Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav nek0 » 14 mar 2018 17:17

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Nej det är inte problem från flera olika elbilsmodeller utan kanske alla utom Tesla.
Inga citat utan hela trådar läser vi.

Som att servicen är dyr för alla elbilar (utom Tesla då enligt ovan citat)? Olika tillverkare tar ut olika pengar och du verkar störa dig på att servicen inte är nödvändig för att garantin ska gälla till Teslan. Försäkringsbolag lär inte heller kräva in servicebok.

Läser de andra trådarna som dig då? Med lösryckta citat? Du ältar samma sak om och om igen och olika personer försöker beskriva det på olika sätt men du drar bara upp samma gamla saker igen.

T.ex. så går laddningen av elbil snabbare än tankningen av avgasbil för de allra flesta sett över en vecka eller ett år. Det gäller alltså tiden som personen behöver avsätta för laddningen. Självklart så tar det längre tid för bilen men hur relevant är det? Även på flertalet långresor så behöver laddningen inte ta längre tid än tankningen. Jag har skrivit om resa till Lallandia dit vi var tre bilar som körde. Två avgasbilar och så min Tesla Model X som har en av de kortaste räckvidderna för en Tesla, kortare än I-Pace. Vi körde var och en för sig och inklusive allas matpauser så tog resorna lika lång tid. Vi valde att äta hamburgare vid Köge, de andra valde att äta hamburgare på Lallandia och inklusive denna matpause så tog resan nästan på minuten lika lång tid (för personerna alltså, ej för laddning/tankning av bilarna). Liknande detta har skrivit otal gånger av Tesla-ägare men du som Subaru-ägare verkar visst veta bättre hur elbilar och särskilt då Teslas fungerar än vi som är ägare och dagligen kör bilarna.

Du kommenterar mina inlägg utan att ha läst eller förstått vad jag skrev.
Har redan skrivit att Tesla inte inkluderas i diskussion för att Tesla är på en annan nivå .
Att jag skrev 7000 som pris på Teslas service är för att jag läste den siffra här på forumet.
Eftersom den här tråden handlar om en elbil som inte är Tesla kommenterade jag fakta fel om elbilar ingen specifik elbil.
Förresten så har jag aldrig ens provkört en Subaru så jag vet inte vad du pratar om .
nek0
 
Inlägg: 579
Blev medlem: 08 nov 2017 15:10
Ort: Huskvarna

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Verdi » 14 mar 2018 17:27

Apropå ekonomi:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... vo-v90-t8/

Vi testar och ekonomiberäknar Tesla Model S75 och Tesla Model S 75D mot BMW 530e Sedan laddhybrid, Mercedes E 350 e Sedan laddhybrid samt Volvo V90 T8 Twin Engine laddhybrid. Vår beräkning visar att för den anställde blir Tesla faktiskt den billigaste tjänstebilen. Och förutom alla siffror och fakta korar våra biltestare sina personliga favoriter i det här laddade gänget av elektrifierade bilar.



(Går att ta sig förbi lässkyddet om man vill. :))

Några kommentarer från testarna:

John Argelander, redaktionschef: Självklart vill jag köra så mycket som möjligt på el, och då är Tesla det självklara valet. Tyvärr är komforten inget vidare i Model S. Mercedes har strålande komfort, men en drivlina som inte håller måttet. Volvo blir min kompromiss!


John Eriksson, testredaktör: Teslan vore häftig och förmånlig som tjänstebil, men jag har svårt att trivas i den, på grund av den otroligt avskalade interiören och den onödigt fasta fjädringen. BMW är mysigt ombonad, fin att köra och har en riktigt smidig drivlina.


Erik Trulsson: BMW och Mercedes känns inte färdiga, de kan bättre än så här. Kort räckvidd på el och ingen perfektion. Tesla gör mig glad varje gång jag kör den, men i långa loppet skulle jag trivas bäst med Volvo V90 T8. Den är snygg, mysig, kul och praktisk!
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 2696
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav lator » 14 mar 2018 17:39

Verdi skrev:Några kommentarer från testarna:

Tesla gör mig glad varje gång jag kör den, men i långa loppet skulle jag trivas bäst med Volvo V90 T8. Den är snygg, mysig, kul och praktisk!


Nej, fy för att avvika från den Svenska tråkigheten. Köra omkring med en bil som gör en glad... Folk kan ju tro att det är något fel på en. :roll: :(
Användarvisningsbild
lator
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: 05 mar 2014 23:37
Ort: Östersund

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav JonasAnd » 14 mar 2018 17:41

Shit, vilken diskussion det har blivit!

Jag var och tittade på den I-pace i helgen och jag blev faktiskt mycket, mycket imponerad. Nu är jag inte nämnvärt teknikintresserad så de funktionerna (autopilot, uppkoppling etc) har jag inte så stor koll på, men vad gäller inredning och design tycker jag nog att den var riktigt, riktigt vass. Jag trodde den skulle kännas lite plastig i inredningen men den var väldigt lyckad, både vad gäller design och känsla, nu trampar jag nog på några ömma tår men den det var en helt annan nivå på inredningen än Teslan, om man begränsar sig till materialval, känsla etc. Funktionen gick liksom inte att testa, men jag gillade blandningen av analoga / digitala reglage.

Överlag kändes den förvånande välbyggd och genomarbetad.

Hade jag varit spekulant på en elbil i den prisklassen hade det absolut varit aktuellt, men jag avvaktar Tesla M3 eftersom den blir mer ekonomisk försvarbar.
JonasAnd
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 feb 2018 17:21

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 mar 2018 18:02

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!

Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .


Per idag finns det enbart en elbil som man kan ta på långresa om man inte är väldigt intresserad. Tesla just nu, fler kommer, bl.a. Jaguar. Därför kan jag inte referera till andra än långfärdselbil när jag pratar om hur det funkar med laddning på långresa, som var det jag svarade på. Jag har inte sagt nåt om vad bilen kostar. Jag kommenterar på dina påståenden om att det är fel att man kan köra elbil långt utan att ladda varannan timme.

Problemet är att många inte har råd med Tesla och att man här på forumet skriver om andra bilar än Tesla.
Efter att jag läst det mesta här på forumet och pratat med bekanta som har Tesla Model S tror jag att jag har ganska bra bild av hur det fungerar för Tesla
Sedan läser man om andra elbilar och inser att det inte als är lika bra.


Jo, men kom inte med helt andra grejer när jag kommenterar på ett av dina påståenden. Jag skriver att detta gäller Tesla och du drar in alla andra. Jag skriver att jag kommenterar laddfrekvensen vid långresa och du drar in kostnaden för bilen. Håll dig till sak och hoppa inte fram och tillbaks bara för att hitta argument som stämmer på en helt annan situation.
Model S P75D -17
Model S 85 -15 (såld)
eGolf 190km -15
Reserverat 2xModel3
eGolf 300km (leverans aug. -18)
Jaguar I-Pace HSE Launch Edition (leverans sept. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Skicka PM om du önskar använda min referallänk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6280
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Geni87 » 14 mar 2018 18:03

lator skrev:
Verdi skrev:Några kommentarer från testarna:

Tesla gör mig glad varje gång jag kör den, men i långa loppet skulle jag trivas bäst med Volvo V90 T8. Den är snygg, mysig, kul och praktisk!


Nej, fy för att avvika från den Svenska tråkigheten. Köra omkring med en bil som gör en glad... Folk kan ju tro att det är något fel på en. :roll: :(


Det finns mycket som gör en glad men som av olika anledningar inte passar in i vardagen. :P Sen verkar han ju inte superledsen när han kör V90 T8 heller.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 311
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 mar 2018 18:05

JonasAnd skrev:Shit, vilken diskussion det har blivit!

Jag var och tittade på den I-pace i helgen och jag blev faktiskt mycket, mycket imponerad. Nu är jag inte nämnvärt teknikintresserad så de funktionerna (autopilot, uppkoppling etc) har jag inte så stor koll på, men vad gäller inredning och design tycker jag nog att den var riktigt, riktigt vass. Jag trodde den skulle kännas lite plastig i inredningen men den var väldigt lyckad, både vad gäller design och känsla, nu trampar jag nog på några ömma tår men den det var en helt annan nivå på inredningen än Teslan, om man begränsar sig till materialval, känsla etc. Funktionen gick liksom inte att testa, men jag gillade blandningen av analoga / digitala reglage.

Överlag kändes den förvånande välbyggd och genomarbetad.

Hade jag varit spekulant på en elbil i den prisklassen hade det absolut varit aktuellt, men jag avvaktar Tesla M3 eftersom den blir mer ekonomisk försvarbar.


Jag tror definitivt att Ipace kommer appellera till många intressenter som inte känner att ett högteknologiskt mastodontskepp är nåt för dem (som tex min far, som inte kan tänka sig en Tesla då det är för mycket gadgets, stor skärm som styr allt etc). Ipace tror jag många kan identifiera sig med och som liknar de flesta fossilare, men ändå har en framåtanda och smarta funktioner som får den att kännas modern.
Model S P75D -17
Model S 85 -15 (såld)
eGolf 190km -15
Reserverat 2xModel3
eGolf 300km (leverans aug. -18)
Jaguar I-Pace HSE Launch Edition (leverans sept. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Skicka PM om du önskar använda min referallänk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6280
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Svenssons » 14 mar 2018 18:11

nek0 skrev:Du kommenterar mina inlägg utan att ha läst eller förstått vad jag skrev.
Har redan skrivit att Tesla inte inkluderas i diskussion för att Tesla är på en annan nivå .
Att jag skrev 7000 som pris på Teslas service är för att jag läste den siffra här på forumet.
Eftersom den här tråden handlar om en elbil som inte är Tesla kommenterade jag fakta fel om elbilar ingen specifik elbil.
Förresten så har jag aldrig ens provkört en Subaru så jag vet inte vad du pratar om .


Jag har både läst och förstått dina inlägg men du kanske vet bättre än mig vad jag läser precis som att du vet bättre än mig hur min Model X fungerar? Du blandar ofta, precis som i just detta svar, Tesla med andra elbilar och drar generella svar på det som passar dig bra för tillfället. Är det servicekostnaden så är det Teslas kostnad som är måttstocken för elbilar. Är det räckvidd är det Volkswagen e-Up eller liknande som är måttstocken. Är det storlek så är det Zoe eller liknande som är måtstocken. Är det vikt eller inköpspris är det Model X osv. Mängden elbilsmodeller ökar och så kommer också variationen på bilarna att göra. Vi har rätt snart många bilmodeller i olika prismodeller som tar sig 30 mil eller längre. De kommer dock aldrig att kosta lika mycket, väga lika mycket, kosta lika mycket att genomföra service på eller vara lika rymliga. De kommer att variera precis som för avgasbilar.

Denna tråd på detta Tesla-forum handlar om I-Pace så varför inte skriva om faktafel om den bilen? Sedan har du ju fått rättelse på rättelse på dina så kallade "fakta fel" eller lögner som du kallar de saker som du verkar ha missförståt eller ryckt ur sitt sammanhang men detta verkar du varken bry dig om eller ta åt dig av precis som förut.

Sorry att jag skrev fel och skrev Subaru istället för Skoda. Jag ska inte säga att du inte fattade vad jag menade.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 6548
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav lator » 14 mar 2018 18:17

Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:
Användarvisningsbild
lator
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: 05 mar 2014 23:37
Ort: Östersund

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav JonasAnd » 14 mar 2018 18:31

lator skrev:Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:

Bortsett från att den saknar 7-sits tror jag nog att den är ganska jämförbar med modell S. Den kändes väldigt rymlig. Jag tyckte faktiskt att den var betydligt mer attraktiv än modell S, just tack vare design / inredning. Skulle jag köpa en bil i den prisklassen skulle jag absolut överväga I-pace.
JonasAnd
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 feb 2018 17:21

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Snotling och 6 gäster