Uppgraderingslustan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Uppgraderingslustan

Inlägg av blincoln »

... har slagit till, inspirerad av många här på forumet och en sambo som gillar bilen lika mycket som jag. Nu har vi bokat en CPO-Model S 90D 2016, facelift men med fungerande AP och regnsensor :-) Snyggt blå och med beige skinnstolar, precis som man vill ha det! Hoppas den blir fin med Arachnids så småningom.

Eftersom jag importerade den förra själv från Tyskland utan problem så kör vi på samma resa den här gången med, den nya står nämligen på SC München och jag får importera den själv. Men Tesla tar såklart fullt garantiansvar för den och konverterar den till svensk (d.v.s byter SIM-kort).

Ahhh, denna väntan...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Perfekt val tycker jag.

S 90D, facelift och AP1 är precis vad jag skulle satsa på om jag skulle byta bil.

Grattis till ännu en Tesla :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av mati »

Ett mycket bra val och grattis. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av Bjelke »

Känns som ovanligt många här nu som tänker byta upp sig, nästan så man blir lite avis ju ;)
(fast för mig finns det bara en att byta upp sig till, en P85D såklart ;) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av jeppe_sthlm »

blincoln skrev:
.
Eftersom jag importerade den förra själv från Tyskland utan problem så kör vi på samma resa den här gången med, den nya står nämligen på SC München och jag får importera den själv. Men Tesla tar såklart fullt garantiansvar för den och konverterar den till svensk (d.v.s byter SIM-kort).

Ahhh, denna väntan...
Intressant! Går i tankar att göra en liknande övning. Utbudet och priserna på CPO i EU är ju ordentligt mycket bättre än i Sverige.

Får man fråga hur du praktiskt löste det med betalningen när du köpte av Tesla?

Är det internationell banköverföring som gäller? Har för mig att det var lite bökigt och tog några dagar, men det kanske har ändrats sen jag sist gjorde det.

Nästa fråga - vad fick du för effekt registrerad vid import? Kan man ta reda på det innan man tar in en bil på något vis?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av blincoln »

CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.

Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av e5m1r »

blincoln skrev:
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.

Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Vad det gäller registrering vill jag nog säga att de tar uppgifter från utlandet och där med blir den rätt registrerad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av Remuz »

OT men då kan det vara billigare med en utländsk som du helförsäkrar än en svensk halvförsäkrad
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av jeppe_sthlm »

blincoln skrev:
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.

Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av jeppe_sthlm »

Remuz skrev:
OT men då kan det vara billigare med en utländsk som du helförsäkrar än en svensk halvförsäkrad
Det är ju sjukt intressant om det är så! Frågan är som sagt om man kan få reda på den slutgiltiga effekten innan man köper bilen. Det kan ju bevisligen diffa ett par tusen i månaden i försäkringskostnad..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av bylund »

jeppe_sthlm skrev:
blincoln skrev:
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.

Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av bylund »

blincoln skrev:
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.

Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Jag tror de går på uppgifterna i det utländska registreringsbeviset.

Det verkar i alla fall avgöra på Porschar om de får en eller tre passagerare. Svensksålda får en passagerare, de som är 2+2-sitsiga. Importerade får det de är registrerade som. Min gamla 968 var tvåsitsig. Sedan flyttade jag till Estland, och där blev den fyrsitsig. När jag flyttade hem igen så gick de på att den varit registrerad fyrsitsig i Estland vid registreringsbesiktningen här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av blincoln »

bylund skrev:
jeppe_sthlm skrev:
blincoln skrev:
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.

Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av Oppfinnarn »

blincoln skrev:
bylund skrev:
jeppe_sthlm skrev:
blincoln skrev:
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.

Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?
Men den såg ju fin ut på pdf-en som du fick, so nothing could possible go wrong ;)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 555
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av Yxel »

blincoln skrev:
bylund skrev:
jeppe_sthlm skrev:
blincoln skrev:
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.

Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?
Den inställningen måste man väl nästan ha för att köpa en Tesla överhuvudtaget? :)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av blincoln »

Japp - in i dimman! :D
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 555
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av Yxel »

blincoln skrev:
Japp - in i dimman! :D
Yes! Om en vecka!
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av tobbeturbo »

blincoln skrev:
... har slagit till, inspirerad av många här på forumet och en sambo som gillar bilen lika mycket som jag. Nu har vi bokat en CPO-Model S 90D 2016, facelift men med fungerande AP och regnsensor :-) Snyggt blå och med beige skinnstolar, precis som man vill ha det! Hoppas den blir fin med Arachnids så småningom.

Eftersom jag importerade den förra själv från Tyskland utan problem så kör vi på samma resa den här gången med, den nya står nämligen på SC München och jag får importera den själv. Men Tesla tar såklart fullt garantiansvar för den och konverterar den till svensk (d.v.s byter SIM-kort).

Ahhh, denna väntan...
Hurdan är prisskillnaden när du importerar själv?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av Legato »

Är det helt problemfritt att få miljöbilspremien om man plockar hem en demobil från annat EU-land?

Någon som vet om DNB, Sixt eller annan firma är beredda att lösa leasing på importbilar?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av oscfor »

Legato skrev:
Är det helt problemfritt att få miljöbilspremien om man plockar hem en demobil från annat EU-land?

Någon som vet om DNB, Sixt eller annan firma är beredda att lösa leasing på importbilar?
Du får ingen premie om bilen varit registrerad i annat land.

Jag har inte lyckats hitta något leasingbolag som tar i utländska bilar med tång ens om de inte säljs av en svensk bilhandlare.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av tobbeturbo »

Men vid privatköp då? Får man med sig dnb? InsureMyTesla hos Trygg-Hansa?
Får man deras (Tyskland i detta fall) miljöbilspremie då?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av oscfor »

Skulle förvåna mig mycket, men du får väl fråga om DNB hänger på.

Försäkring lör inte vara något problem.

Du lär få betala det pris som står på prislappen hos Tesla.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av blincoln »

Mitt försäkringsbolag (LF Skåne) bryr sig inte om bilen är importerad. De verkar inte heller titta på registrerad motoreffekt. Mao helt rationella :-)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av jeppe_sthlm »

tobbeturbo skrev:

Hurdan är prisskillnaden när du importerar själv?
Efter en snabb koll på ev-cpo.com skulle jag säga att man kan spara 10-20% på rätt bil. Kan naturligtvis vara åt andra hållet också, men några bilar är det skaplig diff på.

Den här är iallafall runt 150k billigare än hos Tesla i Sverige
https://www.tesla.com/de_AT/used/5YJSA7H24FFP67283

Som sagt en lågriskare för privatpersoner. Betala till Tesla och få 4 års garanti.

Inte utan att det lockar - ett par billiga flygbiljetter, en hotellnatt och en schysst roadtrip med lämplig polare. Enda orosmolnet är som sagt hur effekten kommer att landa.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Uppgraderingslustan

Inlägg av oscfor »

Kan ni inte avsluta länkar till utlandet med ?redirect=no så kommer man rätt direkt?

Ex
https://www.tesla.com/de_AT/used/5YJSA7 ... edirect=no
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar