Elfordon som aldrig behöver laddas..
Moderator: Redaktion
Elfordon som aldrig behöver laddas..
Lite kvällstidningsrubriksvarning men riktigt fräckt att plocka ut överskottet och nyttja till annat.
Finns väl ingen som kan motsäga affärslogiken i ett sådant här fall?
https://www.nyteknik.se/fordon/batterip ... as-6968694
Finns väl ingen som kan motsäga affärslogiken i ett sådant här fall?
https://www.nyteknik.se/fordon/batterip ... as-6968694
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
sjukt häftigt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
En sån självklar sak. Detta visar bara på fossiltillverkarnas stora ovilja till omställning.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
fast det finns ju de som VILL att varje dumper ska förbruka 80 000 liter diesel om året. Ganska stor lobby antar jag att gruvan ska fortsätta använda de gamla dieseldrivna.Walker skrev:En sån självklar sak. Detta visar bara på fossiltillverkarnas stora ovilja till omställning.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Kanske jag var lite otydlig...HelectriC skrev:fast det finns ju de som VILL att varje dumper ska förbruka 80 000 liter diesel om året. Ganska stor lobby antar jag att gruvan ska fortsätta använda de gamla dieseldrivna.Walker skrev:En sån självklar sak. Detta visar bara på fossiltillverkarnas stora ovilja till omställning.
...men det var typ det jag menade.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Jag tyckte väl att det kändes som en väldigt gammal nyhet, men löjligt smart är det iaf!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Fast hur vanligt är det med såna förutsättningar? Det vanligaste är väl ändå att den går tom nerför och lastad uppför?
Är ju kanonbra där det fungerar men så stor marknad lär det väl inte vara.
Är ju kanonbra där det fungerar men så stor marknad lär det väl inte vara.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
I gruvor är det förstås vanligast med tom ned och full upp, men det finns många andra ställen där det omvända gäller, stenbrott är ett utmärkt exempel, t.ex. Carara (marmor): Detta avhandlades också förra gången det här ämnet var aktuellt:Verdi skrev:Fast hur vanligt är det med såna förutsättningar? Det vanligaste är väl ändå att den går tom nerför och lastad uppför?
Är ju kanonbra där det fungerar men så stor marknad lär det väl inte vara.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ra#p288171
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Kul å åka ner för berget med 110 ton å se "limited regen" ikonen på instrumentbrädan...
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Pull over safely and call service support[JM] skrev:Kul å åka ner för berget med 110 ton å se "limited regen" ikonen på instrumentbrädan...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Jag är iofs rätt säker på att det finns vanliga bromsar ocksåHelectriC skrev:Pull over safely and call service support[JM] skrev:Kul å åka ner för berget med 110 ton å se "limited regen" ikonen på instrumentbrädan...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Jag byggde en eldriven skottkärra med regen efter att ha läst om detta - håller på att bygga cykelspår på en skidbacke där en massa jord ska fraktas neråt... Helt fantastiskt skönt att både slippa bromsa och ladda!! Får hålla koll så inte batteriet blir överladdat bara.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Finns fler exempel på ordentlig regen...
Malmtågen från Kiruna till Narvik återvinner bromsenergi till elnätet. När vagnarna sen körs tillbaka tomma till Kiruna så används ungefär samma energimängd som återvanns vid inbromsningen.
Malmtågen från Kiruna till Narvik återvinner bromsenergi till elnätet. När vagnarna sen körs tillbaka tomma till Kiruna så används ungefär samma energimängd som återvanns vid inbromsningen.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Det hade ju varit enklare i detta fall att frakta allt på linbana där de lastade korgarna drar upp de tomma...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Ja det är ju också en bra variant, men vilken lösning som är bäst beror ju på förutsättningarna.BrooklynS skrev:Det hade ju varit enklare i detta fall att frakta allt på linbana där de lastade korgarna drar upp de tomma...
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Inte bara toyota som håller på med självladdande bilar. Här har vi en till som hakar på trenden...
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
Fördelen med den här metoden är ju att den faktiskt ger ett överskott i form av el som kan säljas till nätet. Att jobba med motvikt och balanserade system har vi ju gjort i hundratals år. Naturligtvis skulle linbanan kunna utrustas med en generator som broms. Men jag gissar att den här metoden var billigare, linbanor är ju rätt dyra historier, fråga Göteborg.BrooklynS skrev:Det hade ju varit enklare i detta fall att frakta allt på linbana där de lastade korgarna drar upp de tomma...
Re: Elfordon som aldrig behöver laddas..
En linbana är ju inte lika flexibel heller. En gruva/dagbrott ändrar sig ju alltefter man tar bort sten. Linbanan står ju kvar där man byggde den.LarsL skrev:Fördelen med den här metoden är ju att den faktiskt ger ett överskott i form av el som kan säljas till nätet. Att jobba med motvikt och balanserade system har vi ju gjort i hundratals år. Naturligtvis skulle linbanan kunna utrustas med en generator som broms. Men jag gissar att den här metoden var billigare, linbanor är ju rätt dyra historier, fråga Göteborg.BrooklynS skrev:Det hade ju varit enklare i detta fall att frakta allt på linbana där de lastade korgarna drar upp de tomma...