Sveriges värsta stad för elbilister – 2017

Norrkoping_prisutdelning

Det röjde stor uppmärksamhet när vi i fjol utsåg Norrköping till Sveriges värsta stad för elbilister. Allt Sveriges tionde största stad kunde erbjuda elbilister var 8 vanliga klena vägguttag. Vi jämförde laddinfrastrukturen i de 20 största städerna i landet och Norrköping kom tyvärr på en rejäl jumboplats. När vi överlämnade det föga smickrande priset till Norrköpings kommunstyrelses ordförande Lars Stjernkvist lovade han bättring och hoppades slippa skämmas igen nästa år. Som vi såg förra veckan har Norrköping under året verkligen tagit tag i elbilsproblemet och förbättrat sig på flera punkter. Men räckte det?

Vi har åter igen sammanställt vår unika lista över laddinfrastrukturen i Sveriges 20 största städer. Vi räknade antal laddställen per stad, det vill säga på hur många olika ställen man kan ladda sin elbil i staden? Varje laddställe i sin tur kan ha flera laddstolpar, men vi räknar hur många olika parkeringar, köpcentra, etc i staden som erbjuder elbilsladdning. Sedan jämförde vi antal laddställen med stadens befolkningsmängd för att rangordna städerna. Siffrorna är hämtade från Wikipedia och uppladdning.nu.

folkmängd laddställen varav snabbladdare ökning från 2016
Stockholm* 1654623 278 36 23%
Göteborg 572799 114 24 14%
Malmö 301706 44 11 42%
Uppsala 149245 40 6 67%
Västerås 117746 24 6 60%
Örebro 115765 19 3 73%
Linköping 106502 32 5 33%
Helsingborg 104250 17 3 89%
Jönköping 93797 23 4 5%
Norrköping 93765 14 4 180%
Lund 87244 30 2 3%
Umeå 83249 22 4 69%
Gävle 74884 20 6 5%
Borås 71700 13 3 86%
Eskilstuna 67359 12 2 50%
Södertälje 70777 20 5 67%
Karlstad 61492 14 5 27%
Växjö 65383 24 4 20%
Halmstad 66124 19 1 73%
Sundsvall 57606 25 5 4%

*: inkl Sollentuna och Upplands Väsby

Jämför vi årets siffror med dem från i fjol kan vi med glädje se att alla städerna har fått fler laddställen under året som har gått. I genomsnitt har de 20 största svenska städerna fått 29% fler laddställen än de hade i fjol.

Sundsvall

Den minsta av de 20 undersökta städerna går vinnande ur jämförelsen även i år. Staden hade så överlägsen ledning i fjol att trots att det knappt har hänt nånting under senaste året ligger de fortfarande i ledning. Endast en enda ny laddställe har tillkommit, men 25 laddställen på lite drygt 57 tusen invånare säkrar fortfarande ledningen. De andra städerna håller dock på att komma ikapp så det är ingen vinnande taktik att sitta still.

Umeå, Borås, Helsingborg

Tre städer som har satsat mycket på att bygga ut laddinfrastrukturen i år verkar vara Umeå, Borås och Helsingborg som alla tre har fått 70-90% fler laddställen än i fjol. Borås var nära jumboplatsen i fjol men har ryckt upp sig rejält under året och hamnar nu i mittfåran bland svenska städer. Helsingborg har trots rejäl förbättring fortfarande bottenkänning, men klarar sig med rena förskräckelsen.

Norrköping

Norrköping hamnade på jumboplatsen i fjol, men har haft en helt enastående utveckling med 180% ökning av antalet laddplatser i staden – dubbelt så mycket som den näst bästa staden i undersökningen och sex gånger så mycket som genomsnittsstaden i Sverige! Vår lilla piska verkar verkligen ha gjort gott, vi tar oblygt åt oss hela äran 😉

Lars Stjernkvist kan andas ut för stunden, men det var trots det enorma lyftet ändå med minsta möjliga marginal som Norrköping klarat sig från jumboplatsen i år. I fjol var Norrköping långt långt efter de andra städerna. Spurten under året gjorde att staden vinner med en noslängd på målfoto över Sveriges tredje största stad.

Malmö

invPladd16vs17

Sveriges värsta stad för elbilister i år är Malmö, som visserligen erbjuder elbilsladdning på 44 platser runt om i staden, men på drygt 300 tusen invånare är det alldeles för lite. Tittar man på laddkartan ser man att stora delar av staden saknar laddmöjlighet över huvud taget.

Vi måste dock betona att skillnaden mot Norrköping var endast hårfin och berodde bla på Malmös befolkningsökning. Istället för att klanka ner på Malmö bör man glädjas åt Norrköpings enorma förbättring under året. Och framför allt konstatera hur snabbt utvecklingen går i Sveriges städer.

Talande för den utvecklingen är att i fjol fanns det i medel ett laddställe per 6600 invånare i Sveriges 20 största städer. Det medlet sjönk i år till ett laddställe per 5000 invånare (ju lägre siffra desto bättre). Malmö som kom på sista plats i år kan uppvisa ett laddställe per 6850 invånare. En siffra som skulle dugt alldeles utmärkt i fjol räckte endast till jumboplatsen i år.

Utvecklingen går snabbt nu och inga städer har lyxen att nöjt kunna luta sig tillbaka och tycka att “japp, nu har vi fixat det där med elbilsladdning”. Antalet elbilar ökar för varje år, och för att inte halka efter måste antalet laddplatser också göra det.

Laddställen vs laddplatser

Slutligen ett ord om varför vi räknar laddställen istället för laddplatser. Förutom att datat från uppladdning.nu listar just laddställen tycker vi även det är bättre om tex fem köpcentra i en stad erbjuder 10 laddplatser var än om en enda erbjuder 50. En jämn fördelning av laddställen främjar valfriheten för elbilister, att de ska kunna åka fritt vart de vill i en stad.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 9 Responses to Sveriges värsta stad för elbilister – 2017

    1. nickysixeight says:

      Tibor, det hade varit ännu mer intressant och betydelsefullt om du i listan hade med antal laddare per tusen invånare, eller procentuellt. Samt, även hur många laddstolpar per elbilsinnehavare i den staden. Och det skulle väl gå att göra för alla Sveriges städer eller kommuner? Något automatiserat skript kanske. I min hemkommun Ronneby är det 19 ladduttag, och baserat på antal invånare blir det för kommunen 1537 pers / ladduttag, i tätorten 1051 pers / ladduttag. Elbilsstatistiken på tätort resp kommun kan man ju få från ELIS/elbilsstatistik.se men den visar i gratisversionen bara spannet, inte exakt antal.Finns den infon att få någon annanstans ifrån?

      • nickysixeight says:

        Hittade följande på SCB: http://www.statistikdatabasen.scb.se/goto/sv/ssd/FordonTrafik där det finns information om antal elbilar i trafik per kommun (ej stad) fram till föregående års slut, samt antal bilar nyregistrerade från dess fram till nu. Får fram att av 16492 bilar i trafik nu, så är endast 26 rena elbilar och 38 laddhybrider. Så 64 laddbara bilar ska slåss om 19 laddplatser (fler uttag än platser), stackars oss, det blir 3,4 bilar per laddplats… Rätt schysst faktiskt!

      • Edvin Jacobsson says:

        Tyvärr var tydligen problemet att många elbilar står registrerade på företag som i sin tur är registrerade i t.ex. Stockholm, men bilarna kan sedan användas på helt andra orter.

      • Mazdak Haghanipour says:

        I betalversionen av ELIS listar vi varje månad både län och kommun med följande nyckeltal:
        – Laddpunkter per capita
        – laddpunkter per antal bilar
        – laddpunkter per laddbara bilar
        – laddbara bilar per capita
        – laddbara bilar per bilar (andel av bilbestånd)
        Antalet laddpunkter och laddstationer kommer från vår egna databas nobil/laddinfra.se där vi endast har med modern och publik laddinfrastruktur som är tillägnad elbilsladdning.

    2. Per Bengtson says:

      Undersökningen är extremt missvisande. Jag bor tre mil från Lund och fem mil från Malmö. I Malmö kan jag
      i princip vara helt säker på att hitta både lediga destinations- och snabbladdare, helt gratis dessutom. I Lund däremot finns det ingen gratis snabbladdning och av de destinationsladdare som listas på uppladdning.nu är
      allt som oftast ett flertal ur funktion. Ändå framstår Lund som ett gott exempel och Malmö som det sämsta i denna utvärdering.

      Jag tycker i grunden det här är ett bra initiativ att sätta nageln i ögat på kommuner som inte tar frågan på
      allvar. Men ska man göra det så MÅSTE metoden att utvärdera dem förbättras. Åtminstånde borde en viktning mellan laddställen och laddpunkter komma till. Det är fullständigt ointressant om det finns en laddplats i Limhamn när det är Triangelen jag ska till och där bara finns en laddpunkt som alltid är upptagen. Sen borde den totala laddeffekten som kan levereras summeras och vägas in också. Jag tror den totala laddkapaciteten i kW i de olika städerna skulle säga betydligt mer än en dåligt uppdaterad snapshot av antal laddställen från uppladdning.nu. Många publika laddare finns dessutom inte inte ens med på uppladdning.nu.

      Slutsats: Att genomföra en undersökning och dela ut ett pris som gynnar den som satt upp ett gäng väl
      utspridda 16A stolpar, medan städer som i realiteten erbjuder hyfsade laddmöjligheter utnämns till sämst i klassen, gynnar i realiteten varken boende utan laddmöjlighet eller besökande som behöver ladda.

    Lämna ett svar