inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

lator skrev:
Jag tror tyvärr att det blir felvinklat då den utbetalda premien faktiskt kommit privatleasaren till godo, det som gynnar exporten är den momsfrihet som bilen uppbär vid export till Norge. Det är mycket mera pengar än den premie som har utbetalats... (Leaf pris 340000 inkl moms, moms 68000 kr som vem då får???) Korrigeras bör dessa siffror dock då Nissan inte betalar konsumentpris för bilarna men faktum kvarstår, de behöver inte betala in momsen till staten när de säljer bilen vidare till Norge där det råder momsfrihet på elbilar.
Betalar Nissan moms i Sverige på bilarna då? Antar att de får dra hela momsen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7391
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Jerker »

Som alltid så hårddras allt i såna här sammanhang. Hon fick det ju att låta som att alla miljoner som staten betalat ut i miljöbilspremier var bortkastade pengar, men det är det ju inte. De gör ju nytta den tid som bilarna går här på svenska vägar. Men ett system som innebär återbetalning av miljöbilspremien vid export vore väl bra. Antingen hela premien om bilen exporteras under första, låt säga, 6 åren. Eller en avskrivningsmodell, så man skriver av det på 6 år, helst linjärt så att det inte blir specifika årsdagar som det blir 10000 billigare att exportera.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Mickep »

Pengarna är ju bortkastade iom att bilarna inte kommer ut på andrahandsmarknaden. vilket syftet var. men det finns ju intressen att hålle uppe priset på elbilar så det finns argument för att norge tar del av svenska satsningar. En rejäl exportavgift, som motsvarar miljlöpremien, gärna mer, tror jag behövs.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av jonasl »

Fast det är ju inte så att bilarna slutar rulla, de rullar ju vidare och kommer inte släppa ut något i Norge heller.

CO2-utsläppen är ju ett globalt snarare än ett lokalt problem, så är det dem man vill komma åt är det här inget problem. Men visst, det hade ju varit mycket trevligare om de fortsatte att rulla här hemma.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7391
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

CO2 utsläppen må vara globalt problem, men avgaserna innehåller även annat bläigt som påverkar mer lokalt.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TeslaTissel »

TiborBlomhall skrev:
CO2 utsläppen må vara globalt problem, men avgaserna innehåller även annat bläigt som påverkar mer lokalt.


Absolut, och det behövs i våra egna storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö.
I Göteborg har man ju länge också haft återkommande bekymmer med ”smog” då det i vissa fall bildar ett slags lock.
Verdi

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Verdi »

jonasl skrev:
Fast det är ju inte så att bilarna slutar rulla, de rullar ju vidare och kommer inte släppa ut något i Norge heller.

CO2-utsläppen är ju ett globalt snarare än ett lokalt problem, så är det dem man vill komma åt är det här inget problem. Men visst, det hade ju varit mycket trevligare om de fortsatte att rulla här hemma.
Så funkar det inte. Visst kan vi använda Sveriges skattepengar för att "lösa" ännu fler globala problem än vi redan gör (Varför ska just Sverige ha stormaktskomplex?) men nånstans måste vi även prioritera svenska skattebetalare högre.

Tanken med miljöpremien och straffskatterna på bensin och diesel är att ställa om VÅR fordonsflotta. Att i varje led göra det möjligt att välja en elbil istället för en fossilbil. Kapar du undan andrahandsmarknaden för billigare elbilar så är det ju vi själva som blir förlorare. Vi blir fast med fossilbilar och får betala dryga pengar i fordonsskatt och bränsleskatter. Pengar som möjliggör för norrmän att köpa ett år gamla elbilar till förmånligt pris och stora vinster till leasingföretagen.

Nej, Norge får bekosta sina egna elbilar och t ex Tyskland och Polen får bekosta sin egen klimatvänliga elektricitet. (apropå diskussionen om att svenska elbilar indirekt laddas på utländsk "ful-el") Sverige har inte något ansvar att exportera vare sig billiga elbilar eller koldioxidsnål elektricitet.

Det är väl ändå inte så vi ska använda de pengar som vi gemensamt betalar in? Så jävla inkompetent. Samma sak med elcyklarna. Skattepengar som bara kastas iväg utan eftertanke eftersom det sägs vara "bra för miljön". Det verkar ju inte direkt ha gjorts nån djupare analys direkt... :roll:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7391
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av TiborBlomhall »

Lasse Swärd i DN har nu också skrivit om ämnet. Han kollade även upp laddhybrider:
https://www.dn.se/ekonomi/motor/svenska ... jopremier/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av jonasl »

Verdi skrev:
jonasl skrev:
Fast det är ju inte så att bilarna slutar rulla, de rullar ju vidare och kommer inte släppa ut något i Norge heller.

CO2-utsläppen är ju ett globalt snarare än ett lokalt problem, så är det dem man vill komma åt är det här inget problem. Men visst, det hade ju varit mycket trevligare om de fortsatte att rulla här hemma.
Så funkar det inte. Visst kan vi använda Sveriges skattepengar för att "lösa" ännu fler globala problem än vi redan gör (Varför ska just Sverige ha stormaktskomplex?) men nånstans måste vi även prioritera svenska skattebetalare högre.
Jag säger inte emot, det är klart att tanken är att pengarna ska gå till att ställa om vår fordonsflotta, inte Norges eller någon annans. Men tveklöst gör de en del av nyttan även där.

Själv är jag skeptisk till att det är bästa sättet att accelerera omställningen på, vill man ha lägre fordonspriser vore t.ex. sänkt eller borttagen moms på elbilar (som Norge) en variant som inte skulle kunna missbrukas på samma sätt. Man skulle också kunna tänka sig mindre sponsring på individnivå och större satsningar på infrastruktur.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av Monark1954 »

Nu har ni sett mej på SVT Plus.
Troligen lyckades jag alla 12 gånger jag fick frågan få med att ett plus var leasingavtal till lägre kostnad.
Det vill inte Plus få med.

Gröna bilister fick stå för kritiken till systemet och jag blev ett exempel på fenomenet.
Jag håller med att det vore bra med att bilen kommer ut som begagnad i Sverige när efterfrågan är stabil.

PS Vi har bara leasat en bil, den som nu är i Norge. DS.

https://www.svtplay.se/video/19929690/p ... pla:lp-app
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Inlägg av LarsL »

Monark1954 skrev:
Nu har ni sett mej på SVT Plus.
Troligen lyckades jag alla 12 gånger jag fick frågan få med att ett plus var leasingavtal till lägre kostnad.
Det vill inte Plus få med.
Nej, det är väl självklart att det är deras story som ska fram. Konstigt att de fortsätter att bekymra sig med att hitta personer att intervjuva ;)

Hörde på Rapport att det har exporterats många bilar inom 6 månader, efter att de fått bidraget. Där försäkrade de att det nya systemet skulle förhindra detta, vilket är helt fel eftersom du får bonusen efter 6 månader och sedan kan du sälja bilen.
Skriv svar