Förtätning av Supercharger nätverket

SuC_plan_20170914Tesla planerar att förtäta sitt nätverk av Supercharger snabbladdare i Sverige. De har publicerat var de planerar att bygga nya stationer nästa år.

I våras dök det upp planer på 10 nya Supercharger stationer Tesla planerade att bygga i Sverige i år. Fyra av dem har de hunnit med hittills:

Tanum – i Tanum nära norska gränsen invigdes det tidigare i år Sveriges hittills största Supercharger anläggning med hela 16 stolpar!

Töcksfors – även i Töcksfors (även den nära norska gränsen) satsades det stort med 12 laddplatser.

Dessutom fick Falkenberg och Uddevalla fler stolpar på de befintliga anläggningarna. Båda har nu 12 laddstolpar var.

Tesla har fortfarande 6 pluppar kvar på sin karta som är markerade ska bli färdiga i år:

Halmstad – positionerad endast 4 mil söder om Falkenberg för att kunna avlasta denne. Falkenberg var förut tidvis överbelastad när norrmän skulle söderut till Europa. Med nya stolpar i falkenberg och som Halmstad som alternativ i närheten hoppas vi det blir ett minne blått. Tills det börjas levereras Model 3 till Norge i alla fall…

Borås – kommer bli en mycket välkommen tillskott för dem som åker Stockholm-Göteborg. Idag är man tvungen att destinationsladda i Göteborg innan man kan vända hemåt igen.

Fullerö – strax norr om Uppsala är mittemellan Gävle och Infra City. Och kommer avlasta kanske främst den senare av dem. Stationen rapporteras ha börjat byggas, den kommer få 10 laddplatser.

Torsby – precis innan norska gränsen på E16 möjliggör den dels en alternativ väg mot mellersta Norge dels möjliggör den resor längs E45 mellan Superchargrarna i Karlstad och Mora.

Sveg – placerad på E45 mellan Superchargrarna i Mora och Krokom möjliggör den resor mellan dem men blir även välkommen av dem som vill åka skidor i Lofsdalen, Vemdalen, Ramundberget mfl.

Töre – placerad på E4 mittemellan Luleå och Haparanda kommer den Superchargern bli Sveriges nordligaste och användas vid resor till Finland eller Gällivare/Kiruna.

Ovan Supercharger stationer visste vi dock om sedan förut och väntar förhoppningsfull på dem de ska bli färdiga i år.

Nu har dock 5 till nya gråa pluppar dykt upp på kartan som Tesla hoppas bygga i Sverige nästa år. Innan slutet av 2018 hoppas de kunna inviga Supercharger snabbladdarstationer även i:

Skurup – pluppen på kartan är än så länge parkerad mitt inne i det lilla samhället öster om Malmö men som Tesla säger “specific location may vary” så vi kommer inte bli förvånade när Supercharger stationen sedan kommer öppna nära Malmö flygplats i närheten.

Markaryd – Superchargern på E4 vid Markaryd är en del i Teslas förtätningsstrategi. Idag finns det Superchargers i Lagan (Toftaholm) och Löddeköpinge när man åker med sin Tesla längs E4. Det är 18 mil emellan dem, vilket alla dagens Teslor klarar – men man måste ladda batterierna ganska mycket på de minsta modellerna innan resan. Markaryd sitter mittemellan dem två och halverar sträckan. Nya stationen kommer möjliggöra att man hoppar över någon av de gamla på sin resa längs E4.

Norrköping – samma sak gäller även planerade Superchargern i Norrköping (av Tesla kallad “Nörrköping” – retas de med lokala dialekten eller? 😉 ). Även den kommer befinna sig mittemellan dagens stationer i Tystberga och Ödeshög.

Strängnäs – att det skulle anläggas en Superchargeranläggning i Strängnäs var kanske lite otippat. Visserligen är den halvvägs mellan Superchargern i Arboga och Stockholms stad, men kommer tvinga folk ta E20 söder om Mälaren isf E18 norr om. Visserligen finns väg 55 med broar över Mälaren där men det blir en omständlig omväg. I framtiden det kanske även kommer en Supercharger i Enköping för att återställa balansen mellan motorvägarna norr och söder om Mälaren? Pendlare i Eskilstuna kommer dock välkomna laddplatsen.

Hudiksvall – kommande Superchargern i Hudiksvall, tillsammans med den i Fullerö stra norr om Uppsala är placerade mittemellan de befintliga i Stockholm Infra City, Gävle och Sundsvall längs E4 och halverar körsträckorna mellan dem.

Med de nya Supercharger stationerna kommer laddarna stå dubbelt så tätt längs E4 som förut. Bilister som i framtiden åker Tesla längs motorvägen kommer kunna hoppa över stationer och friare kunna välja var de vill stanna, ungefär som det redan är nere i Europa. En viktig ort saknas dock: Jönköping. Det finns gott om befintliga och kommande Superchargers norr och söder om Jönköping längs E4, men just där är det nu en glugg. Vi skulle inte bli förvånade om det snart dyker upp en plupp även där.

Hittills hade vi haft ett Supercharger nätverk i Sverige som med nöd och näppe täckte landet. Skulle man åka långt fanns det oftast en Supercharger längs vägen – men bara EN. Man kunde inte välja mellan olika ställen som i Europa, och hoppa över Superchargers längs sin väg. När Tesla om ett drygt år har invigt dessa planerade Supercharger stationer kommer Sverige tagit första steget mot att närma sig Europa täckningsmässigt. Hoppas Tesla fortsätter sedan utbyggnaden i rask takt med tanke på alla de tusentals Tesla Model 3 folk har reserverat i Sverige!

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 22 Responses to Förtätning av Supercharger nätverket

    1. AH says:

      Vimmerby, Vetlavda eller Växjö behövs. Småland är lika stort som halva Danmark.

      • Axel Svensson says:

        Precis, varken Markaryd eller den befintliga Lagan/Toftaholm är ju till någon nytta när man kör från kust till kust i södra Sverige. Själv nyttjar jag främst Chademo-laddare i Växjö, Värnamo och Landvetter för dessa resor. Borås är välkommet då denna kommer komma till nytta. Växjö vore strategiskt bra med tanke på alla vägar som möts där. Det är vägar både öst-väst, sydöst-norrväst och nordöst-sydväst. Med mindre än 20 mil från Växjö täcker du in Kalmar, Karlskrona, Kristianstad, Helsingborg, Hässleholm, Halmstad, Borås, Jönköping och Västervik t.ex.

    2. JH says:

      bäst att uppdatera texten tai-Teslor så du inte blir anklagad för folkhets 🙂

    3. Per Larsson says:

      Strängnäs medger att passera stockholm snabbt och enkelt.
      Norrköping-strängnäs-enköping-uppsala. Snabbare passage av människobyn i rusningen

    4. Carl-Johan Larsson says:

      Södra Dalarna saknas det laddning. Det skulle va fint med något i Hedemora – Borlänge trakten. Stockholm -Mora är lite långt.

      • Thorsten Handler says:

        Bäst vore att täcka landet först innan förtätning.

        • Kingsthrone says:

          Nja, inte alls säkert. Det är en extremt ojämn belastning i olika regioner i landet. Man måste ha någon slags vikt mot efterfrågan också.

          • Torbjörn Jonsson says:

            Jo, vi Norrlänningar är ju vana vid att klara oss själva… Jo! Å då slipp vi ju Stockholmarn… 😉

          • Thorsten Handler says:

            Det har visat sig att bara det finns snabbladdare så ökar elbilsvändningen, laddarna behöver inte bli använda.
            Jag har jobbat med frågan och det är förvånansvärt många som anger att de inte kan ha elbil för då kan de inte åka till vissa avlägsna platser som ripjakten, mormor, kantarellstället, fjällvandringen eller skidåkningen.
            Jo det är viktigaste med geografisk spridning förtätningar går med lätthet att få lönsamma.

    5. Filip says:

      De skulle kunna ta e där tre superchargerna runt Malmö och sätta dem över Norrland och de skulle vara rikstäckande. Skulle varit ett så himla smutt argument för tesla.

    6. Fabian Rappe says:

      Lund saknas.. hade varit toppen med en laddstation kring Gårdstånga…

    7. Kingsthrone says:

      Varför inte en på Gotland, någonstans runt Visby? (McDonalds, ICA MAXI)

    8. Oriolus says:

      Du glömde nämna Storlien.

    9. Mocke says:

      hmm, undrar hur det ser ut om 3-4 år då jag troligtvis äger en inte så vansinnigt dyr Tesla.
      applåderar verkligen takten (och känner att i det här läget är lite missunnsamt att klaga på utbyggnaden i norra Sverige, då jag är säker på att den kommer åtgärdas i framtiden)

    Lämna ett svar