Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Moderator: Redaktion
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Tycker det är långt ifrån ok, det är horribelt. Till detta ska vi då lägga att de förmodligen har en inkomstskatt och en arbetsgivaravgift och/eller kapitalskatt så för att dra in de där pengarna måste du dra in 4-5 miljoner. Det kan inte vara ok på något sätt.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Tja, med tanke på vilken miljöpåverkan fossilbilism har tycker jag nog att det är rimligt (om det nu är skälet till beskattningen, vilket jag iofs betvivlar). Det finns annat som är orimligt lågt beskattat, ur ett miljöperspektiv, t.ex. flyget.LarsL skrev:Tycker det är långt ifrån ok, det är horribelt. Till detta ska vi då lägga att de förmodligen har en inkomstskatt och en arbetsgivaravgift och/eller kapitalskatt så för att dra in de där pengarna måste du dra in 4-5 miljoner. Det kan inte vara ok på något sätt.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Säkert inte så stor skillnad på antalet bilar, men väldigt märkbart på vilka motorer. I stort sett alltid de minsta motorerna här. Du ser tex nästan aldrig en bmw, Audi eller mb med en 3-litare eller ändå mer sällan en V8. Standard på fossilare här kan väl sägas vara 1.6liter och på de större bilarna kanske så stort som 2.0Jerker skrev:Ja, egentligen är det helt OK att beskatta fossilbilar på detta sätt, med tanke på deras miljöpåverkan. Men att man nu i vill beskatta elbilar på samma sätt är ju helgalet!
Det jag undrar är: Har de höga avgifterna på nya bilar i Norge och Danmark inneburit att det sälj färre bilar per capita där än i tr.ex. Sverige?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Ja, i Norge är ju helt klart avgifterna inriktade på att bestraffa miljöpåverkan, och det är ju bra! Tydligt och klart redovisat. Och därför kan dessa avgifter inte drabba elbilar. Smart!HelectriC skrev:Säkert inte så stor skillnad på antalet bilar, men väldigt märkbart på vilka motorer. I stort sett alltid de minsta motorerna här. Du ser tex nästan aldrig en bmw, Audi eller mb med en 3-litare eller ändå mer sällan en V8. Standard på fossilare här kan väl sägas vara 1.6liter och på de större bilarna kanske så stort som 2.0Jerker skrev:Ja, egentligen är det helt OK att beskatta fossilbilar på detta sätt, med tanke på deras miljöpåverkan. Men att man nu i vill beskatta elbilar på samma sätt är ju helgalet!
Det jag undrar är: Har de höga avgifterna på nya bilar i Norge och Danmark inneburit att det sälj färre bilar per capita där än i t.ex. Sverige?
Men i Danmark? Är avgifterna specade på samma sätt, eller är det bara en procentsats, rakt av?
Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Denna beskattning har fått som effekt att norrmännen kör sina bilar längre än någon annan i Europa eftersom skillnaden mellan att köpa en begagnad och ny bil är så enorm.Jerker skrev:Tja, med tanke på vilken miljöpåverkan fossilbilism har tycker jag nog att det är rimligt
Norge har därför Europas äldsta bilpark. Genomsnittsåldern på norska bilar är högre än bilar i exempelvis Rumänien eller Albanien:
http://m.h-a.no/nyheter/norge-har-forts ... nUc0ux86nM
I klartext: den norska miljöbeskattningen har gjort att norrmännen har de bilar med minst antal katalysatorer, sämst avgasrening, högst NOx-utsläpp och sämst bränsleekonomi i Europa.
Den positiva effekten är förstås att norrmännen vallfärdar efter elbilar som är undantagna dessa avgifterna, men den negativa miljöeffekten är enorm och det talas inte mycket om den.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Jo, oifs, men det är ju inte så enkelt heller eftersom den största miljöpåverkan en bil utgör är när den tillverkas, särskilt med elbilar - relativt sett! Så att räkna ut plus och minus i det här sammanhanget är inte solklart. Men att det ökar andelen elbilar är ju en ren fördel.Herr X skrev:Denna beskattning har fått som effekt att norrmännen kör sina bilar längre än någon annan i Europa eftersom skillnaden mellan att köpa en begagnad och ny bil är så enorm.Jerker skrev:Tja, med tanke på vilken miljöpåverkan fossilbilism har tycker jag nog att det är rimligt
Norge har därför Europas äldsta bilpark. Genomsnittsåldern på norska bilar är högre än bilar i exempelvis Rumänien eller Albanien:
http://m.h-a.no/nyheter/norge-har-forts ... nUc0ux86nM
I klartext: den norska miljöbeskattningen har gjort att norrmännen har de bilar med minst antal katalysatorer, sämst avgasrening, högst NOx-utsläpp och sämst bränsleekonomi i Europa.
Den positiva effekten är förstås att norrmännen vallfärdar efter elbilar som är undantagna dessa avgifterna, men den negativa miljöeffekten är enorm och det talas inte mycket om den.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Elbilens miljöpåverkan vid tillverkningen (blir antagligen bättre när Teslas Gigafactory är i bruk):
http://www.oa.no/leserbrev/de-verste-mi ... 81-7206727
http://www.oa.no/leserbrev/de-verste-mi ... 81-7206727
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Om jag nu från ser att skattenivåer är sjuk... så är det ju betydligt bättre att lägga skatten på bränslet än på nya bilar.
Om vi ska ha skatt på nya bilar ska detta oavkortat gå till elbilarna, inte till den allmänna statskassan.
Om vi ska ha skatt på nya bilar ska detta oavkortat gå till elbilarna, inte till den allmänna statskassan.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
I de flesta fall där en skatt införs med ett halvt motiv om att de ska öronmärkas till något eller att skatten ska ha som effekt att begränsa något så blir väl ofta resultatet att det endast är en statskassepåfyllare.LarsL skrev:Om jag nu från ser att skattenivåer är sjuk... så är det ju betydligt bättre att lägga skatten på bränslet än på nya bilar.
Om vi ska ha skatt på nya bilar ska detta oavkortat gå till elbilarna, inte till den allmänna statskassan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Ett inlägg av Politikens klimatredaktör:
http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen ... bos-tesla/
Men han lämnade stort utrymme för kommentarer:
http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen ... teslafans/
http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen ... bos-tesla/
Men han lämnade stort utrymme för kommentarer:
http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen ... teslafans/
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Jag kan inte riktigt släppa det här med de otroligt höga avgifterna man har på bilar i Danmark och Norge. Har andra europeiska länder det också? Varför har inte Sverige det, när man annars är så pigg på avgifter och skatter i det här landet? Beror det på att vi har en inhemsk bilindustri som man tror skulle gå under om det man hade det?
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Spot on! Länder led egen bilproduktion har sällan den typen avgifter, ev har man det på bilar som inte är inhemska, men det hade inte varit förenligt med EU-regler. Finland är också dyrt.Jerker skrev:Jag kan inte riktigt släppa det här med de otroligt höga avgifterna man har på bilar i Danmark och Norge. Har andra europeiska länder det också? Varför har inte Sverige det, när man annars är så pigg på avgifter och skatter i det här landet? Beror det på att vi har en inhemsk bilindustri som man tror skulle gå under om det man hade det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
OK, då ser jag verkligen varför Öresundsbron är så viktig. Man kan flytta över till Sverige och köpa en billigare bil men fortsätta jobba i Danmark och ha nära till släkt och vännerHelectriC skrev:Spot on! Länder led egen bilproduktion har sällan den typen avgifter, ev har man det på bilar som inte är inhemska, men det hade inte varit förenligt med EU-regler. Finland är också dyrt.Jerker skrev:Jag kan inte riktigt släppa det här med de otroligt höga avgifterna man har på bilar i Danmark och Norge. Har andra europeiska länder det också? Varför har inte Sverige det, när man annars är så pigg på avgifter och skatter i det här landet? Beror det på att vi har en inhemsk bilindustri som man tror skulle gå under om det man hade det?
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Och därför är danskarna nu så sura för att passkontroll införs igenJerker skrev:OK, då ser jag verkligen varför Öresundsbron är så viktig. Man kan flytta över till Sverige och köpa en billigare bil men fortsätta jobba i Danmark och ha nära till släkt och vännerHelectriC skrev:Spot on! Länder led egen bilproduktion har sällan den typen avgifter, ev har man det på bilar som inte är inhemska, men det hade inte varit förenligt med EU-regler. Finland är också dyrt.Jerker skrev:Jag kan inte riktigt släppa det här med de otroligt höga avgifterna man har på bilar i Danmark och Norge. Har andra europeiska länder det också? Varför har inte Sverige det, när man annars är så pigg på avgifter och skatter i det här landet? Beror det på att vi har en inhemsk bilindustri som man tror skulle gå under om det man hade det?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Something is rotten in the state of Denmark.
http://teslaclubsweden.se/something-is- ... f-denmark/
Det var rubriken på Tibors artikel i 2015. Kan bara hålla med. De håller kvar strypgreppet på elbilarna. Det är bara tillfälligt att de nu släpper greppet en aning. Efter ynka 5000 elbilar klämmer de åt igen. Systemet är noggrant utformat för att drabba bilar med over 45 kWh hårdare. "Problemet" är ju förstås elbilar som funkar bra på långkörningar eller som har dragkrok. Då finns det ju ingen anledning kvar att köpa bilar som bullrar och spyr ut avgaser.
Full elavgift på ström till elbilar kommer två år senare. Det påverkar förstås hur många som väljer fossilbil även nästa gången.
Samtidigt ger man några miljoner till vätgasmackar.
Elbilar kommer nog inte ta över i Danmark så länge det tillverkas avgasbilar någonstans på klotet.
http://www.skm.dk/aktuelt/presse/presse ... lbilsalget
http://www.skm.dk/media/1455610/aftale-om-elbiler.pdf
http://teslaclubsweden.se/something-is- ... f-denmark/
Det var rubriken på Tibors artikel i 2015. Kan bara hålla med. De håller kvar strypgreppet på elbilarna. Det är bara tillfälligt att de nu släpper greppet en aning. Efter ynka 5000 elbilar klämmer de åt igen. Systemet är noggrant utformat för att drabba bilar med over 45 kWh hårdare. "Problemet" är ju förstås elbilar som funkar bra på långkörningar eller som har dragkrok. Då finns det ju ingen anledning kvar att köpa bilar som bullrar och spyr ut avgaser.
Full elavgift på ström till elbilar kommer två år senare. Det påverkar förstås hur många som väljer fossilbil även nästa gången.
Samtidigt ger man några miljoner till vätgasmackar.
Elbilar kommer nog inte ta över i Danmark så länge det tillverkas avgasbilar någonstans på klotet.
http://www.skm.dk/aktuelt/presse/presse ... lbilsalget
http://www.skm.dk/media/1455610/aftale-om-elbiler.pdf
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
I de första tre månader i 2017 såldes 35 (!) nya elbilar i Danmark. Det fanns 8932 elbilar i landet vid nyår. Eftersom några exporterades föll antalet i en period. Flosklarna väller ur politikernas munnar så att det låter som en bra lösning de tagit fram.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Känns nästan som att det är mer än bara kött man ska bojkotta från Danmark. Kanske läge för en liten omväg över Estland när man ska ner till Tyskland?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Förstår inte riktigt varför danskarna hellre vill importera dyra oljeprodukter än dra nytta av sin egen vidlyftiga vindkraft? Verkar rena snurren tycker jag. Tjänar de verkligen mer på att exportera elen?
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Egenjligen borde man kunna sälja elbilar utan massor med subventioner. Elbilarna borde bli bättre och billigare. Tillverkarna försöker ju knappt där. Ställ mer krav på dem istället. Typ att de måste sälja en viss kvot elbilar som i California. Men om det bara sålts 35 elbilar utan subventioner då kanske inte danskarna förtjänar några subventioner. Så himla kasst av människorna där. Lovar att i princip ingen har varit till privatpersoner.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Men Norska staten är ju ändå falska hycklare, av rang. Dom ger jättesubventioner till folk som skaffar elbilar.
Men själva säljer dom mer än gärna. Sin äckliga olja till andra länder
Men själva säljer dom mer än gärna. Sin äckliga olja till andra länder
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Norskarna är läraktiga,El Toys skrev:Men Norska staten är ju ändå falska hycklare, av rang. Dom ger jättesubventioner till folk som skaffar elbilar.
Men själva säljer dom mer än gärna. Sin äckliga olja till andra länder
Lesson nr:2 ="Don't Get High On Your Own Supply"
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Det är bara den klassiska norska dubbelmoralen som återkommer i många situationer. Eftersom norrmän är världsmästare på att vara bäst, så kan man ju inte göra något som är dåligt. Därför kör man elbil och säger att man är miljömedveten som få samt att man endast använder förnybar energi!El Toys skrev:Men Norska staten är ju ändå falska hycklare, av rang. Dom ger jättesubventioner till folk som skaffar elbilar.
Men själva säljer dom mer än gärna. Sin äckliga olja till andra länder
Alltid lika kul att prata importavgifter med norrmän på tex mat. Dom hävdar ju självklart att norsk mat är den bästa i världen. Handlar man i en norsk matvarubutik, så märker man snabbt att så inte är fallet eftersom det knappt finns nåt att köpa, rena DDR. Kommer man till Sverige så blir det ju halleluja-stämning med allt gott.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Lefse är inte lätt att få tag på i Sverige. Men det var väl det du sa.HelectriC skrev:Det är bara den klassiska norska dubbelmoralen som återkommer i många situationer. Eftersom norrmän är världsmästare på att vara bäst, så kan man ju inte göra något som är dåligt. Därför kör man elbil och säger att man är miljömedveten som få samt att man endast använder förnybar energi!El Toys skrev:Men Norska staten är ju ändå falska hycklare, av rang. Dom ger jättesubventioner till folk som skaffar elbilar.
Men själva säljer dom mer än gärna. Sin äckliga olja till andra länder
Alltid lika kul att prata importavgifter med norrmän på tex mat. Dom hävdar ju självklart att norsk mat är den bästa i världen. Handlar man i en norsk matvarubutik, så märker man snabbt att så inte är fallet eftersom det knappt finns nåt att köpa, rena DDR. Kommer man till Sverige så blir det ju halleluja-stämning med allt gott.
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Ja, lefse och våffla är typ det enda man får tag på när man går på café lite utanför civilisationen i Norge.Lessmog skrev:Lefse är inte lätt att få tag på i Sverige. Men det var väl det du sa.HelectriC skrev:Det är bara den klassiska norska dubbelmoralen som återkommer i många situationer. Eftersom norrmän är världsmästare på att vara bäst, så kan man ju inte göra något som är dåligt. Därför kör man elbil och säger att man är miljömedveten som få samt att man endast använder förnybar energi!El Toys skrev:Men Norska staten är ju ändå falska hycklare, av rang. Dom ger jättesubventioner till folk som skaffar elbilar.
Men själva säljer dom mer än gärna. Sin äckliga olja till andra länder
Alltid lika kul att prata importavgifter med norrmän på tex mat. Dom hävdar ju självklart att norsk mat är den bästa i världen. Handlar man i en norsk matvarubutik, så märker man snabbt att så inte är fallet eftersom det knappt finns nåt att köpa, rena DDR. Kommer man till Sverige så blir det ju halleluja-stämning med allt gott.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Bilavgifter i Danmark - Teslas framtid där
Tycker inte att detta är hyckleri. Alla förändringar måste få ta tid och den utveckling vi ser nu är en jätteförändring. Tvärtom tycker jag att det är beundransvärt att man satsar på elbilismen trots att man är en stor oljeproducent och därmed sakta sågar i den gren man sitter på.El Toys skrev:Men Norska staten är ju ändå falska hycklare, av rang. Dom ger jättesubventioner till folk som skaffar elbilar.
Men själva säljer dom mer än gärna. Sin äckliga olja till andra länder
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16