... har slagit till, inspirerad av många här på forumet och en sambo som gillar bilen lika mycket som jag. Nu har vi bokat en CPO-Model S 90D 2016, facelift men med fungerande AP och regnsensor Snyggt blå och med beige skinnstolar, precis som man vill ha det! Hoppas den blir fin med Arachnids så småningom.
Eftersom jag importerade den förra själv från Tyskland utan problem så kör vi på samma resa den här gången med, den nya står nämligen på SC München och jag får importera den själv. Men Tesla tar såklart fullt garantiansvar för den och konverterar den till svensk (d.v.s byter SIM-kort).
Känns som ovanligt många här nu som tänker byta upp sig, nästan så man blir lite avis ju
(fast för mig finns det bara en att byta upp sig till, en P85D såklart )
.
Eftersom jag importerade den förra själv från Tyskland utan problem så kör vi på samma resa den här gången med, den nya står nämligen på SC München och jag får importera den själv. Men Tesla tar såklart fullt garantiansvar för den och konverterar den till svensk (d.v.s byter SIM-kort).
Ahhh, denna väntan...
Intressant! Går i tankar att göra en liknande övning. Utbudet och priserna på CPO i EU är ju ordentligt mycket bättre än i Sverige.
Får man fråga hur du praktiskt löste det med betalningen när du köpte av Tesla?
Är det internationell banköverföring som gäller? Har för mig att det var lite bökigt och tog några dagar, men det kanske har ändrats sen jag sist gjorde det.
Nästa fråga - vad fick du för effekt registrerad vid import? Kan man ta reda på det innan man tar in en bil på något vis?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Vad det gäller registrering vill jag nog säga att de tar uppgifter från utlandet och där med blir den rätt registrerad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
OT men då kan det vara billigare med en utländsk som du helförsäkrar än en svensk halvförsäkrad
Det är ju sjukt intressant om det är så! Frågan är som sagt om man kan få reda på den slutgiltiga effekten innan man köper bilen. Det kan ju bevisligen diffa ett par tusen i månaden i försäkringskostnad..
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Jag tror de går på uppgifterna i det utländska registreringsbeviset.
Det verkar i alla fall avgöra på Porschar om de får en eller tre passagerare. Svensksålda får en passagerare, de som är 2+2-sitsiga. Importerade får det de är registrerade som. Min gamla 968 var tvåsitsig. Sedan flyttade jag till Estland, och där blev den fyrsitsig. När jag flyttade hem igen så gick de på att den varit registrerad fyrsitsig i Estland vid registreringsbesiktningen här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?
Men den såg ju fin ut på pdf-en som du fick, so nothing could possible go wrong
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?
Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.
Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?
Den inställningen måste man väl nästan ha för att köpa en Tesla överhuvudtaget?
... har slagit till, inspirerad av många här på forumet och en sambo som gillar bilen lika mycket som jag. Nu har vi bokat en CPO-Model S 90D 2016, facelift men med fungerande AP och regnsensor Snyggt blå och med beige skinnstolar, precis som man vill ha det! Hoppas den blir fin med Arachnids så småningom.
Eftersom jag importerade den förra själv från Tyskland utan problem så kör vi på samma resa den här gången med, den nya står nämligen på SC München och jag får importera den själv. Men Tesla tar såklart fullt garantiansvar för den och konverterar den till svensk (d.v.s byter SIM-kort).
Efter en snabb koll på ev-cpo.com skulle jag säga att man kan spara 10-20% på rätt bil. Kan naturligtvis vara åt andra hållet också, men några bilar är det skaplig diff på.
Som sagt en lågriskare för privatpersoner. Betala till Tesla och få 4 års garanti.
Inte utan att det lockar - ett par billiga flygbiljetter, en hotellnatt och en schysst roadtrip med lämplig polare. Enda orosmolnet är som sagt hur effekten kommer att landa.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven