Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Moderator: Redaktion
Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Traditionellt har stora dyra personbilar beskattats extremt högt i Danmark och finansministern och hans statskassa har vant sig vid ett rejält inflöde av avgifter varje gång en premiumbil registrerats. Det har dämpat underskottet i handeln med utlandet samtidigt som folk med pengar till stora bilar har fått lite smisk för sitt "lyxliv på vägen" Samtidigt har man velat gynna tillkomsten av miljövänliga fordon och och undantagit skatt på dessa. Resultatet har blivit att Model S har sålts i långt större antal i DK än i S. Man har sett dettta och i Oktober beslutades att bilar över DKK 800000 från nyår skulle beskattas i steg upp till full nivå oaktat miljöfördelar. Läste någonstans att att bortfallet hade växt till 450 Mtkr.
Nyheten i dag är att detta inte godkänns av EU. http://ekstrabladet.dk/biler/tesla-bil ... r/5876658
Nyheten i dag är att detta inte godkänns av EU. http://ekstrabladet.dk/biler/tesla-bil ... r/5876658
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
"Siden blev ikke fundet (fejl 404)"
Är det kanske denna?
http://ekstrabladet.dk/biler/tesla-bile ... ar/5876658
Är det kanske denna?
http://ekstrabladet.dk/biler/tesla-bile ... ar/5876658
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
jag har alltid funderat på hur dom räknar ut detta potentiella bortfall. Det är ju inte så att alla de som köper en Tesla utan avgifter automatiskt också hade gjort det om avgifterna hade varit där. De flesta hade nog i såfall köpt en billigare bil eller ingen alls. Hur kommer man alltså fram till hur mycket staten skulle ha fått in? Jag tror att i de flesta fall så räknar man som om alla Teslaköpare hade köpt en V8-bensinare med 400Hk om dom inte hade köpt Teslan och detta ser då jättebra ut i media. Då kan man skylla pest och kolera på dessa skattesmitare!Delta skrev:Läste någonstans att att bortfallet hade växt till 450 Mtkr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Nja... stora dyra personbilar beskattas inte högre, än andra bilar i Danmark. I princip alla bilar beskattas med en registreringsavgift på 180% av försäljningspriset ink 25% moms. Enda undantaget är bilar som kostar under 79.000dkk, som "bara" har en registreringsavgift på 105%.Delta skrev:Traditionellt har stora dyra personbilar beskattats extremt högt i Danmark och finansministern och hans statskassa har vant sig vid ett rejält inflöde av avgifter varje gång en premiumbil registrerats. Det har dämpat underskottet i handeln med utlandet samtidigt som folk med pengar till stora bilar har fått lite smisk för sitt "lyxliv på vägen"
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Danskarna har fått smisk av EU och fick inte lov att diskriminera bilproducenter på det här sättet, därför kommer Teslas bilar även vidare få fullt avgiftsundantag i Danmark. Alternativet hade varit full avgift på elbilar under 800 000, och det ville man inte.
http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ ... iftsrabat/
http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ ... iftsrabat/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 26 nov 2015 10:26
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Det er lidt kompliceret i Danmark for tiden, men afgiften er netop sænket fra 180% til 150% for alle biler. De første ca. DKK 80.000 beskattes med 105%, og herefter beregnes 150% i afgift af salgsprisen, inkl. moms.
Elbiler er fritaget for afgift (bortset fra moms) frem til 31.12.2015. Over de næste 5 år indføres afgiften gradvis med 20% (af de 150%) hvert år indtil 2020, hvor afgiften på 150% er fuldt indfaset. Fra 2020 beskattes elbiler i Danmark dermed helt på samme måde som ICE-biler.
Den danske regering ville gerne indføre fuld afgift for værdien over DKK 800.000 med det samme, men det har EU nu afvist.
Derfor ser prisstigningerne nogenlunde ud som beskrevet her: http://www.skm.dk/media/1305437/Faktaar ... lbiler.pdf
Priseksemplerne på Teslaerne i beregningen er ikke helt korrekte. De stammer fra sommeren 2015, så de er ikke opdaterede. Den koster noget mere i dag. Men det fremgår dog, at prisen på en ny Tesla i Danmark stiger med 22-25% fra 1. januar 2016. Der er mild panik for at nå at købe en Tesla uden afgift. I november og december vil der blive solgt og indregistreret over 1.000 Teslaer i DK: http://nrpla.de/tesla-kort
Elbiler er fritaget for afgift (bortset fra moms) frem til 31.12.2015. Over de næste 5 år indføres afgiften gradvis med 20% (af de 150%) hvert år indtil 2020, hvor afgiften på 150% er fuldt indfaset. Fra 2020 beskattes elbiler i Danmark dermed helt på samme måde som ICE-biler.
Den danske regering ville gerne indføre fuld afgift for værdien over DKK 800.000 med det samme, men det har EU nu afvist.
Derfor ser prisstigningerne nogenlunde ud som beskrevet her: http://www.skm.dk/media/1305437/Faktaar ... lbiler.pdf
Priseksemplerne på Teslaerne i beregningen er ikke helt korrekte. De stammer fra sommeren 2015, så de er ikke opdaterede. Den koster noget mere i dag. Men det fremgår dog, at prisen på en ny Tesla i Danmark stiger med 22-25% fra 1. januar 2016. Der er mild panik for at nå at købe en Tesla uden afgift. I november og december vil der blive solgt og indregistreret over 1.000 Teslaer i DK: http://nrpla.de/tesla-kort
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Jag har läst om detta här och på andra ställen den senaste tiden. I mina öron låter det väldigt konstigt. Låt mig då ta ett exempel: Min fru köpte för två år sedan en ny bensinare Kia Rio för SEK 130.000:-. Skulle den alltså i Danmark ha kostat 80.000+80.000*1,05+50.000+50.000*1,5=289.000 ?Kaffemannen skrev:Det er lidt kompliceret i Danmark for tiden, men afgiften er netop sænket fra 180% til 150% for alle biler. De første ca. DKK 80.000 beskattes med 105%, og herefter beregnes 150% i afgift af salgsprisen, inkl. moms.
Elbiler er fritaget for afgift (bortset fra moms) frem til 31.12.2015. Over de næste 5 år indføres afgiften gradvis med 20% (af de 150%) hvert år indtil 2020, hvor afgiften på 150% er fuldt indfaset. Fra 2020 beskattes elbiler i Danmark dermed helt på samme måde som ICE-biler.
Den danske regering ville gerne indføre fuld afgift for værdien over DKK 800.000 med det samme, men det har EU nu afvist.
Derfor ser prisstigningerne nogenlunde ud som beskrevet her: http://www.skm.dk/media/1305437/Faktaar ... lbiler.pdf
Priseksemplerne på Teslaerne i beregningen er ikke helt korrekte. De stammer fra sommeren 2015, så de er ikke opdaterede. Den koster noget mere i dag. Men det fremgår dog, at prisen på en ny Tesla i Danmark stiger med 22-25% fra 1. januar 2016. Der er mild panik for at nå at købe en Tesla uden afgift. I november og december vil der blive solgt og indregistreret over 1.000 Teslaer i DK: http://nrpla.de/tesla-kort
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Jag kan inte svara för Danmark, men man har ett liknande system i Norge där man har en enorm beskattning av inregistrerade bilar.
På Norska tullens hemsida kan man testa att leka med deras tull-kalkylator och får då en ganska bra bild av vad det kostar att ta in olika biltyper till Norge:
http://www.toll.no/no/bil-og-bat/import ... -kjoretoy/
Jag lekte lite med tanken att min Tesla var en fossilbil som köpts i utlandet för 800 000kr. Då skulle norska staten vilja ha ytterligare 2,3 miljoner kronor av mig för att få lov att ta in den i Norge:
På Norska tullens hemsida kan man testa att leka med deras tull-kalkylator och får då en ganska bra bild av vad det kostar att ta in olika biltyper till Norge:
http://www.toll.no/no/bil-og-bat/import ... -kjoretoy/
Jag lekte lite med tanken att min Tesla var en fossilbil som köpts i utlandet för 800 000kr. Då skulle norska staten vilja ha ytterligare 2,3 miljoner kronor av mig för att få lov att ta in den i Norge:
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Nej de vill ha ytterligare 1,5 miljonerHerr X skrev:Jag kan inte svara för Danmark, men man har ett liknande system i Norge där man har en enorm beskattning av inregistrerade bilar.
På Norska tullens hemsida kan man testa att leka med deras tull-kalkylator och får då en ganska bra bild av vad det kostar att ta in olika biltyper till Norge:
http://www.toll.no/no/bil-og-bat/import ... -kjoretoy/
Jag lekte lite med tanken att min Tesla var en fossilbil som köpts i utlandet för 800 000kr. Då skulle norska staten vilja ha ytterligare 2,3 miljoner kronor av mig för att få lov att ta in den i Norge:
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Ja, egentligen är det helt OK att beskatta fossilbilar på detta sätt, med tanke på deras miljöpåverkan. Men att man nu i vill beskatta elbilar på samma sätt är ju helgalet!
Det jag undrar är: Har de höga avgifterna på nya bilar i Norge och Danmark inneburit att det sälj färre bilar per capita där än i tr.ex. Sverige?
Det jag undrar är: Har de höga avgifterna på nya bilar i Norge och Danmark inneburit att det sälj färre bilar per capita där än i tr.ex. Sverige?
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Tycker det är långt ifrån ok, det är horribelt. Till detta ska vi då lägga att de förmodligen har en inkomstskatt och en arbetsgivaravgift och/eller kapitalskatt så för att dra in de där pengarna måste du dra in 4-5 miljoner. Det kan inte vara ok på något sätt.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Tja, med tanke på vilken miljöpåverkan fossilbilism har tycker jag nog att det är rimligt (om det nu är skälet till beskattningen, vilket jag iofs betvivlar). Det finns annat som är orimligt lågt beskattat, ur ett miljöperspektiv, t.ex. flyget.LarsL skrev:Tycker det är långt ifrån ok, det är horribelt. Till detta ska vi då lägga att de förmodligen har en inkomstskatt och en arbetsgivaravgift och/eller kapitalskatt så för att dra in de där pengarna måste du dra in 4-5 miljoner. Det kan inte vara ok på något sätt.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Säkert inte så stor skillnad på antalet bilar, men väldigt märkbart på vilka motorer. I stort sett alltid de minsta motorerna här. Du ser tex nästan aldrig en bmw, Audi eller mb med en 3-litare eller ändå mer sällan en V8. Standard på fossilare här kan väl sägas vara 1.6liter och på de större bilarna kanske så stort som 2.0Jerker skrev:Ja, egentligen är det helt OK att beskatta fossilbilar på detta sätt, med tanke på deras miljöpåverkan. Men att man nu i vill beskatta elbilar på samma sätt är ju helgalet!
Det jag undrar är: Har de höga avgifterna på nya bilar i Norge och Danmark inneburit att det sälj färre bilar per capita där än i tr.ex. Sverige?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Ja, i Norge är ju helt klart avgifterna inriktade på att bestraffa miljöpåverkan, och det är ju bra! Tydligt och klart redovisat. Och därför kan dessa avgifter inte drabba elbilar. Smart!HelectriC skrev:Säkert inte så stor skillnad på antalet bilar, men väldigt märkbart på vilka motorer. I stort sett alltid de minsta motorerna här. Du ser tex nästan aldrig en bmw, Audi eller mb med en 3-litare eller ändå mer sällan en V8. Standard på fossilare här kan väl sägas vara 1.6liter och på de större bilarna kanske så stort som 2.0Jerker skrev:Ja, egentligen är det helt OK att beskatta fossilbilar på detta sätt, med tanke på deras miljöpåverkan. Men att man nu i vill beskatta elbilar på samma sätt är ju helgalet!
Det jag undrar är: Har de höga avgifterna på nya bilar i Norge och Danmark inneburit att det sälj färre bilar per capita där än i t.ex. Sverige?
Men i Danmark? Är avgifterna specade på samma sätt, eller är det bara en procentsats, rakt av?
Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Denna beskattning har fått som effekt att norrmännen kör sina bilar längre än någon annan i Europa eftersom skillnaden mellan att köpa en begagnad och ny bil är så enorm.Jerker skrev:Tja, med tanke på vilken miljöpåverkan fossilbilism har tycker jag nog att det är rimligt
Norge har därför Europas äldsta bilpark. Genomsnittsåldern på norska bilar är högre än bilar i exempelvis Rumänien eller Albanien:
http://m.h-a.no/nyheter/norge-har-forts ... nUc0ux86nM
I klartext: den norska miljöbeskattningen har gjort att norrmännen har de bilar med minst antal katalysatorer, sämst avgasrening, högst NOx-utsläpp och sämst bränsleekonomi i Europa.
Den positiva effekten är förstås att norrmännen vallfärdar efter elbilar som är undantagna dessa avgifterna, men den negativa miljöeffekten är enorm och det talas inte mycket om den.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Jo, oifs, men det är ju inte så enkelt heller eftersom den största miljöpåverkan en bil utgör är när den tillverkas, särskilt med elbilar - relativt sett! Så att räkna ut plus och minus i det här sammanhanget är inte solklart. Men att det ökar andelen elbilar är ju en ren fördel.Herr X skrev:Denna beskattning har fått som effekt att norrmännen kör sina bilar längre än någon annan i Europa eftersom skillnaden mellan att köpa en begagnad och ny bil är så enorm.Jerker skrev:Tja, med tanke på vilken miljöpåverkan fossilbilism har tycker jag nog att det är rimligt
Norge har därför Europas äldsta bilpark. Genomsnittsåldern på norska bilar är högre än bilar i exempelvis Rumänien eller Albanien:
http://m.h-a.no/nyheter/norge-har-forts ... nUc0ux86nM
I klartext: den norska miljöbeskattningen har gjort att norrmännen har de bilar med minst antal katalysatorer, sämst avgasrening, högst NOx-utsläpp och sämst bränsleekonomi i Europa.
Den positiva effekten är förstås att norrmännen vallfärdar efter elbilar som är undantagna dessa avgifterna, men den negativa miljöeffekten är enorm och det talas inte mycket om den.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Elbilens miljöpåverkan vid tillverkningen (blir antagligen bättre när Teslas Gigafactory är i bruk):
http://www.oa.no/leserbrev/de-verste-mi ... 81-7206727
http://www.oa.no/leserbrev/de-verste-mi ... 81-7206727
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Om jag nu från ser att skattenivåer är sjuk... så är det ju betydligt bättre att lägga skatten på bränslet än på nya bilar.
Om vi ska ha skatt på nya bilar ska detta oavkortat gå till elbilarna, inte till den allmänna statskassan.
Om vi ska ha skatt på nya bilar ska detta oavkortat gå till elbilarna, inte till den allmänna statskassan.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
I de flesta fall där en skatt införs med ett halvt motiv om att de ska öronmärkas till något eller att skatten ska ha som effekt att begränsa något så blir väl ofta resultatet att det endast är en statskassepåfyllare.LarsL skrev:Om jag nu från ser att skattenivåer är sjuk... så är det ju betydligt bättre att lägga skatten på bränslet än på nya bilar.
Om vi ska ha skatt på nya bilar ska detta oavkortat gå till elbilarna, inte till den allmänna statskassan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Ett inlägg av Politikens klimatredaktör:
http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen ... bos-tesla/
Men han lämnade stort utrymme för kommentarer:
http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen ... teslafans/
http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen ... bos-tesla/
Men han lämnade stort utrymme för kommentarer:
http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen ... teslafans/
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Jag kan inte riktigt släppa det här med de otroligt höga avgifterna man har på bilar i Danmark och Norge. Har andra europeiska länder det också? Varför har inte Sverige det, när man annars är så pigg på avgifter och skatter i det här landet? Beror det på att vi har en inhemsk bilindustri som man tror skulle gå under om det man hade det?
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Spot on! Länder led egen bilproduktion har sällan den typen avgifter, ev har man det på bilar som inte är inhemska, men det hade inte varit förenligt med EU-regler. Finland är också dyrt.Jerker skrev:Jag kan inte riktigt släppa det här med de otroligt höga avgifterna man har på bilar i Danmark och Norge. Har andra europeiska länder det också? Varför har inte Sverige det, när man annars är så pigg på avgifter och skatter i det här landet? Beror det på att vi har en inhemsk bilindustri som man tror skulle gå under om det man hade det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
OK, då ser jag verkligen varför Öresundsbron är så viktig. Man kan flytta över till Sverige och köpa en billigare bil men fortsätta jobba i Danmark och ha nära till släkt och vännerHelectriC skrev:Spot on! Länder led egen bilproduktion har sällan den typen avgifter, ev har man det på bilar som inte är inhemska, men det hade inte varit förenligt med EU-regler. Finland är också dyrt.Jerker skrev:Jag kan inte riktigt släppa det här med de otroligt höga avgifterna man har på bilar i Danmark och Norge. Har andra europeiska länder det också? Varför har inte Sverige det, när man annars är så pigg på avgifter och skatter i det här landet? Beror det på att vi har en inhemsk bilindustri som man tror skulle gå under om det man hade det?
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Och därför är danskarna nu så sura för att passkontroll införs igenJerker skrev:OK, då ser jag verkligen varför Öresundsbron är så viktig. Man kan flytta över till Sverige och köpa en billigare bil men fortsätta jobba i Danmark och ha nära till släkt och vännerHelectriC skrev:Spot on! Länder led egen bilproduktion har sällan den typen avgifter, ev har man det på bilar som inte är inhemska, men det hade inte varit förenligt med EU-regler. Finland är också dyrt.Jerker skrev:Jag kan inte riktigt släppa det här med de otroligt höga avgifterna man har på bilar i Danmark och Norge. Har andra europeiska länder det också? Varför har inte Sverige det, när man annars är så pigg på avgifter och skatter i det här landet? Beror det på att vi har en inhemsk bilindustri som man tror skulle gå under om det man hade det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Something is rotten in the state of Denmark.
http://teslaclubsweden.se/something-is- ... f-denmark/
Det var rubriken på Tibors artikel i 2015. Kan bara hålla med. De håller kvar strypgreppet på elbilarna. Det är bara tillfälligt att de nu släpper greppet en aning. Efter ynka 5000 elbilar klämmer de åt igen. Systemet är noggrant utformat för att drabba bilar med over 45 kWh hårdare. "Problemet" är ju förstås elbilar som funkar bra på långkörningar eller som har dragkrok. Då finns det ju ingen anledning kvar att köpa bilar som bullrar och spyr ut avgaser.
Full elavgift på ström till elbilar kommer två år senare. Det påverkar förstås hur många som väljer fossilbil även nästa gången.
Samtidigt ger man några miljoner till vätgasmackar.
Elbilar kommer nog inte ta över i Danmark så länge det tillverkas avgasbilar någonstans på klotet.
http://www.skm.dk/aktuelt/presse/presse ... lbilsalget
http://www.skm.dk/media/1455610/aftale-om-elbiler.pdf
http://teslaclubsweden.se/something-is- ... f-denmark/
Det var rubriken på Tibors artikel i 2015. Kan bara hålla med. De håller kvar strypgreppet på elbilarna. Det är bara tillfälligt att de nu släpper greppet en aning. Efter ynka 5000 elbilar klämmer de åt igen. Systemet är noggrant utformat för att drabba bilar med over 45 kWh hårdare. "Problemet" är ju förstås elbilar som funkar bra på långkörningar eller som har dragkrok. Då finns det ju ingen anledning kvar att köpa bilar som bullrar och spyr ut avgaser.
Full elavgift på ström till elbilar kommer två år senare. Det påverkar förstås hur många som väljer fossilbil även nästa gången.
Samtidigt ger man några miljoner till vätgasmackar.
Elbilar kommer nog inte ta över i Danmark så länge det tillverkas avgasbilar någonstans på klotet.
http://www.skm.dk/aktuelt/presse/presse ... lbilsalget
http://www.skm.dk/media/1455610/aftale-om-elbiler.pdf