Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Nu är nån hittpåare igång igen... Det känns i allafall som att det är rätt mycket som saknas.
Och uttalanden som "Utvecklingen av litiumjonbatterier har kommit till en återvändsgränd." och "Att elbilsbatterier är på väg att bli billigare är en missuppfattning" gör ju att man inser att killen antingen står och blåljuger eller lever i en liten egen bubbla. Från senaste ViBilägare, nr5 2017. Skönt att dom i allafall skriver om att killen är skum... "...varit misstänkt för bedrägeri." Men märkligt att han ens får utrymme.
Och uttalanden som "Utvecklingen av litiumjonbatterier har kommit till en återvändsgränd." och "Att elbilsbatterier är på väg att bli billigare är en missuppfattning" gör ju att man inser att killen antingen står och blåljuger eller lever i en liten egen bubbla. Från senaste ViBilägare, nr5 2017. Skönt att dom i allafall skriver om att killen är skum... "...varit misstänkt för bedrägeri." Men märkligt att han ens får utrymme.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Nanoflowcell har hållit på i många år nu utan att lyckas få fram något som faktiskt går att bygga. Jag tror det är någon form av scam i grund och botten. De lyckades få med Koenigsegg på ett samarbete i ett tag, men det sprack. Grundaren har även försökt kränga ormolja inom solcellsindustrin och blev då anklagad för bedrägeri.
Nej, jag rankar det här nånstans i nivå med Andrea Rossi och hans E-Cat. Dvs fantastiskt om det skulle visa sig stämma men med 99,998% sannolikhet ren humbug.
Nej, jag rankar det här nånstans i nivå med Andrea Rossi och hans E-Cat. Dvs fantastiskt om det skulle visa sig stämma men med 99,998% sannolikhet ren humbug.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Artikel i media
Priserna på batterier sjunker snarare snabbare än vad man trott att de ska sjunka.joel80 skrev:Nu är nån hittpåare igång igen... Det känns i allafall som att det är rätt mycket som saknas.
Och uttalanden som "Utvecklingen av litiumjonbatterier har kommit till en återvändsgränd." och "Att elbilsbatterier är på väg att bli billigare är en missuppfattning" gör ju att man inser att killen antingen står och blåljuger eller lever i en liten egen bubbla.
Från senaste ViBilägare, nr5 2017. Skönt att dom i allafall skriver om att killen är skum... "...varit misstänkt för bedrägeri." Men märkligt att han ens får utrymme.
http://www.mckinsey.com/industries/auto ... fitability
https://electrek.co/2017/01/30/electric ... la-190kwh/
Att det skulle bli mindre och mindre metaller är ju bara ren bullshit. Det är ju ingen fission som pågår i batterierna... Han verkar tro på den elfte elbilsmyten http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Lutar också åt att det är ren scam.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Flödesbatterier är en lovande teknik i sig, men dras med fyra stora problem som måste lösas innan de kan användas i bilar:
Personligen anser jag flödesbatterier inte tävla mot litiumjonbatterier utan mot vätgasbilar: samma problem med enorma tankar som behövs, men tankarna är inte trycksatta med explosivt gas och bilen kan laddas hemma som en elbil. Måste inte iväg hela tiden och tanka bara när man åker långt.
- Elektrolyten har lägre energidensitet än dem i vanliga litiumjonbatterier. Inga större problem vid fasta installationer, man kan få till enorma kapacitet på batterierna om man har silo-stora tankar, men problematiskt i en bil. De 190 liter tankar (2*95) Quantino har innehåller alltså mindre energi än om de skulle fyllt utrymmet med batterier. (Dock skulle vikten ökat då pga allt metall i batterierna.)
- Stor kapacitet är en sak, men för att få ut hög effekt måste det till många reaktionsceller, dit vätskan leds för att skapa elektricitet. Den skokartongstora lådan Quantino sägs ha kan leverera lika hög effekt som en skokartong fulla med litiumjonceller - fast mycket längre tid iom att man byter elektrolyten i cellerna hela tiden. Så många kWh - men inte så många kW, dvs i slutändan få hästkrafter. Tesla kan ha många hästkrafter just för att det är många battericeller tillsammans som levererar elen - även om varje cell endast har begränsat mycket elektrolyt i sig dvs få kWh (per cell!). För att få till kraftfull drivlina måste antingen uteffekten per reaktionscell att öka eller så måste man ta till många celler med flera "skokartonger" som resultat. Som tar plats, förutom tankarna.
- I reaktionscellerna är det en membran som separerar vätskorna. Om membranet skadas eller täpps igen slutar cellen att fungera. Att ta fram en billig cell med lång livslängd är en teknisk utmaning ingen riktigt behärskar än.
- Bilar med flödesbatterier får samma problem som vätgasbilar. Dels enorma tankar som tar massa utrymme (kolla in bilden på bagageutrymmet i artikeln där ena tanken tar all plats! Och sen finns det en till lika stor tank.) Men framför allt behovet av att bygga ett helt nytt infrastruktur med mackar där man kan fylla på elektrolyten. Flödesbatterier har dock fördelen att de flesta av dem kan man ladda genom att köra ström in i reaktionscellerna och ladda upp elektrolyten också. Man kan alltså få till att både kunna ladda bilarna som vanliga elbilar, men även kunna tanka dem med färdigladdad elektrolyt på speciella tankstationer.
Personligen anser jag flödesbatterier inte tävla mot litiumjonbatterier utan mot vätgasbilar: samma problem med enorma tankar som behövs, men tankarna är inte trycksatta med explosivt gas och bilen kan laddas hemma som en elbil. Måste inte iväg hela tiden och tanka bara när man åker långt.
Re: Artikel i media
Svårt att tro på något av det som står i den artikeln. T.ex. :
Då tror jag mer på https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S:- Med vår teknik behöver man inte köra omkring med ett 750 kilo tungt litiumjonbatteri som i en Tesla.
The 85 kWh battery pack weighs 1,200 lb (540 kg)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Artikel i media
I Sydkorea är väntetiden för provkörning av Tesla uppe i sex månader
http://insideevs.com/tesla-model-s-popu ... -6-months/
http://insideevs.com/tesla-model-s-popu ... -6-months/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Skapligt!vigge50 skrev:I Sydkorea är väntetiden för provkörning av Tesla uppe i sex månader
http://insideevs.com/tesla-model-s-popu ... -6-months/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Kävlinge satsar på miljön – snart ska alla kommunbilar gå på el
https://www.sydsvenskan.se/2017-03-23/k ... r-ga-pa-el
https://www.sydsvenskan.se/2017-03-23/k ... r-ga-pa-el
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Artikel i media
Men på samma sätt som tekniken satt i en bil skulle ge låg uteffekt så skulle det väl innebära att den bara går att ladda med låg effekt också?TiborBlomhall skrev:Flödesbatterier är en lovande teknik i sig, men dras med fyra stora problem som måste lösas innan de kan användas i bilar:Lovande teknologi alltså, men lååångt ifrån kommersiellt fungerande i en elbil. Flödesbatterier fungerar idag som stationära batterier med hög kapacitet men låg uteffekt. Till och med även där har litiumjonbatterier faktiskt sprungit om dem och anläggningarna med högsta kapacitet använder idag litiumjonbatterier (som dessutom levererar mångdubbelt högre uteffekt).
- Elektrolyten har lägre energidensitet än dem i vanliga litiumjonbatterier. Inga större problem vid fasta installationer, man kan få till enorma kapacitet på batterierna om man har silo-stora tankar, men problematiskt i en bil. De 190 liter tankar (2*95) Quantino har innehåller alltså mindre energi än om de skulle fyllt utrymmet med batterier. (Dock skulle vikten ökat då pga allt metall i batterierna.)
- Stor kapacitet är en sak, men för att få ut hög effekt måste det till många reaktionsceller, dit vätskan leds för att skapa elektricitet. Den skokartongstora lådan Quantino sägs ha kan leverera lika hög effekt som en skokartong fulla med litiumjonceller - fast mycket längre tid iom att man byter elektrolyten i cellerna hela tiden. Så många kWh - men inte så många kW, dvs i slutändan få hästkrafter. Tesla kan ha många hästkrafter just för att det är många battericeller tillsammans som levererar elen - även om varje cell endast har begränsat mycket elektrolyt i sig dvs få kWh (per cell!). För att få till kraftfull drivlina måste antingen uteffekten per reaktionscell att öka eller så måste man ta till många celler med flera "skokartonger" som resultat. Som tar plats, förutom tankarna.
- I reaktionscellerna är det en membran som separerar vätskorna. Om membranet skadas eller täpps igen slutar cellen att fungera. Att ta fram en billig cell med lång livslängd är en teknisk utmaning ingen riktigt behärskar än.
- Bilar med flödesbatterier får samma problem som vätgasbilar. Dels enorma tankar som tar massa utrymme (kolla in bilden på bagageutrymmet i artikeln där ena tanken tar all plats! Och sen finns det en till lika stor tank.) Men framför allt behovet av att bygga ett helt nytt infrastruktur med mackar där man kan fylla på elektrolyten. Flödesbatterier har dock fördelen att de flesta av dem kan man ladda genom att köra ström in i reaktionscellerna och ladda upp elektrolyten också. Man kan alltså få till att både kunna ladda bilarna som vanliga elbilar, men även kunna tanka dem med färdigladdad elektrolyt på speciella tankstationer.
Personligen anser jag flödesbatterier inte tävla mot litiumjonbatterier utan mot vätgasbilar: samma problem med enorma tankar som behövs, men tankarna är inte trycksatta med explosivt gas och bilen kan laddas hemma som en elbil. Måste inte iväg hela tiden och tanka bara när man åker långt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Fast man brukar ladda hemma med ganska låg effekt. Snabbladdning skulle man ändå göra genom att hälla i färdigladdad elektrolyt.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Generellt är det kanske bättre att starta nya trådar om relevanta ämnen än att blanda alla artiklar i en och samma tråd?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Man kan ha en egen hummertråd (dvs Håkan Matson på di i stort sett då han ju skiter ut sig flera dumheter i veckan), men när det faktiskt är något relevant göra egna trådar av det.bylund skrev:Generellt är det kanske bättre att starta nya trådar om relevanta ämnen än att blanda alla artiklar i en och samma tråd?
Re: Artikel i media
http://www.expressen.se/kronikorer/lott ... okraterna/
"Rent ut sagt. Vad ska landsbygdsborna som jobbar med djur och natur göra med en elbil?
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen och är det sedan 20 mil till närmaste eluttag går det liksom inte. Men vad gör det för en storstadsbaserad regering. Vi har som bekant inte samma verklighetsbild. Den svenska modellen gäller numera bara boende på Södermalm."
"Rent ut sagt. Vad ska landsbygdsborna som jobbar med djur och natur göra med en elbil?
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen och är det sedan 20 mil till närmaste eluttag går det liksom inte. Men vad gör det för en storstadsbaserad regering. Vi har som bekant inte samma verklighetsbild. Den svenska modellen gäller numera bara boende på Södermalm."
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Finns det någonstans i Sverige där det är 20 mil till närmaste eluttag? Jag tror inte det ens om man räknar med väglöst land.strejf skrev:http://www.expressen.se/kronikorer/lott ... okraterna/
"Rent ut sagt. Vad ska landsbygdsborna som jobbar med djur och natur göra med en elbil?
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen och är det sedan 20 mil till närmaste eluttag går det liksom inte. Men vad gör det för en storstadsbaserad regering. Vi har som bekant inte samma verklighetsbild. Den svenska modellen gäller numera bara boende på Södermalm."
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Ja det är en väldigt komisk artikel vem på landsbygden har inte ström? Det är väl bara i en tätort som nån måste åka för att tanka elbil.
Men allra roligast är kommentaren att elmotorer är svaga
Men allra roligast är kommentaren att elmotorer är svaga
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
[quote="Smutt"]Ja det är en väldigt komisk artikel vem på landsbygden har inte ström? Det är väl bara i en tätort som nån måste åka för att tanka elbil.
Men allra roligast är kommentaren att elmotorer är känsliga
Men allra roligast är kommentaren att elmotorer är känsliga
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
Ja det lustiga är väl att det är precis tvärtom , dvs det är på landsbygden elbilen gör sig allra bäst. 99% bor i egen villa så det finns ingen laddproblematik. Man pendlar ofta längre sträckor vilket gör att det snabbare blir lönsamt med elbil.Smutt skrev:Ja det är en väldigt komisk artikel vem på landsbygden har inte ström? Det är väl bara i en tätort som nån måste åka för att tanka elbil.
Men allra roligast är kommentaren att elmotorer är svaga
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Samtidigt som det är glest mellan bensinmackarna på landsbygden. Och nästan alla som bor på landet, och med det menar jag bondvischan, har trefasuttag. Inte sällan har man en massa takyta också, för solceller vill säga. En perfekt kombo.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Mer märkligt:
Så den typen av verksamhet existerar inte i större städer, taxi, budbilar osv ? Humor..Arbete inom transportsektorn är dessutom det absolut vanligaste jobbet för män i Norrland. Deras arbeten är redan hotade av de självkörande bilarna som kommer att vara vanliga om några år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Grym spåkula och statistik där tydligenLaban skrev:Mer märkligt:
Så den typen av verksamhet existerar inte i större städer, taxi, budbilar osv ? Humor..Arbete inom transportsektorn är dessutom det absolut vanligaste jobbet för män i Norrland. Deras arbeten är redan hotade av de självkörande bilarna som kommer att vara vanliga om några år.
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Det är helt förkastligt att önska dragkrok på bilarna. Alla vet ju att dragets inverterade luftkolumn bildar marknära ozon som leder till autism i grundvattnet.strejf skrev:http://www.expressen.se/kronikorer/lott ... okraterna/
...
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. ...
Re: Artikel i media
Amen!Torkel skrev:Det är helt förkastligt att önska dragkrok på bilarna. Alla vet ju att dragets inverterade luftkolumn bildar marknära ozon som leder till autism i grundvattnet.strejf skrev:http://www.expressen.se/kronikorer/lott ... okraterna/
...
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. ...
Re: Artikel i media
Om hon bara visste hur fel det är. Det är ju i själva verket precis tvärtom. Elmotorer kan överbelastas till sjukt extrema effekter, fast under begränsad tid. Teslas bilar är bästa exemplet för det. Visserligen är det irriterande att elbilar inte utrustas med drag men det är knappast tekniska skäl som ligger bakom detta.Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. ...
Att hon öht vågar påstå att elbilar inte är nånting för folk på landet är väldigt irriterande. Tror hon att hon går i bräschen för oss landsbygdsbor eller nåt??? Jag är nästan benägen att mejla henne. Fast å andra sidan är det slöseri med tid. Jag orkar nog inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14