Legato skrev:Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...Mickep skrev:Det verkar som om skattebefrielse tas bort från elbilar också, så den egentliga höjningen är runt 3000 (ca 2000 i skatt de 5åren). Det är inget annat än pinsamt lite. Börjar mer och mer luta åt att minska (eller ta bort) momsen när man köper miljöbilar. Fördelen med det är att man minskar risken att tillverkarna höjer priset ( som hantverkarna gjorde när rotavdraget infördes) och det är bara att lägga till villkoret att bilägaren får betala momsen om de säljer den inom några år.
Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.
Lite läskigt bara om det fyller sverige med elbilar som inte klarar av en stolpe