Såhär några dagar innan de första bilarna ska levereras har det kommit spionbilder på Tesla Model 3 baksäte.
Detaljen som glädde mina två tonårsbarn när jag visade dem bilden var de två USB uttagen som syns vid luftutblåset mellan framstolarna. För förutom luft så är det just laddmöjlighet till deras telefoner som de anser vara en livsnödvändighet.
Själv la jag märke till att baksätet är utformat till att framför allt husera två passagerare. Den tredje som hamnar i mitten kommer inte få samma säteskomfort som de andra. Bälteskontakten för mittpassageraren är något annorlunda utformat, den sitter på en kort stump bälte och kan lirkas ut från en fack. Första tanken var att det underlättar, folk brukar få problem med att de fäster bältet fel när höger- och mittenpassagerares bälteskontakter sitter precis bredvid varandra. Men snabbt inser man att istället så kommer mittenpassageraren sitta där och undra vart hon ska fästa bältet. För fästet i sitt fack sitter hen precis ovanpå. Man får nog förklara det både en och två gånger när man skjutsar tre i baksätet. (Efter att ha förklarat hur de öht kan få upp dörrhandtagen…)
Ryggstödet på passagerarplatsen i mitten verkar kunna fällas ner så det blir till ett mittarmstöd. Den finessen ger två bekväma baksäten med ett rejält armstöd emellan dem. Många bilar erbjuder flaskhållare i armstödet och lastlucka för långa laster från bagageutrymmet, vi har dock inte sett någon Model 3 med armstödet nere än. Tesla har försökt med lösa, löstagbara mittarmstöd till Model S utan framgång. Dörren har också fått rejäla dörrhandtag och dörrfickor – något som faktiskt saknas på både Model S och X. Likaså fickor bakpå framstolarnas ryggstöd. Kan Tesla Model 3 medföra en framtida omdesign av de andra bilarnas interiör också? Model 3 baksäten verkar bli onekligen mer praktiska än Model S.
Tesla Model 3 blir alltså femsitsig – men Tesla verkar framför allt ha ansträngt sig för att göra bilen riktigt bekväm för fyra.
Jag tror inte att Model X kommer få ficka eller drickahållare i dörrarna bak…
Tror inte det kommer bli mer besvärligt för mittenspassageraren än i andra liknande bilar.(men ser nte riktigt vad man vinner i att ha den infälld istället för bredvid, kan vara att det gör det enklare att sätta fast utan att behöva vrida rumpan.)
Det är iallafall bättre förvaring än i de dyrare modellerna. (mittarmstödet kan ha genomförning (ex för skidor) och mugghållare, det är nästan standard)
Är det usbportar? litet plus i kanten och luftblås likaså.
Ser det som en oerhörd förbättring och kommer säkert komma på s och x framöver.
Finessen med det “lösa” infällbara bälteslåset är att det inte ska bli dubbla i bredd när båda används och därmed ge utrymme för lite bredare rumpor. Elon har själv sagt att 5 ska kunna åka komfortabelt. Med betoning på just komfortabelt.
Utformningen av baksätet är väldigt lik baksätet i BMWs 3-serie och det funkar ju bra:
http://st.motortrend.com/uploads/sites/10/2016/10/2017-bmw-3-series-320i-sedan-rear-seat.png
I Teslan slipper man dessutom kardantunneln som stjäl allt benutrymme för mittenplatsen i BMWn.
Tråkigt att de inte har en enda USB Type-C (nya USB-standarden) i mittkonsolen i en så pass ny bil. Vi som har nya Android-telefoner vill ju inte behöva krångla med gammal teknik… 😉 De är dessutom mindre och snyggare.
Fast 99 av 100 USB-kablar idag är väl Type A kombinerat med något annat såsom Type-C, lightning, Mikro-B etc? Med min Galaxy S8 följde det bara med Type-A -> Type-C
Det är klart, men Samsung har precis gått över till Type C. Med rätt laddare i bilen skulle den kunna ladda en MacBook via Type C. Det är ändå en bil som man kan ha i 10+ år. Type C blir vanligare och vanligare. 🙂
Det kommer säkert någon uppdatering OTA framöver 😉
Samsung har haft rätt många kontakter på 10 års tid. Mini, micro och nu USB c. Innan mini hade de andra konstigheter för sig. Vill du ha någonting konsekvent så finns det andra alternativ.
Visst, men mini och micro har båda varit varianter av USB Type-B. De heter ju mini-B och micro-B och har aldrig varit tänkta att byta ut den fyrkantiga A-kontakten. Type-C är dock en ersättare till både A och B, men egentligen även ersättare till ytterligare andra kablar. Absolut, mycket kommer hända på 10 år, men Type-C är i alla fall mer future proof. Jag säger inte att de skulle ha ersatt, utan lagt till.