själv, eller att den kör själv.
Vi på Tesla Club Sweden har sammanställt en informationssida med allt vi vet om Model 3, främst genom sånt Elon Musk har twittrat om. Frågan är hur mycket av detta som kommer med i de första bilarna som visas upp om en vecka – och hur mycket som kommer de efterföljande månaderna?
I och med att de första bilarna beräknas dyka upp i Sverige först en bra bit in på nästa år (våren? sommaren?) spelar hur de första bilarna ser ut faktiskt mindre roll. Tills Model 3 börjar levereras till Sverige har Tesla ändå infört flera av de punkterna de väntar med tills senare.
Följande vet vi med bestämdhet om Tesla Model 3, baserat på information från Tesla Motors och dess VD Elon Musk:
- pris från $35,000
- med ”avg option mix” enligt Elon Musk ca $42,000
- Acceleration 0-100 km/h på 5.6 sekunder
- räckvidd på 35 ”riktiga” mil
- autopilot 2 hårdvara i alla bilar, autopilot och självkörande mjukvara som tillval
- autobroms och övriga säkerhetsfinesser ingår i alla bilar
- en 15″ skärm i mitten, ingen HUD
- bakhjulsdrift i instegsmodellen
- fyrhjulsdrift tillval för under 50,000 kronor
- instegsmodellen har mindre än 60 kWh batteripack
- max batteristorlek som får plats i bottenplattan är 75 kWh med dagens batterier
- främre bagageutrymme, frunk
- 400 liter bagageutrymme
- dragkrok som tillval
- fästen för takräcke
- ludicrous acceleration kommer erbjudas som tillval
- snäv vänddiameter, ca 9 m
- Längd 470 cm
- produktionsstart slutet av 2017
- produktionsmål 100-200,000 bilar år 2017
- produktionstakt 10,000 bilar per vecka (motsvarar 500,000 bilar per år) slutet av 2018
- produktionstakt 1 miljon bilar per år år 2020, flera fabriker i olika världsdelar
- produktion börjar med bakhjulsdrivna modellen, fyrhjulsdrift och prestandaversioner kommer senare
Hur många av tillvalen som finns redan dag ett får vi alltså se, men ovan lista är sammanställd från olika Tweets från Elon Musk. Vi får hoppas Tesla också har en liknande lista så de inte glömmer något han hade lovat.
Med dagens växelkurs på dollarn och baserat på Tesla Model S amerikanska och svenska priser bedömer vi att Tesla Model 3 kommer kosta från 400,000 kronor i Sverige inkl moms, efter avdragen Supermiljöbilspremie. Med “avg option mix” enligt Elon stiger priset till 490,000 kronor.
Vi ser med spänning fram emot bilen som Elon Musk kommer visa upp nästa fredag kl 9 på kvällen lokal tid i Fremont, Kalifornien. Det blir kl 6 på lördag morgon svensk tid, lördagen den 29 juli.
TCS ett år sedan: The master plan 2
För exakt ett år sedan presenterade Elon Musk Tesla Motors master plan part deux där företagets långsiktiga plan presenterades. Följs den lika noggrant som den första som kom tio år tidigare gjordes ser vi fram emot en spännande framtid för företaget med självkörande lastbilar och bussar i produktsortimentet.
Kommer det någon extra helgartikel på lördag då eller får vi vänta till måndag den 31:a? 😉
Det beror på hur skrivsugen jag är och hur länge resten av familjen sover på lördag morgon 😉
Har för mig att jag bara hört om fälgar på 18 och 19 tum. Var kan jag läsa mer om fälgen på 20 tum?
Prototyperna på release eventet av Model 3 hade 20-tumsfälgar, men tydligen kommer leveransbilarna inte ha det.
Edit : jag tänkte helt fel på åren! Sorry! Nedanstående är helt tokigt. Produktionsmålen låter optimistiska men uppnnåliga.
”
Håller med om allt utom denna punkt :
* produktionsmål 100-200,000 bilar år 2017
Det senaste musk har sagt om produktionstakt är som du skrev ovan 20000 bilar i december. Jag kan aldrig tänka mig att det kommer att bli mindre nån månad av 2017 så minst 20k*12 månader = 240k bilar under 2017. Visst det blir kanske en sommar med lite mindre produktion men det tas igen med högre att takten ständigt ökar. Jag tror på 200-300k model 3 och kanske 60k model s och model x under 2017 🙂
“
Vi har redan passerat halva 2017, tror du syftar på 2018. Och då verkar ni mer överens. 🙂
Ja jag tänkte fel på åren. Jag tror på 300-350k bilar 2018!
Det är ju bara 5 månader kvar av 2017, nu närproduktionen startar!? Så några mängder Model 3, om 20000 för december stämmer och med en exponentiell upprampning av produktionen, kan det inte bli tal om. Om inte de siffrorna är försiktigt satta, men målen betydligt högre…? Jag gissar mer på att antalet Model 3 som produceras 2017 ligger kring 40000 och att antalet Model S&X överstiger 80000, som jag har för mig var 2016 års produktionstakt. Isf landar Teslas totala produktion för 2017 på närmare 150000 bilar, vilket ändå är fantastiskt.
Ja du har helt rätt. Och tibor också. Jag pratade om 2018 fast skrev 2017.
Jag hörde Musk säga att om du ställer dig i kön idag för en Model 3 så kan du förvänta dig leverans i slutet av nästa år. Tror han sa det i nedanstående panelintervju!?
Isf kommer de att nå 500000 producerade bilar nästa år.
Jag håller tummarna! 😉
https://electrek.co/2017/07/15/elon-musk-more-than-half-of-new-vehicles-will-be-electric-and-almost-all-autonomous-in-the-us-within-10-years/
Ja det vore otroligt isf om de lyckas med det!
Jag tror också att man kan få en model 3 I slutet av 2018 om man beställer idag och inte redan är model s eller x ägare, då får man den tidigare, iaf i usa. Anledningen att jag tror det är dock inte pga att jag tror på 500k produktionstakt utan för att jag tror att det är många som inte kommer att köpa bilen när den väl kommer. Många har nog ställt sig i kö utifall att.
Tror det är 100-200 tusen första året i produktion, alltså medräknat första halvåret 2018.
Fälgarna verkar bli 18 eller 19 tum och luftfjädring verkar inte bli tillval enligt Teslas jämförelsesida. Har även läst rykten om att Model 3 ska få 60 kWh batteri som minst för att klå Bolts räckvidd.
Prototyperna på release eventet hade 20-tums fälgar. Sedan dess verkar Tesla ha övergett dem och pratar om 19 tum. Jag tog bort fälgarna från artikeln nu.
Luftfjädring, precis som massa annat (dragkrok…) lär inte dyka upp på de första bilarna, men bilen är nog förberedd för sånt för Elon twittrade om det, så de lär nog dyka upp om några månader eller år. Tog bort den punkten också, för säkerhets skull.
Samma sak med batteristorlek. Instegsmodellen sa Elon skulle ha mindre än 60 kWh batterier. Men de lär släppa fler modeller med mer batterier i. I en annan tweet sa Elon att de får in max 75 kWh batterier i bottenplattan.
Kl 06.00 på lördag den 29 juli är vi inloggade. 🙂