Världens största ellastbil

dumptruck

Tesla håller på att utveckla en eldriven lastbil, en långtradare som de ska visa upp 26 oktober. Den blir nog imponerande men störst blir den inte. För världens största lastbil har schweiziska företaget e-Dumper tagit fram. De har specialiserat sig på att bygga om stora gruvlastbilar från Komatsu till eldrift.

Deras eldrivna dumper har gigantiska mått var vi än tittar. Lastbilen väger 45 ton och kan ta 65 ton last, hjulen är två meter i diameter och chauffören måste klättra uppför en stege för att nå styrhytten. Lastbilen klarar lutningar på upp till 13% och då matas elmotorn med upp till 3000 A. Batteripacket är på otroliga 700 kWh (och väger 4.5 ton).

Första bilen sätts i arbete vid schweiziska cementfabriken Ciments Vigier SA där den ska frakta råvaror från Chasseral-bergen i närheten till fabriken. De närmsta tio åren ska den bestiga berget 20 gånger per dag.

Så kommer batteriernas laddning räcka till? Hur ofta kommer de behöva ladda lastbilen? Hur snabb laddning klarar den av?

Nej, nej, nej. Du har inte förstått elbilars fördelar.

Frågan är snarare hur snabb urladdning klarar den?

Lastbilen kommer när den fraktar råvaror ner från berget vara fullastad och väga 110 ton. Den kommer använda elmotorn till att bromsa i nerförsbackarna och ladda batterierna med bromsenergin. Vid cementfabriken lastas den av och kommer ”endast” väga 45 ton när den tomt ska åka upp i bergen igen. Elen som genererats under nerfarten kommer med råge räcka till att köra upp för berget igen! På kvällen kommer lastbilen inte behöva laddas – den kommer istället leverera överskottsel den har lagrat i sina batterier till elnätet!

Det handlar inte längre om att spara diesel som de gamla lastbilarna drack tusentals liter av och istället köra på billigare el, eller satsa på elektrifiering för att minska på utsläppen. Den eldrivna lastbilen tangerar istället evighetsmaskiner :-) Inte undra på att cementfabriken planerar köpa in åtta av dem.

Underhållet på lastbilarna kommer också bli mycket enklare. Förutom servicen de gigantiska dieselmotorerna behövde kommer lastbilens bromsar också hålla mycket längre. Dagens lastbilar behöver specialbromsar som ska värmas upp inför arbetspassen och slits mycket när de ska bromsa 110 ton i nerförsbackarna. Elektriska lastbilen tar istället vara på bromsenergin och lagrar den i sina batterier.

Det står inte ett ord om hur mycket e-Dumpers ellastbil kostar. Troligtvis matchar prisplappen lastbilens storlek. I vårt reportage häromdagen såg vi att Emoss eldrivna distributionslastbil kostar mer än dubbelt så mycket som den dieseldrivna den baserar sig på.

Men för cementfabriken kan lastbilarna med negativ drivmedelskostnad ändå bli en framgångssaga.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Bod

    Den här artikeln borde du försöka få publicerad i DI! Värför inte i DN eller SVD. DN kan iof bii svårt. Elbilen tar den säkert.

  • JH

    Äve under inte fullt så ideala omständigheter så sparar den här typen av el truckar mycket energi.

    I konventionella gruvor i afrika så finns det exempel på komatsu truckar i till och med större klasser än det här som kör elektriskt. De har då en strömavtagare _upp_ från dagbrottet och plockar ström hela vägen. Här drar bilarna upp 80-100 ton från en lägre nivå så besparingen av diesel är ännu mer dramatisk. Caterpiller och komatsu har för övrigt båda kommit långt med helt självkörande fordon i gruv miljö. I Australien finns det en järn malmgruva som i stort sett bara har lastningen kvar som manuellt moment. Alla truckar är automatiska. De flesta truckar i den här sizen verkar var elektriska för övrigt (med diesel generator som källa). Att bygga flerväxlade transmissioner för sådana här effektuttag blir helt enkelt för komplicerat och dyrt.

  • Filip

    Haha sjukt coolt! (700 kWh ska get stå förresten)

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Gaah! Pinsamt! Fixat.

      • G F

        samma med ”negativa drivmedelskostnader” för ett företag betyder negativt en utgift, positivt är en intäkt.

        • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          för oss vanliga dödliga är en negativ kostnad något positivt ;-)

      • Johan

        Intressant! Men 600 kWh batteripack står det på företagets hemsida/länken du anger?

        • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Företaget tog fram e-Dumper med 600 kWh batteripack. Sedan fick de anpassa den för första kunden cementfabriken för att kunna lagra tillräckligt med el så de kan lagra en hel dags överskottsel så de slipper stanna och urladda bilarna redan efter halva dagen. Det blir tydligen ca 200 kWh överskottsel per dag som genereras. Stod i nån av artiklarna om lastbilen jag läste, minns inte var.

  • Björn

    Kan vi få några till kobolt gruvorna i Kongo också så kanske vi kan döda all diskussion om elbilars batterier. Riktigt coolt

  • Klas

    Svensk skog växer i genomsnitt på högre höjd än vägarna där timret lastas av skogsmaskinen. Därför ock p.g.a all ”tomgång” så är elektriska skogsmaskiner väldigt lämpliga ( kanske hybrid.)

    // Klas