Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Jerker » 05 jun 2017 10:35

Det känns ju bra att kunna köra fossilfritt och diskussionen om elbilens miljönytta rör just nu mest hur miljövänliga batterier är. Men i takt med att bilarnas tillverkningsprocess och utsläpp blir allt miljövänligare ökar fokus på annat. En sån sak är däckslitaget. Stockholms Universitet Östersjöcentrum har gjort en studie på källor till mikroplaster från svenska källor som sprids i havet. Hur mycket av däckslitaget som hamnar i havet har de inte kunnat avgöra, men jag tänker mig att det inte är bra med detta avfall var det än hamnar; till slut hamnar det väl i våra egna kroppar.

Mängden mikroplaster från däckslitage är ojämförligt störst av de källor man lyckats identifiera, nämligen hisnande 13500 ton per år! Det här är naturligtvis svårt att komma ifrån när man kör bil, men är det inte så att det som man nu eftersträvar i elbilssammanhang är så tysta däck som möjligt? Och tysta däck har mjukare gummiblandningar och slits snabbare? I tråden om däcket Contisilent var det ett inlägg om en däckfirma som provat ut däck och hittat ett par som både var hälften så dyra och höll dubbelt så länge. Spontant känner jag att det är där som fokus borde ligga, på däck som slits så lite som möjligt (naturligtvis utan att påverka greppförmågan så att trafiksäkerheten äventyras).

http://balticeye.org/sv/farliga-amnen/e ... ikroplast/

mikroplaster.PNG
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 5535
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare AGCF » 05 jun 2017 10:44

Det går nog att göra däck som slits en bråkdel av dagens. Men andra egenskaper blir lidande. Utrymme för materialutveckling. Material som bryts ner i kontakt med salt kanske men då får vi sluta salta..
Tesla Model X 75D -17. Tesla model S -14 Såld. Renault Zoe -15. En model 3 reserverad 31 mars. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Min referralkod http://ts.la/alexander7331
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
 
Inlägg: 1771
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav _TonyV » 05 jun 2017 12:15

Jerker skrev:hälften så dyra och höll dubbelt så länge

Den rimmar illa med lönsamheten för däcktillverkare. Då måste de fyrdubbla försäljningen, omöjlig ekvation.
31/3 Model ≡ RN108422...
_TonyV
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 15 dec 2014 15:02
Ort: Stockholm

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 05 jun 2017 13:04

_TonyV skrev:
Jerker skrev:hälften så dyra och höll dubbelt så länge

Den rimmar illa med lönsamheten för däcktillverkare. Då måste de fyrdubbla försäljningen, omöjlig ekvation.


Då behövs det nog en ny aktör inom däckbranschen som tänker annorlunda, och har hållbarhet och miljöaspekter som ledord. Tesla kanske?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Jerka » 05 jun 2017 15:31

Tyvärr brukar det finnas ett motsatsförhållande mellan å ena sidan tysthet och grepp och å andra sidan slitstyrka. Inte säker på att det är så lätt att åtgärda.
Jerka
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 25 mar 2016 22:19

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare MSO » 05 jun 2017 15:35

Captain Obvious tillägger: Det ligger naturligtvis elbilar i fatet också, iom de i regel är tyngre än motsvarande fossilbil.
    ->2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
http://ts.la/markus6547
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
 
Inlägg: 530
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare MSO » 05 jun 2017 15:43

Det är noterbart att konstgräs ligger så pass högt ändå tycker jag. Visst har det nämnts, men hade inte koll på att det var så stora mängder därifrån.
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...
    ->2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
http://ts.la/markus6547
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
 
Inlägg: 530
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Jerker » 05 jun 2017 15:51

MSO skrev:Det är noterbart att konstgräs ligger så pass högt ändå tycker jag. Visst har det nämnts, men hade inte koll på att det var så stora mängder därifrån.
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...


Gjorde precis samma iakttagelse! Och det har varit en del diskussioner om mikroplaster i hudkrämer. Det är också försvinnande lite i jämförelse, även om det mesta hamnar direkt i avloppsvattnet.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 5535
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 05 jun 2017 17:26

Och här satt jag och trodde att däck var gjorda av gummi. :D Läser man lite artiklar om däck så verkar det inte vara mycket plast i dem.

http://www.madehow.com/Volume-1/Tire.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire

Men jag måste ha missat något? Kallar de mikrogummi för mikroplast?
Model S 75D. Bokad Model 3. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
 
Inlägg: 1137
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Jerker » 05 jun 2017 19:08

bjelkeman skrev:Och här satt jag och trodde att däck var gjorda av gummi. :D Läser man lite artiklar om däck så verkar det inte vara mycket plast i dem.

http://www.madehow.com/Volume-1/Tire.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire

Men jag måste ha missat något? Kallar de mikrogummi för mikroplast?


Jag funderade också på det, men det räknas kanske in i samma kategori som har samma effekter på havslevande organismer.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 5535
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Nästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster