Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Terra »

Jag har en för mig nyinköpt Tesla P85+ med AP1 (sen 2014). Problemet är att bromspedalen tar väldigt långt ner och känns allmänt “svampig”, den är också ganska trög att trycka ner tills bromsen börjar ta. Inte trög så man direkt måste ta i, men tillräckligt för att det tillsammans med den distans den behöver tryckas ner känns som det tar en halv sekund för länge innan bromsen sätter i.

Det tar också en stund innan den mekaniskt går tillbaks till noll-läge så att säga. Ger ingen bra känsla helt enkelt.

Bilen har precis varit på 8000-mila service och SC bytte bromsvätska och luftade bromsarna. Känslan var dock densamma (eller väldigt lik i alla fall) både innan och efter.

Som jag förstår det infördes ett nytt bromssystem i och med AP1 med en Bosch iBooster "electromechanical brake booster" och att det är samma system som alla Teslor fortfarande har(?)

Men skillnaden mellan den lånebil (en Model X med 400 mil på mätaren) jag fick var enorm. På den tog bromsen direkt och hårt, (nästan för direkt skulle jag vilja säga..).

Frågan är vad problemet kan vara. SC tyckte den blev bättre efter deras service, men skillnaden är isåfall marginell.

Om man får tro på den här artikeln https://www.roadandtrack.com/new-cars/n ... ual-motor/ så finns inte ens någon direkt koppling mellan bromspedalen och bromssystemet utan “The feeling under your foot comes from the resistance of a spring and an electric motor. “

Är det någon som känner igen “problemet” och hur uppstod det för er/åtgärdades det?

Har sökt på forumet här men inte hittat något direkt. Kanske är jag dålig på att leta :oops: isåfall skicka mig i rätt riktning..!
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Richardk »

Jag har också en nyinköpt P85+ 2014 men utan autopilot. Jag tycker också att mina bromsar tar dåligt. Har kanske blivit lite bättre den senaste veckan men trots performance bromsar så tar den riktigt dåligt mot vad man kan förvänta sig. Misstänker att förra ägaren har kört ganska lugnt, jag har lite hårdare körstil:) Läste att det ska finnas en annan uppsättning belägg så kallade ”vinterbelägg”. Jag ska snart lämna in min bil på service och då ska jag försöka få dem att byta till dessa belägg. Återkommer om det hjälper.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av stefan007 »

Min blev väldigt obehaglig för några veckor sedan. Skulle svänga av motorvägen och märker att känslan är död i pedalen. Får trycka i botten för att få bromsverkan och ett fel om låg bromsvätskenivå dök upp. Stod även kontakta Tesla. Pedalen tog väldigt långt ner den sista km till jobbet och var inte rapp på att fjädrar tillbaka heller.
Bärgades samma dag och hyrbil lämnade bägaren av när han hämtade bilen. (på en söndag, kanonservice)
Ibooster byttes och bromsvätskenivån visade sig vara hög istället för låg.
Det krävdes dock ett återbesök och byta till nya klossar fram innan den gamla känslan i pedalen var tillbaka.
85D - 15 med AP1 7500 mil
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av stefan007 »

Fick även reda på att en uppdatering för ett tag sedan adderade automatiskt värmning av bromsarna om vindrutetorkarna var igång i kombination med att utetempen var under ett visst gradtal tror jag.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Kriper »

Jag fick bromsarna utbytta på servicebullentin utan kostnad hos Tesla.De tidiga brembobromsarna är inte anpassade för salt och snö så det finns en uppdatering. Ring till servicecenter!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Bjelke »

stefan007 skrev:
Fick även reda på att en uppdatering för ett tag sedan adderade automatiskt värmning av bromsarna om vindrutetorkarna var igång i kombination med att utetempen var under ett visst gradtal tror jag.
Det vore ju på tiden, det har jag "bråkat" om ganska länge nu och det sades för rätt länge sedan att dom skulle
fungera så men det visade sig att det inte stämmer (finns flera andra märken som har funktionen).
Du råkar inte veta när det infördes? Tex fr.o.m. En viss version på sw...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Terra »

Tack för alla svar hittills.

Richardk, din P85+ bör vara med ett helt annat bromssystem (eftersom den saknar autopilot). Jag har också läst om detta "Cold weather brake package", men det handlar nog mer om att bromsarna ska ta bra i kallt klimat som du är inne på. Inte att bromspedalen tar för långt ner.

Men återkom gärna med vad SC gör för dig.

stefan007, upplevde du redan innan att bromsarna tog långt ner? När du skriver "krävdes dock ett återbesök och byta till nya klossar fram innan den gamla känslan i pedalen var tillbaka", menar du känslan innan din incident? Eller känslan när bilen var nyare?
Jag ser ju att mina klossar fram är ganska slitna, och SC skrev också att det är lämpligt byta dem vid nästa service typ. Vet inte om det kan hjälpa, isåfall är jag klart beredd att byta dem i förtid.

Kriper, misstänker att det du beskriver är också detta "Cold weather brake package". Tror inte det är det som är problemet för mig, men vet någon hur man kan se om man har detta eller inte?

Vet någon förresten om det verkligen stämmer som det står i https://www.roadandtrack.com/new-cars/n ... ual-motor/ att hela bromspedalens känsla på AP-bilar kommer från fjädrar och elmotor...!?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av tor »

Jag har haft liknande symtom på en ICE bil. Då var det vatten i bromsvätskan som frös när det var riktigt kallt. Byte av bromsvätska löste det problemet.
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Terra »

tor skrev:
Jag har haft liknande symtom på en ICE bil. Då var det vatten i bromsvätskan som frös när det var riktigt kallt. Byte av bromsvätska löste det problemet.
Bromsvätska ska precis vara bytt så ska inte vara problemet här men tack för tipset.
Hur är det på bilar med "normala" bromsar, påverkar beläggets slitage hur långt ner bromsarna tar?
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Lembritt »

Jag fick mina bromsar utbytta på service utan kostnad.
Hade inte märkt att bromsarna tog dåligt förrän jag fick en lånebil. Tänkte påpeka det när jag skulle hämta min bil, men det var redan åtgärdat på service.
Tog ett bra tag att vänja sig med dom nya bromsarna, då jag var van att trycka ganska hårt på bromspedalen.
Nu behöver man bara nudda pedalen, så det blev lite ryckig körning den första veckan :D

Kontakta service center igen!
Skärmklipp_tesla01.JPG
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av bonath »

Om du fått bytt bromsvätskan kanske det är liiiite luft kvar...

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
teslaTobster
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 okt 2017 11:30
Ort: Stockholm

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av teslaTobster »

Hej,

jag har en S85 från 2014 utan AP. Mina bromsar var också svampiga och bromsen tog väldigt långt ner. SC bytte då alla bromsok, skivor och belägg. Det gjorde de i december. Min har bara gått 6500 mil så den är fortfarande under nybilsgaranti tom september i år. Efter att de bytt bromsar så funkar de som de ska, bromsen tar direkt.

Nu har jag istället problem med ett handtag(vänster bak) som inte vill åka ut. Detta inträffar när det är kallt ute. Det konstiga är att de bytte just det handtaget för några månader sedan då den sporadiskt öppnade sig när man lade i P. Åkte förbi SC i tisdags och de sade att om handtaget fungerar när det är varmare ute och endast krångar vid kyla så åtgärdar dom inte det. Det måste vara helt trasigt för att det ska bytas ut. Tur att det är bakdörren och inte förardörren :) Jag har inget varmgarage så jag får väl åka in i ett köpcentra och ställa bilen några timmar för att det ska tina upp.
Model S 85D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Kriper »

Jag lämnade bilen till SC för ett kärvande dörrhandtag och bad dem samtidigt att byta bromsvätska då bromspedalen tog långt ned. De ringde och berättade att jag skulle få lånebil för de skulle byta alla bromsarna till en uppdatering. Jag fick tillbaka bilen med nya bromsar som funkade perfekt. Kolla med SC!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av stefan007 »

Bjelke skrev:
stefan007 skrev:
Fick även reda på att en uppdatering för ett tag sedan adderade automatiskt värmning av bromsarna om vindrutetorkarna var igång i kombination med att utetempen var under ett visst gradtal tror jag.
Det vore ju på tiden, det har jag "bråkat" om ganska länge nu och det sades för rätt länge sedan att dom skulle
fungera så men det visade sig att det inte stämmer (finns flera andra märken som har funktionen).
Du råkar inte veta när det infördes? Tex fr.o.m. En viss version på sw...
Ingen aning om vilket versionsnummer, men säkert mer än ett halvår sedan.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av stefan007 »

Terra skrev:

stefan007, upplevde du redan innan att bromsarna tog långt ner? När du skriver "krävdes dock ett återbesök och byta till nya klossar fram innan den gamla känslan i pedalen var tillbaka", menar du känslan innan din incident? Eller känslan när bilen var nyare?
Jag ser ju att mina klossar fram är ganska slitna, och SC skrev också att det är lämpligt byta dem vid nästa service typ. Vet inte om det kan hjälpa, isåfall är jag klart beredd att byta dem i förtid.
Märkte av dåliga bromsar någon dag innan i låg fart fram mot korsning. Tänkte att det var kalla skivor då.
När de lämnade bilen efter bytet av iboostern tog pedalen fortfarande väldigt långt ner. Det tog med bilen tillbaka direkt och bytte klossar fram. De smörjde även upp oken runt om då det kunde förklara att pedalen inte fjädrade tillbaka som den ska.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Lessmog »

Terra skrev:
Tack för alla svar hittills.

...

Vet någon förresten om det verkligen stämmer som det står i https://www.roadandtrack.com/new-cars/n ... ual-motor/ att hela bromspedalens känsla på AP-bilar kommer från fjädrar och elmotor...!?
Nej, vet inte. Men det skulle förvåna mig. Enligt mitt sätt att se borde det vara obligatoriskt att ha en direkt, mekanisk relation mellan reglage och aktuator på sånt som bromsar och styrning (som inte faller ur om en säkring går). På min gamla fossil-Saab gick "fläktremmen" så jag tappade servon men då gick det fortfarande att köra (myyycket försiktigt eftersom handkraften först skulle driva den döda servon ;) ).

Nån sorts fail-safe är kritisk. Minns ni Ankan, CV2? Den slutade säljas i Sverige när tvåkrets bromssystem blev obligatoriskt, vilket hade sina rutiga skäl och randiga orsaker.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av bylund »

Det stämmer nog att känslan är artificiell. Det går att bromsa utan fungerande elektromekanik, men antagligen med en helt annan känsla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Lessmog »

bylund skrev:
Det stämmer nog att känslan är artificiell. Det går att bromsa utan fungerande elektromekanik, men antagligen med en helt annan känsla.
Ja, det lär ju finnas artificiellt avgasljud ... för att inte tala om U.U.Barbara* 8-)

* Robban/Zero/RKO Broberg
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av thebishop »

Även jag märkte en otrolig skillnad när bilen var inne på service jämfört med lånebilen - de kollade och bytte klossarna till "cold weather package" versionen (endast byte av dessa) - skillnaden är helt enorm, nu tar de också superaggressivt och det känns som en helt annan bil bromsmässigt (till det bättre). Det sitter nästan helt säkert inte sådana klossar på en pre-D (dvs P85 osv) eftersom de kom först i slutet av 2015 om jag förstod rätt på googlingen...

Hur som helst - känns det svampigt och de tar långt ner så kan det mycket väl räcka med enbart byte till cold-weather-package versionen av klossarna...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av tomla »

Min teori är att regen och mekaniska bromsar fungerar bättre med AWD en RWD.
Jag har själv upptäckt fenomenet när jag hade en Tesla RWD lånebil en längre tid.
Med RWD verkade som att bromsarna fungerade olika bra i olika broms-situationer.
Jag tror att bromsarna tar långt ner ibland, har med kombinationen regen och mekaniska bromsar.
Med elmotor både fram och bak så är det lättare att lösa problemet.
Vi har en annan FWD elbil och där fungerar bromsarna ännu sämre en på Teslas RWD.
Framförallt så tar bromspedalen olika långt ner i olika situationer på den bilen.
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Terra »

thebishop

Låter lovande, SC kollade och min bil hade inte fått cold weather package tidigare, men det är beställt till den nu. Tydligen både klossar och skivor och något met som ska bytas. Håller tummarna att jag får samma resultat som du fick!

tomla
Håller med om att regen bör fungera bättre och trevligare på en AWD-Tesla. Däremot tycker jag ändå inte det borde påverka bromspedalskänslan på det sättet, men kan ha fel. Som jag förstått det så till skillnad från vissa andra bilar sker ingen extra regen när man bromsar på Teslan, utan all regen kommer av att släppa på gaspedalen(?) Din andra bil har kanske regen vid broms?
Hursomhelst, steg 1 nu blir byte till cold weather package. Återkommer med min erfarenhet när det är gjort.

Tack för alla kommentarer/svar!
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av thebishop »

Topp. Ser fram mot rapporten, men tror och hoppas du blir lika nöjd som jag. De bytte inte rotorerna på min, hoppas ok ändå ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av thebishop »

Så hur gick det med bytet?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Bromspedal som tar väldigt långt ner och är "trög"

Inlägg av Terra »

thebishop skrev:
Så hur gick det med bytet?
Hej!

Jo, bytet till "cold weather package" med nya belägg, skivor mm gjorde susen. Nu tar bromsarna som man kan förvänta sig!
Skriv svar