Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Nu har jag översatt vissa citat från deras artikel till "bensinsvenska". Kommer på tisdag! :mrgreen:
:) ser vi fram mot ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

Laban skrev:
mati skrev:
bullen skrev:
Håller med dig i ditt resonemang. Jag körde ju Outlander PHEV förut. Problemet för mig var att den var så otroligt törstig på långresor. Jag hade för stor andel såna för o passa målgruppen.
Kul kommentar. Du har bytt laddhybriden mot en ren elbil, just för att laddhybriden inte fungerade så bra på långresor. Elbilen däremot gör det uppenbarligen. Tvärs emot vad många påstår.
Smaka på den du. :)
Vet inte om jag håller med om att Outlander PHEV är så törstig på långresor, vi kör Luleå-Levi 2x/år, den drar 0.7 på vägen dit (laddat batteri), 0.8 på vägen tillbaka. Helt ok för en relativt stor SUV ? Men vi kör sällan mer än 110 km/h ska väl tilläggas.
Min Outlander PHEV drog runt 1 liter per mil när batteriet var dränerat... Men i och med att det ofta gick att ladda i bägge ändar av en resa så kom snittet även på långresor ner en bit under det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nu har jag översatt vissa citat från deras artikel till "bensinsvenska". Kommer på tisdag! :mrgreen:
:) ser vi fram mot ;)
Ja! Men är det säkert att du inte menar "Kommer på torsdag!"?
:)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Daoops »

Allas våran Håkan Matson har fått sätta sin egen rubrik igen:
Nu tappar elbilarna fart, Tesla Model S är bland bilarna som fått se ett stort tapp i försäljningen
Om nån fortfarande bryr sig om att läsa hans skräp så ser man att både el och hybrider går starkt framåt, och går nog ännu bättre i år pga nya modeller. Och oj, var det för att man levererade fler X än S den backade 2016.
Alla pratar om elbilar, men ytterst få köper dem.
Försäljningen i Europa har dessutom bromsat in – och ökade i fjol högst blygsamt.
Det visar statistik från sajten carsalesbase.com, som för statistik över registreringar av nya bilar.
Under 2016 såldes det 97.426 elbilar i Europa, jämfört med 91.326 året innan. Det innebar en ökning med 7 procent.

Försäljningen av laddhybrider ökade med 17 procent och sprängde 100.000-vallen, med 114.907 bilar, mot 97.985 året innan.

Men även om man räknar ihop elbilar och laddhybrider lyckades de inte knipa mer än 1,5 procent av den totala marknaden, jämfört med 1,4 procent under 2015.

Ett viktigt skäl till den svaga utvecklingen var att många kunder väntade på de uppgraderade bilarna med längre räckvidder som presenterades under året, bland annat Renault Zoe, BMW i3 och VW e-Golf.

Zoe blev, trots att försäljningen av ovan nämnda skäl under sista kvartalet rasade med 17 procent, den mest sålda elbilen i Europa under 2016.

Och siffran 21.240 sålda bilar – ett plus på 15 procent – är den högsta för en elbil hittills.

Nissan Leaf kom med en ökning på 19 procent (varav + 46 procent sista kvartalet!) tvåa, mycket beroende på kraftiga rabatter.

Tesla Model S tappade 24 procent av sin försäljning, beroende på introduktionen av Model X, och blev trea.

Bland laddhybriderna tappade marknadsledaren Mitsubishi Outlander rejält: minus 32 procent för helåret, minus 46 procent under sista kvartalet.

Det såldes 10.000 färre Outlander i fjol än 2015, men avståndet till tvåan VW Passat GTE var ändå betryggande. Det såldes 21.318 Outlander och 13.110 Passat.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

http://www.nyteknik.se/energi/bmw-batte ... er-6833687

BMW i3-batterier ska användas för energilagring, det var ju lite komiskt på nåt sätt (speciellt att just vattenfall med sina vattenmagasin osv ska göra det)...
Min första tanke var iaf att det alltså inte är batteribrist som hindrar elbilsutvecklingen osv... hrm...(i BMW:s fall iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Nu är nån hittpåare igång igen... Det känns i allafall som att det är rätt mycket som saknas.

Och uttalanden som "Utvecklingen av litiumjonbatterier har kommit till en återvändsgränd." och "Att elbilsbatterier är på väg att bli billigare är en missuppfattning" gör ju att man inser att killen antingen står och blåljuger eller lever i en liten egen bubbla.
2017-03-23 11.23.55.jpg
2017-03-23 11.23.59.jpg
Från senaste ViBilägare, nr5 2017. Skönt att dom i allafall skriver om att killen är skum... "...varit misstänkt för bedrägeri." Men märkligt att han ens får utrymme.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

Nanoflowcell har hållit på i många år nu utan att lyckas få fram något som faktiskt går att bygga. Jag tror det är någon form av scam i grund och botten. De lyckades få med Koenigsegg på ett samarbete i ett tag, men det sprack. Grundaren har även försökt kränga ormolja inom solcellsindustrin och blev då anklagad för bedrägeri.

Nej, jag rankar det här nånstans i nivå med Andrea Rossi och hans E-Cat. Dvs fantastiskt om det skulle visa sig stämma men med 99,998% sannolikhet ren humbug.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Nu är nån hittpåare igång igen... Det känns i allafall som att det är rätt mycket som saknas.

Och uttalanden som "Utvecklingen av litiumjonbatterier har kommit till en återvändsgränd." och "Att elbilsbatterier är på väg att bli billigare är en missuppfattning" gör ju att man inser att killen antingen står och blåljuger eller lever i en liten egen bubbla.

Från senaste ViBilägare, nr5 2017. Skönt att dom i allafall skriver om att killen är skum... "...varit misstänkt för bedrägeri." Men märkligt att han ens får utrymme.
Priserna på batterier sjunker snarare snabbare än vad man trott att de ska sjunka.
http://www.mckinsey.com/industries/auto ... fitability
https://electrek.co/2017/01/30/electric ... la-190kwh/

Att det skulle bli mindre och mindre metaller är ju bara ren bullshit. Det är ju ingen fission som pågår i batterierna... Han verkar tro på den elfte elbilsmyten http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Lutar också åt att det är ren scam.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Flödesbatterier är en lovande teknik i sig, men dras med fyra stora problem som måste lösas innan de kan användas i bilar:
  • Elektrolyten har lägre energidensitet än dem i vanliga litiumjonbatterier. Inga större problem vid fasta installationer, man kan få till enorma kapacitet på batterierna om man har silo-stora tankar, men problematiskt i en bil. De 190 liter tankar (2*95) Quantino har innehåller alltså mindre energi än om de skulle fyllt utrymmet med batterier. (Dock skulle vikten ökat då pga allt metall i batterierna.)
  • Stor kapacitet är en sak, men för att få ut hög effekt måste det till många reaktionsceller, dit vätskan leds för att skapa elektricitet. Den skokartongstora lådan Quantino sägs ha kan leverera lika hög effekt som en skokartong fulla med litiumjonceller - fast mycket längre tid iom att man byter elektrolyten i cellerna hela tiden. Så många kWh - men inte så många kW, dvs i slutändan få hästkrafter. Tesla kan ha många hästkrafter just för att det är många battericeller tillsammans som levererar elen - även om varje cell endast har begränsat mycket elektrolyt i sig dvs få kWh (per cell!). För att få till kraftfull drivlina måste antingen uteffekten per reaktionscell att öka eller så måste man ta till många celler med flera "skokartonger" som resultat. Som tar plats, förutom tankarna.
  • I reaktionscellerna är det en membran som separerar vätskorna. Om membranet skadas eller täpps igen slutar cellen att fungera. Att ta fram en billig cell med lång livslängd är en teknisk utmaning ingen riktigt behärskar än.
  • Bilar med flödesbatterier får samma problem som vätgasbilar. Dels enorma tankar som tar massa utrymme (kolla in bilden på bagageutrymmet i artikeln där ena tanken tar all plats! Och sen finns det en till lika stor tank.) Men framför allt behovet av att bygga ett helt nytt infrastruktur med mackar där man kan fylla på elektrolyten. Flödesbatterier har dock fördelen att de flesta av dem kan man ladda genom att köra ström in i reaktionscellerna och ladda upp elektrolyten också. Man kan alltså få till att både kunna ladda bilarna som vanliga elbilar, men även kunna tanka dem med färdigladdad elektrolyt på speciella tankstationer.
Lovande teknologi alltså, men lååångt ifrån kommersiellt fungerande i en elbil. Flödesbatterier fungerar idag som stationära batterier med hög kapacitet men låg uteffekt. Till och med även där har litiumjonbatterier faktiskt sprungit om dem och anläggningarna med högsta kapacitet använder idag litiumjonbatterier (som dessutom levererar mångdubbelt högre uteffekt).

Personligen anser jag flödesbatterier inte tävla mot litiumjonbatterier utan mot vätgasbilar: samma problem med enorma tankar som behövs, men tankarna är inte trycksatta med explosivt gas och bilen kan laddas hemma som en elbil. Måste inte iväg hela tiden och tanka bara när man åker långt.
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av olza »

Svårt att tro på något av det som står i den artikeln. T.ex. :
- Med vår teknik behöver man inte köra omkring med ett 750 kilo tungt litiumjonbatteri som i en Tesla.
Då tror jag mer på https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S:
The 85 kWh battery pack weighs 1,200 lb (540 kg)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

I Sydkorea är väntetiden för provkörning av Tesla uppe i sex månader :o

http://insideevs.com/tesla-model-s-popu ... -6-months/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
I Sydkorea är väntetiden för provkörning av Tesla uppe i sex månader :o

http://insideevs.com/tesla-model-s-popu ... -6-months/
Skapligt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Kävlinge satsar på miljön – snart ska alla kommunbilar gå på el

https://www.sydsvenskan.se/2017-03-23/k ... r-ga-pa-el
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Flödesbatterier är en lovande teknik i sig, men dras med fyra stora problem som måste lösas innan de kan användas i bilar:
  • Elektrolyten har lägre energidensitet än dem i vanliga litiumjonbatterier. Inga större problem vid fasta installationer, man kan få till enorma kapacitet på batterierna om man har silo-stora tankar, men problematiskt i en bil. De 190 liter tankar (2*95) Quantino har innehåller alltså mindre energi än om de skulle fyllt utrymmet med batterier. (Dock skulle vikten ökat då pga allt metall i batterierna.)
  • Stor kapacitet är en sak, men för att få ut hög effekt måste det till många reaktionsceller, dit vätskan leds för att skapa elektricitet. Den skokartongstora lådan Quantino sägs ha kan leverera lika hög effekt som en skokartong fulla med litiumjonceller - fast mycket längre tid iom att man byter elektrolyten i cellerna hela tiden. Så många kWh - men inte så många kW, dvs i slutändan få hästkrafter. Tesla kan ha många hästkrafter just för att det är många battericeller tillsammans som levererar elen - även om varje cell endast har begränsat mycket elektrolyt i sig dvs få kWh (per cell!). För att få till kraftfull drivlina måste antingen uteffekten per reaktionscell att öka eller så måste man ta till många celler med flera "skokartonger" som resultat. Som tar plats, förutom tankarna.
  • I reaktionscellerna är det en membran som separerar vätskorna. Om membranet skadas eller täpps igen slutar cellen att fungera. Att ta fram en billig cell med lång livslängd är en teknisk utmaning ingen riktigt behärskar än.
  • Bilar med flödesbatterier får samma problem som vätgasbilar. Dels enorma tankar som tar massa utrymme (kolla in bilden på bagageutrymmet i artikeln där ena tanken tar all plats! Och sen finns det en till lika stor tank.) Men framför allt behovet av att bygga ett helt nytt infrastruktur med mackar där man kan fylla på elektrolyten. Flödesbatterier har dock fördelen att de flesta av dem kan man ladda genom att köra ström in i reaktionscellerna och ladda upp elektrolyten också. Man kan alltså få till att både kunna ladda bilarna som vanliga elbilar, men även kunna tanka dem med färdigladdad elektrolyt på speciella tankstationer.
Lovande teknologi alltså, men lååångt ifrån kommersiellt fungerande i en elbil. Flödesbatterier fungerar idag som stationära batterier med hög kapacitet men låg uteffekt. Till och med även där har litiumjonbatterier faktiskt sprungit om dem och anläggningarna med högsta kapacitet använder idag litiumjonbatterier (som dessutom levererar mångdubbelt högre uteffekt).

Personligen anser jag flödesbatterier inte tävla mot litiumjonbatterier utan mot vätgasbilar: samma problem med enorma tankar som behövs, men tankarna är inte trycksatta med explosivt gas och bilen kan laddas hemma som en elbil. Måste inte iväg hela tiden och tanka bara när man åker långt.
Men på samma sätt som tekniken satt i en bil skulle ge låg uteffekt så skulle det väl innebära att den bara går att ladda med låg effekt också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Fast man brukar ladda hemma med ganska låg effekt. Snabbladdning skulle man ändå göra genom att hälla i färdigladdad elektrolyt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Diskussionen om CO2 har flyttats till egen tråd
/Moderatorn
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Diskussionen om Bonus/malus har också flyttats till egen tråd
/Moderatorn
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Generellt är det kanske bättre att starta nya trådar om relevanta ämnen än att blanda alla artiklar i en och samma tråd?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Daoops »

bylund skrev:
Generellt är det kanske bättre att starta nya trådar om relevanta ämnen än att blanda alla artiklar i en och samma tråd?
Man kan ha en egen hummertråd (dvs Håkan Matson på di i stort sett då han ju skiter ut sig flera dumheter i veckan), men när det faktiskt är något relevant göra egna trådar av det.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

http://www.expressen.se/kronikorer/lott ... okraterna/

"Rent ut sagt. Vad ska landsbygdsborna som jobbar med djur och natur göra med en elbil?
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen och är det sedan 20 mil till närmaste eluttag går det liksom inte. Men vad gör det för en storstadsbaserad regering. Vi har som bekant inte samma verklighetsbild. Den svenska modellen gäller numera bara boende på Södermalm."
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

strejf skrev:
http://www.expressen.se/kronikorer/lott ... okraterna/

"Rent ut sagt. Vad ska landsbygdsborna som jobbar med djur och natur göra med en elbil?
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen och är det sedan 20 mil till närmaste eluttag går det liksom inte. Men vad gör det för en storstadsbaserad regering. Vi har som bekant inte samma verklighetsbild. Den svenska modellen gäller numera bara boende på Södermalm."
Finns det någonstans i Sverige där det är 20 mil till närmaste eluttag? Jag tror inte det ens om man räknar med väglöst land.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Ja det är en väldigt komisk artikel vem på landsbygden har inte ström? Det är väl bara i en tätort som nån måste åka för att tanka elbil.

Men allra roligast är kommentaren att elmotorer är svaga :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

[quote="Smutt"]Ja det är en väldigt komisk artikel vem på landsbygden har inte ström? Det är väl bara i en tätort som nån måste åka för att tanka elbil.

Men allra roligast är kommentaren att elmotorer är känsliga :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Smutt skrev:
Ja det är en väldigt komisk artikel vem på landsbygden har inte ström? Det är väl bara i en tätort som nån måste åka för att tanka elbil.

Men allra roligast är kommentaren att elmotorer är svaga :lol:
Ja det lustiga är väl att det är precis tvärtom , dvs det är på landsbygden elbilen gör sig allra bäst. 99% bor i egen villa så det finns ingen laddproblematik. Man pendlar ofta längre sträckor vilket gör att det snabbare blir lönsamt med elbil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Samtidigt som det är glest mellan bensinmackarna på landsbygden. Och nästan alla som bor på landet, och med det menar jag bondvischan, har trefasuttag. Inte sällan har man en massa takyta också, för solceller vill säga. En perfekt kombo.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar