Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Jaguar I-Pace

Inläggav Geni87 » 14 mar 2018 18:34

JonasAnd skrev:
lator skrev:Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:

Bortsett från att den saknar 7-sits tror jag nog att den är ganska jämförbar med modell S. Den kändes väldigt rymlig. Jag tyckte faktiskt att den var betydligt mer attraktiv än modell S, just tack vare design / inredning. Skulle jag köpa en bil i den prisklassen skulle jag absolut överväga I-pace.

Sen beror det ju på hur man jämför också, och vad man tycker är viktigt. I-Pace erbjuder ju en hel del som inte M3 har, både som standard och som tillval.
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Teslaägare Legato » 14 mar 2018 18:56

Geni87 skrev:
JonasAnd skrev:
lator skrev:Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:

Bortsett från att den saknar 7-sits tror jag nog att den är ganska jämförbar med modell S. Den kändes väldigt rymlig. Jag tyckte faktiskt att den var betydligt mer attraktiv än modell S, just tack vare design / inredning. Skulle jag köpa en bil i den prisklassen skulle jag absolut överväga I-pace.

Sen beror det ju på hur man jämför också, och vad man tycker är viktigt. I-Pace erbjuder ju en hel del som inte M3 har, både som standard och som tillval.

Och vice versa ;)

Personligen tycker jag egentligen inte den kan jämföras direkt med någon Tesla. Att jämföra med Model X är såklart helt orimligt. Jag tror inte en enda journalist skulle få för sig att jämföra en BMW X3 mot en Audi Q7 (vilket är väldigt nära samma diff i storlek), men i frånvaron av andra el-suvar så görs det tydligen ändå.

Model Y bör bli väldigt lik både i storlek och typ av bil. Den blir ju säkerligen betydligt billigare, men den ligger ju också säkert minst 3 år framåt i tiden för svensk leverans.

Skulle gissa att Y kommer diffa i pris mot Model 3 på samma sätt som X gör mot S, dvs kanske 10% dyrare. Då borde Y starta på runt 450k :D Dock extremt mycket spekulation i nuläget såklart.
Röd X75D samt en vit sommarfossil-cab. Snart även en S75D.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Yxel » 14 mar 2018 19:14

nek0 skrev:
HelectriC skrev:Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!

Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .

Jag är vanlig arbetare, och jag hade råd att köpa en tesla utan att ha fått något arv eller liknande.
Står även själv på krediten då min sambo inte ville vara med. Även det utan knussel.
Midnight Silver P85D
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Tars » 14 mar 2018 20:11

Yxel skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!

Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .

Jag är vanlig arbetare, och jag hade råd att köpa en tesla utan att ha fått något arv eller liknande.
Står även själv på krediten då min sambo inte ville vara med. Även det utan knussel.

Bra gjort!!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inläggav lator » 14 mar 2018 20:29

Legato skrev:
Och vice versa ;)

Personligen tycker jag egentligen inte den kan jämföras direkt med någon Tesla. Att jämföra med Model X är såklart helt orimligt. Jag tror inte en enda journalist skulle få för sig att jämföra en BMW X3 mot en Audi Q7 (vilket är väldigt nära samma diff i storlek), men i frånvaron av andra el-suvar så görs det tydligen ändå.

Model Y bör bli väldigt lik både i storlek och typ av bil. Den blir ju säkerligen betydligt billigare, men den ligger ju också säkert minst 3 år framåt i tiden för svensk leverans.

Skulle gissa att Y kommer diffa i pris mot Model 3 på samma sätt som X gör mot S, dvs kanske 10% dyrare. Då borde Y starta på runt 450k :D Dock extremt mycket spekulation i nuläget såklart.

Spekulationerna känns dock väldigt välgrundade. Jag skulle tro att du är väldigt nära sanningen även om lanseringsdatum eventuellt kommer att dröja lite till...
Användarvisningsbild
lator

Inläggav Geni87 » 14 mar 2018 22:19

Legato skrev:
Geni87 skrev:
JonasAnd skrev:

Och vice versa ;)

Jo svårt att spekulera i Y nu då den ligger så långt bort, dröjer ju förmodligen nåt år innan vi ens ser M3 här i några större antal.

Känns inte rättvist att jämföra I-Pace mot M3 med standardbatteri och RWD?

En M3 med Long Range går på ca 550k, lägger vi på förhjulsdrift och premiumpaket hamnar vi förmodligen närmare 650k. Om MY är 10% dyrare hamnar vi strax över 700k, och då utan AP. Där omkring ligger ju även 320 HP I-Pace...
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav chaffis75 » 15 mar 2018 08:17

Rent generellt är de svårt att jämför elbilar tycker jag eftyersom de finns så få och de finns inte så många som är så lika varandra. Vad jag då gör när jag jämför är att jag tittar på vad jag "behöver", vilken komfort, vilken range, pris och vilken storlek och kanske några parametrar till. Detta gör att för min del kanske jag kan jämför både i-pace, MX, MS och M3 även om de inte är så lika bilar. Glöm inte att vissa parametrar jämför jag inte alls, tex är 0-100 för mig ointressant, visst kul om de är bra men nästan än nackdel om de är för bra då ofta försäkringen går upp.

Jag tycker åter igen att de är grymt kul att de börjar komma fler elbilar som kan konkurrera med Tesla på åtminstone vissa sätt, jag kan ju faktiskt se både för och nackdelar mellan i-pace, MS, MX och M3 men då min ekonomi är begränsad (vill ha lite pengar kvar till annat än bil) så faller alla modeller bort förutom M3 men hade jag inte sett ekonomi som en begränsning så hade jag helt klart tittat närmare på i-Pace, jag tycker de låter väldigt intressant.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare Legato » 15 mar 2018 09:10

Geni87 skrev:
Jo svårt att spekulera i Y nu då den ligger så långt bort, dröjer ju förmodligen nåt år innan vi ens ser M3 här i några större antal.

En M3 med Long Range går på ca 550k, lägger vi på förhjulsdrift och premiumpaket hamnar vi förmodligen närmare 650k. Om MY är 10% dyrare hamnar vi strax över 700k, och då utan AP. Där omkring ligger ju även 320 HP I-Pace...

Njaa...

M3 med longrange OCH AWD bör kosta ca 550 (420+100+30).

Premiumpaket? Det har ju ingen relevans i jämförelsen. Antingen jämför man instegsmodellerna eller så jämför man med uppgraderingar.

Så ca 600k för LR, AWD Model Y verkar rimligt.

320 HP i-Pace bör hamna på ca 800 k.

Personligen hade jag dock aldrig valt batteriuppgraderingen till 3/Y. Basversionen är väldigt mycket mer prisvärd.

Vet ej var föregående påstående om F-Pace priser kom ifrån, men diffen är 37.000:- mellan 250 och 300 hästars bensinarna med samma utrustning (R-Sport).

300 hästars dieseln och 380 hästars bensinaren finns också i samma utrustningsvariant (S) med 46.000:- i prisskillnad.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 15 mar 2018 09:13

lator skrev:
Legato skrev:
Och vice versa ;)

Spekulationerna känns dock väldigt välgrundade. Jag skulle tro att du är väldigt nära sanningen även om lanseringsdatum eventuellt kommer att dröja lite till...

Tack! Time will tell :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Geni87 » 15 mar 2018 11:22

Legato skrev:
Geni87 skrev:

Njaa...

M3 med longrange OCH AWD bör kosta ca 550 (420+100+30).

Premiumpaket? Det har ju ingen relevans i jämförelsen. Antingen jämför man instegsmodellerna eller så jämför man med uppgraderingar.

Så ca 600k för LR, AWD Model Y verkar rimligt.

320 HP i-Pace bör hamna på ca 800 k.

Personligen hade jag dock aldrig valt batteriuppgraderingen till 3/Y. Basversionen är väldigt mycket mer prisvärd.

Vet ej var föregående påstående om F-Pace priser kom ifrån, men diffen är 37.000:- mellan 250 och 300 hästars bensinarna med samma utrustning (R-Sport).

300 hästars dieseln och 380 hästars bensinaren finns också i samma utrustningsvariant (S) med 46.000:- i prisskillnad.

Som sagt, svårt att spekulera, jag gick efter M3-priserna i Tibors artikel om just det ämnet, då hamnar vi där jag sa. Att jämföra intropriser gäller ju bara om utrustningen är likvärdig, mycket som ingår i I-Pace S är kräver premiumpaketet i M3. Men det är möjligt att inte allt i premiumpaketet "behövs".

http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model-3-komma-kosta-i-sverige/

Men det är ju också spekulationer, precis som att priset på I-Pace 320 hp är spekulationer, men jag tror att den kommer hamna närmare 700k än 800k med tanke på vad 400 hp intro kostar.
Det är ju även möjligt att I-pace 320 hp kommer med en lägre utrustningsnivå som intro jämfört med 400 hp.

Vi får väl se vart det landar, Model Y är ju oavsett inte en konkurrent till I-pace _än_ - då den inte finns att köpa.
Användarvisningsbild
Geni87

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon