Something is rotten in the state of Denmark

elbro

Samma dag som Elon Musk presenterade Tesla Model X gick Danmarks finansminister Claus Hjort Frederiksen ut i medierna och berättade att elbilar kommer bli dubbelt så dyra i Danmark i framtiden. Mitt i rykande Volkswagenkrisen sa han även att Danmark kommer avskaffa den nyinförda NOx-skatten och överge Danmarks ambitiösa gröna mål de hade för en fossilfri framtid.

Danmark har länge varit i frontlinjen när det gäller grön energi. Danmark hade ju vindkraftverk redan på 80-talet, långt innan de blev “inne”. De hade även infört lika ambitiösa elbilssubventioner som Norge. Men nu verkar det vara slut på sagan.

“Strama ramar, tydliga prioriteringar” kallar Claus Hjort Frederiksen danska regeringens nya bugdetproposition. Landet säljer väl inte lika många Legobitar och öl som förut; Danmark befinner sig i en ekonomisk kris och måste dra åt svångremmen. Nya bugdetpropositionen innehåller många åtstramningar, vi tittar bara på dem som berör bilar.

Danmark har -precis som Norge- en otroligt hög engångsskatt på bilar. Köper du en ny bil ska du förutom bilens pris även betala en registreringsskatt som är högre än bilens pris i sig. Precis som i Norge undanhölls elbilar från den skatten, vilket i praktiken gjorde elbilar billigare än fossilbilar.

För bara 5 månader sedan uppskattade regeringen skattebortfallet 2016 på grund av skattebefrielsen av elbilar från registreringsskatt till 450 miljoner danska kronor. Problemet är att sedan dess har antalet sålda elbilar ökat rekordartat, och fler och fler av dem var den dyra Tesla Model S. Nya uppskattningar visade att skattebortfallet skulle öka till 650 miljoner danska kronor nästa år – en ökning på 200 miljoner, 45%, på bara några månader.

Danmarks regering verkar ha fått panik över att elbilsrevolutionen sker snabbare än de har trott, och kostnaderna ökar -precis som antalet sålda elbilar- exponentiellt. Medan vi i Sverige märker att Supermiljöbilspremiepotten tar slut snabbare och snabbare blir det mycket tydligare effekt av utvecklingen i länder där premien är en procent av bilpriset.

Det danska regeringen nu har beslutat är att fasa ut skattelättnaden för elbilar fram till år 2020. Skatterabatten avskaffas alltså inte på en gång, utan gradvis under de närmsta fem åren. Men om fem år kommer en Tesla Model S 70D inte längre kosta från 650,000 danska kronor längre – utan från närmare 1.7 miljoner. 😯

Registreringsskatten i Danmark är 105%(!) av bilens pris upp till 79,000 danska kronor – och 180%(!) för den delen som överstiger 79,000 kronor. Skatten är alltså högre än bilens pris!

Den andra besparningen, avskaffandet av den nyligen införda NOx-skatten verkar vid första anblicken ännu konstigare: hur kan de avskaffa den skatten nu med tanke på VW-skandalen, och hur kan avskaffandet av en skatt ge bättre ekonomi för landet?

Svaret på gåtan blir enklare att fatta när man inser att det inte enbart Volkswagen dieselbilar som spyr ut stora mängder NOx gaser. Utan även tex fabriker.

Det var inte så mycket bilister som drabbades av NOx-skatten utan framför allt danska företag som skulle vara tvungna anskaffa dyra filter för att minska utsläppen från danska fabriker.

Danska regeringen bytte helt enkelt bort ren luft mot fler arbetstillfällen. Om danska företag får fortsätta skita ner har de råd att anställa fler arbetare, verkar deras tankegång ha varit.

Den danske Venstre är en minoritetsregering som behöver stöd från sina stödpartier i folketinget för att få igenom budgetförslaget. Den danska oppositionen -värdig sitt namn- gick naturligtvis i gång i högvarv över bugdetpropositionen. Oppositionspolitiker Martin Lidegaard menade att budgetförslaget är “en felaktig prioritering och ett stöld från framtida generationer”.

Vi är beredda att hålla med.

 


Några dagar innan Tesla Model X eventet besökte Elon Musk Danmark i ett försök att påverka danska regeringen behålla sina miljömål. “Danmark står inför en grön äventyr med samma potential som vindkraftverk” menade han, “men ni är på väg att kasta bort allt.”

Flera tidningar felciterade Elon Musk från intervjun ovan när han sa att Teslas bilar kommer åka 1,000 kilometer på en laddning om ett år. Fast de pratar egentligen om räckviddsrekord – rekordet som redan idag är 800 km för Tesla Model S.

Men följande citat manar till mer eftertanke: när Elon Musk fick frågan “Vilka bilar kommer vi köra runt i om 20 år?”

Svarade han “Jag hoppas civilisationen finns kvar om tjugo år.”

 


TCS ett år sedan: Volkswagen e-Golf provkörd

För ett år sedan provkörde vi Volkswagen e-Golf, elbilen som så förtvivlat låtsas vara en fossilbil att man måste vrida om tändningsnyckeln för att starta den och har en fejkad motorblock av plast under motorhuven.

 

Tagged . Bookmark the permalink.